Kirjoittaja Aihe: Nokian n95.  (Luettu 3260 kertaa)

Balthamaisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Nokian n95.
« : 16.10.08 - klo:12.41 »
Edessä olisi matkapuhelimen ostaminen.

Olen hieman tsiikaillut tuota nokian n95 8gb mallia, onko kellään käyttökokemuksia?

Olen kuullut että kyseessä on todella buginen malli, ainakin tuo tavallinen n95.
.asus a6ja.
.ubuntu 8.04.

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #1 : 16.10.08 - klo:12.58 »
Työkännynä oli N95 puolisen vuotta, kokemuksia:
+todella kätevä ja monipuolinen
+iso ja selkeä näyttö
+toimii suht helposti 3G-modeemina ubuntussa niin bluetoothilla kuin kaapelillakin
+ok-kamera, pimeässä ei tarvii kuvailla (kohinaa runsaasti)
+näppärä GPS...

-...joskin hidas ottamaan yhteyttä (ainakin vanhalla ohjelmistolla oli)
-GPS:llä varsinainen navigointi maksullista
-hieman tunnoton näppis, hermot menee tekstatessa
-kuumenee 3G-modeemikäytössä aika tavalla
-tuoreimmallakin ohjelmistolla 3G-käytössä kaatuilee toisinaan (itselläni se oli tosin ainoana nettiyhteytenä pitkään, mikä on melko HC:tä)
-surkea akkukesto
-jumalaton halko pidettäväksi taskunpohjalla

nämä tuli nyt äkkiä mieleen...
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #2 : 16.10.08 - klo:15.27 »
Itse pidän aika  hyvänä vaihtoehtona, en ainakaan tiedä tuossa olevan mitään suurempia bugeja. Tuosta akunkestosta sen verran että se riippuu aika paljon puhelimen käyttötavasta. 3G ja Bluetooth kuluttaa aika reippaasti. Takuuhuoltoon tulee tosi paljon puhelimia (aiheettomasti), joiden vika selosteessa valitetaan että akku ei kestä kuin 1 päivän tms. Tämä koskee luonnollisesti kaikkia malleja. Tuo malli on ollut jo niin kauan markkinoilla että softasta on todennäköisesti korjattu ainakin kaikki suurimmat bugit. Itselläni tosin ei tuota mallia koskaan ole ollut eli käyttökokemus puuttuu...

Balthamaisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #3 : 16.10.08 - klo:17.42 »
Juuh, itsekkin mietin että kyseessä ei ole mikään kovin tuore malli, niin jospa se käyttiskin alkaisi pikkuhiljaa olemaan toimiva.

Akun kestävyys on varmaan se isoin miinus tuossa, jos softa toimii, mutta kyllähän se on ihan ymmärrettävää jos kone kokoajan etsii yhteyksiä wlan verkkoihin ja muihin luureihin.

Ei tuo mikään kovin pieni ole mutta mielestäni se on todella käheän näköinen :P
.asus a6ja.
.ubuntu 8.04.

tkz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #4 : 17.10.08 - klo:06.53 »
En suosittelesi n95 kelleekkään.

Itse ostin sen aikana jolloin siitä piti maksaa yli 700e. Kestihän mokoma laite ehjänä sitten jopa kuusi viikkoa vaikka tuon hintaista puhelinta tulee kyllä kohdeltua varovasti. Vein puhelimen nokian huoltoon, jossa se makasi yli puoli vuotta! Lopputulos oli, että puhelinta ei muka pysty korjaamaan eikä takuu korvaa. Väittivät että olen kastellut puhelimen.

Puhelimessa oli selvästi näyttö mennyt pimeäksi.

Tilasin itse näytön netistä ja vaihdoin sen paikoilleen. Puhelin toimi taas vaikka nokian huollon mielestä puhelin oli korjauskelvoton. Tai siis toimipahan hetken. Noin kuusi viikkoa taisi mennä toisellakin kerralla kunnes laite meni mykäksi.

Nokian pisteen päälikkö ei vastannut mitään yhteydenottooni vaikka lupasi soitella.

N95 on minun mielestäni huonosti suunniteltu eikä valmistaja kanna vastuuta mokastaaan. En hankkisi tällä tietämyksellä vaikka saisi viidellä kympillä. En kyllä tuon kokemuksen jälkeen hanki muitakaan N:llä alkavia luureja.

Ja mitä akun kestoon tulee niin älä odota liikoja. Se on noin 24 ilman latausta vaikka et käyttäisi wlani, bluetoothia tai GPS:ää ollenkaan.

nimimerkillä
"älä ammu viestintuojaa"





harrykaa

  • Vieras
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #5 : 17.10.08 - klo:10.45 »
Varmaan kaikilla puhelinmalleilla ja muillakin valmistajilla löytyy maanantaikappaleita kuten nimimerkille tkz on käynyt.
Sääli on kyllä, jos huollossa väitetään tuollaista. Minä tekisin tuosta kuluttajansuojalain mukaisen valituksen.

Itselläni ja ystävälläni on N95 ollut käytössä noin puolitoista vuotta.
Firmware-päivityksiä on tullut melko tiheään: alussa versio oli 10.xx.xx, nyt jo 30.0.15.
Toisaalta käytettävyys on parantunut koko ajan, erityisesti Nokia Maps ohjelman (GPS-kartta) osalta.
Koska tuo osaa käyttää A-GPS:ää, löytyy sijainti noin 10 sekunnissa hyvällä paikalla.
Uusin ominaisuus on automaattinen asentotunnistin, eli kuva kääntyy vaakatasoon puhelimen kanssa.
Aika kätevä valokuviakin katsellessa.

Suurin hankaluus on juuri akun kesto. Ehjä tai uusi akku kestää puhelimen ollessa paikallaan noin 2-3 vrk.
Tämä siis, jos wlan-haku, bluetooth tai mitkään sovellukset eivät ole päällä.
Lisää toiminta-aikaa saa vain, jos poistaa UMTS 3-G verkon käytöstä ja muuttaa kapulan GSM-puhelimeksi.
Tämä ei ole realistinen vaihtoehto, koska datasiirtoa vaativat toiminnot (Nokia Maps, Internet) muuttuvat todella hitaiksi.

Tuosta N95 8GB-mallista sen verran, että omasta mielestäni sen suurin ongelma on se, ettei siinä ole erillistä muistikorttia.
Sitä kun tarvitsee monessa tapauksessa.
Yksi esim. on kun lataa karttoja muistikorttiin.
Tämä onnistuu pelkällä muistikortilla PC:n kortinlukijaan, mutta N95 8GB:n kyseessä ollessa on koko puhelin kiinni PC:ssä USB-kaapelilla.
Esim. koko Euroopan karttojen lataus (1,3 Gb) ja asennus kestää nopeallakin yhteydellä toista tuntia.
Muistia saa sitä paitsi N95-malliinkin tällä hetkellä yhtä paljon, kun käyttää 8 GB:n microSDHC-korttia.

timsku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #6 : 17.10.08 - klo:15.11 »
Aika mystiseltä kuulostaa tkz:n tarina...Siellä missä itse olen, ei puolta vuotta kyllä makuuteta yhtäkään puhelinta...kuukausi on ihan maksimi ja sekin on harvinaista ja poikkeus tapaus. On kyllä huoltoja ja "huoltoja", tämän olen valitettavasti huomannut muiden jälkiä paikkaillessa...
On muuten outoa jos väittävät kastuneeksi vaikka ei ole, meillä (en kerro missä) homma toimii niin, että on sekä korjaajalle että firmalle kannattavampaa (+helpompaa) vaihtaa se näyttö. Takuuta ei tosin voida yleensä jatkaa kastuneessa laitteessa koska koskaan ei voi olla varma mitä muita piileviä vaurioita kosteus on tehnyt. Eivätkä kyllä Nokian takuuehdot sitä mahdollistakaan...

tkz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #7 : 17.10.08 - klo:19.35 »
Mystiseltä se homma tuntui itsestänikin. Kännyköitä on tullut käytettyä jo NMT-ajoista asti mutta vastaavaa ei ole aikaisemmin tullut vastaan...

Köyhän kun ei kuulemma kannata ostaa halpaa niin olin itse kuvitellut saavani huippulaatuisen ja kestävän puhelimen kun maksoikin niin paljon mutta toisin kävi. Olin yhteydessä kuluttajaviranomaisiin mutta sieltä tuli tosi ympäripyöreitä vastauksia. Kertoivat kuitenkin sen että kännykkähuolloissa on todella paljon tapauksia joissa kuluttajalle tarjoillaan "kosteusvaurio" -tarinaa vaikka puhelin ei ole kosteutta saanut.  On minulla vielä itse ottamiani kuvia jossain tallessa puhelimen sisältä. Hassua oli nokian huollosta saamani kuvat puhelimen sisältä näyttivät erilaisilta kuin mitä oli vastassa kun itse avasin puhelimeni. Aika paljon kului myös aikaa ja rahaa kun asiasta soittelin sinne putiikkiin jonne puhelimen olin kiikuttanut.

Täytyy myöntää että monta iltaa kiukutti yleinen maailman epäoikeudenmukaisuus. Vaan apua ei kyllä löydy mistään kun iso firma päättää kusta kuluttajaa naamaan. Täytyy vain oppia vastoinkäymisistä ettei tee toista kertaa samaa N-merkkistä virhettä.


salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #8 : 18.10.08 - klo:00.04 »
. . .
Täytyy myöntää että monta iltaa kiukutti yleinen maailman epäoikeudenmukaisuus. Vaan apua ei kyllä löydy mistään kun iso firma päättää kusta kuluttajaa naamaan. Täytyy vain oppia vastoinkäymisistä ettei tee toista kertaa samaa N-merkkistä virhettä.
Maailman ei ole oikeudenmukainen kaikille, ainakaan N:niä ostaneille. Ainoastaan niille, jotka ostavat i-puhelimen, saavat pelastuksen. Pelastajan nimi taas alkaa perinteisesti J:llä. Tämä puheenvuoro luokitellaan tagilla V, joka ei välttämättä tarkoita Väinämöistä.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Nokian n95.
« Vastaus #9 : 18.10.08 - klo:00.46 »
. . .
Täytyy myöntää että monta iltaa kiukutti yleinen maailman epäoikeudenmukaisuus. Vaan apua ei kyllä löydy mistään kun iso firma päättää kusta kuluttajaa naamaan. Täytyy vain oppia vastoinkäymisistä ettei tee toista kertaa samaa N-merkkistä virhettä.
Maailman ei ole oikeudenmukainen kaikille, ainakaan N:niä ostaneille. Ainoastaan niille, jotka ostavat i-puhelimen, saavat pelastuksen. Pelastajan nimi taas alkaa perinteisesti J:llä. Tämä puheenvuoro luokitellaan tagilla V, joka ei välttämättä tarkoita Väinämöistä.


hauska puheen vuoro... :)

eipä taida enää olla puhelimissa merkkiä jolla ei olisi maanantai kappaletta sen verran halvalla niitä pitää tehdä. Ostipa minkä luurin tahansa huonolla tuurilla se on aivan susi... ja sitten jos käyttäjä sattuu olemaan täysi susi ja ostaa liian hankalan puhelimen niin "vikoja" siitä äkkiä löytyy...

En suosittelesi n95 kelleekkään.

Itse ostin sen aikana jolloin siitä piti maksaa yli 700e. Kestihän mokoma laite ehjänä sitten jopa kuusi viikkoa vaikka tuon hintaista puhelinta tulee kyllä kohdeltua varovasti. Vein puhelimen nokian huoltoon, jossa se makasi yli puoli vuotta! Lopputulos oli, että puhelinta ei muka pysty korjaamaan eikä takuu korvaa. Väittivät että olen kastellut puhelimen.
jaa'a... kannattaa ens kerralla harkita minne vie huoltoon... ja yli 4-viikkoo huollossa tarkoittaa että sitä ei ole edes huollettu oikessa paikassa (jos et vähän laittanut lapin lisää)... tuollaiset puhelimet (todella huonossa kunnossa olevat) käsittääkseni lähetetään yhteen paikkaan suomessa josta tulee joko takas sama korjattuna tai uus luuri vanhalla akulla, jos et sitten oikeasti ole sitä kastellut, mutta samapa tuo mulle.
joillakin soneran ja elisan kauppiailla kun on näitä nokia huoltoja joihin itse en puhelinta veisi... muutenkin tarkistaisin mitä sille aijotaan tehdä ja missä ennen kuin luovuttaisin. kodinkoneliikkeessä esim tuskin on tarvittavia välineitä puhelimen korjaamiseen saati asian mukaista tilaa, joten jos sille aijotaan paikanpäällä tehdä jotain muutakin kuin puhdistaa niin silloin täytyy kyseessa olla asiaan erikoistunut korjaamo. muutenkin ei näitä nykyisiä puhelimia pahemmin korjata vaan yleensä  sieltä tulee uusi luuri ja vanha menee kierrätykseen.