Kirjoittaja Aihe: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!  (Luettu 4888 kertaa)

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
aja tarkistaen asennus tiedosto.iso

jos olet itse imuroinu ja polttanu ubuntu-levys.
Itse en enää polta vaan tilaan kaupasta linuxkauppa.fi 5mk+4mk pst kulu.
Saa hyvän levyn.

md5sum -b xxx.iso  ja tarkista pitääkö saatu arvo paikkansa lähtöpaketin kanssa.
jos poikkeaa niin koko asennus epävakaa.

T: Frank  8)

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #1 : 02.01.09 - klo:22.08 »
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #2 : 02.01.09 - klo:22.08 »
Taidanpa heti tilata pari levyä, minulla onkin hyllyssä tarkoitukseen varattuna 6 vuotta vanha 20 mk seteli.

Tai sitten vain teen edelleenkin näitä buuttaavia USB-tikkuja . . .

Storck

  • Vieras
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #3 : 02.01.09 - klo:22.27 »
Tää on jännä juttu tämä tarkastus, en ole tainnut koskaan sitä tehdä ja hyvin on asennukset menny. Jaa a..  :D

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #4 : 02.01.09 - klo:22.33 »
Tää on jännä juttu tämä tarkastus, en ole tainnut koskaan sitä tehdä ja hyvin on asennukset menny. Jaa a..  :D

Käytettäessä torrent-asiakasohjelmaa lataukseen, on bitit yleensä kohdillaan, johtuen tarkistustoiminnosta.

md5sum-epäkohdat ilmenee usein käytettäessä suoraa latausta.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #5 : 02.01.09 - klo:22.36 »
FTP:llä olen pärjännyt toistaiseksi ilman ainuttakaan viallista levyä (>40 latausta).

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #6 : 02.01.09 - klo:22.54 »
Tää on jännä juttu tämä tarkastus, en ole tainnut koskaan sitä tehdä ja hyvin on asennukset menny. Jaa a..  :D

Käytettäessä torrent-asiakasohjelmaa lataukseen, on bitit yleensä kohdillaan, johtuen tarkistustoiminnosta.

md5sum-epäkohdat ilmenee usein käytettäessä suoraa latausta.

Mä olen ladannut yleensä "ihan" selaimen kautta ja asentanut Ubuntua ainakin 100 kertaa. Töissä mulla on koko ajan Ubuntun asennuslevy käsillä ja asennustarve tulee kun on tullakseen... (Eri levykuvien latauksia lienee jotain 10-20. Versioita 6.06 - 8.10 siis, usein lataan uusimman kuvan pienentääkseni asennuksen jälkeistä päivitysrupeamaa ainakin jos asennettavia koneita on enemmän kuin yksi.)

Kerran tai kaksi on jotain mennyt pieleen (ja useimmiten levy ollut naarmuuntunut tms.) Kertaakaan en ole tarkistanut md5 summia kuin kokeen vuoksi - olen vaan polttanut uudelleen ja on toiminut eli virheellisestä latauksesta ei ole ollut kyse.

Nykyään asennan koneet aina tikulta. Helpompaa, nopeampaa ja kai se luontokin kiittää.

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #7 : 02.01.09 - klo:23.10 »

Nykyään asennan koneet aina tikulta. Helpompaa, nopeampaa ja kai se luontokin kiittää.

Ai, onko sekin mahdollista. Mä olen luullut, että se iso-tiedosto on pakko polttaa levylle... Missähän tuohon tikkuasennukseen on ohjeet vai onko niitä?
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #8 : 02.01.09 - klo:23.35 »
Nykyään asennan koneet aina tikulta. Helpompaa, nopeampaa ja kai se luontokin kiittää.
Ai, onko sekin mahdollista. Mä olen luullut, että se iso-tiedosto on pakko polttaa levylle... Missähän tuohon tikkuasennukseen on ohjeet vai onko niitä?

Ubuntu 8.10:ssä tulee vakiona mukana usb-creator, jolla voi hyvin yksinkertaisesti tehdä Ubuntu-pohjaisten distrojen
 ISO:ista buuttaavan tikun*). Ohjelma toimii todella nopeasti - kuten myös käynnistys ja kovalevyasennus tikulta.

Ilmeisesti UNetbootin olisi monipuolisempi - siis jos se vain toimisi.

*) Edit:
Testasin tuota Ubuntu 8.04.1:n 64-bittisellä ISO:lla ja huomasin, ettei siinä "persistent"-moodi toimi. Eli tikulle pitää valita "Discarded on shutdown . . .", ellei halua busyboxia käynnistyksessä.
« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:09.39 kirjoittanut salai »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #9 : 03.01.09 - klo:10.05 »
*) Edit:[/b] Testasin tuota Ubuntu 8.04.1:n 64-bittisellä ISO:lla ja huomasin, ettei siinä "persistent"-moodi toimi. Eli tikulle pitää valita "Discarded on shutdown . . .", ellei halua busyboxia käynnistyksessä.

Juu ei toimi Hardyllä, mutta Intrepidillä pitäisi. Kuulemma joku bugi joka selvisi minulle kun kokeilin ajaa Mint Elyssaa (Fluxbox CE) tikulta persistenttinä (?).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #10 : 03.01.09 - klo:10.27 »
*) Edit:[/b] Testasin tuota Ubuntu 8.04.1:n 64-bittisellä ISO:lla ja huomasin, ettei siinä "persistent"-moodi toimi. Eli tikulle pitää valita "Discarded on shutdown . . .", ellei halua busyboxia käynnistyksessä.

Juu ei toimi Hardyllä, mutta Intrepidillä pitäisi. Kuulemma joku bugi joka selvisi minulle kun kokeilin ajaa Mint Elyssaa (Fluxbox CE) tikulta persistenttinä (?).
Joo, toimii Intrepidillä ja Mint Felicialla, mitä olen testannut.

Tuohan on tosiaan vanha (Feisty? - Hardy) bugi, joka tuli taas esiin. Mainitsin siitä, koska on turha hylätä sinänsä hyvää usb-creatoria pelkästään tuon takia. Täytyy testata useammallakin versiolla vielä, koska tuo tekee asennukset (vähän liiankin) nopeiksi ja helpoiksi.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #11 : 03.01.09 - klo:12.38 »
Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, minäkin suosittelen omatekoisten live-/asennus-CD levyjen tarkastamista. parin minuutin hommalla säästyy päivien turaamiselta, turhaumilta, äimistelyltä ja verenpaineen äkillisiltä vaihteluilta.  ;D Omia kokemuksia "rikkinäisistä levyistä" on riittävästi.
Seuraan mielenkiinnolla tuota boottaavien USB tikkujen teko-ohjelmien testausta, terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #12 : 03.01.09 - klo:21.17 »
Minä ainakin sain Unetbootin tioimimaan ilman mitään vaikeuksia. Silloin alla oli Hardy.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kun imuroit ja poltat Ubuntun itse aja md5sum HETI!
« Vastaus #13 : 03.01.09 - klo:21.58 »
Olisi ihan mukavaa jos noita hdd/usb-imageja olisi suoraan ladattavissa enemmänkin.

Olisi kätevää, jos pelkkä dd -komento päätteessä riittäisi. Sähläjille mahdollisesti toki tuhoisaakin  ;)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla