Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa  (Luettu 3883 kertaa)

Anthony

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« : 07.10.08 - klo:18.28 »
Ongelma on yksinkertaisesti se ettei ubuntu (eikä muukaan kokeilemani linuxi) suostu asentumaan. Ongelmaksi muodostuu luultavasti SATA-liitäntäinen CD-asema (NEC, polttava dvd). Rauta on aivan uutta (Asus p5q pro, e8400, samsungin 640gb 4gb muistia jne.) Live-cd:t pääsevät alkuvalikkoon mutteivat boottaa työpöydälle. Jostain siis pitäisi saada jakelu/ajurit, mutta mistä? Mikä on tarvittava taikasana?

waltte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #1 : 07.10.08 - klo:21.40 »
Itse saman ongelman kanssa pähkäilly. Mulla myös SATA liitäntäinen Sonyn polttava DVD. Viralliset Ubuntulta tilatut Live ja asennus cd:t ei lähde buuttamaan ollenkaan vaikka BIOSISSA on muutokset tehty?
Ei mitään hajua miten tuon sais kuntoon n ja linukan haluis koneelle.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #2 : 07.10.08 - klo:22.32 »
Voihan sen koittaa asentaa muistitikultakin vaikka olisihan se kiva saada sieltä levyltä asennettua. Ohjeet varmaan jossain ja joku osaa varmasti neuvoa (minä en ;D).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #3 : 07.10.08 - klo:22.52 »
Voihan sen koittaa asentaa muistitikultakin vaikka olisihan se kiva saada sieltä levyltä asennettua. Ohjeet varmaan jossain ja joku osaa varmasti neuvoa (minä en ;D).

Heittona vaan, mutta kiintolevyillä ainakin käyttävät all generig ide optiota, toimisiko tuo myös sata cd asemien kera?, en tiedä.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #4 : 08.10.08 - klo:08.00 »
Heittona vaan, mutta kiintolevyillä ainakin käyttävät all generig ide optiota, toimisiko tuo myös sata cd asemien kera?, en tiedä.

jos tarkoitat bios-optiota, niin tilanne saattaa olla täysin päinvastainen. kun kasasin tätä nykyistä kokoonpanoani (emona p5q-e), niin linux ei tunnistanut lainkaan sata-kiintolevyjä. bios näki ne kyllä, mutta heti kun linux otti ohjat, ne lakkasivat näkymästä. tämä livecd-homma kuulostaa vähän samanlaiselta tilanteelta.

minun kohdallani ongelma oli se, että olin kuullut sata2-ohjainten kanssa esiintyvistä ongelmista, ja tämän perusteella olin säätänyt biosini kaiken maailman compatibility mode:t ja configure sata as ide:t päälle. sattumoisin linux tunnisti kiintolevyni vasta kun 'configure sata as' oli asennossa ahci ja 'sata configuration' asennossa enhanced.
Janne

waltte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #5 : 08.10.08 - klo:16.34 »
Eli tavallisin tietotekniikkataidoin omistettu kaveri jolla on SATA liitäntäinen asema ei pysty asentamaan Linuxia.
Eiks tuo ongelma tuu esille sitten käyttöjärjestelmää käytettäessä? Jos samalla logiikalla ajattelee niin silloinhan Linu ei toimiessaankaan löydä tuota asemaa?
Hankalahkoa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #6 : 08.10.08 - klo:22.23 »
Eli tavallisin tietotekniikkataidoin omistettu kaveri jolla on SATA liitäntäinen asema ei pysty asentamaan Linuxia.

riippuu biosin oletusasetuksista. tosin tavallisin tietotekniikkataidoin varustettu kaveri ei välttämättä asenna mitään käyttöjärjestelmää saati sitten kasaa omaa tietokonettaan.

Eiks tuo ongelma tuu esille sitten käyttöjärjestelmää käytettäessä? Jos samalla logiikalla ajattelee niin silloinhan Linu ei toimiessaankaan löydä tuota asemaa?

ei löydäkään.
Janne

Anthony

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #7 : 09.10.08 - klo:16.51 »
Eli tavallisin tietotekniikkataidoin omistettu kaveri jolla on SATA liitäntäinen asema ei pysty asentamaan Linuxia.
Eiks tuo ongelma tuu esille sitten käyttöjärjestelmää käytettäessä? Jos samalla logiikalla ajattelee niin silloinhan Linu ei toimiessaankaan löydä tuota asemaa?
Hankalahkoa.

Tuon takia pitäisi saada toimiva ratkaisu.

Tässä nyt olen koittanut asennella tätä kubuntu kde4-versiota. CD:n tarkastus tuottaa virheen jossain loppupään tiedostossa (md5 ei vastaa). Levytiedoston md5 kuitenkin on oikea, olen kokeillut montaa levyä eikä vika tuskin ole poltto-ohjelmassa tai asemassa, sillä noilla olen polttanut monia boottaavia asennulevyjä. Pitää kokeilla 32-bit versiota vielä, ehkä tavallinen kubuntu tällä kertaa.

32-bittiselläkin cd-levyn tarkistus löysi virheen, samasta kohtaa. Kyseinen file on ./dists/hardy/main/debian-installer/binary-1386/package
64-bittinen jymähti kanssa samaan kohtaa.

Edit: Vika tautaa olla juurikin tuossa packages tiedostossa, sillä achi-tilassa kubuntu kyllä pystyy selaamaan tiedostoja, mutta palkin mentyä loppuun tulee virhe. Samaan tapaan kuin cd:n tarkistuksessa.
« Viimeksi muokattu: 09.10.08 - klo:21.07 kirjoittanut Anthony »

DiiZei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #8 : 11.10.08 - klo:11.04 »
Huhun mukaan pian julkaistavassa ubutun 8.10 versiossa homman pitäis toimii. Tällä hetkellä olen itsekin päätoiminen windows-käyttäjä kun on tota uudempaa rautaa (P5Q SE, E8500 jne).

Anthony

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #9 : 11.10.08 - klo:11.42 »
Ubuntu ei suostunut asentumaan edes USB:ltä (valitti romppoasemasta), mutta fedora kuitenkin asentui. Enää vain pitäisi kikkailla netti toimintaan.

Daring

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #10 : 22.10.08 - klo:04.35 »
Huhun mukaan pian julkaistavassa ubutun 8.10 versiossa homman pitäis toimii. Tällä hetkellä olen itsekin päätoiminen windows-käyttäjä kun on tota uudempaa rautaa (P5Q SE, E8500 jne).

Mulla on emona Asus p5q pro, e8400. Asennus lähtee kyllä, mutta jämähtää heti alkuunsa, joten odottelen Ubuntu 8.10 julkaisua. Bios Ok. XP asentui ongelmitta. SATA levyjä kaikki myös CD-asemat. Primary boot määrätty CD-asema Y. CD-DVD asemat LG:t. Odotan, jos 8.10 ongelmaa ei ole korjattu en ala leikkiä jääköön asentamatta, Vista asentuisi mielellään. XP on 32Bit asentuu kyllä 64 Bittinenkin. Pitäähän sitäkin päästä kokeilemaan mikä on?
                                                                                                                                 /Daring

ValtteriV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei lue Sata CD-asemaa
« Vastaus #11 : 23.10.08 - klo:11.53 »
Eli tavallisin tietotekniikkataidoin omistettu kaveri jolla on SATA liitäntäinen asema ei pysty asentamaan Linuxia.
Eiks tuo ongelma tuu esille sitten käyttöjärjestelmää käytettäessä? Jos samalla logiikalla ajattelee niin silloinhan Linu ei toimiessaankaan löydä tuota asemaa?
Hankalahkoa.

Kun mulla oli Bios-asetukset väärin kovalevyjen kohdalla ja koitin XP:tä asentaa, niin asennus ei lähtenyt kunnolla käyntiin vaan pukkasi bluescreeniä kertoen, että kovalevy on korruptoitunut. Oon Jannen kanssa samaa mieltä siitä, että ei tavallisin tietokonetaidoin varustettu ihminen kyllä välttämättä sitä käyttöjärjestelmää asentele