Kirjoittaja Aihe: kysely linux-käyttäjille  (Luettu 6226 kertaa)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
kysely linux-käyttäjille
« : 13.12.08 - klo:09.06 »
Hej

Törmäsin tällaiseen, käykäähän täyttelemässä. Kyseessä kysely Linux-käyttäjille. En ole itse tuon takana, vaan sain linkin kaverilta.

https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/399/lomake.html

Storck

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #1 : 13.12.08 - klo:09.25 »
Hej

Törmäsin tällaiseen, käykäähän täyttelemässä. Kyseessä kysely Linux-käyttäjille. En ole itse tuon takana, vaan sain linkin kaverilta.

https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/399/lomake.html

Liian epämääräinen jotta minä täytän, vaikka oli on salattu yhteys...
« Viimeksi muokattu: 13.12.08 - klo:11.18 kirjoittanut Storck »

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #2 : 13.12.08 - klo:10.24 »
Hej

Törmäsin tällaiseen, käykäähän täyttelemässä. Kyseessä kysely Linux-käyttäjille. En ole itse tuon takana, vaan sain linkin kaverilta.

https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/399/lomake.html

Tosi vaikeaselkoinen. Suuri osa väittämistä on ilman mitään asiayhteyttä järjestelmään. Onko nämä jotain psykkatestin kysymyksiä?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #3 : 13.12.08 - klo:10.30 »
Kävin kuitenkin vastailemassa, minun linux käyttöni syyt eivät ole salaisuuksia.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Storck

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #4 : 13.12.08 - klo:10.40 »
Kävin kuitenkin vastailemassa, minun linux käyttöni syyt eivät ole salaisuuksia.

Sama juttu - ei salaisuuksia mutta netin käyttöä en harrasta ihan miten sattuu. Oli sitten vintous tai Ubuntu.  ;)

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 878
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #5 : 13.12.08 - klo:11.38 »
Hej

Törmäsin tällaiseen, käykäähän täyttelemässä. Kyseessä kysely Linux-käyttäjille. En ole itse tuon takana, vaan sain linkin kaverilta.

https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/399/lomake.html
Epäselväksi jäi mihin laitan Visa kortin numeron? Vastasin muuten
-edit jos haluat oikeita vastauksia niin tiivistä vähän (siis sille kaverille)
« Viimeksi muokattu: 13.12.08 - klo:11.50 kirjoittanut Jtkone »

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #6 : 13.12.08 - klo:12.55 »
Sosiologien lähestyminen arkipäivän ilmiöihin harvoin on kovinkaan tekninen (yleistys toki), sikäli kyselyn kysymykset eivät päässeet yllättämään. Minusta on vain ja ainoastaan mielenkiintoista, että tieteellisen tutkimuksen keinoin kartoitetaan mielikuvia toisistaan selvästi poikkeavien (niin teknisesti kuin arvojen puolesta) käyttöjärjestelmistä.  :)

Taustatiedoista ymmärrettävästi ollaan suureen sekalaiseen otantaan liittyvässä tutkimuksessa kiinnostuneita. En kokenut oman tietosuojani olleen uhattuna vastatessani järjestöaktiivisuudesta tai -passiivisuudesta tai ammatistani. Ehkä olisi hyvä laittaa tutkimuksen tekijälle palautetta, mikäli kysely sai aikaan ikäviä väristyksiä.

Tutkimustuloksia odotellessa.  :D

Juho Karvinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #7 : 13.12.08 - klo:17.06 »
Hienoa, kun kysely on täälläkin esillä!

Olen siis tuo kyselyn tehnyt sosiologian opiskelija. Täytyy kompata, että sosiologian kysymyksenasettelut eivät yleensä ole kovin teknisiä, kyse on kuitenkin yhteiskuntatieteestä. Ja tosiaan, taustatietoja kysellään ainoastaan siksi, että vastauksia analysoida tilastollisesti, esim. luokitella sukupuolen tai koulutuksen mukaan. Kenenkään yksittäisen vastaajan tiedot eivät tule sellaisinaan esille, vaan raporttiin tulee vain jakaumia, prosenttiosuuksia, luokitteluja ja vertaulija. Myönnän, että mielikuva-osiossa vastakohtaparit eivät ole ihan loppuun asti mietittyjä tai eivät liity käyttöjärjestelmiin suoraan. Kuitenkin tarkoitus on tutkia vain mielikuvia, ei muuta. Vastakohtaparien käyttö on, kuten joku arvelikin, psykologiassa kehitetty ja pääasiassa asennetutkimuksessa käytetty menetelmä. Lisätietoja löytyy esim täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_differential

Otan todellakin mielelläni palautetta vastaan kyselystä, joko täällä tai suoraan sähköpostiin. Ja jos joku haluaa "tilata" tutkimuksen itselleen, sen voi myös tehdä. Lopullisen raportin deadline on toukokuussa, eli siihen mennessä se valmistuu.

Juho Karvinen

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #8 : 13.12.08 - klo:17.22 »
Jonkinnäköisen yhteenvedon voisit postata tänne, kun tuo tutkimus valmistuu.
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Senior

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #9 : 13.12.08 - klo:17.45 »
Onpa todella mielenkiintoisaa tietää kyselytutkimuksen tulokset. Luulen että sosiologiapainotteisuus vastaa myös kysymykseen "Ovatko Linuxin käyttäjät Open Mind- ihmisiä". Itse kyllä tiedän käyttäjiä löytyvän kaikista yhteiskuntaluokista, vaihtoehtoihmisistä perusjuntteihin, ehkä kuitenkin enemmän ihmisistä jotka uskaltavat asettaa kyseenlaiseksi "yhden totuuden julistuksen". Veikkaisin esim. puoluekannan painottuvan enemmän vihreisiin ja ehkä jopa kokoomukseen. Tai mistäs minä tiedän.

Linux News-sivustoilla eräs ilmeisesti amerikkalaishemmo varmistui Linuxin saavuttaneen jo perusluotettavuuden tavallisten käyttäjien keskuudessa kun hänen japanilaissyntyinen vaimonsa, joka mikkisoftalla sotki lähes jokaisen koneen käyttiksen, on menestyksellisti jo viikkoja vinguttanut Linuxia ilman ongelmia. Vaimo oli kuulemma äärimmäisen tyytyväinen kotikoneensa Linuxiin.

Senior

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #10 : 13.12.08 - klo:17.46 »
Ps. tätä linkkiä ei ilmeisesti kannata antaa Suomi24-palstan käyttäjille, sillä sieltä kyllä kaikenlaiset "penttineloset" tulevat taatusti sabotoimaan vastauksia.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #11 : 13.12.08 - klo:20.32 »
Otan todellakin mielelläni palautetta vastaan kyselystä, joko täällä tai suoraan sähköpostiin. Ja jos joku haluaa "tilata" tutkimuksen itselleen, sen voi myös tehdä. Lopullisen raportin deadline on toukokuussa, eli siihen mennessä se valmistuu.
Annetaan sitä sitten. Heti ensimmäisenä kysytään peruskoulutusta sekä ammatillista koulutusta. Mitä jos on vasta peruskoulussa tai lukiossa?
alias vililikku

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #12 : 13.12.08 - klo:22.06 »
Vastattu on.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Juho Karvinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #13 : 13.12.08 - klo:22.22 »
Annetaan sitä sitten. Heti ensimmäisenä kysytään peruskoulutusta sekä ammatillista koulutusta. Mitä jos on vasta peruskoulussa tai lukiossa?

Peruskoulutus-kohdassa, kuten joissain muissakin, on lisäohjeita kysymysmerkki-ikonin takana. Sieltä selviää, että myös käynnissä oleva koulu tai koulutus käy. Onkohan tuo vähän liian hankalasti tuolla piilossa?

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #14 : 13.12.08 - klo:23.38 »
Mielestäni Wintturan versio pitäisi yksilöidä vähintäänkin samoin kuin Mäkkikin on yksilöity kympiksi. Pelkkä Microsoft Windows voi tarkoittaa mitä tahansa 80-luvun 1.0:sta 9x:n kautta Windows Server 2008 Datacenter editioniin. Linux on sikäli hankala, että monien mielestä esimerkiksi Ubuntu = Linux, kun taas minun mielestäni Linux on se /bootissa majaileva vmlinuz, jonka kanssa joutuu todella harvoin tekemisiin.

peran

  • Vieras
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #15 : 14.12.08 - klo:03.18 »
Heh. Kohdan: Miksi käytät Linuxia monivalinnoista olin rastittanut kaikki muut kuin yhden, mutta sen jälkeen joutuikin sitten hakemaan ne kolme tärkeintä. Se menikin jo aika vaikeaksi.  :D

arijoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #16 : 14.12.08 - klo:08.12 »
Heh. Kohdan: Miksi käytät Linuxia monivalinnoista olin rastittanut kaikki muut kuin yhden, mutta sen jälkeen joutuikin sitten hakemaan ne kolme tärkeintä. Se menikin jo aika vaikeaksi.  :D

Sama homma rahikaisella ;D

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #17 : 14.12.08 - klo:12.43 »
Kuin myös.

Linux user #424871

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #18 : 14.12.08 - klo:13.15 »

No vastaitu on täälläkin, siinä monivalintakohdassa olisi pitänyt olla useampi vaihtoehto valintana kuin kolme.

Nyt se mielestäni kaventaa osaltaan kyselyn lopputulosta.   :)

Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: kysely linux-käyttäjille
« Vastaus #19 : 14.12.08 - klo:13.41 »
Lainaus
Myönnän, että mielikuva-osiossa vastakohtaparit eivät ole ihan loppuun asti mietittyjä tai eivät liity käyttöjärjestelmiin suoraan.

Tuo hieman itseänikin häiritsi, koska on eri asia puhua käyttöjärjestelmistä tai niiden takana olevista ideologisista ajattelumalleista. Esimerkiksi Apple on omaksunut erittäin hövelin suhtautumisen viihdeteollisuuden pyyteisiin käyttäjän vapauden kustannuksella, samoin Microsoft. Mutta jos puhutaan käyttöjärjestelmistä niin voiko sanoa että Mac/Windows on epäreilu?

Mutta joka tapauksessa nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä ja hienoa että tällaista tutkimusta tehdään.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori