Kirjoittaja Aihe: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?  (Luettu 2849 kertaa)

Zeamar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ensimmäinen kysymys:

Minulla on siis koneessa nyt 8.04 LTS ja olen lukenut että jollain on ollut ongelmia esimerkiksi 8.10 -version kanssa joten en turhaan päivittäisi kun nykyinen versio toimii ilman ongelmia, mutta yksi asia on jäänyt epäselväksi:

Päivittyykö esimerkiksi hyötyöhjelmat LTS -versioihin samaa vauhtia kuin muihinkin (esimerkiksi Blender 3D, Open Office ja muut vastaavat) vai tuleeko näihin ohjelmiin päivityksiä ainoastaan kolmen vuoden välein, vai mikä se LTS -versioiden päivitysnopeus nyt olikaan?

Itsellä on nyt asennettuna esimerkiksi Blender 3D versio 2.45 vaikka uusin versio on 2.48. Edelleenkin esimerkiksi, Blender on sellainen ohjelma että yhden päivityksen aikana (2.45 -> 2.46. -> 2.47 -> 2.48) voi tulla (yleensä tulee) paljon uudistuksia ohjelmaan ja Blender mm. on sellainen ohjelma että haluaisin käyttää mahdollisimman uutta versiota ohjelmasta.

Nyt on siis vähän epäselvää, että päivittyykö nämä ohjelmat LTS -versioihin yhtä usein kuin muihin, vai onko esimerkiksi 8.10 -versiossa uudemmat ohjelmat käytössä?


Toinen kysymys:

Muutaman keran, kun olen asennellut päivityksiä, siis niitä joista tulee ilmoitus paneeliin, että "päivityksiä saatavilla" niin on tullut ohjelmien asennuksen aikana Debconf -ikkuna jossa kysytään:

linux-image-2.6.24-23-generic:n asetusten säätö

"What would you like to do about menu.lst?"

Vaihtoehtoina on alasvetovalikossa

- Asenna paketin ylläpitäjän versio
- Säilytä tällä hetkellä asennettu paikallinen versio
- Näytä versioiden väliset erot
- Näytä versioiden väliset erot rinnakkain
- Näytä versioiden välinen kolmisuuntainen erotus
- Tee kolmisuuntainen versioiden yhdistys (kokeellinen)
- Käynnistä uusi kuori tilanteen tutkimiseksi

Itse olen valinnut nykyisen version säilyttämisen. Onko siitä jotain haittaa, jääkö joku asennus asentamatta?

Muistaakseni tämä menu.lst liittyy jotenkin käynnistyslataajaan (vai mikä olikaan nimeltä, siis GRUB) ja olen sen takia välttänyt uuden version asentamista koska aikoinaan kun ensimmäisen kerran asensin Ubuntun niin asennus teki menu.lst:n väärin ja koneella oleva Windows ei käynnistynyt. Jouduin sitten käsin muuttamaan yhden numeron jonka jälkeen alkoi toimia, en vain muista enään että mikä numero se oli.

Ubuntun asennushan siis periaatteessa kai pitäisi mennä "heittämällä sisään", mutta itselle tuli ongelma. Asennuksen jälkeen Windows ei käynnistynyt vaikka vaihtoehto löytyikin listasta. Ongelma ilmeisesti johtui siitä että koneessa on 2 kovalevyä ja Windows sekä Ubuntu oli eri levyillä. Ongelma ratkesi kun muutin jonkun "0" -> "1" tai "1" -> "0" Windows -riviltä, en nyt muista ihan tarkkaan. Onkohan kyseessä mahdollisesti joku tiedossa oleva virhe Ubuntun asennuksessa...?



jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #1 : 18.02.09 - klo:22.07 »
Lts versiossa on yleensä toimiviksi havaitut versiot ohjelmista, eli vakaat versiot, ja uudemmissa on taas uusia ominaisuuksia jotka taas voivat joissain kokoonpanoissa tuottaa ongelmia, eli niihin pitää varautua.

Tärkeimmät päivitykset tietenkin tulevat myös lts versioon, jos ne on havaittu toimiviksi, uutuudet tulee yleensä uusimpiin versioihin.

Eli jos haluat käyttää uusimpia versioita lts versiossa niin joudut lataamaan kyseiset paketit käsin lts versioon ja hoitamaan itse päivitykset.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #2 : 18.02.09 - klo:22.34 »
Toinen kysymys:

Muutaman keran, kun olen asennellut päivityksiä, siis niitä joista tulee ilmoitus paneeliin, että "päivityksiä saatavilla" niin on tullut ohjelmien asennuksen aikana Debconf -ikkuna jossa kysytään:

linux-image-2.6.24-23-generic:n asetusten säätö

"What would you like to do about menu.lst?"

Vaihtoehtoina on alasvetovalikossa

- Asenna paketin ylläpitäjän versio
- Säilytä tällä hetkellä asennettu paikallinen versio
- Näytä versioiden väliset erot
- Näytä versioiden väliset erot rinnakkain
- Näytä versioiden välinen kolmisuuntainen erotus
- Tee kolmisuuntainen versioiden yhdistys (kokeellinen)
- Käynnistä uusi kuori tilanteen tutkimiseksi

Itse olen valinnut nykyisen version säilyttämisen. Onko siitä jotain haittaa, jääkö joku asennus asentamatta?

En ole testannut, mutta periaatteessa sanamuoto on sellainen, ettei uutta ydintä otettaisi käyttöön. Nimenomaan Grubhan valitsee, mitä ydintä lähdetään käynnistämään.

Tosin joku korjatkoon, jos olen väärässä: voi olla, että automaattisesti luotu osuus menu.lst:stä päivitetään joka tapauksessa. Itse olen yleensä kopioinut menu.lst:n ensin menu.lst.omaksi tms., antanut päivityksen kirjoittaa uuden menu.lst:n, ja lopuksi palauttanut omat (pienet) juttuni menu.lst.oma-tiedostosta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #3 : 18.02.09 - klo:22.35 »
Ensimmäinen kysymys:

Minulla on siis koneessa nyt 8.04 LTS ja olen lukenut että jollain on ollut ongelmia esimerkiksi 8.10 -version kanssa joten en turhaan päivittäisi kun nykyinen versio toimii ilman ongelmia, mutta yksi asia on jäänyt epäselväksi:

Päivittyykö esimerkiksi hyötyöhjelmat LTS -versioihin samaa vauhtia kuin muihinkin (esimerkiksi Blender 3D, Open Office ja muut vastaavat) vai tuleeko näihin ohjelmiin päivityksiä ainoastaan kolmen vuoden välein, vai mikä se LTS -versioiden päivitysnopeus nyt olikaan?

Julkaistuun Ubuntuun (eli ns. stable releaseen) tulee toki päivityksiä olipa se LTS tai ei niin kauan kuin sitä tuetaan. Mutta vain sellaisia päivityksiä, jotka korjaavat pahoja virheitä tai turvallisuuspuutteita. Kun ylävirta (eli vaikkapa Blenderin kehittäjätiimi) julkaisee uuden version ohjelmastaan, se ei koskaan päädy Ubuntun vakaan julkaisun viralisiin pakettivarastoihin. Poikkeuksena tosin on ns. backports-pakettivarasto, johon voidaan siirtää paketteja uudemmista Ubuntu-julkaisuista. Kuitenkin Ubuntun piirissä tuo backporttaus näyttää olevan vähäistä, ja merkittäviä ohjelmia tulee harvoin backportsiin.

No, miten ohjelman tuoreemman version saa vanhempaan Ubuntuun? Joillekin erittäin korkean profiilin ohjelmille, kuten OpenOfficelle on olemassa "lähes virallinen" pakettivarasto Launchpadissa. tarkoitan esimerkiksi tätä https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa
Nuokin paketit ovat Ubuntun kehittäjien tekemiä ja siksi voisi olettaa, että niiden asentaminen on aika riskitöntä. Monista suosituista ohjelmista on niinikään tuoreet paketit joko muualla launchpadissa, getdeb.net osoitteessa, ohjelmien kotisivuilla tai jossain muualla netissä. Aina kannattaa hieman miettiä lähteen luotettavuutta, ennenkuin menee asentelemaan mitään virallisten varastojen ulkopuolelta. Jos jokin menee rikki niin se on sitten oma häpeä. Toki useimmiten ongelmia ei tule.

Jos valmista pakettia ei löydy, lähdekoodista kääntäminen on useimmiten kohtuullisen helppoa. Poikkeuksena sellaiset tapaukset, jotka tarvitsevat uudempia kirjastoja, kuin Ubuntun pakettivarastot antavat myöten, jolloin joutuu taistelemaan ehkä paljonkin, ennenkuin ohjelman tarvitsemat riippuvuudet on käännetty kasaan.

LTS:ää suositellaan usein tällä foorumilla, mutta oma mielipiteeni on, että jos todella tietää tarvitsevansa suurta määrää tuoreimpia softia, on ehdottomasti mukavampaa päivittää Ubuntu-julkaisu aina kuin mahdollista ja ajaa jopa varovaisesti Ubuntun kehitysversiota ja nauttia ajan tasalla olevista paketeista. Sen lisäksi on hyvä pitää vanha ja koettukin Ubuntu jollain osiolla. Eihän se vie kuin viitisen gigaa levyä, joka ei ole mitään näinä päivinä.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Storck

  • Vieras
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #4 : 18.02.09 - klo:23.01 »
Kun asennat Ubuntun niin asenna se niin että "home" on oma osio. Se takaa sen että uusi tai mikälie-versio on helppo/huoleton asentaa. Jos tulee myöhemmin tarve asentaa uudempi versio ennen LTS-version julkaisua niin on mukavampaa kun ei tarvitse lähteä puhtaalta pöydältä vaan sama meno jatkuu heti asennuksen jälkeen.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #5 : 19.02.09 - klo:17.46 »



Toinen kysymys:

Muutaman keran, kun olen asennellut päivityksiä, siis niitä joista tulee ilmoitus paneeliin, että "päivityksiä saatavilla" niin on tullut ohjelmien asennuksen aikana Debconf -ikkuna jossa kysytään:

linux-image-2.6.24-23-generic:n asetusten säätö

"What would you like to do about menu.lst?"

Vaihtoehtoina on alasvetovalikossa

- Asenna paketin ylläpitäjän versio
- Säilytä tällä hetkellä asennettu paikallinen versio
- Näytä versioiden väliset erot
- Näytä versioiden väliset erot rinnakkain
- Näytä versioiden välinen kolmisuuntainen erotus
- Tee kolmisuuntainen versioiden yhdistys (kokeellinen)
- Käynnistä uusi kuori tilanteen tutkimiseksi

Itse olen valinnut nykyisen version säilyttämisen. Onko siitä jotain haittaa, jääkö joku asennus asentamatta?


Mulla tulee aina sama ilmoitus, koska olen lisännyt yhden käynnistysoption. Asennan aina tarjotun menu.lst:n ja käyn lisäämässä option käsin viimeisimpään kerneliin. Katso mikä viimeisin kernelin versio on menu.lst:ssä. Siitä voi päätellä onko päivittynyt sinne vai käyttääkö aina vanhaa.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #6 : 19.02.09 - klo:18.42 »
LTS:ää suositellaan usein tällä foorumilla, mutta oma mielipiteeni on, että jos todella tietää tarvitsevansa suurta määrää tuoreimpia softia, on ehdottomasti mukavampaa päivittää Ubuntu-julkaisu aina kuin mahdollista ja ajaa jopa varovaisesti Ubuntun kehitysversiota ja nauttia ajan tasalla olevista paketeista. Sen lisäksi on hyvä pitää vanha ja koettukin Ubuntu jollain osiolla. Eihän se vie kuin viitisen gigaa levyä, joka ei ole mitään näinä päivinä.

Tähän semmosena välimallin tapana voi pitää sitä, että päivittää aina uusimpaan versioon pari-kolme kuukautta virallisen julkaisun jälkeen, jolloin ongelmia ei enää kovin todennäköisesti tule. Itse aina suunnittelin tekeväni näin, mutta levoton kun olen niin en malttanut kun muutaman viikon korkeintaan  :D

Tuo yhden toimivan järjestelmän pitäminen koneella on ihan järkevää ja siihen käyttäisin uusinta LTS-versiota mikäli siinä kaikki toimii.
« Viimeksi muokattu: 20.02.09 - klo:21.56 kirjoittanut masa »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #7 : 20.02.09 - klo:21.31 »
Minullakin oli tätä, mielestäni olen päässyt tästä eroon.
Nyt kirjoitan (hataran) muistin varasta, menu.lst tiedostoa olen muuttanut, jotta pääsin tästä.
Katso onko seuraavanlaisella rivillä, joka alkaa:
# kopt=root=UUID=
sama levytunnus kuin alempana olevalla rivillä:
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-23-generic root=UUID=
Muistaakseni itselläni tuo ylempänä olevavalla rivillä oleva UUID oli eri kuin tuo alempi, muutin sen samaksi kuin tuo alempi ja pääsin tuosta vaihtoehdon kyselystä.

Kääk, voi kun olisi selkeämpi ulosanti.
Mutta katso onko noi kaksi levytunnusta samoja, yritetään sitten lisää.

Ensimmäinen kysymys:
Toinen kysymys:

Muutaman keran, kun olen asennellut päivityksiä, siis niitä joista tulee ilmoitus paneeliin, että "päivityksiä saatavilla" niin on tullut ohjelmien asennuksen aikana Debconf -ikkuna jossa kysytään:

linux-image-2.6.24-23-generic:n asetusten säätö

"What would you like to do about menu.lst?"


eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: LTS -jakelun ero muihin? Ja menu.lst:n päivitys?
« Vastaus #8 : 20.02.09 - klo:22.13 »
Minulla on pöytäkoneellani 3 kiintolevyä, joilla yhdellä on aina uusin LTS, toisella on uusin julkaistu versio ja kolmannella on 64 bit studio. Eli liki kaikki herkut käytettävissä. Läppärillä pidän yleensä uusinta julkaistua ubuntua XP:n rinnalla.

Edit: menu.list päivittyy automaattisesti kun uusimman jakeluversion kernel päivittyy. LTS:n ja Studion rivit lisään käsin. Käynnistyksen oletuksena on aina LTS versio.
« Viimeksi muokattu: 20.02.09 - klo:22.16 kirjoittanut eap »

Linux user #424871