Kirjoittaja Aihe: Kannettavat  (Luettu 5157 kertaa)

dooris

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Kannettavat
« : 06.10.08 - klo:14.32 »
Minkälaisia kokemuksia teillä on kannettavista koneista, noin yleisesti toimiiko hyvin? Entäs mobiililaajakaistasta tai ihan kiinteästä laajakaistasta? :o


edit/EliasJ: Otsikosta otettu isot kirjaimet pois.
« Viimeksi muokattu: 09.10.08 - klo:20.56 kirjoittanut Elias »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #1 : 06.10.08 - klo:14.54 »
Riippuu luonnollisesti raudasta. Toiset toimii ilman kikkailuja, toiset pienillä säädöillä, joihinkin harvinaiseen rautaan perustuviin koneisiin ei linuxit uppoa kunnolla toimivasti jos ei lainkaan. Eli lyhyesti kysymykseen on mahdotonta antaa kunnollista vastausta. Foorumihaku & google käyttöön mallikohtaisesti ja etsimään käyttäjien kokemuksia. Esim. jotain tietoa löytyy osoitteesta https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Lyhyesti tuohon edelliseen, niin edellinen Acer 3003WLMi läppäri ei ollut raudaltaan häävi valinta linuxille ja ongelmiin törmäsi todella paljon, nykyinen eee toimii monessa suhteessa distrosta riippuen paremmin tai täydellisesti.

3G tikuista ja niiden toiminnasta löytyy juttua wiki sivuilta, eli aika monet tikut/mokkulat toimivat. Kiinteän lankayhteyden kanssa pitää olla jo uskomattoman huono tuuri jos ei toimi suoraan asennuksen jälkeen. Eniten alkuihmetystä voi aiheuttaa PPPoE:lla muodostettavat yhteydet, mutta nekin pitäisi toimia ihan hyvin.

Storck

  • Vieras
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #2 : 06.10.08 - klo:16.39 »
Itselläni Fujitsu-Siemensin ihan perusläppäri ja ihan hyvin toimii. (vaikka on AMD sisällä).
Asennettuna 8.04.1 64-bit.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #3 : 06.10.08 - klo:18.19 »
Valitse ensin läppäri jonka haluaisit/kiinnostaa ja laita tiedot tänne niin on helpompi arvioida tilannetta sekä toimivuutta.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #4 : 06.10.08 - klo:20.30 »
Yleisesti ottaen ibarit (nyk Lenovo) toiminevat OK
Dell:ssä on linux (Ubuntu) valmiiksi asennettuna joissain malleissa
Ja noissa pikkuläppäreissä kans, jos sellanen riittää ;)
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Pellervo Kässi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 191
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #5 : 06.10.08 - klo:20.56 »
Itselläni ollut nyt reilut puoli vuotta Lenovon r61i, johon Ubuntu (7.10) meni hyvin pienellä säätämisellä. Tällä 8.04 versiolla nekin kohdat olisivat toimineet suoraan. Kyseinen kone sai hyvän lausunnon myös Mbnetin linux kannettavaan testissä. Myös Lenovon n3000 v200 (tai jotain) olen Ubuntun asentanut ongelmitta, samoin muutamaan iäkkääseen Acerin kannettavaan ja tyttöystävän HP Compaqiin.

Kiinteä laajakaistahan ADSL:n tai kaapelimodeemin tapauksessa toimivat nykyisin yleensä noilla reitittävillä ulkoisilla modeemeilla ja kun linux on rakennettu toimimaan verkossa (toisin kuin windows9x) ei noiden kiinteiden laajakaistojen kanssa ole juurikaan käyttöjärjestelmästä johtuvia vaikeuksia.
Langattomien laajakaistojen tapauksessa puolestaan tulee kysymys siitä, puhutaanko operaattorin tarjoamasta palvelusta vai sen kylkiäisenä myytävästä päätelaitteesta. Itse olen kohta vuoden surffaillut bluetoothin läpi 3g-puhelimella, tässä ratkaisussa suurin vika on 3g-verkon huono peitto Suomessa, mutta se ei nähdäkseni ole Ubuntuun liittyvä puute.
Myös ne matkapuhelinoperaattoreiden tietokoneisiin kaupittelemat 3g-päätelaitteet toimivat ymmärtääkseni melko vähäisellä säätämisellä, tosin mobiiliyhteyksiä asennettaessa tarvitaan yleensä toimivaa netti-yhteyttä (ironista...) tai dvd-asennusmediaa.

Mutta kyllä siinä läppärin valinnassa kannattaa käyttää vähän harkintaa ja nähdäkseni Dell ja Lenovo ovat melko varmoja valintoja. Qwertyyn mainitsemalta sivulta, tämän foorumin haulla ja googlella kannattaa vähän tutkailla löytämänsä läppärin linux-toimivuutta ja toimimattomuutta, ennen kuin visaa vingutat.

-pk

jjannej

  • Vieras
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #6 : 06.10.08 - klo:21.36 »
Minkälaisia kokemuksia teillä on kannettavista koneista, noin yleisesti toimiiko hyvin? Entäs mobiililaajakaistasta tai ihan kiinteästä laajakaistasta? :o

No niin vähän kun itse olen kannettavia käyttänyt, niin ne on vähäsen hitaampia kuin pöytätietokoneet.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #7 : 06.10.08 - klo:21.59 »
Minkälaisia kokemuksia teillä on kannettavista koneista, noin yleisesti toimiiko hyvin? Entäs mobiililaajakaistasta tai ihan kiinteästä laajakaistasta? :o

No niin vähän kun itse olen kannettavia käyttänyt, niin ne on vähäsen hitaampia kuin pöytätietokoneet.

Riippuu tietenkin käytöstä, ei ehkä varsinaiseksi pelikoneeksi, normaali toiminta aivan ok.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #8 : 07.10.08 - klo:09.15 »
Pitää kehua omaakin, Toshiban Satellitessa ei ole ollut mitään ongelmia. 8.0.4.1 on versio Ubusta.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #9 : 07.10.08 - klo:10.20 »
Itselle on tippunut laatuhäiriöisiä (windows sekaisin ja vähän rautavikaakin) Fujitsu-Siemens läppäreitä pari kappaletta (CPU:t P3/450 MHz ja AMD1600+) ja niihin on mennyt Xubuntu heittämällä ja kaikki ehjät osat ovat toimineet :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #10 : 07.10.08 - klo:11.52 »
Mulla Ibm Thinkpad T42p, toimii kuin tupakki, tosin näyttiksen potentiaalista ei taida millään linux-ajurilla saada kaikkea irti (ATI FireGL T2)

Edellinenkin oli ibari (t30) eikä ongelmia ja seuraavankin kannettavan väri on samaa "koko mustaa -lookkia", eli Lenovo T500 olis hankinnan alla muutaman kuukauden sisällä...
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/

esko75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #11 : 08.10.08 - klo:17.20 »
Kehutan nyt omaakin edullista pikku kannettavaa
Cruzbrokerssilta käytettynä ostettu IBM X31 ollut nyt käytössä muutaman kuukauden, alussa oli pieni ongelma langattoman verkon kanssa muuten toimii loistavasti.
Tällä hetkellä Ubuntu 8.04 käytössä.

Mokkuloiden asennuksesta löytyy tältä foorumilta tietoa, itse en ole vielä kokeillut

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #12 : 08.10.08 - klo:20.20 »
HP Compaq nx6110 toimii täydellisesti Xubuntu 8.04, mokkulan kanssa oli tietty omat pikku tappelut :D
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

ansieve

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #13 : 08.10.08 - klo:20.41 »
Minun kannettavassani ASUS M70VR toimii Ubuntu 8.04.1 hyvin. Käytän langallista verkkoa, sillä langatonta en ole saanut toimimaan. Olen kokeillut uusinta Ubuntu 8.10 betaversiota ja siinä on näytön kanssa pieniä ongelmia ja eikä langaton verkko toimi.
Toisena käyttiksenä minulla on Mandriva 2009.0 RC2 ja näyttää hyvältä ja vieläpä langaton verkko toimii ongelmitta !

jakevm70

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
    • From China
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #14 : 09.10.08 - klo:09.28 »
Läppärit PB Easynote Mx36 ja Amilo 1650G. Näissä Ubuntu toimii ihan ok paitsi Amilon wlania en jaksanut laittaa toimimaan vaan laitoin usbWlanin.
Mutta varsinkin monesti haukuttu PB toiminut hienosti ainakin Ubuntu-käytössä. Amilo tykkää käydä aika kuumana muuten ok kone sekin.
Nämä siis nettiselaimina pääasiassa ja Amilolla pojat pelailee Runea yms. :)

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #15 : 09.10.08 - klo:10.04 »
Tuo alempana mainittu läpyskä toimii moitteettomasti ainakin minulla ja on työkäytössä, mutta tässä pi 1505 mallissa onkin intelin piirit jotka on ubuntussa hyvin tuettuna.
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: KANNETTAVAT
« Vastaus #16 : 09.10.08 - klo:19.18 »
Heittämällä alkoi pelaamaan allekirjoituksessa mainitussa koneessa.