Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 5.10 ja Win XP Pro  (Luettu 2471 kertaa)

Arde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ubuntu 5.10 ja Win XP Pro
« : 19.10.05 - klo:16.16 »
Mulla on koneessa 40 gigan kovalevy johon on asennettu Win XP Pro. Tarkoitus olisi asentaa tähän rinnalle Ubuntu 5.10. Kovalevyni on yhdessä osassa ja käsittääkseni tossa Ubuntun 5.10 versiossa on ominaisuus, että kovalevyn voi jakaa osiin..?

Eli onnistuuku asennus helposti jos jätän kovolle vaikka 20 gigaa tyhjää ja buuttaa koneen Ubuntun asennus cd:n kanssa? Lähteekö asennus siitä automaattisesti käyntiin vai pitääkö se tehdä jollain muulla tavalla? Ja kai se kovalevyn jakaminen onnistuu siinä helpolla ja koneen käynnistäessä tulee valikko, josta voi valita kumman käyttöjärjestelmän käynnistää? Ja onko tuossa asennuksessa suuria riskejä, että joku menee pieleen ja joutuu formatoimaan koko koneen ja asentamaan windowsinkin uusiksi?

Von-Bruker

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Ubuntu 5.10 ja Win XP Pro
« Vastaus #1 : 21.10.05 - klo:09.08 »
Olen kyllä vasta itsekkin Linuxia asentamassa, mutta olen tähän kyllä yrittänyt perehtyä. Windows XP on NT pohjainen ja käyttää NTFS-tiedostojärjestelmää. Linux ei osaa kirjoittaa tälle tiedostojärjestelmälle. Minä tekisin niin, että jakaisin kovalevyn valmiiksi esim Partition Magic ohjelmalla ja jätäisin osan kovalevystää pois windowsin käytöstä (levyjenhallinnasta)... Ja jos joskus pitäisi siirtää tiedostoja windowsin ja Linuxin välillä, niin tekisi yhden osion FAT32, jota molemmat osaa lukea ja kirjoittaa.
Siis... itsekkin vasta opettelen, mutta...

Arde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Ubuntu 5.10 ja Win XP Pro
« Vastaus #2 : 25.10.05 - klo:00.16 »
Asentaminen onnistui helpolla, kun jätti tarpeeksi tyhjää tilaa windowsista. Ubuntua asentaessa sai sitten valita paljonko siitä tyhjästä tilasta tulee Ubuntun käyttöön..