Kirjoittaja Aihe: GParted / osiointi-ongelma  (Luettu 2878 kertaa)

Pete N.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
GParted / osiointi-ongelma
« : 03.11.08 - klo:19.58 »
Homma oli siis tämänlainen:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22534.0

Tiedostot ovat tallessa ja uusi Ibex toimii hyvin. Ainoa ongelma löytyy nyt osioista, GParted näyttää aseman seuraavanlaisena:


Eli, sda6:nen pitäisi saada mainiksi ja yhdistettyä tyhjään tilaan (50gb) sekä wanha swappi poistettua. Tämän lisäksi myös sda2 olisi kiva saada järkevän kokoiseksi.

Osaan käyttää GPartedia mutta pakko myöntää ettei minulla ole juuri mitään hajua miten tässä pitäisi toimia.

-Pete N.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #1 : 03.11.08 - klo:20.03 »
Nyt tulee pitkälti mutua, mutta onnistuuko tuo extented osiokoon muuttaminen lainkaan tuonne tyhjään tilaan? Muuten kait tuo olisi aivan simppeli osionkoon muuttamishomma ja toisen ei käytössä olevan swapin poisto ja toisen kasvattaminen?

Pete N.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #2 : 03.11.08 - klo:20.19 »
Nyt tulee pitkälti mutua, mutta onnistuuko tuo extented osiokoon muuttaminen lainkaan tuonne tyhjään tilaan? Muuten kait tuo olisi aivan simppeli osionkoon muuttamishomma ja toisen ei käytössä olevan swapin poisto ja toisen kasvattaminen?

Jotta osiokokoa voisi muutaa suuntaan tai toiseen, pitäisi sda6 ensin saada irrotettua eikä sitä oikein voi irrottaa ubuntun ollessa päällä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #3 : 03.11.08 - klo:20.25 »
Livecd:tä käynnistämällä olen monesti muokkaillut osioita. Gparted löytyy live sessiosta asetusvalikosta. Kannattaa ottaa luonnollisesti varmuuskopiot ja samalla katsoa valmiiksi grubin asennusohje varmuuden vuoksi.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #4 : 03.11.08 - klo:21.40 »
Itse muuttaisin tuon sda1 osion liitospisteeksi /home sen jälkeen kun se on alustettu.
Toinen swap pois ja kasvattaa / osion kokoa vapautuvalla tilalla.

Linux kun ei ole niin nuuka noiden osioiden käytöstä.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Pete N.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #5 : 03.11.08 - klo:23.17 »
Livecd:tä käynnistämällä olen monesti muokkaillut osioita. Gparted löytyy live sessiosta asetusvalikosta. Kannattaa ottaa luonnollisesti varmuuskopiot ja samalla katsoa valmiiksi grubin asennusohje varmuuden vuoksi.
Nonniin, kopioin livecd:llä sda5 osion primaryksi sda1:seksi ja boottasin, grub antoi error 17:ä. Muokkasin device.mapista (hd0) /dev/sda:n (hd0) /dev/sda1:ksi. Jälleen error 17. Sen enempää ajattelematta  :'( menin poistamaan alkuperäisen sda5:sen ja nyt grub antaa errorin 22.

Kysymys kuuluu, mitä pitää device.mappiin/menu.lstiin muokata vai onko asennus lainkaan pelastettavissa?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: GParted / osiointi-ongelma
« Vastaus #6 : 03.11.08 - klo:23.21 »
On varmaankin pelastettavissa, tässä olisi linkki tuohon grub wiki juttuun, mitä tarkoitin aiemmin
http://wiki.ubuntu-fi.org/Grub-kaynnistyslataaja

*edit*
Ja hyvä minä olin näemmä unohtanut tuon wiki maininnan sitten kokonaan, vaikka tarkoitus oli siihen viitata jo aiemmin :)