Kirjoittaja Aihe: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto  (Luettu 423829 kertaa)

K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #200 : 15.04.12 - klo:18.46 »
Feature request.

Voisiko yle-dl ohjelmassa olla päivitysoptio. Samaan tapaan kuin youtube-dl ohjelmassa on komento
Koodia: [Valitse]
sudo youtube-dl -U

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #201 : 15.04.12 - klo:18.50 »
Voisiko yle-dl ohjelmassa olla päivitysoptio. Samaan tapaan kuin youtube-dl ohjelmassa on komento
Koodia: [Valitse]
sudo youtube-dl -U

Tuo rikkoo paketoinnin. Olisi fiksumpaa tehdä ohjelmalle PPA, josta päivitykset valuvat käyttäjille automaattisesti.

ubunyyppä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #202 : 19.07.12 - klo:09.23 »
Pystyykö YLE Areenaa katsomaan jollain muulla kuin Adoben flashilla, se kun ei kerta kaikkiaan suostu toimimaan meikäläisen Ubuntu 10.04:ssä. Olen kokeillut sekä ubuntu-restricted-extras-pakettia että Flashin lataamista Firefoxin Flash-aid -lisäosalla. Youtubea kyllä voi katsoa Firefoxilla pitämällä Shockwave Flashin poissa päältä ja käyttämällä jotain Totem-yhteensopivaa pluginia (nyt on käytössä VLC Multimedia Plugin).

Aiemmin käytin Areenan katsomiseen Google Chromea, jossa Flash kyllä toimi, mutta viimeisin päivitys versiosta 19 versioon 20 rikkoi senkin, enkä ole keksinyt miten saisin sen downgradattua takaisin versioon 19...

Edit: Tarkennetaan vielä sen verran että Chrome kyllä muuten toimii Flashia lukuunottamatta.
« Viimeksi muokattu: 19.07.12 - klo:09.27 kirjoittanut ubunyyppä »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #203 : 19.07.12 - klo:11.15 »
Chromessa flash pitää laittaa päälle että se toimii http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=fi&answer=108086

ubunyyppä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #204 : 19.07.12 - klo:14.39 »
Flash on kyllä päällä, mutta Areenan tai Youtuben videoita katsellessa tulee ilmoitus "Laajennuksen lataaminen epäonnistui".

chrome://plugins antaa tällaiset tiedot:

Flash - Versio: 11.2 r202
Shockwave Flash 11.2 r202
Nimi:   Shockwave Flash
Versio:   11.2 r202
Sijainti:   /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so
Tyyppi:   NPAPI
     Poista käytöstä
MIME-tyypit:   
MIME-tyyppi   Kuvaus   Tiedostotunnisteet
application/x-shockwave-flash   Shockwave Flash   .swf
application/futuresplash   FutureSplash Player   .spl

Chromehan on ymmärtääkseni siirtymässä käyttämään Pepper APIa (PPAPI), mutta sitä ei ole listattu pluginseissa, joten en voi sitä kokeilla.


EDIT: Ratkaisu löytyi! Ilmeisesti meikäläisellä on käytössä niin vanhaa rautaa (Athlon-prosessori) että uusin Flash ei yksinkertaisesti sillä toimi koska se hyödyntää SSE2-käskykantaa. Niinpä ainut mahdollisuus oli löytää vanhempi versio Flashista. Ketjusta http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42989.0 löytyi linkki Chromen versioon 19, joka vielä toimi. Latasin .deb-paketin, purin siitä tiedoston libgcflashplayer.so ja kopioin sen Chromen hakemistoon. Nyt toimii taas Areena, ainakin seuraavaan Chromen päivitykseen asti...
« Viimeksi muokattu: 20.07.12 - klo:13.44 kirjoittanut ubunyyppä »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #205 : 28.08.12 - klo:01.56 »
Nyt kun olen asentanut ja ottanut yle-dl:n taas käyttööni, niin mitähän tämä on kun ei onnistukaan. Päätteeseen tulee tämä teksti:

"matti@matti-DD376A-ABX-6660-FI110:~$ cd Videot
matti@matti-DD376A-ABX-6660-FI110:~/Videot$ yle-dl http://areena.yle.fi/tv/1649310
Can't find AreenaPlayerParams from the page.
Is http://areena.yle.fi/tv/1649310 really a YLE Areena video page?
matti@matti-DD376A-ABX-6660-FI110:~/Videot$"

Kyllä otin tuon URL:n areenan videosivulta, samalta sivulta kuin missä video on. Näkisin edes alueuutiset tallennettuna. Ja vaikka jotain muutakin.

Onpa muuten hassu yksityiskohta tuo heksadesimaaliosa aina päätteessä.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #206 : 28.08.12 - klo:08.36 »
Kokeilin, toimii täällä
yle-dl http://areena.yle.fi/tv/1649310
.
51789.954 kB / 599.21 sec (99.9%)
Download complete
Stream saved to Yle Uutiset Uusimaa-2012-08-27T19:10:00.flv

Ettei olisi vanha versio jostain syystä, näyttääkö se "v2.0" ?

yle-dl 2.0.0: Download media files from Yle Areena and Elävä Arkisto
Copyright (C) 2009-2012 Antti Ajanki <antti.ajanki@iki.fi>, license: GPLv2

Kummalla menetelmällä asensit sen, asennusohjelma (skripti) vai pelkkä .deb -paketti ? Asennusohjelman tiputtaminen ja ajaminen korjaisi varmaan tuon.

http://www.homelinuxpc.com/download/Areenan_nauhoituksen_asennus.html
« Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo:08.41 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #207 : 28.08.12 - klo:23.42 »
Ahaa, minulla vanha versio, v. 1.4.3 ja asensin sen täältä: http://rtmpdump-yle.xn--tlt-qlaac.fi/. Deb-paketti se oli. Täytyy asentaa uusiksi. Jostain syystä tuotti ongelmia löytää jokin sivu, josta saada ja asentaa. Tuon sivun löysin ja näytti olevan ohjeetkin.

Itseasiassa antamaasi linkkiä etsinkin, olin sen jo kerran löytänyt, mutta kadotin silloin kun piti alkaa tapahtumaankin.

ML
« Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo:23.44 kirjoittanut avanti »
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #208 : 24.10.12 - klo:15.48 »
Ajattelin laittaa ihmettelyni tähän ketjuun, näyttää osuvan nappiin minunkin ongelmani kanssa.
Ongelma: En saa enää tallennettua Yle-dl:llä ohjelmia Areenasta.
Tässä kuvausta ongelmasta ja JO TEHDYISTÄ toimenpiteistä:
1. Olen tallentanut aiemmin paljon radio-ohjelmia Yle Areenasta. Kaikki on toiminut hyvin. Nyt yritin tallentaa ensimmäistä TV-ohjelmaa.
2. Kun yritin tallentaa TV-ohjelmaa, sain seuraavan herjan:
Koodia: [Valitse]
Connecting ...
WARNING: HandShake: client signature does not match!
INFO: Connected...
ERROR: rtmp server sent error
ERROR: rtmp server requested close
Eli samasta on tässä ketjussa aiemminkin kirjoitettu.
3. Yritin korjata tilanteen varmistamalla, että minulla on oikea versio Yle-dl:stä. Asensin ohjelman uudelleen täältä: http://www.homelinuxpc.com/download/Areenan_nauhoituksen_asennus.html
Sama tulos, ei tallenna.
4. Onnistun kuitenkin katsomaan ohjelman itse Areenan sivuilta, eli mikään flash-plugin -ongelma ei ole kyseessä.
5. En saa ohjelmaa myöskään näkyviin VLC:ssä, en osaa :-( Enkä myöskään osaa edes kokeilla ohjelman tallennusta VLC:ssä - aika tumpula olen...

Olisin kiitollinen pikaisista vastauksista, sillä ohjelma on enää kuusi päivää Areenassa.

EDIT: Niin, unohtui äsken mainita. Ubuntuni versio on 10.04 LTS, jos sillä sattuisi olemaan vaikutusta.
« Viimeksi muokattu: 24.10.12 - klo:15.50 kirjoittanut OJK »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #209 : 24.10.12 - klo:17.58 »
2. Kun yritin tallentaa TV-ohjelmaa, sain seuraavan herjan:
Koodia: [Valitse]
Connecting ...
WARNING: HandShake: client signature does not match!
INFO: Connected...
ERROR: rtmp server sent error
ERROR: rtmp server requested close
Eli samasta on tässä ketjussa aiemminkin kirjoitettu.
3. Yritin korjata tilanteen varmistamalla, että minulla on oikea versio Yle-dl:stä. Asensin ohjelman uudelleen täältä: http://www.homelinuxpc.com/download/Areenan_nauhoituksen_asennus.html
Sama tulos, ei tallenna.

Poista ensin kaikki järjestelmään asennetut vanhat yle-dl-versiot ja asenna sitten tuo nykyinen versio. Eli varmista ennen asennusta, ettei ohjelmaa löydy ajamalla komento yle-dl päätteessä. Jos se löytyy ja näyttää ohjelistauksen, tutki missä hakemistossa ja paketissa ohjelma sijaitsee. Aja nämä päätteessä ja kopioi tuloste tänne:

Koodia: [Valitse]
which yle-dl
dpkg -S yle-dl
dpkg -l *yle*
dpkg -l *rtmp*


4. Onnistun kuitenkin katsomaan ohjelman itse Areenan sivuilta, eli mikään flash-plugin -ongelma ei ole kyseessä.

Juu, eikä yle-dl/rtmpdump edes tarvitse Flash Playeriä tai muita Adoben palikoita. Verkkopuoli kuitenkin on ilmeisesti kunnossa, joten sen puolesta yle-dl:n pitäisi toimia.

Lainaus
5. En saa ohjelmaa myöskään näkyviin VLC:ssä, en osaa :-( Enkä myöskään osaa edes kokeilla ohjelman tallennusta VLC:ssä - aika tumpula olen...

Areena toimii VLC:llä vain rtmpdump-putkituksen kautta, ja vaatii siten päätekomentoja tai tarkoitusta varten tehdyn skriptin. Rtmpdumpin pitäisi myös ensin toimia yle-dl:n kautta, ennen kuin suoratoistosta VLC:llä tai muilla mediasoittimilla voi edes haaveilla.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #210 : 24.10.12 - klo:19.46 »
Poista ensin kaikki järjestelmään asennetut vanhat yle-dl-versiot ja asenna sitten tuo nykyinen versio. Eli varmista ennen asennusta, ettei ohjelmaa löydy ajamalla komento yle-dl päätteessä.

Kiitos opastuksesta. Nyt toimii tallennus mainiosti. Mutta ilmeni uusi ongelma: Tallenteen ääni kuuluu, mutta kuva ei näy. Ilmeisesti jotkin codecit puuttuvat, nyt kun vain muistaisin, mikä kirjasto pitää olla asennettuna...Jos siihen vielä joku viitsii vastauksen nakata. Selvittelen kyllä itsekin.
Kiitos!

EDIT: Olen nyt varmistanut, että minulla on asennettuna Ubuntu-restricted-extras. Se on ja varmuudeksi vielä uudelleen asennettuna. Lisäksi Flash on erikseen päivitetty.
Mutta kuva ei vain näy. Ubuntun oma elokuvasoitin näyttää metatiedoissa kuvan koodekkin kohdalla tyhjää. Äänen kohdalla näkyy koodekkina Mpeg-4 AAC audio.
« Viimeksi muokattu: 24.10.12 - klo:20.06 kirjoittanut OJK »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #211 : 24.10.12 - klo:20.28 »
Varmista, että paketti libavcodec-extra-52 on asennettuna ja kokeile sitten tiedoston toistoa VLC:llä.

Jos video näkyy nyt VLC:llä, mutta Elokuvasoitin (Totem) ei toimi vieläkään, tarkista myös, että ubuntu-restricted-extras-paketin myötä asentuvat gstreamer-paketit ovat varmasti asennettuna.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #212 : 24.10.12 - klo:20.59 »
...
EDIT: Olen nyt varmistanut, että minulla on asennettuna Ubuntu-restricted-extras. Se on ja varmuudeksi vielä uudelleen asennettuna. Lisäksi Flash on erikseen päivitetty.
Mutta kuva ei vain näy. Ubuntun oma elokuvasoitin näyttää metatiedoissa kuvan koodekkin kohdalla tyhjää. Äänen kohdalla näkyy koodekkina Mpeg-4 AAC audio.

Joskus tosiaan tuota ilmenee FLV:n toistossa, en tiedä miksi, ehkä nm:n ohjeella selviää? Toisaalta, tuossa tilanteessa kuva kuitenkin tulee heti näkyviin kun ikkunan kokoa muuttaa - toimiiko tuo?

VLC kuitenkin yleensä toistaa tässäkin tilanteessa ilman että ikkunan kokoa tarvitsee muutella. Tämä siis 10.x versioissa, uudet tuntuvat toimivan paremmin.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 129
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #213 : 25.10.12 - klo:16.09 »
Varmista, että paketti libavcodec-extra-52 on asennettuna ja kokeile sitten tiedoston toistoa VLC:llä.

Jos video näkyy nyt VLC:llä, mutta Elokuvasoitin (Totem) ei toimi vieläkään, tarkista myös, että ubuntu-restricted-extras-paketin myötä asentuvat gstreamer-paketit ovat varmasti asennettuna.

Olen nyt tarkastanut molemmat. Eli minulla ovat sekä libavcodec-extra-52 että gstreamer-paketit asennettuna.
Mutta kuva ei näy vieläkään, ei VLC:ssä eikä Totemissa. Edelleen Totem näyttää metatiedoissa kuvakoodekkin kohdalla pelkkää tyhjää. Ääni kuuluu kyllä mainiosti. Poistin jopa eilen lataamani ohjelman ja latasin sen uudelleen. Ei auttanut. Nyt loppui minun osaamiseni :-(
Kokeilen vielä jollain toisella ohjelmalla, mutta kun niitä kerran samasta palvelusta yritän ladata, niin eipä varmaan muutosta tuloksessa ole. Mutta jos nyt kuitenkin sattuisi olemaan tuossa yhdessä tiedostossa jokin ongelma...Saapa nähdä.

EDIT: Kävin lataamassa Ylen uutiset. Sama juttu: Ääni kuuluu, mutta kuva ei näy - ei VLC:ssä eikä Totemissa.
Se ero edelliseen ohjelmaan on, että nyt Totemin metatiedoissa näkyy kuvakoodekkina H.264/AVC Video.
« Viimeksi muokattu: 25.10.12 - klo:16.14 kirjoittanut OJK »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #214 : 25.10.12 - klo:16.16 »
...
Mutta kuva ei näy vieläkään, ei VLC:ssä eikä Totemissa.
...

Kokeilitko muuttaa ikkunan kokoa?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #215 : 28.10.12 - klo:20.51 »
Lainaus
OJK:
Kokeilin muuttaa, eikä auttanut. Mutta Hola! Löysin ongelman syyn ja sain asian ratkaistua! :-)
Ongelman aiheuttaja oli kakkosnäyttö. Minulla on VGA-porttiin liitetty toinen näyttö, johon olen laajentanut työpöytää. Tämä kytkentä aiheutti ongelman.
Hoksasin sen sitä kautta, että huomasin, etteivät VLC:n eikä Totemin visualisoinnit toimineet musiikkia kuunnellessa. En ollut aiemmin kiinnittänyt tuohon huomiota, vaikka minulla onkin ollut Totemin visualisointi päällä.
Napsaisin kakkosnäytön irti koneesta ja jo näkyivät Yle uutiset sekä haluamani ohjelma.

Kiitos Ganymedes ja nm hyvistä neuvoista. Ilman neuvojanne en olisi osannut lähteä sulkeistamaan mahdollisia virheitä pois, vaikka syyn suurin piirtein olisin osannutkin aavistella. Lopullinen virhe olisi jäänyt kuitenkin huomaamatta, jos en olisi tehnyt neuvojenne mukaista sulkeistamista.

Olisiko kenelläkään neuvoa, miten saisin pidettyä kakkosnäytön kiinni ja silti tallenteet näkyisivät? Olisi mukavampi katsella niitä tuosta 19" näytöltä kuin 11-tuumaiselta :-) Vaikka pääasia kuitenkin on, että näkyyvät edes jollain tavalla.


Merkkien muuttumisongelma jatkuu täällä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=43813.0

Kakkosnäytön ongelma jatkuu täällä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44710.msg343716#msg343716
« Viimeksi muokattu: 06.03.13 - klo:08.51 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #216 : 06.03.13 - klo:09.17 »
Lainaus
Pystyykö YLE Areenaa katsomaan jollain muulla kuin Adoben flashilla...

Kiertotie aika monesti on nauhoittaa ohjelma ensin ja katsella sitten. Hieman hitaammalla koneella tuo voi olla ainut hyvin toimiva vaihtoehto sillä hitaammissa koneissa ei tehot riitä ja kuva nykii jos katselee Flash: in avulla.  Itse nauhoituksen asennus on pika-asennusohjelman (skripti) avulla Ubuntu/Mint/vast. käyttäjille nopea.  Täydellisempiä ohjesivuja on täällä:

Käsin nauhoitus:
http://www.homelinuxpc.com/download/Areenan_nauhoituksen_asennus.html

Tuo nauhoittelee sen ohjelman minkä valitset Firefox: ssa.   Jos sen sijaan haluat automaatin missä valitset kerran ohjelman ja se nauhoittaa itsekseen siitä eteenpäin kaikki ohjelmasarjan tulevatkin jaksot sitä mukaa kun ne ilmestyvät niin tarvitset "Auto DL" ohjelman joka on automaattinen nauhuri:

Automaattinauhoitus:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=43484.msg343730#msg343730


Yhteensopivuus:  Kaikki tekemäni ohjelmat/asennusohjelmat/paketit on kirjoitettu/ testattu Ubuntussa ja Linux Mint: ssä.  Asennus näihin on ongelmaton.  Asentaminen muihin vaatii näiden Linuxien tarkempaa teknistä asiantuntemusta asentajalta. Kannattaa huomata että Ubuntulle tyypillinen "sudoilu" pitää toimia ja rakenteissa on jossain määrin Debian -perusteisia asioita.
« Viimeksi muokattu: 06.03.13 - klo:10.18 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #217 : 04.04.13 - klo:11.22 »
Katsomon nauhoitusongelman selvittely täällä:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44885.msg344654#msg344654
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Jiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 248
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 22.04.13 - klo:19.18 kirjoittanut Jiku »
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Näin saat toimimaan: YLE Areena ja Elävä arkisto
« Vastaus #219 : 22.04.13 - klo:19.08 »
Tv1 ja 2 pitäisi kirjoittaa kai kuin muutkin, eli näin toimivat minulla:
YLE TV1 http://yletv-lh.akamaihd.net/i/yletv1hls_1@103188/index_1_av-b.m3u8
YLE TV2 http://yletv-lh.akamaihd.net/i/yletv2hls_1@103189/index_1_av-b.m3u8

Jaa, eipä toimi ainakaan tällä hetkellä Yle1 kuin hetken aikaa ennen katkeamista.
« Viimeksi muokattu: 22.04.13 - klo:19.12 kirjoittanut salai »