Kirjoittaja Aihe: Shell-palvelin?  (Luettu 6766 kertaa)

lil_penquin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Shell-palvelin?
« : 28.08.05 - klo:22.56 »
Osaisiko joku neuvoa miten saisin oman shell-palvelimen pystyyn ubuntussa? Että pääsisi telnetin kautta ubuntu-koneella olevalle shell-tilille ja sieltä pystyisi irccaamaan?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #1 : 29.08.05 - klo:00.35 »
Osaisiko joku neuvoa miten saisin oman shell-palvelimen pystyyn ubuntussa? Että pääsisi telnetin kautta ubuntu-koneella olevalle shell-tilille ja sieltä pystyisi irccaamaan?

toivottavasti ei. telnettiä ei pidä eikä saa käyttää etäyhteyksiin. siis ihan tosi.

asenna mielummin ssh2-serveri. se ei vaadi muuta kuin:
Koodia: [Valitse]
$ sudo apt-get install ssh
tämän jälkeen konffataan ssh-palvelin tiedoston /etc/ssh/sshd_config avulla ja käynnistetään palvelin uudestaan.

tosin tuossa konffausvaiheesa kannattaa käyttää järkeä, esim. rajoittaa käyttäjiä joiden sallii loggautuvan, jos mahdollista ottaa käyttöön private key authentication, sallia vain protokollan versio 2, ym. ym.

tämän jälkeen kaikki sallitut käyttäjät joilla on tili koneella voivat loggautua sisään. ubuntu asettaa palvelimen käynnistymään bootissa automaattisesti.
Janne

lil_penquin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #2 : 29.08.05 - klo:10.58 »
Kiitos asiallisesta vastauksesta janne, vielä pari lisää: miten tuon ssh palvelimen saa päälle? Kirjoittamalla konsoliin ssh tulee vain joitakin komentoja?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #3 : 29.08.05 - klo:11.13 »
Kiitos asiallisesta vastauksesta janne, vielä pari lisää: miten tuon ssh palvelimen saa päälle? Kirjoittamalla konsoliin ssh tulee vain joitakin komentoja?

se käynnistyy automaattisesti asennuksen yhteydessä ja sen jälkeen bootin yhteydessä. jos sitä on käynnisteltävä, pysäyteltävä tai käynnisteltävä uudelleen niin se hoituu init-scriptien kautta:
Koodia: [Valitse]
# /etc/init.d/ssh start
# /etc/init.d/ssh stop
# /etc/init.d/ssh restart

vastaavasti toimii aika moni muukin palvelu ;)

Janne

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #4 : 29.08.05 - klo:14.52 »
Kiitos asiallisesta vastauksesta janne, vielä pari lisää: miten tuon ssh palvelimen saa päälle? Kirjoittamalla konsoliin ssh tulee vain joitakin komentoja?
kirjoittamalla konsoliin vain ssh se käynnisää ssh-asiakasohjelman, tässä tapauksessa vain listaa parametrit jotka se tykkäisi saada...

lil_penquin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #5 : 29.08.05 - klo:16.26 »
Hmm, ilmeisesti sain ssh:n toimimaan, mutta lähiverkossani on kaksi konetta ( toisella windows ) jotta pystyisin yhdistämään ssh:n kautta windows-koneesta -> ubuntu koneeseen minulla täytyisi olla tämän koneen lähiverkko-IP ( tuskin on oikea käsite, anteeksi. ) mistä ubuntussa näkisi tuon? Windowssissahan kyseinen komento oli yksinkertaisuudessaan ipconfig?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #6 : 29.08.05 - klo:16.31 »
Hmm, ilmeisesti sain ssh:n toimimaan, mutta lähiverkossani on kaksi konetta ( toisella windows ) jotta pystyisin yhdistämään ssh:n kautta windows-koneesta -> ubuntu koneeseen minulla täytyisi olla tämän koneen lähiverkko-IP ( tuskin on oikea käsite, anteeksi. )

taitaa olla ihan oikea sanavalinta, sisäverkkoakin käytetään. jos et ole moista vielä kokeillut, niin suosittelen windowsin ssh-clientiksi puttyä.

mistä ubuntussa näkisi tuon? Windowssissahan kyseinen komento oli yksinkertaisuudessaan ipconfig?

linuxissa se on yksinkertaisuudessaan ifconfig ;)
tosin se taitaa näkyä myös gnomen verkkokonffauspalikasta.
Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #7 : 30.08.05 - klo:09.24 »
Hmm, ilmeisesti sain ssh:n toimimaan, mutta lähiverkossani on kaksi konetta ( toisella windows ) jotta pystyisin yhdistämään ssh:n kautta windows-koneesta -> ubuntu koneeseen minulla täytyisi olla tämän koneen lähiverkko-IP ( tuskin on oikea käsite, anteeksi. )

taitaa olla ihan oikea sanavalinta, sisäverkkoakin käytetään. jos et ole moista vielä kokeillut, niin suosittelen windowsin ssh-clientiksi puttyä.

mistä ubuntussa näkisi tuon? Windowssissahan kyseinen komento oli yksinkertaisuudessaan ipconfig?

linuxissa se on yksinkertaisuudessaan ifconfig ;)
tosin se taitaa näkyä myös gnomen verkkokonffauspalikasta.


Näkyy vain silloin, jos on itse asettanut staattisen ip:n.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #8 : 30.08.05 - klo:10.25 »
linuxissa se on yksinkertaisuudessaan ifconfig ;)
tosin se taitaa näkyä myös gnomen verkkokonffauspalikasta.

Näkyy vain silloin, jos on itse asettanut staattisen ip:n.
Lainaus

siis siitä graafisesta palikasta? ifconfig näyttää sen joka tapauksessa.
Janne

Jouk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #9 : 01.09.05 - klo:13.18 »
Juu eli mulla on tullu nyt semmonen lilla broblemo. Mun ssh on päällä, mutta mä en pysty connaa siihen mistään sisään. Mikä avuksi?
Ittestä tuntuu, että joku blockii sitä, mutta oon laittanu firewall:n pois päältä ja päästänyt kyseisen ssh portin vapaaksi mutta kun se ei auta niin mikä avuksi?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Shell-palvelin?
« Vastaus #10 : 01.09.05 - klo:14.15 »
Juu eli mulla on tullu nyt semmonen lilla broblemo. Mun ssh on päällä, mutta mä en pysty connaa siihen mistään sisään. Mikä avuksi?

kaiketi sitten vika on osoitteessa, konffissa tai blokatuissa porteissa.
 
Ittestä tuntuu, että joku blockii sitä, mutta oon laittanu firewall:n pois päältä ja päästänyt kyseisen ssh portin vapaaksi mutta kun se ei auta niin mikä avuksi?

ihan ensimmäisenä kannatta varmaan kokeilla ottaa koneeseen ssh-yhteyttä samalta koneelta:
Koodia: [Valitse]
$ ssh localhost
jos se ei onnistu, on ongelma konffissa (tai serveri ei ole päällä).

jos edellinen onnistuu, kannattaa tarkistaa, että oosite johon yhteyttä on yritettym on oikeasti tuon koneen osoite. lisäksi kannattaa varmistaa, ettei palveluntarjoaja (jos yhteyttä yrittää sisäverkon ulkopuolelta) ole sullkenut mitään palvelimeen liittyviä portteja.
Janne