Pari vuotta oon vaihtelevalla mielenkiinnolla lueskellu noita etäkäyttöohjeita läpi ja nyt alkais viimeinkin olla todellinen tarve sen toteuttamiseen. Ensi kuussa alan tätä "mittavaa projektia" toteuttamaan, mutta ajattelin jo nyt kysyä neuvoa, jotta voin valmistautua ja itse toteutus menisi suht nopeasti.
Aiemmin käytössä on ollut Hamachi, mutta se katkeili satunnaisesti ja olen ajatellut nyt käyttää ssh:ta yhteyden muodostamiseen. Verkko on seuraavanlainen:
Acer-läppäri Ubuntulla, joka on aina kotosalla. Tähän pitäisi saada yhteys. Koneeseen on asennettu ssh-serveri.
WinXP-kone, jolla yhteyttä otetaan. Täältä päästä palomuuri ei ole ongelma. Voin asentaa tähän koneeseen ohjelmia, mutta lopullisena tavoitteena olisi USB-tikku, jolla olisi kaikille alustoille (Win ja Linux, eli melkein kaikki
) sopivat työkalut yhteyden ottamiseen. Varmaankin pelkkä Putty riittäisi, kun kerran Linuxeissa ssh:n voi ottaa komentoriviltä?
Toinen Ubuntu-läppäri (jota vasta odotellaan) yhteyden ottamiseen. Tähän ei tarvinne mitään asennella?
Kotona reitittimestä on avattu portille 22 tcp- ja udp-liikenne. Reitittimessä on siis NAT päällä.
Ongelmia/kysymyksiä:
1) Tällä hetkellä Acer-koneessa, johon yhteys otetaan, on vain yksi käyttäjä (vaikkapa "user" omaperäisesti). Kone on kuitenkin myös aktiivisessa kotikäytössä samalla kun siihen pitäisi ottaa etäyhteys. Jos otan graafisen etäyhteyden käyttäjällä "user" ja samalla joku on paikallisesti kirjautuneena käyttäjänä "user", tuleeko tästä ongelmaa? Vai olisiko vain helpointa luoda uusi käyttäjätili pelkästään etäyhteyksiä varten?
2) Jos ssh-serverin konfiguroinnissa laitan sallituksi käyttäjäksi vaikkapa käyttäjän "timo", pitääkö tällainen tili olla luotuna myös koneella? Eli ovatko ssh-serverin ja koneen käyttäjätilit yksi yhteen?
3) Tiedostoja pitäisi myös pystyä liikuttelemaan koneiden välillä. Pitäisikö Aceriin asentaa jotain tuon serverin lisäksi? Ja tarvitseeko USB-tikulle / yhteyden ottavalle koneelle laittaa jotain muutakin kuin Putty?
Kunhan saan homman jollain tasolla toimimaan, ajattelin siirtää portin pois tuosta oletuksesta. Tällöin kai pitää myöskin reitittimestä avata vastaava portti? Ja käyttäjätunnistuksen ajattelin vaihtaa avainpariin ja estää salasanalla kirjautumisen, mutta ne ovat sitten myöhemmän sorvaamisen kohteita.