Kirjoittaja Aihe: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle  (Luettu 7430 kertaa)

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« : 13.10.08 - klo:12.30 »

KVM - Virtuaalikone Ubuntulle

http://wiki.ubuntu-fi.org/KVM

Kysymykset ja kommentit tähän ketjuun.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #1 : 16.10.08 - klo:02.59 »
Näitä virtualisointiratkaisuja näyttää pukkaavan nyt monenlaisia. Olisiko jollain laajempaa kokemusta ja vertailua useammasta eri järjestelmästä, lähinnä tehokkuuden osalta? Esim. XENistä?

Itse olen käyttänyt aluksi VMWaren Workstationia ja myöhemmin ilmaista Serveriä. Näihin olen ollut erittäin tyytyväinen, mutta päätin koetella nyt kerralla myös Virtualboxia ja KVM:ää. Kokemukset saa minut pidättäytymään VMWaressa vielä jatkossakin.

Kerrottakoon että alustana kaikissa toimi Intel E8400 / 6 GB / Ubuntu 8.04 64bit. Tässä serverikoneessa ei ole näyttöä tai graafista käyttöliittymää, eli kaikki hallinta (virtuaalikoneiden luonti ja käyttö) on voitava tehdä etänä toiselta koneelta. Koitin asentaa jokaisella virtuaalitoteutuksella Windows XP Professional SP3 käyttöjärjestelmän, jossa ajoin Super PI:n 2M asetuksella. Tämä pyörähti parin sekunnin eroilla kaikissa yhtä nopeasti (40s). Erot löytyikin sitten hallittavuudesta, käytettävyydestä ja dokumentoinnista.

Virtualbox on lähestulkoon VMWaren kopio. Virtuaalikoneen luonti vaikutti hieman kömpelöltä shellistä käsin, mutta tähänkin löytyi selkeät ohjeet. Virtuaalikoneen käynnistyttyä hallinta tapahtuu RDP:llä. Kaikki virtuaalikoneiden asetukset tallentuu XML-tiedostoihin, joista niitä on varsin helppoa muokata tarpeen mukaan (jos vain tietää syntaksin).

KVM on varsin uusi tapaus ja ilmeisesti sen takia myös melkoisen alkeellinen. Virtuaalikoneen luonti ja käynnistys tapahtui lähes Virtualboxin tavoin shellistä, mutta sitten alkoikin ihmettely, että kuinkas siihen meneillään olevaan asennukseen saa yhteyden. Dokumentaatio ehdottelee verkkokortin siltaamista, mutta muut vaihtoehdot on jätetty melkolailla kommentoimatta. Halusin käyttää NATia. En löytänyt ohjeita kuinka tuon NATin läpi voisi esimerkiksi ohjata portteja. Sen verran sain tietoa revittyä, että hallinta tapahtuu VNC:llä. No sepä ei kuuntele oletuksena kuin localhostia, joten tunneloimalla koko yhteys SSH:n läpi pääsin asennuksessa eteenpäin. Sieltähän se keskeneräinen XP:n asennus sitten löytyikin. Asennus oli äärimmäisen hidas verrattuna Virtualboxiin ja VMWareen. Prosessorin käyttöaste oli  asennuksen aikana jatkuvasti 100%. Lopulta asennus meni läpi, jonka jälkeen käyttö tuntui samalta kuin muidenkin. Koskaan minulle ei selvinnyt, mihin virtuaalikoneiden asetukset tallentuvat. Kiintolevylle määritelty koko varattiin heti, joka on mielestäni typerää tilan haaskausta. Myös kaikki määritelty muisti haukattiin heti fyysiseltä koneelta.

Ehkä nämä aikaa myöten kehittyvät, mutta jos oikeaan tuotantokäyttöön joku pitäisi nyt valita, niin ehdottomasti VMWare Server. Graafinen hallintakonsoli on erittäin toimiva koneiden luomiseen, muokkaukseen ja hallintaan. Konsoli voi sijaita eri koneella ja jopa eri käyttöjärjestelmällä. Laaja käyttäjäkunta ja suhteellisen hyvä dokumentaatio helpottaa ongelmien ratkaisua paljon.

PS. Lopuksi vielä huomasin, että KVM:n asennuksen jälkeen VMWaren käynnistys kaataa koko serverin. Google tiesi, että tähän oli syynä ladattuna ollut kvm-moduli.

PPS. Ohjeeseen kommenttia sen verran, että mitä tämä kohta tarkoittaa?
"KVM-virtuaalikoneessa on erittäin hyvin tuki läpinäkyvälle isäntäkoneen verkkokortin käytölle."
Onko tuki jollain tapaa erityinen verrattuna muihin? Käsittääkseni kaikista löytyy siltaus.

moonstone

  • Vieras
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #2 : 16.10.08 - klo:15.47 »
Itse en ole koskaan saanut toimimaan tuota siltausta, vaikka olen noudattanut ohjeita.

Itselläni homma menisi niin, että

INTERNET <-> ADSL <-> eth0 joka sillattu br0 <-> Virtuaalikoneet osoitteilla 192.168.0.10-15

Joten olen käyttänyt VDE:tä http://vde.sourceforge.net/

Lainaus
Olisiko jollain laajempaa kokemusta ja vertailua useammasta eri järjestelmästä, lähinnä tehokkuuden osalta? Esim. XENistä?

KVM on virtualisointi joka tehdään linuxissa itsessään (eli kernelissä) XEN taas on eri juttu, kone buutataan linuxiin, mutta kun virtualisointi ajetaan XEN:in päällä.

KVM on se jolla mennään ja niin sen pitääkin olla. XEN joutaa romukoppaan.

VmWare on taas hyvä, itse olen yhtenä ylläpitäjänä yli sadan virtuaalipalvelimen vmware ympäristössä.

juippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #3 : 16.10.08 - klo:16.24 »
Lainaus

KVM on se jolla mennään ja niin sen pitääkin olla. XEN joutaa romukoppaan.

VmWare on taas hyvä, itse olen yhtenä ylläpitäjänä yli sadan virtuaalipalvelimen vmware ympäristössä.

Ilmeisesti olet perehtynyt molempiin (KVM ja VMWare). Osaatko kertoa näistä hyviä ja huonoja puolia?
Etenkin tuo virtuaalikoneiden suorituskyky on kiinnostava aihe, mutta myös yleisestä hallinnasta olisi mukava kuulla kokemuksia.

moonstone

  • Vieras
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #4 : 16.10.08 - klo:18.34 »
Ilmeisesti olet perehtynyt molempiin (KVM ja VMWare). Osaatko kertoa näistä hyviä ja huonoja puolia?
Etenkin tuo virtuaalikoneiden suorituskyky on kiinnostava aihe, mutta myös yleisestä hallinnasta olisi mukava kuulla kokemuksia.

Omien kokemuksien perusteella KVM on huomattavasti nopeampi kuin vmware mukaanlukien asennukset ja suorituskyky.
VmWarella taas voi ajaa samalla alustalla sekä 32 ja 64 bittisiä virtuaalikoneita. KVM taas pystyy ajamaan vaan yhdellä arkkitehtuurilla riippuen isäntäkoneesta eli 64bit KVM asennus, 64bit guest jne.
Hallinta taas ei ole ongelma, tietenkin vmware tarjoaa virtual centerin ym, jotta virtuaalikoneiden ja alustan hallinta sujuu parin tunnin kurssin jälkeen (verkkojen luonti, migraatiot ym). KVM vaatii huomattavasti enemmän tutustumista. RHEL 6 tuo varmasti KVM:n paremmin hallittavaksi.

Tällä hetkellä vmware on kyllä vuosia muita kilpailijoitaan edellä, Microsoftin Hyper-V on kaikista (siis näistä "suurimmista") "alkeellisin" siitä puuttuu jopa niinkin tärkeä kuin live migraatiot (tulevat kuulema vasta vuonna 2011)

Täällä muuten aika hyvä kirjoitus XENistä
http://blog.codemonkey.ws/2008/05/truth-about-kvm-and-xen.html

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #5 : 16.10.08 - klo:18.51 »
PPS. Ohjeeseen kommenttia sen verran, että mitä tämä kohta tarkoittaa?
"KVM-virtuaalikoneessa on erittäin hyvin tuki läpinäkyvälle isäntäkoneen verkkokortin käytölle."
Onko tuki jollain tapaa erityinen verrattuna muihin? Käsittääkseni kaikista löytyy siltaus.

Poistin moiset ylisanat kyseisestä lauseesta.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 16.10.08 - klo:19.07 kirjoittanut Asmo Koskinen »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #6 : 16.10.08 - klo:18.55 »
Dokumentaatio ehdottelee verkkokortin siltaamista, mutta muut vaihtoehdot on jätetty melkolailla kommentoimatta. Halusin käyttää NATia. En löytänyt ohjeita kuinka tuon NATin läpi voisi esimerkiksi ohjata portteja.

Minä en osaa kuin KVM:ää kuin juuri sen verran, että sain tuon Wiki-sivun kirjoitetuksi. Olisiko tästä ohjeesta mitään iloa?

"Setting up NAT with KVM in Ubuntu"

http://kvm.qumranet.com/kvmwiki/AnthonyLiguori/Networking

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: KVM - Virtuaalikone Ubuntulle
« Vastaus #7 : 16.10.08 - klo:21.46 »
Dokumentaatio ehdottelee verkkokortin siltaamista, mutta muut vaihtoehdot on jätetty melkolailla kommentoimatta. Halusin käyttää NATia. En löytänyt ohjeita kuinka tuon NATin läpi voisi esimerkiksi ohjata portteja.

Minä en osaa kuin KVM:ää kuin juuri sen verran, että sain tuon Wiki-sivun kirjoitetuksi. Olisiko tästä ohjeesta mitään iloa?

"Setting up NAT with KVM in Ubuntu"

http://kvm.qumranet.com/kvmwiki/AnthonyLiguori/Networking

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tämän huomasin, mutta en lähtenyt koettamaan tätä testiä varten.
Vähän liian paljon askartelua käsin, kun tarkoitus oli vain koettaa eri ohjelmia ja pitää fyysinen serveri muuttumattomana säädöiltään. Kokeilujen päätteeksi olisi taas pitänyt poistaa nuo käsin. Näin vertailuna sanottakoon että vmware tekee tuon(kin) automaattisesti.

Mutta nyt huomaan varmaankin virheeni tuossa KVM-testailussa. Host-koneeni ubuntu on 64-bittinen ja asentamani XP oli 32-bittinen. Liekö siinä syy takkuiluun. Pitääpä koettaa joskus paremmalla ajalla uusiksi, ehkäpä hallintakin on silloin tehty enemmän loppukäyttäjälle sopivaksi.