Kirjoittaja Aihe: Eihän Steam-pelien pelaaminen voi olla ainoa syy asentaa windows? [Ratkaisu]  (Luettu 4041 kertaa)

TumpQ!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • Why you are so serious??!
    • Profiili
    • Hengenveto
Ookoo, tiedän ja oon epätoivoon asti selannu täältä löytyviä Steamin asennusohjeita, missä joku itkee sen toimimattomuutta. Sitten joku muu laupias samarialainen heittää jotain settii sinne ja kas kummaa kaikki ovat taas tyytyväisiä kun ongelmat on ratkaistu...MUTTA...itse olen kokeillut useampaa eri ohjetta; yrittänyt asentaa cd:ltä sekä Winen, että Crossoverin, että Cedegan kautta, olen ladannut Steamin netistä ja kokeillut taas, sekä exe.-muodossa että msi.-muodossa, mutta ei vaan toimi. Steam siis kyllä asentuu, ei siinä mitään ja saan ladattua ja päivitettyä kaikki pelinikin, mutta pelit ei vaan käynnisty. Tulee vaan musta ruutu mistä pääsee enteriä painamalla pois. Koneessa vika ei ole, koska windowsissa totta kai toimii kaikki niinkuin pitää.  :'(

EIHÄN STEAM-PELIEN PELAAMINEN VOI OLLA AINOA SYY ASENTAA TIETOKONEESEENI WINDOWSIA, VIRUSTENTORJUNTAA JA KAIKKEA MUUTA MITÄ NETISSÄ PELAAMINEN TARVITSEE!!!???!

Siis pyydänkin teiltä, rakkaat sisaret ja veljet; selkokieliset asennusohjeet ja asetusvalinnat Winelle, Cedegalle ja/tai Crossoverille.

Pyydän anteeksi hieman aggressivista kirjoitustyyliäni, mutta tempperamenttisena ja epätoivoisena runoilijana minun on joskus vaikea pidätellä ylitsevuotavaa kykyäni käyttää ihanaa suomenkieltämme.  ;)
« Viimeksi muokattu: 21.03.09 - klo:19.28 kirjoittanut tum-ppi »
One purpose life...any ideas how to use it? Christians have a book with many good advice...check it out! ;)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Ottaisitko capsit pois otsikosta, ne ovat melko rasittavaa luettavaa. :) Mikä näytönohjain sinulla on? Ja onko sinulla käytössä valmistajan suljettu ajuri vai yhteisön vapaa ajuri? Se on hyvin paljon näytönohjaimesta ja Winen versiosta kiinni toimivatko pelit. Minun Radeonilla ei Catalyst 8.12 ajureilla Left4Dead käynnisty edes valikkoon onnistuneesti niin pakko pelata sitä Windowssilla, eikä Wine muutenkaan ole mikään 100% toimiva ratkaisu Windows-peleille. Mitä pelejä haluaisit pelata?
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

TumpQ!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
  • Why you are so serious??!
    • Profiili
    • Hengenveto
Pyydän anteeksi.  :-[ minulla on geforcen 8600gs 515mb-näytönohjain. Ajurin laadusta en ole varma, latasin sen 177-version, mitä järjestelmä -> ylläpito -> laiteajurit ehdotti. Winestä minulla on uusin mahdollinen versio, siitä olen varma, koska viimeksi tänään asensin sen uudelleen. Olen Valven Orange Boxin onnellinen omistaja, joten mielelläni pelaisin Team Fortress 2 ja HL2 episodeja. Tiedättekö muuten kuinka hyvin Windows, tai ylipäätään mikään käyttöjärjestelmä toimii ulkoisen kiintolevyn (5400rpm) kautta?
One purpose life...any ideas how to use it? Christians have a book with many good advice...check it out! ;)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Ei sitä nyt anteeksi tarvitse pyydellä kuitenkaan :) Jos sinulla on 177, se meinaa että sinulla on valmistajan oma ajuri, hyvä. Jos olet asentanut Winen Ubuntun omien lähteiden kautta, se tuskin on tuorein.
Poista Steam ensin, sitten aja päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get --purge remove winejotta Wine poistuu asetustiedostoineen, poista myös Cedegat ja muut sotkemasta.

(Yllä- sekä allamainitut APT toimenpiteet onnistuvat myös Synapticin kautta, mutta koska en enää käytä Ubuntua, saati Debian-pohjaisia jakeluita niin en muista miten --purge tarkalleen määriteltiin siellä. Joku fiksumpi voinee neuvoa :))

Sitten, lisää seuraavan sivun (http://www.winehq.org/download/deb) ohjeiden avulla Winen oma pakettilähde käyttöön, ja aja päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update && sudo apt-get install wineJolloin Winen pitäisi asentua heidän oman lähteensä kautta jolloin saat nyt ja jatkossa päivitysten mukana aina tuoreimman version kun se julkaistaan. Näiden jälkeen kokeile asentaa Steam uudelleen peleineen ja katso jos toimisi, jossei toimi niin tule kysymään lisää niin katsotaan.

Yksi Steamissa auttava kikka on, että määrittelet pelille resoluution käsin. Tämä tapahtuu klikkaamalla peliä listassa oikealla
Koodia: [Valitse]
-> Properties -> Set Launch Options-> -width xxx -height xxx (Esim. -width 1440 -height 900)Halutessasi voit vielä määrittää virkistystaajuuden, esim.
Koodia: [Valitse]
-width 1440 -height 900 -freq 75
EDIT: Linkki unohtui..

EDIT2: Oho, jäi kiintolevy-kysymys huomaamatta. Kyllä käyttöjärjestelmät pyörivät ulkoiseltakin kovolta nätisti. Eivät yhtä nopeasti kuin kiinteältä, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoisesti.
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo:23.16 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Outremer

  • Vieras
No itse pohdin ihan samaa joku aika sitten. Tältä foorumilta en ole siihen ikinä ohjeita etsinyt, koska löysin hyvän ja toimivan.

Asenna se wine. Itselläni on Ubuntu 8.10 ja suoraa pakettienhallinnasta asensin ja sillä toimi.

/laina alkaa
1. You need all 3D drivers installed (Nvida,ATI and so on)

2. Download http://rapidshare.com/files/135850027/steam-ubuntu_0.4.tar.gz.html (Jollei tuo eka linkki toimi niin mene tänne:
http://www.youtube.com/watch?v=Vxwnk33gxm0&feature=related)

3. extract the archive with "tar xfvz steam-ubuntu_0.4.tar.gz" in your terminal

4. Change to the directory where you extracted the archive with "cd /whereyourfolderis/steam-ubuntu" in your terminal

5. start the installation with "./steam-ubuntu.sh" in your terminal

6. Follow the instructions (The installer is german... sorry for that! you have to type in 1 and then press enter. I will make an english version soon. But the gamelanguage is english don't worry)

7. Start steam and install your game (it may take some time for steam to update)

8. Play and have fun!

Credit for the installerscript goes to exmethix from ubuntuusers.de thank you!

If my spelling is not correct, sorry for that I'm from germany.

The tutorial should also work with Half life 2 based games!
/laina loppuu

Itse tosiaan sain näillä ohjeilla toimimaan ja jos tarvit tarkennusta niin kysele.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
Download http://rapidshare.com/files/135850027/steam-ubuntu_0.4.tar.gz.html (Jollei tuo eka linkki toimi niin mene tänne:
Varoituksen sanana että tämä on sitten se keino jolla ne viruksetkin saadaan tarttumaan linuxiin helpomppin. Eli ei välttämättä kannata mennä latailemaan mitään random tiedostoja netistä ja asennella niitä sitten. Ilmeisesti ne steamin pelit toimii kuitenkin ihan windows installerilla ja winellä? Ainakin joskus on toinut.

Pahoitteluni jos olen väärässä, mutta tiedän etten ole yksin asian kanssa jos väitän että random tiedostojen lataus ja asentelu ei olisi suotavaa.

Ciuu96

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
No, luulisin kuitenkin, että tuollaiset ovat pääasiassa asennus-skriptejä, jotka käyttävät pääasiassa Wineä. Jos jotain viruksia tulee, niin oletettavasti sitten Winelle, ja sen ei pitäisi haitata, ellet käytä esim. IE:tä winellä. Mutta jos joku random ohjelma alkaa esim. pääkäyttäjän salasanaa kysymään niin ei missään nimessä pidä antaa sitä siihen, voi olla dramaattiset seuraukset


Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
No, luulisin kuitenkin, että tuollaiset ovat pääasiassa asennus-skriptejä, jotka käyttävät pääasiassa Wineä.
Pääasiassa ne ovatkin skriptejä asennusta varten mutta siinä se idea juuri onkin. HerraA haluaa asentaa vaivattomasti itselleen tarvitsemansa ohjelman ja HerraB tekee hänelle skriptit sitä varten. HerraA ei tosin tiedä että HerraB ei ole puhtailla jauhoilla hiihdossa mukana.

Tuo paketti sisältää skriptin joka asentaa tarvittavat asiat mutta skripti sisältää myös kahdeksan komentoa jotka ajetaan sudo oikeuksilla. Tarkistatko isommistakin skripteistä aina mitä ne oikeasti tekevät?

Lainaus
Jos jotain viruksia tulee, niin oletettavasti sitten Winelle, ja sen ei pitäisi haitata, ellet käytä esim. IE:tä winellä.
Tämäkin kyseinen skripti ajetaan ihan puhtaasti linuxissa, eikä winen sisällä...eli se kaikki pasko mitä sieltä niskaan mahdollisesti tulisi, menee jonnekkin muualle kuin wineen.

Lainaus
Mutta jos joku random ohjelma alkaa esim. pääkäyttäjän salasanaa kysymään niin ei missään nimessä pidä antaa sitä siihen, voi olla dramaattiset seuraukset
Lasketaanko tämä paketti random ohjelmaksi joka kyselee pääkäyttäjän oikeuksia ?

Outremer

  • Vieras
Muistaakseni tuo skripti ei kysellyt pääkäyttäjän oikeuksia missään vaiheessa. En ole itse edes kokeillut asentaa/ajaa steamia "suoraa" installerista winen kautta. Voihan se toimia ihan hyvin niinkin ja varmasti on turvallisempaa koittaa niin kuin imutella mitään random installereita.

Itse en ainakaan ole havainnut mitään epätavallista tuon installerin käytön jälkeen.

Entisenä Windows-käyttäjänä (onneksi entisenä) on kyllä kaikenmaailman ennakkoluuloja omatekoisiin installereihin, patcheihin sun muihin vipstaakkelehin. Jostain kumman syystä luotan paljon enemmän noihin muiden Linux-käyttäjien omiin virityksiin kuin mitä Windows puolella.

Älkää nyt ampuko, mutta jos tässä nyt todesta otetaan koko homma, niin eihän tässä uskalla kohta käyttää mitään avointa softaa...