ATI:n ajureiden asennus Ubuntuun on aika simppeli juttu. Simppelimpi kuin aluksi luulin. Eli, tehkää niin kuin näissä ohjeissa lukee älkääkä yrittäkö hakea ati.com:ista ajureita ja säätää niitä kuten mä yritin tehdä. (Ei sillä etteikö ne toimisi, mutta Ubuntu tarjoaa samat ajurit helpommin saataviksi).
HUOM! Jos sinulla on ATI Radeon 9200 tai vanhempi näytönohjain, et tarvitse näitä ajureita, Ubuntun mukana tuli jo sopivat. Ellei sitten ole tarvetta TV-ulostulolle tai muulle vastaavalle...
1: Komenna sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
2: Avaa tiedosto /etc/modules haluamaasi tekstieditoriin (esim. nano) ja lisää sinne rivi jossa lukee fglrx.
3: Avaa tiedosto /etc/X11/xorg.conf haluamaasi tekstieditoriin, etsi rivi jossa lukee Driver "ati" (tai muuta vastaavaa) ja muuta siitä se ati-kohta fglrx:ksi, eli muunnoksen jälkeen siinä pitäisi lukea Driver "fglrx"
4: Käynnistä Linux uudelleen. (tai myös XOrgin uudelleen käynnistys riittää: paina ctrl+alt+askelpalautin (se nappi enterin yläpuolella), tämä vaatii että komennat jossain 2-4-vaiheiden välissä "sudo modprobe fglrx")
5: Ajele vaikka komento (X:ssä) glxinfo | grep Direct, jos siinä lukee Direct rendering: Yes niin kaikki on hyvin, jos ei, niin jotain on pielessä, kokeile hakea apua #linuxblondit-kanavalta, Ubuntu-fi:n foorumeilta tai jostain...
HUOM! ATI:n ajurin sisäinen AgpGART-ajuri ei toimi kaikilla piirisarjoilla (kuuluin niihin "onnellisiin" joilla ei toiminiut) jolloin uudelleenkäynnistyksessä X menee jumiin, jumittaen myös kaiken muun. Tässä tapauksessa käynnistä Ubuntu recovery-tilaan (GRUBin toinen valinta, yleensä) ja lisää /etc/X11/Xorg.conf-tiedostoon sen aiemmin muutetun "Driver"-kohdan alle teksti Option "UseInternalAGPGART" "no" ja käynnistä tietokone uudelleen. (ainakin mun oma SiS-piirisarjalla varustettu ASRock K7S8X-emolevy vaatii tuon AgpGARTin pois kykemisen, kiitos tiedosta Ubuntu-fi:n foorumi (tai tarkemmin TimoJyrinkille)
2. HUOM! Jostain syystä ATI:n ajurit ei tykkää myöskään resoluution vaihtamisesta lennossa, se on dokumentoitu bugi jne. (emt.) ja se nääyttäisi myös vaikuttavan virtuaalikonsoliin vaihtamisessa (ja varsinkin sieltä takaisin), joo, sitten tulee asiaa resetille (ainakin minulla on tullut)
Teksti on kokonaan mun omaa käsialaa ja sama ohje on julkaistu myös
Linuxblondeissa.
EDIT: lisää juttua löytyy tuolta:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=68.0EDIT2: Xorg-konffifilun nimi oikein, lisenssi...
EDIT3: XOrgin uudelleen käynnistys riittää, koko järjestelmää tarvi reboottia...
Tämä ohje on käytettävissä lisenssillä GNU Free Documentation License.