Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu  (Luettu 3109 kertaa)

jarsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
[RATKAISTU] Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« : 24.11.08 - klo:18.22 »
 Moi,

asensin pöytäkoneelle Vistan viereen 8.10 version (erittäin helposti ja onnistuneesti). Nyt olen yrittänyt samaa Acerin kannettavalle ja ongelmaksi on muodostunut kohta jossa asennuksen tulisi tunnistaa vapaa levytila.

Vistan puolelta on sen omilla työkaluilla vapautettu 40 gt Ubuntua varten. Asennusohjelma näyttää vapaan tilan oikein, mutta mikäli käytän vapaan levytilan valintaa, tuloksena Ubuntu on valtaamassa 100% koko levystä eikä tunnista enää vistan läsnäoloa kuten on vielä hetki sitten tehnyt (sinänsä kunnioitettavan määrätietoinen valtausyritys).

Mikäli samaa asiaa yrittää "osioi itse" vaihtoehdolla, kaikki näyttäisi sujuvan mainiosti, mutta yhteenvedossa ennen asennusta Vista loistaa taas poissaolollaan vaikka käyttäjätilien tuontia Vistasta onkin kysytty hetki sitten. Levyosiot joille / ja swap tulevat näyttävät kuitenkin olevan oikein. Mikäli en olisi asentanut samaa ohjelmistoa toiselle koneelle niin vaivattomasti olisin luottanut noihin oikeisiin levyosioihin, mutta tuossa tapauksessa Vista oli mainittu kaikissa asennuksen kohdissa yhteenvetoa myöten ja sen vuoksi epävarmuus alkoi jäytämään sisuskalujani.

Olisin kovasti kiitollinen tiedoista, jotka tässä tilanteessa saattaisivat minua auttaa. Kuuluuko yhteenvedossa manuaalisen osioinnin jälkeen edes tulla tietoa siirtoapulaisen mukanaolosta vai ei?

 ??? :'(


 
« Viimeksi muokattu: 30.11.08 - klo:14.41 kirjoittanut jarsa »

Storck

  • Vieras
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #1 : 24.11.08 - klo:18.43 »
Eiköhän se mene niin kuin pitääkin, "osioi itse"-valinnalla näkyviin jää osiot jotka olet itse tehnyt. Sen voit tarkastaa kun lasket kaikki näkyvissä olevat osiot yhteen ja lisäät niihin vistalle jääneen osion, tulos on suunnilleen kovalevyn koko tila.

vistan omilla kaluilla ei tarvitse tehdä muuta kuin eheyttää levy - Ubuntu hoitaa loput. Näin oma koneeni teki ja TOIMII.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #2 : 24.11.08 - klo:18.51 »
Asensin kesällä eri Linux-versioita kannettavaan ainakin 15 kertaa Ubuntu ja Vista HP6715s-kannettavaan? ja törmäsin vastaavanlaiseen  ongelmaan Ubuntun osiointityökalussa:
Lainaus käyttäjältä: salai
- Asennuksessa osiointiehdotukset hieman omituisia. Vaikka olin Vistan levynhallinnalla tehnyt toistuvasti tyhjää tilaa 40 gigaa levyn loppuun, Ubuntu ehdotti jatkuvasti Vista osion pienentämistä, väittäen tyhjällä alueella olevan entisen Ubuntun, myös SuSEN:n jälkeen. Pitäisiköhän MBR palauttaa myös takaisin asennusten välillä? Manuaalisesti osioinnissa ei ollut tietenkään ongelmia.
Eli minä käytin aina manuaalista osiointia (tarkkana kannattaa siinäkin olla) enkä välittänyt mitään siitä siirtoapulaisesta. Vista tuli kyllä grubissa aina näkyviin käynnistyksen jälkeen.

Vistasta pitää tietysti olla tehtynä toimiva palautuslevysarja ja backupit ennen asennusta. Vistalle löytyi netistä pieni buuttaava CD MBR:n korjaamiseenkin (täytyy etsiä osoite jostain).
Lainaus käyttäjältä: Storck
Vistan omilla kaluilla ei tarvitse tehdä muuta kuin eheyttää levy - Ubuntu hoitaa loput. Näin oma koneeni teki ja TOIMII.
Tuosta on erilaisia kokemuksia. Ensimmäisen kerran, kun tein tuon homman (asensin Vistan rinnalle XP:n) koko asennuksen ylivoimaisesti pisin vaihe oli tuon Vistan eheytys sen omalla ohjelmalla. Sen sijaan Vistan partition pienennyksessä sen omalla työkalulla (ilman eheytystäkin) ei ole ollut viimeisimmissä asennuksissa mitään ongelmaa.

Storck

  • Vieras
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #3 : 24.11.08 - klo:18.53 »
(asensin Vistan rinnalle XP:n)

Joo - tämä on eri asia. Nyt oli kyse vistasta ja Ubuntusta.

Jollain alueella oli tuoretta keskustelua vista/äkspee... 

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #4 : 24.11.08 - klo:19.47 »
Vistan osiota kannattaa pienentää sen omalla työkalulla, koska muuten joutuu tekemään korjausta asennuslevyltä.
Vistan työkaluilla: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/
Jos muuttelet kokoa Ubuntun asennuslevyltä katso tämän loppu (siitä osion piennenyksen jälkeen) ja muista tehdä asennuslevyt jos ne eivät tulleet koneen mukana: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #5 : 24.11.08 - klo:19.58 »
Vistan osiota kannattaa pienentää sen omalla työkalulla, koska muuten joutuu tekemään korjausta asennuslevyltä.
Vistan työkaluilla: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/resize-a-partition-for-free-in-windows-vista/
Jos muuttelet kokoa Ubuntun asennuslevyltä katso tämän loppu (siitä osion piennenyksen jälkeen) ja muista tehdä asennuslevyt jos ne eivät tulleet koneen mukana: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-your-windows-vista-partition/

Ei pidä paikkaansa. Ei tarvinnut vistaan koskea muuten kuin eheyttämisen merkeissä. Muuten asensin kuin mihin tahansa koneeseen ja toimi ilman mitään kikkailua!!!


edit..  no joo, sanamuoto olikin KANNATTAA.    En tiedä kannattaako vai ei, itse tein kuten aina ennenkin dualbootin ollessa kyseessä. Hyvin meni.  ;D

Sori Tomppeli   ::)
« Viimeksi muokattu: 24.11.08 - klo:20.01 kirjoittanut Storck »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #6 : 24.11.08 - klo:20.12 »
No tuo perustuikin omiin kokemuksiini. Kolmesti olen asentanut Ubuntun Vistan rinnalle ja kahdesti olen tehnyt sen tuolla Ubuntun levyllä kutistamalla (ekalla kerralla en tiennyt, että siinä voi käydä noin ja tokalla se Vista ei antanut pienentää tarpeeksi). Yhdesti kutistelin Vistan työkaluilla ja se sujui ihan hienosti, mutta Vista olisi kyllä saanut käyttää vähemmän kiintolevytilaa.

Sori Tomppeli   ::)
Eipä mitään. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #7 : 24.11.08 - klo:20.52 »
(asensin Vistan rinnalle XP:n)

Joo - tämä on eri asia. Nyt oli kyse vistasta ja Ubuntusta.

Mitä saivartelua ja tarkoitushakuista lainailua osasta viestiäni tuo oli? Etkö puusilmä nähnyt, että kirjoitin samassa viestissäni asentaneeni ainakin 15 kertaa Ubuntun (ja muita distroja) Vistan rinnalle. Kaikilla paitsi yhdellä kertaa tein osion pienennyksen Vistan omalla työkalulla, koska se todellakin näytti toimivan luotettavammin ja nopeammin kuin kuin Ubuntun (varsinkin automaattinen) osiointi. Sitä paitsi: Ei sillä ole mitään merkitystä pienennetäänkö Vistan vaatimaa tilaa XP:tä tai mitä tahansa esim. Linux-asennusta varten.

Storck

  • Vieras
Vs: Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #8 : 24.11.08 - klo:22.06 »
Toisilla on isommat herneet kuin toisilla.

Ugh

jarsa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: [RATKAISTU] Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #9 : 30.11.08 - klo:14.46 »

 Kiitokset vastanneille. Ansiostanne rohkaistuin tekemään osioinnin itse ja kaikki toimi kuten pitääkin. Vista kesti siis leikissä mukana vaikkei sitä viimeisimmissä tiedoissa mainittukaan.

Storck

  • Vieras
Vs: [RATKAISTU] Osioi itse/siirtoapulainen puuttuu
« Vastaus #10 : 30.11.08 - klo:21.33 »

 Kiitokset vastanneille. Ansiostanne rohkaistuin tekemään osioinnin itse ja kaikki toimi kuten pitääkin. Vista kesti siis leikissä mukana vaikkei sitä viimeisimmissä tiedoissa mainittukaan.

Hyvä hyvä  ;D

Tervetuloa!!!!!