Kirjoittaja Aihe: Ratkaistu Kubuntu+Huawei ei selaa nettiä vaikka yhdistää  (Luettu 5246 kertaa)

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
Näin melko uutena harrastajana on tullut Linux voittoja.  Asensin nyt kokeeksi Kubuntun ja toimii laajakaistalla netissä.  Yhdistää mobiliyhteydellä Soneran Huawei modeemilla hyvin mutta ihme, kun se ei saa auki nettisivuja.  Tulee tämä ilmoitus:
An error occurred while loading http://www.yle.fi/uutiset/:
Could not connect to host http://www.yle.fi/uutiset/.
Mutta ihme, että siis laajkaistakaalilla netti toimii.  Minulle tämä mobiiliyhteys olisi se tärkeämpi.  Lieneekö kenelläkään sattunut moista. Olen etsinyt Konqueror asetuksia, sieltä löytyi apu laajkaistayhteyteen, jokin Chase pilkku oli ensin väärin. Asetukset ovat siis kohdallaan lajakaistn puolella.
Terveisin Erkki
« Viimeksi muokattu: 27.10.08 - klo:09.31 kirjoittanut erkkivii »

Hexa_Desimaali

• Vieras
Vs: Kubuntu+Huawei ei selaa nettiä vaikka yhdistää
« Vastaus #1 : 26.10.08 - klo:10.20 »
Olisikohan vika reitissä? Mitä sanoo route -n?

DNS-asetukset voivat myös olla pielessä. Mitä sanoo Entä ping www.csc.fi ja ping 212.226.169.230? Ja cat /etc/resolv.conf?

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.10.08 - klo:11.32 »
Route  -n vastasi:
10.64.64.64   0.0.0.0   255.255.255.255   UH  0 0 0  pp0
Eli on kai siellä jokin osoite, DNS kohta minulla on jotain: hae automaattisesti.

Olisikohan vika reitissä? Mitä sanoo route -n?

Tähän alempana kysymykseen olevaan tuli seuraavia vastauksia:
ping: unknown host www.csc.fi

§  ping 212.226.169.230
connect: Network is unreachable

cat:/ Is a directory
cat:  etc: No such file or directory

Siis tuossa ping kysymys vastaa, että ei pääse nettiin (?)
Terveisin Erkki

DNS-asetukset voivat myös olla pielessä. Mitä sanoo Entä ping www.csc.fi ja ping 212.226.169.230? Ja cat /etc/resolv.conf?

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.10.08 - klo:11.34 »
Meinvät nuo vastaukseni tuonne sinun lainauksen sisään.
Erkki

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.10.08 - klo:12.30 »
Et kertonut millä softalla yrität yhdistää mokkulaa, tuo olisi hyvä tietää niin olisi helpompi antaa neuvoja.

Katso Firefoxissa onko ruksi Tiedosto -> Työskentele yhtydettömässä tilassa jos on niin ota ruksi pois ja yritä päivittää sivu.
En lukenut tarpeeksi huolella juttuja joten ei taida tuolla ohjeella olla asian kanssa mitään tekemistä.
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:12.44 kirjoittanut harrim »

Hexa_Desimaali

• Vieras
« Vastaus #5 : 26.10.08 - klo:12.33 »
Mistä tiedät, että se yhdistää?

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.10.08 - klo:12.57 »
Se näyttää ihan "reippaasti", että modeemi on valmiina, initializing, loggin in, ja kuvake siirtyy alavalikkoon ja se alkaa laskemaan minuutteja.  En muista noita edellä mainittuja sanoja ihan ulkoa (ne ovat ehkä hiukan virheellisiä), kun nyt vastaan tähän toisella koneella, Vistalla.  Joka tapauksessa amtöörikin huomaa, että se yhdistää ja ennen kaikkea Huawein vihreä valo alkaa palamaan yhtäjaksoisesti, joka on onnistuneen yhteyden merkkivalo.
Erkki

Mistä tiedät, että se yhdistää?

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.10.08 - klo:13.02 »
En oikein tiedä, mikä on se softa, minulla on siis uusi Kubuntu 8.04, ja se mikä sen mukana tulee.  Eli tässä on kai se KDE työpöytä ja Ubuntun ydin, siis tätä 8.04 versiosta sen latasin (tekstiversiona).  Minulla ei näyt tuota Firefoxia missään. Olen yrittänyt selata kaikki asetusten valikot ja mahdollisuudet siitä Konquerorista. 
Erkki

Et kertonut millä softalla yrität yhdistää mokkulaa, tuo olisi hyvä tietää niin olisi helpompi antaa neuvoja.

Katso Firefoxissa onko ruksi Tiedosto -> Työskentele yhtydettömässä tilassa jos on niin ota ruksi pois ja yritä päivittää sivu.
En lukenut tarpeeksi huolella juttuja joten ei taida tuolla ohjeella olla asian kanssa mitään tekemistä.

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.10.08 - klo:13.23 »
Vielä täydennystä oman vastaukseeni. Jotain outoa on muutakin, esimerkiksi "lisää ja poista" ohjelma ei anna ruksata mitään, näyttää kyllä mitä on ladattu koneelle.  Mutta mistään ei pääse lisäämään ohjelmia.  Olen kiinnittänyt huomion mm. siihen, että "Konquer" on siellä harmaana, eikä siinä ole ruksia eli ihan kuin se ei olisi jotenkin käytösässä.  Ja kuitenkin laajakaistalla se selaa nettiä.  Ei sitä ymmärrä amatööri. :-)
Terv. Erkki

En oikein tiedä, mikä on se softa, minulla on siis uusi Kubuntu 8.04, ja se mikä sen mukana tulee.  Eli tässä on kai se KDE työpöytä ja Ubuntun ydin, siis tätä 8.04 versiosta sen latasin (tekstiversiona).  Minulla ei näyt tuota Firefoxia missään. Olen yrittänyt selata kaikki asetusten valikot ja mahdollisuudet siitä Konquerorista. 
Erkki

AlbertRetro

• Käyttäjä
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.10.08 - klo:13.39 »
Lainaus

Eikös tuon vois jo panna selaimen syyksi?
Se konkureori on omapäinen laitos. Muuta en tiiä.

Katselkaa sitä liikennettä vaikka pppstatus- ohjelmalla, se ei huijaa grafiikoilla, näkyy optisesti livenä kaikki heti....

Se softa vois olla kppp, ja on hankala ummikolle, siitä syystä en itsekään koske siihen. Liikaa näpertämistä. Valintoja riittää.... virheiksi asti.
Jos helpommalla tahtoo päästä, se Suomen kuuluisin gnome-ppp on puolta helpompi laitella käyntikuntoon.

Jos Huawein valo palaa, yhteys on luotu. Valmis. Palomuureista en tiiä. Jostain luin jotta niitä pitäs sammutella ennenjälkeen asennuksen, mutta kun en edes tiedä koko laitoksesta omalla koneella, eli ei oo ikinä tarvinnu edes ajatella asiaa.
Tässähän sitten on tänään kyseessä se KooDeeEee, joka nyt vaan on erilainen.... kuin muut.

Täällä neuvotaan vieläkin nyppimään niitä mokkuloita irti kesken käynnistyksen, vaan ei mulle oo vieläkään valjennu mihin siitä apuja olis. Jos sammutan kämpästä valot, sillä aikaa en taatusti nää lukea. Kompuroin korkeintaan ja kolhin jalkani. Jos taas vaikka pysäköin rekan ojan pohjalle, sillä aikaa ei taatusti matka etene. Ja sen jälkeen joudun hakemaan pomon pihalta uuden...

Eli unohda kaikki kookirjaimet ja asenna se gnome-ppp ja pppstatus Synapticila. Jos oot palomuurien kanssa aherrellu, pura pois alkuun ja asenna ppp ensin.
Äläkä käynnistä sitä Konkueroria ollenkaan.

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

AlbertRetro

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.10.08 - klo:13.45 »
Lainaus
Vielä täydennystä oman vastaukseeni. Jotain outoa on muutakin, esimerkiksi "lisää ja poista" ohjelma ei anna ruksata mitään, näyttää kyllä mitä on ladattu koneelle.  Mutta mistään ei pääse lisäämään ohjelmia.  Olen kiinnittänyt huomion mm. siihen, että "Konquer" on siellä harmaana, eikä siinä ole ruksia eli ihan kuin se ei olisi jotenkin käytösässä.  Ja kuitenkin laajakaistalla se selaa nettiä.  Ei sitä ymmärrä amatööri. :-)
Terv. Erkki
Eikös tuo harmaus voisi olla kesken jäänyt päivitysprosessikin...
Niitä apt-loitsuja meinaan.
Mites ne KDE:ssä kirjoitetaan... huunous...
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

eraggo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.10.08 - klo:13.58 »
Katsos Firefoxista, että et ole Offline tilassa. Tiedosto/File->Työskentele yhteydettömässä tilassa/work oflline. Joskus kaverin koneellakin oli tollanen vika mokkulan kanssa

AlbertRetro

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 26.10.08 - klo:14.05 »
Lainaus
Mutta mistään ei pääse lisäämään ohjelmia.
Eli Gnomessa seon tuon näköistä. Päätteessä käsky kerrallaan, tulosteet talteen, helpottaa vian hakua... Lainasin jostain Ubuntututuksiwikistä joskus.

sudo apt-get -f install        - yrittää korjata rikkoutuneet paketit
sudo dpkg --configure -a    - yrittää korjata rikkoutuneet paketit
sudo apt-get dist-upgrade   - päivittää paketit uusimpiin versioihin ottaen uudet riippuvuudet huomioon
sudo apt-get update           - päivittää pakettivarastot
sudo apt-get upgrade        - päivittää kaikki paketit

sudo dpkg -i paketti.deb    - asentaa tiedoston paketti.deb
apt-cache policy paketti     - näyttää asennetun version paketista paketti
apt-cache show paketti      - näyttää paketin paketti kuvauksen
sudo apt-get install paketti - asentaa paketin paketti

Nämä siis Gnomessa, K-käyttäjät kertokoon lisää...

Malliksi vaikka:
sudo apt-get install firefox

@ylläpito
Miks noita miinusmerkkejä ei saa linjattua? Kamalaa. ;)
(tulee ihan se vanha 2.11 mieleen, se käyttäyty vähän samoin)
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:14.35 kirjoittanut AlbertRetro »

AlbertRetro

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.10.08 - klo:14.08 »
Lisää hauskaa tarjoo tietysti se network-manager-mikänimeltään lie... (tokkopa toimii KDE:ssä paremmin kuin Gnomessa)
Matkakäyttötila tai roaming pois päältä ja
DHCP päälle... automaatille, silleen hämäykseks....
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:14.20 kirjoittanut AlbertRetro »

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.10.08 - klo:15.15 »
Terve Alpertti!
Se softa oli siis KPPP mutta ei siinä kai ole mitään vikaa, kun se pelittää hyvin,minulla oli se Gnomen vastaava aikaisemmin, silloin oli Ubuntu versio, joka toimi.  Mutta olisin samaa mieltä, että jotain siinä Konquerissa on vikaa tai yleensäkin koko asnnuksessa vaikka se ei valittanutkaan mistään asentaessani Kubuntua. 

Kun laitoin noita sinun tarjoamia ehdotuksia sinne kosoliin, niin se ei löytänyt mitään paketteja.  En voinut ladata esim. Firefoxia oikealla komennolla, se vastasi, että ei löydä sellaista.   Esimerkki päivityskomennosta:  "0 päivitetty, 0 uutta asnnusta, 0poistettavaa, o päivittämätöntä" eli se kyllä teki töitä käskettyä, (luki paketteja, loi riippuvuussuhteiden puuta, käsitteli päivitystä- valmis. 

Se ei kai voi noutaa paketteja, kun se ei pääse nettiin (onhan niitä siellä koneellakin):
Esim. tällainen lause tuli muutaman kerran: W: Tiedoston http://fi.arrchive.ubuntu.com/ubuntu/dist/hardly/main/il8n/Translation-fi.bz2 nouto ei onnistunut. 

Nimeä "fi.archive.ubuntu.com" ei voitu selvittää.  Tämä jälkimmäisen lauseen takia en voinut asentaa kevyempää Xubuntua, mutta sain kuitenkin sitten Kubuntun asennettua. 

Minulla ei ole tässä sitä Synapctia, löysin kyllä jonkun toisen jossain vaiheessa, mutta se näytti sille, että siellä oli kaikki kunnossa.  Mutta esim. Firefoxia sieltä ei löytynyt.   Tulee paljon sekavaa kommenttia tähän vastaukseeni.

MUTTA OLISIKO TÄSSÄ RATKAISU:  Muutaman päivän päästähän tulee uusi Ubuntu ja siinä on kai samalla Kubuntu.  Jospa odottelen rauhassa, että saisin päivitettyä sen version ja nähdään, tuleeko sieltä apua.  Minulla ei ole tästä työt kiinni, koska minulla on Vista paremmassa koneessa.  Tämä on vain vanhan koneen harrastusta, hyvä harrastus tämä onkin. :-)

Siinä Ubuntussa toimi kaikki kyllä, mutta alkoi kiinnostamaan erilainen työpöytä, kun Ubuntussa se surkean kuikan kuva ei ole kovin nätti :-)  Laitoin sitten siihen KDE työpöydän ja siitä tuli liian hidas. Siksi päätin yrittää kevyempää Xubuntua ja sillä tiellä olen. 

NYT TULI TAAS UUSI IDEA:  Conficure Networks
connections näyttää vain yhtä yhteyttä: eth0  joka on tietenkin se laajakaista kaapelilla, jolla se toimii hyvin,   Mutta minunhan kai pitäisi tehdä uusi yhteys mobiililaitteelle, jos minulta siis puuttuu kokonaan tämä yhteyden luominen.  Yritän selvitellä, miten sinne saisi tämän huawein lisättyä.  Mutta nyt tulee taukoa yrittämiseen, kun pitää mennä muihin juttuihin. 
Terv. Erkki

Eli unohda kaikki kookirjaimet ja asenna se gnome-ppp ja pppstatus Synapticila.
Äläkä käynnistä sitä Konkueroria ollenkaan.
Terveisin Alpertti

[/quote]
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:15.33 kirjoittanut erkkivii »

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.10.08 - klo:15.21 »
Juuri tätä minä olen yrittänyt etsiä, että se ei olisi offline tilassa, mutta Kubuntussa ei ole missään sellaista kohtaa, jossa olisi offline painike.  Sitä painiketta piti koko ajan painella Gnomen puolella, kun se pyrki aina melkeinpä oletuksena offlineen.  Minulla kun on tämän Firefoxin tilalla se Konquer, joka tulee asennuksessa. 
Eli olen yrittänyt joka paikasta etsiä, missä on se yksi piste, joka on väärässä paikassa silloin, kun käyttää Huawei mobiiliyhteyttä.  Niitä pisteen paikkoja on ainakin amatöörille paljon :-)   Tietnkin ihan asiallisesta syystä jokainen piste. 
Erkki

Katsos Firefoxista, että et ole Offline tilassa. Tiedosto/File->Työskentele yhteydettömässä tilassa/work oflline. Joskus kaverin koneellakin oli tollanen vika mokkulan kanssa
« Viimeksi muokattu: 26.10.08 - klo:15.26 kirjoittanut erkkivii »

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 26.10.08 - klo:15.23 »
Tämä Network manager on  ihan mykkä minulla, kuvake on, mutta mitään ei tapahdu, jos sitä klikkaa.  Eli tämäkin viittaa siihen, että jotain on asennuksessa pielessä.  Vaikka siis mitään ongelmaa ei tullut asennuksessa ilmi, vaan asennus sujui kerrankin ihan mainiosti.
Erkki

Lisää hauskaa tarjoo tietysti se network-manager-mikänimeltään lie... (tokkopa toimii KDE:ssä paremmin kuin Gnomessa)
Matkakäyttötila tai roaming pois päältä ja
DHCP päälle... automaatille, silleen hämäykseks....

AlbertRetro

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 26.10.08 - klo:16.09 »
Lainaus
Siinä Ubuntussa toimi kaikki kyllä, mutta alkoi kiinnostamaan erilainen työpöytä, kun Ubuntussa se surkean kuikan kuva ei ole kovin nätti :-)

Huumoria sullakin... kuvia on netti täynnä, ei sen takia järjestelmää tarvi vaihtaa.
Laita nyt se sources.list kubuntukondikseen, vaikuttaa vahvasti, ettei siel oo repoja riitävästi.

Sitten niitä apt-loitsuja perään. Löytyy se Foxikin sitten. Kun kerran tykkäät harrastaa.  ;)

erkkivii

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: RATKAISTU Kubuntu+Huawei ei selaa nettiä vaikka yhdistää
« Vastaus #18 : 27.10.08 - klo:09.29 »
En alkanut tappelemaan enää mobiiliyhteyden kanssa vaan siirryin takaisin Ubuntuun, jossa mobiiliyhteys Huawei modeemilla toimii (Gnome PPP).   Kubuntu ei tuonut minulle mitään erityistä vaikka työpöytä olikin hienomman näköinen.   Konquer -selaimesta ei olisi myöskään minulle ollut mitään erityistä hyötyä minun tarpeisiini vaan "perinteiset" Firefox ja Expolrer -tyyppiset ovat minulle parempia. 
Ongelmia tuli, kun latasin Ubuntuun KDE -typöydän, siitä tuli hidas, koska koneessani ei ole liikoja tehoja.  Lisäksi sammutuskuvake hävisi ja piti tulla takaisin Kubuntun "username" -valikkoon, josta kyllä sitten pääsi sammuttamaan koneen.  Kaksi työpöytäjärjestelmää tuottavat ongelmia sellaiselle harrastajalle, joka ei osaa poistaa liikoja ohjelmia.  Jos ja kun ohjelman nimessä on maagisia kirjaimia ja selostus, niin siitä ei voi pätellä, mitä on liikaa, jos poistaa jotain.  Kde:n latauksessa luvattiin, että sen saa turvallisesti pois, ei se kuitenkaan lähde, jos ei ole erityista osaamista Linuxissa ja sen ohjelmissa ja niiden riippuvuuksissa.
Näin tänään Linux opintojen tässä vaiheessa, olen tullut Kubuntun seikkailuretkiltä takaisin turvallisesti Ubuntu -kotiin :-)
Terv. Erkki

Näin melko uutena harrastajana on tullut Linux voittoja.  Asensin nyt kokeeksi Kubuntun ja toimii laajakaistalla netissä.  Yhdistää mobiliyhteydellä Soneran Huawei modeemilla hyvin mutta ihme, kun se ei saa auki nettisivuja.  Tulee tämä ilmoitus:
Mutta ihme, että siis laajkaistakaalilla netti toimii.  Minulle tämä mobiiliyhteys olisi se tärkeämpi.  Lieneekö kenelläkään sattunut moista. Olen etsinyt Konqueror asetuksia, sieltä löytyi apu laajkaistayhteyteen, jokin Chase pilkku oli ensin väärin. Asetukset ovat siis kohdallaan lajakaistn puolella.
Terveisin Erkki