Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?  (Luettu 15910 kertaa)

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #40 : 10.11.08 - klo:13.08 »

Haulla tulee usein pitkiä kysymyksiä, vastauksineen, joista aloittelijan on usein vaikea seuloa sitä oikeaa tietoa.


Tuohon auttaisi paljon (ainakin monisivuisten ketjujen tapauksissa), jos apua saaneet käyttäjät [ratkaistu] -merkinnän lisäämisen lisäksi editoisivat ensimmäiseen viestiin vaikka pari lausetta tyyliin: "Ratkesi tavalla X, tarkemmat tiedot viestissä [linkki]".

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #41 : 10.11.08 - klo:13.53 »
Asioista ei tietenkään saisi puhua, varsinkaan negatiivisista.
Vaikka harrim sanoisikin, ettei haluaisi enää jatkaa keskustelua, ei se tarkoita, ettei siitä saisi keskustella.

Lainaus
Ei ollut mikään yllätys että on parempi lakaista roskat maton alle, kuin että niille todella tekisi jotakin.
Vaikea tehdä mitään konkreettista asialle, kun ei edes tiedä, missä on mennyt vikaan... Se, että kerrotaan vain, että jollekin on tullut paha mieli kun on vastattu huonosti, ei kerro kovinkaan paljoa. Joten esimerkkejä olisi kiva saada (vieläkin).
alias vililikku

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #42 : 10.11.08 - klo:14.45 »
Lainaus käyttäjältä: Elias
Joten esimerkkejä olisi kiva saada (vieläkin).

Niinpä. Saadaan esimerkki, niin katsotaan mikä meni pieleen ja kenellä.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #43 : 10.11.08 - klo:15.07 »
Pekka kyllä vaikuttaa järkevältä ja osaa kirjoittaa. Sen minä vielä ymmärrän, että joku kokee asiakseen puolustaa huonosti kohdeltuja aloittelijoita, mutta todella toivoisin faktaa. Eli esimerkiksi, että joku mode (Risto taisi olla vapaaehtoinen) saisi tiedon ketjuista, joissa ihmisiä on kohdeltu väärin.

Jokainen voi "raportoida" näkemiään vääryyksiä, viesteissä on "raportoi" toiminto jolla moderaattorit saavat tiedon asiattomasta sisällöstä.

Asioista ei tietenkään saisi puhua, varsinkaan negatiivisista.
Vaikka harrim sanoisikin, ettei haluaisi enää jatkaa keskustelua, ei se tarkoita, ettei siitä saisi keskustella.

Lainaus
Ei ollut mikään yllätys että on parempi lakaista roskat maton alle, kuin että niille todella tekisi jotakin.
Vaikea tehdä mitään konkreettista asialle, kun ei edes tiedä, missä on mennyt vikaan... Se, että kerrotaan vain, että jollekin on tullut paha mieli kun on vastattu huonosti, ei kerro kovinkaan paljoa. Joten esimerkkejä olisi kiva saada (vieläkin).

Niinpä, nyt kritisoit pelkästä kriitikin antamisen ilosta, etkä anna mitään minkä kanssa työskennellä.
Jos jonkun mielipide ei sovi sinun ajatusmaailmaasi. niin onko se väärin?

Jokaiselle huomautus
Älkää selitelkö omia tekoja, olette ne jo tehneet. Ottakaa tämän ketjun aloitusviestin opetus
Jota hetken puntaroitte oman pään sisällä. Toivottavasti oma suhtautuminen ja käyttäytyminen tällä ja muilla foorumeilla, niinkuin jokapäiväisessä toiminnassa muita kohtaan, paranee sen seurauksena.
Jonkinlaista kunnioitusta pitää osoittaa muita kohtaan, vaikka sitä ei kysyjälle heruisi.
Viestejä lukee muutkin kuin alkuperäiset kysyjät ja siihen vastaavat.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Jopasjotakin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #44 : 11.11.08 - klo:09.29 »
Pekka kyllä vaikuttaa järkevältä ja osaa kirjoittaa. Sen minä vielä ymmärrän, että joku kokee asiakseen puolustaa huonosti kohdeltuja aloittelijoita, mutta todella toivoisin faktaa. Eli esimerkiksi, että joku mode (Risto taisi olla vapaaehtoinen) saisi tiedon ketjuista, joissa ihmisiä on kohdeltu väärin.

Jokainen voi "raportoida" näkemiään vääryyksiä, viesteissä on "raportoi" toiminto jolla moderaattorit saavat tiedon asiattomasta sisällöstä.

Asioista ei tietenkään saisi puhua, varsinkaan negatiivisista.
Vaikka harrim sanoisikin, ettei haluaisi enää jatkaa keskustelua, ei se tarkoita, ettei siitä saisi keskustella.

Lainaus
Ei ollut mikään yllätys että on parempi lakaista roskat maton alle, kuin että niille todella tekisi jotakin.
Vaikea tehdä mitään konkreettista asialle, kun ei edes tiedä, missä on mennyt vikaan... Se, että kerrotaan vain, että jollekin on tullut paha mieli kun on vastattu huonosti, ei kerro kovinkaan paljoa. Joten esimerkkejä olisi kiva saada (vieläkin).

Niinpä, nyt kritisoit pelkästä kriitikin antamisen ilosta, etkä anna mitään minkä kanssa työskennellä.
Jos jonkun mielipide ei sovi sinun ajatusmaailmaasi. niin onko se väärin?

Jokaiselle huomautus
Älkää selitelkö omia tekoja, olette ne jo tehneet. Ottakaa tämän ketjun aloitusviestin opetus
Jota hetken puntaroitte oman pään sisällä. Toivottavasti oma suhtautuminen ja käyttäytyminen tällä ja muilla foorumeilla, niinkuin jokapäiväisessä toiminnassa muita kohtaan, paranee sen seurauksena.
Jonkinlaista kunnioitusta pitää osoittaa muita kohtaan, vaikka sitä ei kysyjälle heruisi.
Viestejä lukee muutkin kuin alkuperäiset kysyjät ja siihen vastaavat.


Tietämättömyys on linja, jonka jokainen itse valitsee niin halutessaan. Kenenkään mielipiteissä ei välttämättä ole mitään väärää, mutta se ei tarkoita sitä että kaikkea pitäisi niellä. Minun tai kenenkään muunkaan. Kuten sanottu, kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin ja hyvä niin. Aihe on herättänyt keskustelua, se on positiivinen piirre tässä.

Vostok

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomi foorumi aloittelijalle?
« Vastaus #45 : 13.11.08 - klo:12.10 »
Onko tämä foorumi nyt muiden mielestä paikka, josta suomalainen (ja miksei myös ulkomaalainen) aloitteleva Ubuntu käyttäjä voi hakea apua? Pelkäämättä, että häntä haukutaan pienen tietämyksensä vuoksi?

Moi !

Minä olen saanut apua lähes aina kun olen sitä kysynyt.  Välillä vastaukset ovat olleet sellaista tietokonejargoniaa että en ole saanut niistä mitään selvää ja silloin olen pyytänyt kirjoittamaan saman asian selkosuomeksi.

Kun tavallinen tietokoneen peruskäyttäjä siirtyy Ubuntuun (tai mihin tahansa Linuxiin) niin sitä on hetken aikaa shokissa koska mikään mihin on tottunut (ylläpidossa) ei toimi enää samalla tavalla.  Siinä hötäkässä kun jotain pitäsi tehdä / korjata helposti jää Wikin hyvät ohjeet lukematta ja tämän foorumin hakupalvelu käyttämättä.  Älkää siis tuomitko vaan kärsivällisesti ohjatkaa meitä osaamattomampia oikeille poluille.

Kun omia alkuaikojani muistelen niin suurta hyötyä olisi ollut jos auttaja olisi kirjoittanut sudo komennot kokonaan.  Samaten musitelen että joku antoi ohjeeksi tehdä terminalissa jotain ja pitkään ihmettelin mikäs hitto se tuo on kun omalta koneelta löytyi vain pääte...  Toisaalta olihan se oma vika kun en huomannut kertoa käyttäväni suomenkielistä Ubua...

Vaikka olen jo muutaman vuoden Ubuntua käyttänyt niin kaikkiin ongelmiin en ole minäkään toimivaa vastausta saanut.  Tänään viimeiksi olen pähkäillyt sitä miten saisin tulostimen toimaan kunnolla ja miten saisin puhelimesta lähetettyä tiedostoja bluetoothin kautta koneelle (toiseen suuntaan homma kyllä pelittää).
Ratkaisuja kun etsin törmäsin kieliongelmaan eli englantia pitäsi osata niin apuakin olisi laajemmin saatavilla. Nyt ei auta muu kuin lahjoa kummipoikaa keppanalla ja pyytää häntä tulkkihommiin  ;D




 
Ubuntu?.... joo, se on ehdottoman ХОРОШИЙ!