Kirjoittaja Aihe: Kokemuksiani tiedostonpalautuksesta EXT-3:ssa (päivitetty):  (Luettu 1324 kertaa)

tmeriluo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Kokemuksiani poistettujen työtiedostojen palauttamisesta EXT-3 -tiedostojärjestelmässä:

   -Laitoin tämän “keskusteluavauksen” maanantaina “Ubuntun käyttöön”, mutta koska sain siihen aiempaan nähden niukahkosti kommentteja, laitan sen vielä tähän, jos aihealue olisi lähempänä “Ohjelmointia ja palvelinkäyttöä”(?)  Haluaisin vielä kiittää niistä asiantuntevista ja selkeistä vastauksista, joita sain edelliseen viestiini ohjelmien asentamisesta Ubuntussa.

   -Aiheeni  liittyy siihen, että olen testannut normaalisti poistettujen työtiedostojen palauttamista Ubuntun käyttämässä EXT-3 -tiedostojärjestelmässä “Photorec” ja “Magicrescue” -ohjelmien avulla. Tutustuin myös “Testdisk” ja “Sleuthkit” -ohjelmiin, mutta käsitin, että niitä ei varsinaisesti ole tarkoitettu palauttamaan yksittäisiä tiedostoja (?)  “Photorec” on nimensä mukaan suunniteltu alunperin kuvatiedostojen palauttamiseen, ja sen käyttö on varsin yksinkertaista: valitaan valikoista lähdekansio, mistä tiedostoja yritetään palauttaa, tiedostomuodot, joiden palauttamista yritetään, lähdekansion tiedostojärjestelmän muoto, sekä lopuksi kohdekansio, jonne palautetut tiedostot tallennetaan.  “Magicrestore” toimii sen sijaan komentorivinä ilman erillisiä valikkoja. Sen käyttäminen vaatii pientä tarkkuutta ja ohjeisiin tutustumista, mutta periaate on suurin piirtein sama. Siihen on myös valittavissa “Photoreciä” enemmän hakuvaihtoehtoja. On tärkeää, että kohdekansio ei ole lähdekansion osa, jotteivät palautetut tiedostot tallennu palautettavien tiedostojen päälle. Itse tein palautusta kiintolevyltä toiselle, ja 80GB:n levyn läpikäynti 2GB:n keskusmuistilla sekä tuplaydinprosessorilla vei vajaat kaksi tuntia. Tein seuraavia huomioita:

     1: Palautuksen tehokkuus on yleensä suurimmillaan, kun valitaan vain yksi tiedostomuoto kerrallaan: kaikkien valittavissa olevien tiedostomuotojen palautus kerralla tuottaa tiedostojärjestelmän luonteen vuoksi yleensä vain merkityksetöntä “roskadataa”.   

     2:  Palautettujen tiedostojen määrä tai korruptoituneisuus ei yleensä vaihtele palautuskerrasta toiseen: satunnaisesti vertailuun valitsemani tiedostot käyttäytyivät samalla tavalla. (Kaikkien palautettujen tiedostojen läpikäyntiin minulla ei olisi riittänyt kärsivällisyyttä.)

    3: On selvästi havaittavissa kaksi raja-arvoa: ohjelmat eivät palauta yleensä lainkaan yli 50 megatavun tiedostoja, ja yleensä vain alle 10 megatavun tiedostot toimivat normaalisti. Käytännössä kaikki tämänkokoiset tiedostot olivat minulla erimuotoisia kuvatiedostoja (odg, jpg, tif, ym.).

    4: En saanut onnistuneesti palautettua yhtään niistä 50-200MB:n kuvatiedostoista, jotka olin vahingossa poistanut juuri ennen, kun virheen huomattuani lopetin kiintolevyn käytön, ja siirryin käyttämään järjestelmää toiselta kiintolevyltä. Näiden päälle tuskin ehti tallentua mitään.   

   -Kysymys: onko jollakulla kokemusta näin suurikokoisten, tai vieläkin suurikokoisempien työtiedostojen palauttamisesta EXT-3:ssa? Ovatko käyttämäni ohjelmat ainoastaan kehittymättömiä, vai tekeekö tiedostojärjestelmän tapa tallentaa tiedostoja fragmentteina tämän käytännössä mahdottomaksi? Onhan toki niin, että suurikokoisten tiedostojen menettäminen yleensä harmittaa eniten (...)