Kirjoittaja Aihe: Täytyy kyllä kehua Unityä  (Luettu 2672 kertaa)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Täytyy kyllä kehua Unityä
« : 07.01.13 - klo:05.49 »
Hommasinpa käytettynä jo melko iäkkään läppärin, Leno Thinkpad T60 7200 14.1" 2 gigan muistilla, Radeon X1400 näytönohjaimella. Aloin sitten pohtimaan mitä siihen käyttikseksi, koneen mukana tullut Xp pro sp3 ei ollut mielestäni mikään tyydyttävä vaihtoehto. Perus Ubuntu 12.04 64-bittisenä versiona ihan kokeiluna siihen. Unity on vallan hieno trackpadilla käytettäväksi, ja sopii pienehköön näyttöön hyvin vaikka kuva suhde onkin perinteinen 4:3. Ja käyttis pelaa nopeasti. Jouheammin kuin pöytäkone, Linux Mint KDE:llä, PC-BSD 9.1:llä tai Win7:lla. Ubuntu vielä tukee suoraan suurinta osaa läppärin ominaisuuksista. Ainoa ongelma on äänen särkyminen grafiikkapuolta kuormitettaessa, mutta senkin saanut muutamalla kikalla siedettävälle tasolle. En ole ollut kovinkaan innostunut Unitystä pöytäkoneessa, mutta pienellä näytöllä puuhatessa se kyllä on toimiva ratkaisu.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Täytyy kyllä kehua Unityä
« Vastaus #1 : 07.01.13 - klo:14.14 »
Huvikseni noita aina vertailen, kun käynnistyslevykkeellä ei ole kuin distro niin voi vaihtaa kuin paitaa. Mitä nyt Unityn jälkeen olen välillä kokeillut Cinnamonilla pyörivää Mintiä ja Openboxilla (?) pyörivää Crunchbangia niin täytyy sanoa että ihan kotikoneellakin tuo Unity on ihan OK.

Olen kovasti yrittänyt miettiä että miksi se on toisille ollut ihan kohtalon kysymys ja pakottanut vaihtamaan jakelua, ja tullut siihen tulokseen että se on joko muutosvastarintaa tai sitten joku tuhannen ohjelman tehokäyttäjän tottumus sirotella ruutu täyteen tiedostoja ja ohjelmia.

Mutta kun itsellä ei ole ennenkään sellaista tapaa ollut ja kaikki usein tarvittava mahtuu kätevästi sinne oikean reunan alle niin kyllä tuo Unity tuntuu  melkein selkeimmältä työpöydältä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Täytyy kyllä kehua Unityä
« Vastaus #2 : 07.01.13 - klo:14.27 »
Olen kovasti yrittänyt miettiä että miksi se on toisille ollut ihan kohtalon kysymys ja pakottanut vaihtamaan jakelua

Jotkut valittelevat muokattavuuden puutetta. Onhan Unity vähemmän muokattava, kuin entinen Gnome2, mutta itseä se ei ole häirinnyt. Sen verran rukkaan sitä tosin, että Dconfilla "avaan" yläpaneelin niin, että siellä näkyy Thunderbirdin kuvake (FireTray -lisäosan avulla). Sekin on toisaalta vähän turhaa, koska Thunderbirdin voi jättää taustalle auki, jolloin tulee ilmoitus saapuvasta postista.

Yhden lisäyksen tekisin Unityyn. Sen, että ohjelman voi pienentää vasemman reunan käynnistimeen klikkaamalla käynnistimessä olevaa kuvaketta. Tuohan on toteutettukin epävirallisesti, mutta jos tykkää ajella aina uusimmalla Ubuntulla, niin lisäkilke laahaa pahasti jälkijunassa, eikä toimi, kuin aina jonkin aikaa. 

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Täytyy kyllä kehua Unityä
« Vastaus #3 : 07.01.13 - klo:16.26 »
Jotkut valittelevat muokattavuuden puutetta. Onhan Unity vähemmän muokattava, kuin entinen Gnome2, mutta itseä se ei ole häirinnyt. Sen verran rukkaan sitä tosin, että Dconfilla "avaan" yläpaneelin niin, että siellä näkyy Thunderbirdin kuvake (FireTray -lisäosan avulla). Sekin on toisaalta vähän turhaa, koska Thunderbirdin voi jättää taustalle auki, jolloin tulee ilmoitus saapuvasta postista.
Minä käytän lisäosaa (nimeä en muista), joka tekee ylälaidan kirjekuoren alle muistutuksen kun Gmailiin tulee viesti (tosin käytän siihen Thunderbirdiä) ja se kirjekuori muuttuu siniseksi jos olen saanut viestin. Mielestäni toimii ihan hyvin.

Yhden lisäyksen tekisin Unityyn. Sen, että ohjelman voi pienentää vasemman reunan käynnistimeen klikkaamalla käynnistimessä olevaa kuvaketta. Tuohan on toteutettukin epävirallisesti, mutta jos tykkää ajella aina uusimmalla Ubuntulla, niin lisäkilke laahaa pahasti jälkijunassa, eikä toimi, kuin aina jonkin aikaa. 
Jep.

Mielestäni Gnome 3:ssa on vähän samanlainen fiilis kuin Unityssä. Säästää tilaa ja ohjelmat saa esiin vasemmasta ylänurkasta (Unityssä vasen laita). Yläreunasta löytyy samantapaiset valikot. Se tuntuu yhtä heikosti muokattavalta, tosin en ole vielä tutustunut juurikaan Gnomen laajennoksiin, mutta Unityssäkin minulla on käytössä pari omaa valikkoa. Tätä käytän läppärillä* (Arch Linux) ja Unityä pöytäkoneella (Ubuntu).

*on siellä viimeaikoina ollut myös ainakin KDE, Awesome (pikaisesti), Openbox, E17
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Täytyy kyllä kehua Unityä
« Vastaus #4 : 07.01.13 - klo:19.22 »
Minä käytän lisäosaa (nimeä en muista), joka tekee ylälaidan kirjekuoren alle muistutuksen kun Gmailiin tulee viesti (tosin käytän siihen Thunderbirdiä) ja se kirjekuori muuttuu siniseksi jos olen saanut viestin. Mielestäni toimii ihan hyvin.

Saako tuohon muitakin tilejä, kuin Gmail?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Täytyy kyllä kehua Unityä
« Vastaus #5 : 07.01.13 - klo:19.39 »
Minä käytän lisäosaa (nimeä en muista), joka tekee ylälaidan kirjekuoren alle muistutuksen kun Gmailiin tulee viesti (tosin käytän siihen Thunderbirdiä) ja se kirjekuori muuttuu siniseksi jos olen saanut viestin. Mielestäni toimii ihan hyvin.

Saako tuohon muitakin tilejä, kuin Gmail?

Kyllä sinne samaan valikkoon saa, mutta se lisäosani ei tainnut osata kuin Gmailin eli ei ollut mikään yleinen IMAP tai POP tuellinen ilmaisin. Voin kuitenkin tarkistaa sen nimen kunhan seuraavan kerran käytän pöytäkonettani (edellyttäen että muistan koko juttua).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.