Kirjoittaja Aihe: Virtualboxin shared folder  (Luettu 3690 kertaa)

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Virtualboxin shared folder
« : 15.05.07 - klo:08.54 »

Feistyssä pyöritän Virtualboxilla silloin tällöin Window$ia koska tartten sieltä muutamaa softaa. Virtualboxin shared folder on loistojuttu. Tällä hetkellä olen laittanut vain yhden kansion jaettavaksi. Siirrän sitten tarvitsemani tiedostot jaettuun kansioon ja sieltä pois kun tarvii liikutella tiedostoja käyttisten välillä. Käyttömukavuus olisi kuitenkin paljon parempi jos shared folder olisi koko /home/user -kansioni, jolloin pääsisin virtuaalikoneesta käsiksi kaikkiin tiedostoihini ilman mitään siirtelyä. Nyt kysyisin vain, että onkohan mitään syytä miksi en jakaisi koko kotikansiotani? Voiko siitä tulla tietoturvariskiä tai voiko tiedostot korruptoitua tms.?

PS. Olen estänyt wintoosan nettiyhteyden, joten ainakaan windows-virusten ei pitäisi olla jatkuvana uhkana...?


Olli
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #1 : 21.10.08 - klo:00.04 »
En halunnut tehdä uutta aihetta, joten päätin lisätä tähän. En oikein ymmärrä miten toi shared folder toimii. Lisäilen siihen kansioita, mutta en tajua miten saan tiettyyn käyttikseen ne näkymään. Esimerkiksi xp:ssä. Yritin lukea foorumeita ja ite virtualboxin ohjeita, niin en siltikkään ymmärtänyt. Voisiko joku vinkata jotain..?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #2 : 21.10.08 - klo:00.14 »
Kirjoitin juurikin toiselle kyselijälle vastauksen samaiseen kysymykseen.

PS. Lue säie loppuun asti :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #3 : 21.10.08 - klo:07.56 »
Lainaus
Koodia: [Valitse]
VBoxManage sharedfolder add <vmname>|<uuid>
                        -name <name> -hostpath <hostpath>
                        [-transient] [-readonly]

Katsoin läpi kirjotuksesi, mutten tajunnut sitä. Kyseistä manuaaliakaan ei löytynyt koneelta. Käytössä on avoimen lähdekoodin virtualbox.
Voisitko/voisiko joku heittää jonku esimerkin tosta, että voisin soveltaa.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #4 : 21.10.08 - klo:11.57 »
Lyhyesti siis näin: ensin luot isännän puolella (et siis virtuaalikoneessa) jaetun kansion. Sanotaan että virtuaalikoneesi nimi (se joka VirtualBoxin pääruudussa näkyy) on WinXP ja haluat jakaa hakemiston /local/Jaettu. Äännähdät päätteessä:

Koodia: [Valitse]
VBoxManage sharedfolder add WinXP -name Jaettu -hostpath /local/Jaettu
Tämän jälkeen käynnistät virtuaalikoneen. Jos oletetaan, että se on Windows XP, menet resurssienhallintaan ja valitset Työkalut-valikosta Yhdistä verkkoasemaan. Valitset jonkin levyasematunnuksen, esim. S:, ja yhdistät sen ”verkkoasemaan” \\vboxsvr\Jaettu, siinä se.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #5 : 21.10.08 - klo:14.32 »
No nyt oli jämerät ohjeet! En ole koskaan osannu lukea manuja kunnolla :D

Nojoo... noilla ohjeilla tein täsmälleen, mutta xp ei löydä. En tiedä, pitää peukaloida vielä, jos vaikka onnais.
Heittää, että verkkopolkua ei löydy. Kokeilin monta kertaa ohjeillasi. Ehkä minulla on rikki vboxsvr?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #6 : 21.10.08 - klo:14.41 »
Kokeilepa päätteessä komentoa:

Koodia: [Valitse]
VBoxManage showvminfo WinXP
...missä korvaat taas WinXP:n sillä virtuaalikoneesi nimellä. Loppupuolelle listausta pitäisi tulla luettelo virtuaalikoneen jaetuista hakemistoista, esim. minulla näin:

Koodia: [Valitse]
Shared folders:

Name: 'Winkuja', Host path: '/local/Varasto/Windows' (machine mapping), writable

Tuosta ainakin näkisi, onko jako ylipäänsä mennyt perille.

Toinen juttu on se, että mikähän mahtaa olla virtuaalikoneesi nimi? Välilyöntejä sisältävät nimet voivat aiheuttaa komentorivikäytössä hankaluuksia. Siksi minäkin olen XP-koneeni nimennyt WinXP:ksi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Virtualboxin shared folder
« Vastaus #7 : 21.10.08 - klo:15.01 »
Ääh, voisinko sanoa että noloa!
Nyt nimittäin toimii!  :o

Ja missä vika? En ollut asentanut asiakaslisäystä, heti alko toimii muutenki paljon paremmin. Kaikki resot ym. pystyy säätää paremmin. Luulin, että olin jo asentanut sen tai jotain, jotain tyhmyyksissäni olin skippaillu ohi lukiessani virtualboxin asennusohjeita.

Kiitos SuperOscar neuvoista :) Heti alko pelittää!