Kirjoittaja Aihe: Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?  (Luettu 2586 kertaa)

False_Karma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?
« : 10.11.08 - klo:19.36 »
Eli siis, asensin Winellä Foobar2000:n, hakemistoon /home/*käyttäjä*/Foobar2k, jonka olen Winen asetuksista määrittänyt D:/-asemaksi. Asennus onnistui, Foobar käynnistyi ja toistaa tiedostoja mallikkaasti, mutta en saa sitä käynnistymään muuten kuin kirjoittamalla komentoriville:

cd .home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000
ja
wine foobar2000.exe

Onko siis mahdollista lisätä työpöydälle käynnistin ja jos, niin miten se tehdään? Mikä määritetään komennoksi, yms.

Huom. Olen vielä aloittelija, käytännössä en siis ymmärrä, miten käynnistimeen saisi määriteltyä komennoksi kaksi eri komentoa.
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:19.41 kirjoittanut False_Karma »

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Käynnistin Wine-ohjelmaan?
« Vastaus #1 : 10.11.08 - klo:19.55 »
Tjaah no kirjotas päätteeseen komento
gedit ~/Desktop/Foobar2000.desktop
 Muokkaat tuosta kansiot oikeiksi ja teet tiedostosta ajettavan: chmod +x ~/Desktop/Foobar2000.desktop
Koodia: [Valitse]
[Desktop Entry]
Name=Foobar2000
Exec=env WINEPREFIX="/home/*käyttäjä*/.wine" wine /home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000/foobar.exe
Type=Application
StartupWMClass=Wine
Path=/home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000
Icon=
Ps. Foobarin iconin luultavasti löydät kansiosta /home/*käyttäjä*/.local/share/icons/. Voi lisätä sen tohon ilman extensionia(eli pelkkä nimi ilman tiedostotyyppiä .xpm).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

False_Karma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Käynnistin Wine-ohjelmaan?
« Vastaus #2 : 10.11.08 - klo:20.32 »
Tajusinkin juuri miten onnistunut alueenvalinta minulla, ajattelin vain, että olin käyttämässä Foobaria ja että se on mediaplayer. No, eipä sille enää mitään mahda
Tjaah no kirjotas päätteeseen komento
gedit ~/Desktop/Foobar2000.desktop
 Muokkaat tuosta kansiot oikeiksi ja teet tiedostosta ajettavan: chmod +x ~/Desktop/Foobar2000.desktop
Koodia: [Valitse]
[Desktop Entry]
Name=Foobar2000
Exec=env WINEPREFIX="/home/*käyttäjä*/.wine" wine /home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000/foobar.exe
Type=Application
StartupWMClass=Wine
Path=/home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000
Icon=
Ps. Foobarin iconin luultavasti löydät kansiosta /home/*käyttäjä*/.local/share/icons/. Voi lisätä sen tohon ilman extensionia(eli pelkkä nimi ilman tiedostotyyppiä .xpm).

Tein tuon Foobar2000.desktop-tiedoston, tosin laitoin eri polun kuvakkeelle, sillä olin sen jo Foobarille ehtinyt vaihtamaan. Sitten kirjoitin tuon "chmod +x ~/Desktop/Foobar2000.desktop"-komennon päätteeseen, kuitenkin muuttaen "Desktopin" Työpöydäksi.
Pitääkö tämän jälkeen vielä tehdä jotain, sillä tuon käynnistimen tuplaklikkaamisesta ei seuraa yhtään mitään.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?
« Vastaus #3 : 10.11.08 - klo:20.53 »
Nojoo hieman yritin oikoa tuossa, mutta klikkaappas nyt sitä hiiren kakkosella ja ota ominaisuudet. Sieltä välilehdeltä katsot ohjelman kohdalta että ajettavassa käynnistys komennossa lukee wine /home/*käyttäjä*/Foobar2k/Foobar2000/foobar.exe
Ja työkansiossa paikka mihin olet foobaarisi asentanut.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

False_Karma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?
« Vastaus #4 : 10.11.08 - klo:21.03 »
Tuon teinkin itse asiassa aikaisemmin :D

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?
« Vastaus #5 : 10.11.08 - klo:21.07 »
Hmm homma onnistuis kyllä bash scriptilläkin. Eikös se tosiaan tehnyt lainkaan pikakuvaketta siihen softaan(taitanee olla pelkästään kde:n tapa hoitaa asia)? Eli onko olemassa omassa kotikansiossa pikakuvakkeita softiin tai piilokansiossa ~/.local/applications/wine lainkaan pikakuvakkeita?
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

False_Karma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Käynnistin Winellä ajettavaan ohjelmaan?
« Vastaus #6 : 10.11.08 - klo:21.20 »
hmm... local-kansiossa ei näytä olevan alakansiota applications, vaikka kuinka on piilokansiot näkyvillä,
Home-kansiossa on kyllä .wine-piilokansio (jossa muuten näkyy myös olevan asennettuna Foobar)
Homessa on myös jotain bash-alkuisia tiedostoja, ainakin bash_history.

Mutta, jos joku sattuu tietämään mediaplayerin, jolla hoituu sekä comment-columnin näyttäminen, että last.fm:n scrobblaaminen, niin sekin ajaisi asian : D Sen takia lähinnä Foobaria päätin käyttää, koska mikään muu soitin ei kommentteja tukenut ja ne ovat minulle hyvin tarpeellisia. Lisäksi hiemankin isommissa playlisteissä esiintyi paljon hidastelua, eikä testaamillani ~8 mediaplayerillä ollut kovin hyviä tiedostojen hallintaominaisuuksia. Amarok (ja ilmeisesti muut Xine-pohjaiset mediaplayerit) ei tule kysymykseen, sillä Amarokin asennettuani, eivät äänet toimineet lainkaan ja ongelmaan auttoi vain Amarokin poistaminen.