Kirjoittaja Aihe: Osiointi [ratkaistu]  (Luettu 2083 kertaa)

Melkor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Osiointi [ratkaistu]
« : 22.08.08 - klo:18.20 »
Teen tällä hetkellä tämän ohjeen mukaista kahden käyttöjärjestelmän asennusta (Vista ja rinnalle Kubuntu 8.04): http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=17763.0

Käytössäni on kaksi kovalevyä joista ensimmäinen on kokonaan uhrattu Vistalle ja toinen on tarkoitus siunata Kubuntulle. Noudattaessani ylläolevan ohjeen neuvoja, törmäsin osiointi-vaiheessaongelmaan: koska haluan vaihtaa luotavan ext3:sen ext2:seksi, joudun valitsemaan osiointivalikosta "Osioi itse". Nytpä n00bina en olekaan täysin varma, että mitä kaikkia osioita minun tulee luoda Kubuntuani varten.

Jokseenkin hölmösti Kubuntun asennusohjelmaikkuna ei itse sisällä ohjeita eikä osiointiin voi katsoa mallia automaattisen osioinnin mallistakaan yksityiskohtien puutteessa. Tämäkään osiointiohje ei selostanut asiaa niin hyvin, että uskaltaisin sen perusteella jatkaa asennusta: http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi
Lainaus
Toisen Ubuntun käyttöön tarkoitetun osion liitoskohdaksi määritellään "/" eli se on ns. juuriosio, ja sen koon tulisi olla vähintään 4GB (suositus vähintään 8GB). Käyttötavaksi suositeltavin vaihtoehto on Ext3 tapahtumakirjanpidon sisältävä tiedostojärjestelmä. Toisen osion käyttötavaksi määritellään Swap eli sivutusosio, ja sen koko olisi syytä olla vähintään 256MB (suositus 1GB).
Eikö Kubuntu tarvitse erillistä home-osioita (kuten esimerkiksi OpenSUSE jossa luodaan swap, / ja home)? Jos ei, kuten näyttäisi olevan, niin sille /-juuriosiolle sitten kai varataan se kaikki jäljelle jäävä tila johon on tarkoitus tallettaa omat tiedostot (esimerkiksi 500 gigan kovalevyssä se 499 gigaa)?

Mikäli täällä on Ubuntu.fi:n ylläpitoa paikalla ehdotan, että laittavat myös Kubuntun iso-tiedoston tarkistusluvun ohjesivulle http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html.
« Viimeksi muokattu: 22.08.08 - klo:20.33 kirjoittanut Melkor »

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Osiointi
« Vastaus #1 : 22.08.08 - klo:18.42 »
Koodia: [Valitse]
Mikäli täällä on Ubuntu.fi:n ylläpitoa paikalla ehdotan, että laittavat myös Kubuntun iso-tiedoston tarkistusluvun ohjesivulle http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html.
Kyllä siellä on kaikkien tarkistussummat tietokannassa, sivu on testattu toimivaksi firefoxilla ja operalla.
Kerrotko mitä selainta käytät ja mitkä valinnat on käytössä niin yritetään katsoa jos siellä on joku bugi, itse kun en saa tuota systeemiä sekaisin, eli olemaan näyttämättä summia. Jos selaimesta saa javascript-konsolin virheilmoitukset niin niitten näkeminen auttaisi.

Laitan vielä kubuntun summat tähän viesti loppuun.



kubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso
e0b9861df26c54acfd62bf35abe859f6

kubuntu-8.04.1-alternate-i386.iso
5de105f1e2acb0a7019a636c98454e0d

kubuntu-8.04.1-desktop-amd64.iso
e171680df385cf07e6dbe339b59f2999

kubuntu-8.04.1-alternate-amd64.iso
957e8329f346543027a247b06cc58853
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Osiointi
« Vastaus #2 : 22.08.08 - klo:18.55 »
Osiot:

8-15 gigaa juurelle eli /

1-2 gigaa swapille

Loput /home:lle

Oma osio kotihakemistoille ei ole pakollinen, mutta itse suosittelen sitä vahvasti. Helpottaa uudelleenasennusta huomattavasti. Osionti vaiheessa se siis valitaan liitettäväksi kohtaan /home.

Melkor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Osiointi
« Vastaus #3 : 22.08.08 - klo:20.28 »
Kiitos paljon neuvoista ja tiedoista.  :)

Moderaattori: käytän PCLinuxOSsällä (KDE) Mozilla Firefoxia versiota 2.0.0.12. Seuraavat valinnat Mozillassa on ruksitettuna:
-Lataa kuvat automaattisesti
-Salli JavaScript-komentosarjat
-Salli Java-sovelmat

Asennettuna on "Java Runtime Environment for java-1.6.0-sun" eli 1.6.0.04-1pclos2007
Alla näkyy kuinka itselleni näkyy tuo sivu.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Melkor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Osiointi
« Vastaus #4 : 22.08.08 - klo:20.31 »
Jos selaimesta saa javascript-konsolin virheilmoitukset...
Valitettavasti olen niin osaamaton ja mistään tietämätön etten tiedä mitä pitäisi tehdä että saisi nuo virheilmoitukset luettaviksi. Sanotaanko nyt vaikka näin, että en ole ainakaan siihen törmännyt että Mozilla itse tai mikään nettisivu kertoisi että Java-virhe on x ja syynä asia y.
« Viimeksi muokattu: 22.08.08 - klo:20.35 kirjoittanut Melkor »