Kirjoittaja Aihe: Eclipsen C/C++ ?  (Luettu 1641 kertaa)

Puksu2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Eclipsen C/C++ ?
« : 09.08.08 - klo:10.55 »
 Latasin Ubuntun Synaptic Package Managerilla Eclipsen (Java) tarvittavat ja ehdotetut paketit ja lisäksi
C/C++ Development Tools for Eclipsen. Ongelmia tuli kun yritin rakentaa ensimmäisen HelloWorld - projektin
Helpin ohjeiden mukaan. Ensinnäkin käytettävissä oleva Perspective ei ollenkaan muistuttanut Helpin tutor- esimerkin
vastaavaa ja toiseksi ohjelman ajaminen (Run - vaihe) ei onnistuntut, koska ilmeisesti tarvittavaa hello.exe - tiedostoa
ei muodostunut. Ovatko tuttuja ongelmia ja mitä niiden korjaamiseksi voisi tehdä, vai olenko haukkunut väärää puuta?

Ihmettelee 1/4 - ammattilainen

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: Eclipsen C/C++ ?
« Vastaus #1 : 09.08.08 - klo:13.11 »
Oletko aijemmin käyttänyt Windows ympäristössä Eclipseä ja c++. Ehkä voi olla rankkaa kuulla, mutta linuxin puolella harvemmat käyttävät ohjelmoinnissa mitään varsinaista IDEä. Itse käytän Kubuntua ja koska sen mukana tuli tekstieditori Kate niin olen tykästynyt siihen ja sillä ne koodit kirjoitetaan. Monet Linux puolella koodaavat käyttävät myös komentorivieditoria Vi tai Nano. Koodit käännetään yleensä gcc ohjelmalla (C:n tapauksessa) ja g++ ohjelmalla (c++:n tapauksessa). Jos meillä on esimerkiksi tiedosto hello.cpp ja haluamme tehdä siitä ohjelman nimeltä hello niin tekisimme komentorivillä seuraavan:

Koodia: [Valitse]
g++ hello.cpp -o hello
-o valitsimen jälkeen tulee ohjelman nimi. Jos sinulla on usempi lähdetiedosto esim hello.cpp, hello.h ja main.cpp nii tekisimme seuraavan:

Koodia: [Valitse]
g++ hello.cpp hello.h main.cpp -o hello
Kun perusasiat alkavat olemaan kunnossa niin voi myös käyttää makefilea joka nopeuttaa ohjelman kääntämistä ainakin isoissa projekteissa, mutta tähän ei varmaan ole vielä tarvetta.

Olet ymmärtänyt ainakin yhden asian Linuxin puolella väärin. Linux ei käytä .exe fileja. Sinun kannattaa tutustua Ubuntu tutuksi-wikikirjaan, jossa selitetään paljon tämän kaltaisia perusasioita. Pääset sinne klikkaamalla yläpalkista "Ohjeet ja tuki   ->   Ubuntu tutuksi -kirja". Ja jos jotain jäi epäselväksi kannattaa kysyä. Jos edellisessä tekstissäni on joitain epäselviä kohtia niin kannattaa käyttää Googlea tai etsiä sanoja Linux.fi wikistä.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

Puksu2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Eclipsen C/C++ ?
« Vastaus #2 : 09.08.08 - klo:14.16 »
Oletko aijemmin käyttänyt Windows ympäristössä Eclipseä ja c++. Ehkä voi olla rankkaa kuulla, mutta linuxin puolella harvemmat käyttävät ohjelmoinnissa mitään varsinaista IDEä. Itse käytän Kubuntua ja koska sen mukana tuli tekstieditori Kate niin olen tykästynyt siihen ja sillä ne koodit kirjoitetaan. Monet Linux puolella koodaavat käyttävät myös komentorivieditoria Vi tai Nano. Koodit käännetään yleensä gcc ohjelmalla (C:n tapauksessa) ja g++ ohjelmalla (c++:n tapauksessa). Jos meillä on esimerkiksi tiedosto hello.cpp ja haluamme tehdä siitä ohjelman nimeltä hello niin tekisimme komentorivillä seuraavan:

Koodia: [Valitse]
g++ hello.cpp -o hello
-o valitsimen jälkeen tulee ohjelman nimi. Jos sinulla on usempi lähdetiedosto esim hello.cpp, hello.h ja main.cpp nii tekisimme seuraavan:

Koodia: [Valitse]
g++ hello.cpp hello.h main.cpp -o hello
Kun perusasiat alkavat olemaan kunnossa niin voi myös käyttää makefilea joka nopeuttaa ohjelman kääntämistä ainakin isoissa projekteissa, mutta tähän ei varmaan ole vielä tarvetta.

Olet ymmärtänyt ainakin yhden asian Linuxin puolella väärin. Linux ei käytä .exe fileja. Sinun kannattaa tutustua Ubuntu tutuksi-wikikirjaan, jossa selitetään paljon tämän kaltaisia perusasioita. Pääset sinne klikkaamalla yläpalkista "Ohjeet ja tuki   ->   Ubuntu tutuksi -kirja". Ja jos jotain jäi
epäselväksi kannattaa kysyä. Jos edellisessä tekstissäni on joitain epäselviä kohtia niin kannattaa käyttää Googlea tai etsiä sanoja Linux.fi wikistä.

Kiitos näistä vinkeistä ja tiedoista! Olen aikaisemmin käyttänyt vain CBuilderia ja Unix:sta (Linux) olen unohtanut nuo exet muun muassa. Kannattaa siis rakennella noita projekteja suoraan komentorivikäskyillä, kyllähän tuo on tuttua jo 80 - luvun Fortraneistakin. Ihmettelen kuitenkin, että mainitsemassani Helpin tutor - ohjelmassa käskettiin Run - toiminnossa käynnistää hello.exe! Tätähän on helppo syyttää   :D ...

Puksu