Kirjoittaja Aihe: Linux yhteensopiva DVD-asema  (Luettu 2308 kertaa)

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Linux yhteensopiva DVD-asema
« : 07.12.08 - klo:11.12 »
Onko kukaan löytänyt linuxia tukevaa DVD-asema valmistajaa? Voisi ihan periaatteesta ostaa DVD-aseman valmistajalta, joka tarjoaa softapäivitykset yms. myös linuxin käyttäjille.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopiva DVD-asema
« Vastaus #1 : 07.12.08 - klo:11.33 »
Onko kukaan löytänyt linuxia tukevaa DVD-asema valmistajaa? Voisi ihan periaatteesta ostaa DVD-aseman valmistajalta, joka tarjoaa softapäivitykset yms. myös linuxin käyttäjille.

Tähän asti kaikki DVD-asemat mitä käyttänyt toiminut 100% linux ja yksikään ei ole tarvinnut softapäivityksiä. Onko mukanmas
DVD-asemassa jotain softaa?

harrykaa

  • Vieras
Vs: Linux yhteensopiva DVD-asema
« Vastaus #2 : 07.12.08 - klo:11.57 »
Minä epäilen myös, ettei DVD-aseman kanssa, oli valmistaja mikä tahansa, mitään rautaongelmia erityisesti Linuxin kanssa ole.
Näissähän firmwaren päivitykset liittyvät itse DVD-aseman omiin toimintoihin.
Esim. päivityksellä voidaan saada tuki Dual Layer -toimintoon tai -DVD -asemalle tuki +DVD-toimintoon.
Erityistä lisäsoftaa itse Linuxiin ei taida tarvita.

Moni ongelma DVD:n toistamisen kanssa liittyy kokonaan käyttöjärjestelmän asetuksiin ja esim. DVD-salauksen purkuohjelmistoihin, ei itse DVD-aseman toimintaan.
Ongelmat ovat siis softwaretasoisia (ohjelmisto), ei hardwaretasoisia (rauta).

Itse firmwaren mahdollinen päivitys saattaa kuitenkin olla tehtävissä vain Windowsilla.
Näistä päivityksistä kannattaa kysyä myyjältä.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopiva DVD-asema
« Vastaus #3 : 07.12.08 - klo:14.07 »
Asemissa on softaa, joka ohjaa aseman toimintoja ja juttelee koneen käyttiksen kanssa. Harvemmin noita joutuu päivittämään. Kerran olen päivittänyt aseman firmwaren,kun asema jostain syystä ei lukenut kunnolla rw-levyjä.

En ole törmännyt asemaan,joka ei toimisi linuxissa tai edes kuullut semmisesta. Mutta kun vanha asemani alkoi temppuilemaan ja ajattelin, että jos joku valmistaja virallisesti huomioisi linux--käyttäjät, niin antaisin rahani sellaiselle.

Storck

  • Vieras
Vs: Linux yhteensopiva DVD-asema
« Vastaus #4 : 07.12.08 - klo:21.19 »
valmistajalta, joka tarjoaa softapäivitykset yms. myös linuxin käyttäjille.

Miksi et luota/käytä Ubuntun omia paketteja/päivityksiä?

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Linux yhteensopiva DVD-asema
« Vastaus #5 : 08.12.08 - klo:18.16 »
valmistajalta, joka tarjoaa softapäivitykset yms. myös linuxin käyttäjille.

Miksi et luota/käytä Ubuntun omia paketteja/päivityksiä?

Kyllähän minä niihin luotan,mutta tarkoitin nyt softalla aseman firmwarea. Ilmeisesti kukaan valmistaja ei niitä tarjoa,joten voin valita aseman muilla perusteilla.