Kirjoittaja Aihe: SATA ei toimi linuxilla  (Luettu 4843 kertaa)

w11r1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
SATA ei toimi linuxilla
« : 10.01.09 - klo:20.40 »
Olen jo usealla eri tavalla yritäänyt saada asennettua linuxin (Mint / ubuntu versio) sata-levylle.
Toistaiseksi se on ollut mahdotonta...

Miksi tämä ei toimi?

Virheilmoitukset (+ googletus) kertoo , että kun sata-levy on liian suuri > 300 G,
niin boot ei ymmärrä tällaista levyä ( linux kyllä toimii jos sen saa asennettua / käyntiin)
 (olen myös yrittänyt asentaa levyn alkuun pienen boot-osion (<5G) , mutta tämä ei auta)

Mitenkäs tämän ongelman voisi ohittaa?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #1 : 10.01.09 - klo:20.49 »
Äkkiseltään sanoisin, että kuulostaa huuhaalta: itselläni on 750-gigainen SATA-levy eikä ongelmia. Tosin nykyisessä kokoonpanossa ainoa yli 300-gigainen osio on /local, enkä muista kokeilleeni asennusta ilman huomattavasti pienempää juuriosiota.

Mikset yksinkertaisesti osioi levyä niin, että alkuun tulee joko pieni parin gigan /boot- tai n. 15–20 Gt juurihakemisto?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

w11r1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #2 : 10.01.09 - klo:20.53 »
Et tainut lukea viestiäni tarkasti...

Olen osioinut levyn alkuun pienen BOOT-osion (5 G), mutta tämä ei auta eli

Mint ei suostu tästä huolimatta käynnistymään... ??

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #3 : 10.01.09 - klo:20.58 »
Hups joo, jäi näkemättä... Entäs jos kokeilisit sitä n. 15–20 Gt juuriosiota?

Apropoo, missä vaiheessa ongelma ilmenee, jo asennettaessa vai vasta uutta järjestelmää käynnistettäessä? Ja mitä virheilmoituksessa tarkkaan ottaen seisoo?

Muoks: Itse asiassa vähempikin voisi riittää. Itselläni / on läppärissä 12 Gt, josta käytössä on 5,8 eli 34 %. Tosin /var eli väliaikaistiedostot ovat sitten tuolla samalla osiolla, joten väliaikaisesti tilantarve voi kasvaa reilustikin (levyjä poltettaessa tms.). Paitsi tietysti, jos teet erillisen /var-osion.
« Viimeksi muokattu: 10.01.09 - klo:21.00 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #4 : 10.01.09 - klo:21.32 »
Hei,

boot osion kooksi riittää todellakin vähemmän kuin ~Gt. Boot osion kooksi kannattaa asettaa alle 100 Mt, olet varmaan sekoittanut boot (/boot) juureen (/)?. Boot osion koolla voi olla jokin koko rajoitus, jonka takia boot osion luonti ei ole onnistunut.

Perusasennuksessa kannattaa luoda:
boot-osio: /boot             kooksi riittää 50 Mt(Grub vie asennettuna tilaa 21 Mt), ei pakollinen, grubin voi asentaa myös juuri-osioon.
juuri-osio: /                     kooltaan n. 15Gt peruskäyttöön, >40Gt jos asennetaan pelejä yms.
virtuaalimuisti: /swap     pöytäkoneeseen <= keskusmuistin määrä, läppäriin hieman enemmän kuin keskusmuistin määrä niin koneen nukahtaessa(hibernate) keskusmuistin sisältö mahtuu kiintolevylle swappiin.
koti-osio: /home             käyttäjien henkilökohtaiset tiedot; dokumentit, audio, video yms., kooksi esim. koko loppu kovalevy.

//t: Rationaalinen

w11r1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #5 : 10.01.09 - klo:21.54 »


boot osion kooksi riittää todellakin vähemmän kuin ~Gt. Boot osion kooksi kannattaa asettaa alle 100 Mt, olet varmaan sekoittanut boot (/boot) juureen (/)?. Boot osion koolla voi olla jokin koko rajoitus, jonka takia boot osion luonti ei ole onnistunut.

En ole sekoittanut osioita...Minulla on todelllakin eriilinen BOOT-osio ja JUURI- osio...

Koko tuo levy 320 G on käytetttävissä MINT-versiolle...

Tuon lisäksi minullla on 200 GT Sata -levy (DATA-tilaa yms...)
Ja 40 GT IDE-levy, jossa nyt Kubuntu 7.x + Ubuntu 8.10


....

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #6 : 10.01.09 - klo:21.56 »
Olen luullut että boot osioon kuuluu myös kernelit?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #7 : 10.01.09 - klo:21.58 »
Olen luullut että boot osioon kuuluu myös kernelit?

Jees, mutta eivät nekään paljon tilaa vie. Tässä läppärini tilanne (8.04.1, kolme viimeisintä ydintä tallessa):

Koodia: [Valitse]
tn@whitehead [/boot]$ du -h /boot
16K     /boot/grub/splash
224K    /boot/grub
77M     /boot
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #8 : 10.01.09 - klo:22.03 »
Eikös ne tosiaan tuota enemmän tilaa vienytkään. Jotenkin muistelin, että per kernel olisi mennyt hitusen yli 50Mt, taidan sekoittaa johonkin muuhun.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo:22.13 »
Eikös ne tosiaan tuota enemmän tilaa vienytkään. Jotenkin muistelin, että per kernel olisi mennyt hitusen yli 50Mt, taidan sekoittaa johonkin muuhun.

Minäkin kuvittelin moista, mutta voihan se olla, että muistin väärin...

EDIT: No... /bootin koko on karvan verran alle 50 MB joten se 100 MB ainakin on hyvä olla... asennettuna ainakin pari kerneliä...

EDIT: Asennettuna kolme kerneliä ja Synaptic väittää niiden olevan huomattavan isoja (yli 100 MB, paitsi yksi niistä) verrattuna tuohon 50 MB eli kaikki siitä ei taida olla /bootissa.
« Viimeksi muokattu: 10.01.09 - klo:22.17 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

harrykaa

  • Vieras
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo:22.29 »
Virheilmoitukset (+ googletus) kertoo , että kun sata-levy on liian suuri > 300 G,
niin boot ei ymmärrä tällaista levyä ( linux kyllä toimii jos sen saa asennettua / käyntiin)
 (olen myös yrittänyt asentaa levyn alkuun pienen boot-osion (<5G) , mutta tämä ei auta)

Eihän erillistä boot-osioita edes tarvita.
Kyllä koko järjestelmän voi sijoittaa yhteen root-osioon (/), jonka koko voisi olla 20-30 G.
Loput linuxille varattavasta tilasta kannattaa käyttää home-osiolle.

Olisiko niin, että root-osio ei voi olla yli 300 G, tosin ei siinä mitään järkeä olisikaan.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #11 : 11.01.09 - klo:13.54 »
Et tainut lukea viestiäni tarkasti...

Olen osioinut levyn alkuun pienen BOOT-osion (5 G), mutta tämä ei auta eli

Mint ei suostu tästä huolimatta käynnistymään... ??

Olikos se nyt siitä sylinteriluvusta riippuvainen? Tuhat ja jotakin siis se yläraja sille Boot-osion alulle, eli asennettava sen kiintolevyn alkureunalle heti eikä myöhemmin...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: SATA ei toimi linuxilla
« Vastaus #12 : 11.01.09 - klo:14.04 »
Eikös ne tosiaan tuota enemmän tilaa vienytkään. Jotenkin muistelin, että per kernel olisi mennyt hitusen yli 50Mt, taidan sekoittaa johonkin muuhun.
Minäkin kuvittelin moista, mutta voihan se olla, että muistin väärin...
EDIT: No... /bootin koko on karvan verran alle 50 MB joten se 100 MB ainakin on hyvä olla... asennettuna ainakin pari kerneliä...
EDIT: Asennettuna kolme kerneliä ja Synaptic väittää niiden olevan huomattavan isoja (yli 100 MB, paitsi yksi niistä) verrattuna tuohon 50 MB eli kaikki siitä ei taida olla /bootissa.
Terve!
Huiskaseppa se kernelin numero siihen Synapticin hakuun...
Löytyy tavaraa...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588