Kirjoittaja Aihe: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?  (Luettu 6114 kertaa)

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« : 01.11.08 - klo:00.02 »
Olen pelaaja. Olen myös Linuxin käyttäjä. En vihaa Windowsia, mutta käyttäisin paljon mielummin Linuxia koko ajan, ilman että minun olisi dualbootattava Windowsin puolelle aina kun haluan pelata jotain raskaampaa peliä. Tämän takia teen tämän pienen kyselyn, jossa etsin kaikista parasta pingviinikokoonpanoa pelaajalle. En tarkoita tässä tietokoneen kokoonpanoa rautapuolella, vaan ohjelmistotasolla. Millaisella käyttöjärjestelmällä saisin peleihin paljon potkua, olettaen siis että käyttöjärjestelmää käytetään VAIN pelaamiseen - ei mihinkään muuhun. Tämän takia haluan tietää, että millainen distro, kerneli, ikkunanhallinta/työpöytämanageri on paras pelaajalle suorituskyvyn näkökulmasta katsottuna. Helppokäyttöisyyttä ei tässä haeta. Vaikka en ole mikään Linuxekspertti (mutta en myöskään aloittelija), niin haluan kuitenkin niin tarkan tiedon kuin mahdollista. En välttämättä henkilökohtaisesti itse tee näitä juttuja, mutta haluan tietää että miten asia olisi mahdollista tehdä.

Haluasin vastauksen erityisesti näihin kysymyksiin. Kaikki ylimääräinen infromaatio on myös tervetullutta:

1) Distro
Mikä distro sopisi parhaiten suorituskyvyn kannalta pelaajalle? Tällä hetkellä mielestäni Arch Linux olisi paras mahdollinen, sillä se on niin helkkarin kevyt että suorituskykyä ei mene hukkaan käyttöjärjestelmän pyörittämiseen. Mutta saattaa kuitenkin olla joitakin parempiakin vaihtoehtoja. Mitä olisi?

2) Kernel
Eri prossuarkkitehtuurille optimoitu kernel (esim. Archin perus i686:lle optimoitu), realtime kernel, täysin itse käännetty vai mikä? Mitä ilmeisimmin itse käännetty olisi paras (?), mutta jos pitäisi olla valmiiksi käännetty vaihtoehto. Mikä olisi paras mahdollinen vaihtoehto?  Oletetaan että tietokoneessa on moderni moniydinprossu, joka tukee myös 64bit.

3) Ikkunanhallinta
Olettaisin, että mitä kevyempi niin sitä parempi. Mutta onko työpöytämanagerien tai ikkunanhallintojen välillä peleissä mitään radikaaleja FPS eroja? Onko FPS kuinka paljon huonompi/parempi Gnomen, KDE:n, Xfce:n, Fluxboxin tai Openboxin välilä? Ja onko täysin raaka käyttöjärjestelmä ilman työpöytää kuinka hyvä vaihtoehto - että pelit käynnitestään naputtelemalla sekä X:n käynnistyskomento sekä itse pelin käynnistyskomento samaan riviin ilman siis mitään muuta graaffista palikkaa. Millaisia eroja suorituskyvyissä on havaittavissa?

4) Wine, Cedega, CrossOver
Tämä olisi lähinnä Windows- pelejä varten, sillä valtaosa pelaamistani peleistä on tehty Windowsille. Mikä näistä on paras vaihtoehto? Wine on tietysti ilmainen ja helpoin hankkia, mutta onko Cedegassa tai CrossOver Gamesissa kuinka paljon parempi Direct3D- tuki (= parempi FPS?). Haluan tietää millainen tilanne on siis nykyään.

Siinä oli tärkeimmät kysymykset. Toivottavasti joku osaa vastata, sillä haen todellakin niin hyvää pelipingviiniä kuin teoriassa on vain mahdollista.

Huomatkaa lisäksi, että laitan tämän saman viestin myös muille foorumeille - myös Lontoon murteella. Haluan saada niin paljon vastauksia kuin mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 01.11.08 - klo:00.06 kirjoittanut Exitium »
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #1 : 04.11.08 - klo:21.37 »
Bring
Up
My
Post

Hei, olen saannut kaikilla muilla foorumeille edes jonkinmoisen vastauksen - koettakaa nyt täälläkin vastata jotakin. Olen sentään näillä foorumeilla tavannut eniten (suomalaisia) Linuxpelaajia.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #2 : 04.11.08 - klo:23.17 »
http://live.linux-gamers.net/

Winpelejä kannattaa pelata windowsin kautta, higg

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #3 : 05.11.08 - klo:08.38 »
http://live.linux-gamers.net/

Winpelejä kannattaa pelata windowsin kautta, higg

yhdyn samaan, vielä kuitenkin hieman omaa mielipidettäni lisäilen, että pelatkaa niillä konsoleilla . ne on valmistettu pelkästään pelaamista varten saapa niihin hiirenki niin halutessasi...
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #4 : 05.11.08 - klo:17.42 »
saapa niihin hiirenki niin halutessasi...

Ja mikäs peli sitten tukee sitä hiirtä? Ei muuten, mutta olen kuullut jotain tuon suuntaista, että vaikka PS3 tukee hiirtä niin juuri mikään peli ei käytä sitä...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #5 : 05.11.08 - klo:18.40 »
Lukekaa se eka rivi viestistäni.

Koko viestin POINTTINA on se, että miten saan mahdollisimman hyvän suorituskyvyn Linuxilla Windows-peleihin ja peleihin yleensä. Ei se, että "käytä suosiolla Windowsia". Sillä tällä hetkellä minä käytän. Ja haluan tähän muutosta, jos ei helposti, niin sitten vaikeasti.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #6 : 05.11.08 - klo:19.43 »
Ja haluan tähän muutosta, jos ei helposti, niin sitten vaikeasti.

Herra on hyvä vaan ja jatkaa;) Higg

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #7 : 05.11.08 - klo:21.41 »
Täältä tulee nyt sitten mutua, kun et parempiakaan vastauksia ole kerran saanut  ;)

1. + 3. En usko taustaohjelmien (käyttis + ikkunointi) merkitsevän edes sitä kärpäsenkikkaretta itse pelin prosessori/muun kuorman rinnalla. Toki kaiken ylimääräisen voi siivota pois, mutta eivät passiiviset prosessit juuri sitä itse toimintaa hidasta.

2. Itse käännettyä kehuvat ja joskus paljonkin. Siihen on kyllä oppaita, mutten ole koskaan törmännyt sellaiseen, joka käsittelisi asiaa pelaamisen kannalta.

4. Kokeilemalla selvinnee ja lienee pelikohtaista.


Tällainen "optimointi" lienee hauska harrastus, sillä erot prosessorissa, näytönohjaimessa jne. ovat reilusti merkitsevämpiä ja helpompia joskin tietysti kalliimpia tekijöitä. Ja eikös ne Windows-pelit kuitenkin oikeasti ja aina pyöri paremmin Windowsissa?

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #8 : 05.11.08 - klo:23.08 »
Tjaah tämä nyt on niitä joihin ei pitäisi vastailla lainkaan. Mutta sanotaan nyt jotain:
1. distrolla ei nyt ole niin suurtakaan merkitystä, käyttäisin itse sellaista johon aina uusimman wine:n saa suoraan(kuten ubuntut).
2. Itse joskus aikoinaan käänsin täysin kernelin omalle kokoonpanolle sopivaksi(koko oli pikkasen vajaa 5megaa rt pätseineen), mutten huomannut kyllä mitään eroa nopeudessa peleissä. 64-bittisyydestä nyt en osaa sanoa oikein mitään, moniajokin riippunee ennemmin pelin ja mahdollisesti winen tukemisesta(useinhan se menee niin että yks prossu tekee työt ja muut hengailee mukana).
3. Uuh tuota ikkuna järjestelmissä nyt tuskin on suurempia eroja ellei käytettävissä olevassa koneessa ole muistia aivan älyttömän vähän, työpöytätehosteet kuiten kannattaa ottaa pois päältä ennen pelaamista. Kunhan muistia on tarpeeksi niin työpöytäympäristöt ei itsessään taustalla haittaa lainkaan.
4. Kokemusta ei ole kuin wine:stä ja voin sanoa että lähes pelin kuin pelin saa kyllä toimimaan kunhan vexlailee dillejen ja pelinkonffejen kanssa aikansa. Kaikki pelit joissa on copy protection vaativat nocd crackin(google), koska wine ei luojan kiitos ymmärrä drm:n päälle yhtään mitään. Ja pyörimisestä sen verran että itsellä opengl pelit kyllä pyörii paremmin ja sulavammin linukalla kuin vastaavat windowsilla vaikka niitä ajaisi winellä(esim vanha kunnon hitman codename 47, pyöri itsellä paremmin ubuntulla).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

AION

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #9 : 11.11.08 - klo:21.00 »
Distrolla ei niin hirveästi väliä ole, ei varmaan kernelilläkään tjsp. Suurin merkitys on sillä emulla millä ajat sitä. Wine päivittyy tiuhaan ja on jo nyt uraa uurtava, et silti tule pääsemään edes järkevään suorituskykyyn Linuxilla vrt Windows.
Raudasta sen verran, että niin tehokas nVidian kortti kuin rahaa riittää ja niin monta corea prossuun kuin rahaa riittää. Linuxi osaa käyttää useampaa corea hyvin.

Core2Quad Q6600  -    8800GTS 640Mb      3DMark05
                       Linux           Windows
3DMarks           6000            30000
CPUmarks        25000            7000


veivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
  • Se mikä ei tapa, niin perunatuttaa!!!
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #10 : 13.11.08 - klo:12.48 »
1) Distro

Suosittelen Ranskalaisten kehittämää linuxia zenwalk standard 5.2. Perusteluita: Kevyt, nopea, yksinkertainen, helppokäyttöinen (minimalistinen järjestelmä ja pelaajan unelma). Kokemuksia on mm. vectorista, sabyonista (gentoo), ubuntusta/kubuntusta ja debianista. Näiden kokemuksien pohjalta suosittelen ehdottomasti zenwalkkia pelaamiseen! Zenwalk core on noin 20% kevyempi järjestelmä, kuin standard versio, mutta kun olet asettanut kaiken tarpeellisen coreen mitä siis pelaamiseen tarvitset ja että saat siitä toimivan työpöytäympäristöineen on se oikeastaan samankokoinen, kuin edellä mainittu standard ja samalla säästät aikaa ja vaivaa ;)

2) Kernel

Prosessorin nopeus on ainakin pelissä jota itse pelaan enemy-territory (FPS-peli) merkityksellisin eli prossunopeudella on käsittääkseni enemmän vaikutusta, kuin näytönohjaimella. Itse käännettyyn kerneliin en tämän asian vuoksi lähtisi vaiva/hyöty näkökulmasta tarkasteltuna.

3) Ikkunanhallinta

Mielestäni on merkitystä zenwalkin Xfce rock! KDE on turhan raskas minun makuuni, se joka tykkää keveydestä, nopeudesta ja yksinkertaisuudesta on valinta Xfce, uusin KDE on lisäksi aikas buginen :(

4) Wine, Cedega, CrossOver

Itse yhdistän ET:n seuraavalla komennolla:
Koodia: [Valitse]
./et-sdl-sound +set in_dgamouse 0 +connect 78.129.194.15:27960En siis nykyään käytä edes XQF:ää, en tiedä kuinka paljon se nyt ylimääräistä rasitetta toisi, uskallan epäillä ettei juuri nimeksikään ja jota olen käyttänyt mm. debianissa joka pelitti myös varsin mainiosti gnome työpöytäympäristöllä (ei juurikaan eroa zenwalkkiin, mutta minun valinta hienoisena voittajana on zenwalk). Käy vertailemassa vaihtoehto.orgin tekemää vertailua eri distroista osoitteessa: http://www.vaihtoehto.org/?id=distrot&cat=linux

Suosittelen lämpimästi zenwalkin asennusta, esim. Ubuntun rinnalle! Oppimisen arvoinen järjestelmä siis.

Winellä en pelaile, jos se on tarpeen, niin valintani on siinä tapauksessa XP home mahdollisimman minimaalisin asennuksin ja ennen peliä kaikki palomuurit ja virustutkat jne. kiinni.

Niin FPS:n stabiilisuuten vaikuttaa mm. Grafiikka asetukset, eli alhaisimmilla parempi myös hyötyä on pelata matalalla resolla r_mode 4 (800x600). Tärkeää on saada FPS pysymään mahdollisimman stabiilina, jolloin jostain on tingittävä! 76/76/76 ja tai 125/100/76 asetuksin

fps/maxpackets/displayrefresh

rate 25000
snaps 20

t. veivi
« Viimeksi muokattu: 13.11.08 - klo:12.56 kirjoittanut veivi »
Linux käyttäjäksi 23. Syyskuuta 2007

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?action=profile;u=6635;sa=showPosts

Sony Vaio VPCF12S1E, Ubuntu 11.04 ja Win7

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #11 : 14.11.08 - klo:09.35 »
3) Ikkunanhallinta
Mielestäni on merkitystä zenwalkin Xfce rock! KDE on turhan raskas minun makuuni, se joka tykkää keveydestä, nopeudesta ja yksinkertaisuudesta on valinta Xfce, uusin KDE on lisäksi aikas buginen :(

KDE ei ole buginen, koska virallinen versio on 3.5.10. Sitten kun tulee 4.2 -versio KDE:stä niin silloin se on vasta valmis. Nämä 4.1.x versiot ovat vielä 'kehitysversioita', vaikka alkaakin olla jo pitkällä.

Lisäksi voi suositella (vaikka ei kovin helppo aluksi) Arch-linuxia. Ottaa vain ne ohjelmat mitä tarvitsee ja jättää turhat pois. On taatusti nopea ja päivittäminen on helppoa. Se on mukavaa lynxillä tai links(2):lla netissä surffata ohjeita hakemassa.

Zenwalkin huono puoli on siinä että paketteja on vähän verrattuna muihin jakeluihin, joten ennemmin tai myöhemmin tarvittavat ohjelmat on käännettävä itse. Kokeilin tuota zenwalkkia 800MHz/512Mt koneessa ja kyllä se nopea on. Alussa kyselee kaikkea, mutta nopesti asentuu ja päivittyy helposti.
« Viimeksi muokattu: 14.11.08 - klo:10.54 kirjoittanut Paznak »

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #12 : 16.11.08 - klo:16.03 »
Tuntuu tuolla distrolla jonkin verran merkitystä olevan. Teeworlds toimii pöytäkoneellani (ks. allekirjoitus) mainiosti 1680x1050 resolla täysillä asetuksilla kun koneessa on Arch, mutta oli nykimisen takia pelikelvoton Ubuntulla. Molempia distroja testasin Gnomella. Ubuntulla pystyi pelaamaan kunhan grafiikoista sääti kaiken extran pois.

Arch tuntuisi pelikäyttöön joka tapauksessa loogisimmalta valinnalta (i686 optimoitu ja kevyt).

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #13 : 17.11.08 - klo:21.26 »
Winellä tosiaan kannattaa windows pelejä pelata. Toinen vaihtoehto on sitten Cedega, sillä crossover games on melko huono paketti hintaansa nähden. Itse sitä testasin tossa ku sai ilmatteeks.

Kannattaa ladata myös PlayOnLinux, joka käyttää wineä pohjanaan mutta eroaa siitä mukavien lisäherkkujen takia.
Lisäherkkuja ovat mm.
-Siihen voi asentaa lähes kaikki wineversiot, joita sitten voi käyttää eri sovelluksissa niinkuin haluaa. (eri versioilla eri sovellukset/pelit toimivat eri tavalla)
-Se asentaa kaikki ohjelmat eri "prefixiin", (ellei toisin halua) jotka auttavat sitä, että eri sovellusten lataamien esim..dll:en kanssa ei tule mitään erroreita.
-Siinä on sellanen sovellusten/pelien asentamis "wizard", joka mukavasti auttaa asentamisessa.


veivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
  • Se mikä ei tapa, niin perunatuttaa!!!
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #14 : 18.11.08 - klo:10.15 »
Kokeilin tuossa testimielessä arch linusta, jos haluaa ja on aikaa sekä kärsivällisyyttä, niin sen kautta oppii kyllä tuntemaan linuxia hieman enemmän. Pacman pakettienhallinta on erittäin helppo ja nopea, vie nippa nappa voiton zenwalkin netpkg:stä. Mm. Nvidian ajurit asentuivat komennolla
Koodia: [Valitse]
pacman -S nvidia yms. Siis erittäin helposti. Ongelmia oli lähinnä ethernetin kanssa. Jokaisen bootin jälkeen jouduin antamaan roottina komennon
Koodia: [Valitse]
dhcpcd eth0 jotta netti käynnistyi! Enemy territory tuntui pyörivän jotenkin huonommin, kuin zenwalkissa, en tiedä oliko tuolla nettisäädöllä osuutta asiaan (itse kuoli silmän räpäyksessä ja oma osuminen tuntui sika tahmealta, verrattuna zenwalkkiin: traktori ja ferrari, joten asensin takaisin tutun ja turvallisen zenwalkin ja peli alkoi taas kulkea kuin junan vessa ;) zenwalkin asennus kesti 50 min. (olin siis jo pelaamassa ET:tä!!! Peli tiedostot oli poltettuna valmiiksi Cd:lle, joten ei tarvinnut muuta kuin päivittää punkbuster...heh :D Helppoa kuin heinänteko!

Loppusanat: Kaikkien kokeilemieni distrojen voittaja ET:n pelaamiseen on siis zenwalk, erittäin selvänä ykkösenä. Ps. Ja tosimiehethän pelailee alhaisilla grafiikka asetuksilla esim. 16 bittiset värit vai mitä :)

Ja vielä sen verran, että arch on optimoitu uusimmille prosessorityypeille, jota itseltäni ei löydy, vaan koneeni pyörii AMD64 athlon 4000+ san diegolla, varsinkin ET:ssä se prossutehohan on merkittävämpi, kuin näytönohjain, minulla 2x geforce 6600GT eli SLI järjestelmä. Zenwalkin asennuksessa on toinen näytönohjain kortti otettava irti, ja laitettava takaisin kiinni, kun on asentanut nvidian ajurit!
Koodia: [Valitse]
netpkg mirror ja valitsee vaikka ysin (9) ja sitten
Koodia: [Valitse]
netpkg nvidia-glx-new-173.14.05.1-i486-2.6.25.4.tgz ja vastaa kaikkiin seuraaviin kohtiin 1 install yes.

Ja nyt lähtee testiin zenwalk gnome (aiemmin siis xfce).

t. veivi
Linux käyttäjäksi 23. Syyskuuta 2007

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?action=profile;u=6635;sa=showPosts

Sony Vaio VPCF12S1E, Ubuntu 11.04 ja Win7

veivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
  • Se mikä ei tapa, niin perunatuttaa!!!
    • Profiili
Vs: Mikä on paras kokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #15 : 18.11.08 - klo:10.31 »
Latasin eilen toisen ranskalaisten tekemän slitaz 1.0 cd-liven, kannatta ladata ja kokeilla!
http://www.slitaz.org/en/ (SliTaz GNU/Linux 1.0 (24,8 Mb). Eli ei muuta kuin boottaa cd:ltä ja 30:n sekunnin kuluttua olet jo työpöydällä ja surffailemassa. Tästä voi olla hyötyä mm. kun asentaa arch linuxia ja haluaa päästää välillä lukemaan lisäohjeita netistä :DD

On muuten ihan sika hyvä ja erittäin nopea!!!

t. veivi
Linux käyttäjäksi 23. Syyskuuta 2007

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?action=profile;u=6635;sa=showPosts

Sony Vaio VPCF12S1E, Ubuntu 11.04 ja Win7