Kirjoittaja Aihe: Multi-boottaava USB-tikku?  (Luettu 5732 kertaa)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Multi-boottaava USB-tikku?
« : 21.08.08 - klo:19.43 »
Tervehdys Ubuntu-toverit!

Eräästä toisen ketjun keskustelusta tuli mieleeni seuraava idea:

Rakentaa boottaava usb-tikku, jolla on kolme osiota + dual-boot.

Ensimmäinen boottaavaksi ja sinne Ubuntu.

Toiselle WinXP asennusrompun sisältö.

Ja sitten muokkaamaan Ubuntu-osion GRUBia niin, että käytössä on "dual-boot-tikku".

Kolmanteen osioon laitan asennukseen liittyviä sriptejä (itse asiassa nehän voisi kaiketi liimata live-tikun oletuskäyttäjän työpöydälle) yms. hyödyllistä sekä Windows-softien asennus-romppuja, niiden avaimia, kouluni koneiden laiteajureita ja uusimmat versiot ilmaisohjelmista. Käytössä on 8GB:n tikku, joten sinne saisin menemään kaiken tarpeellisen.

Kokeilen tätä tässä piakkoin, mutta jos herää ajatuksia tai olette kokeilleet vastaavaa, onnistuen tai sitten ei, kertokaa... Onnistuisiko tämmöinen?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Multi-boottaava USB-tikku?
« Vastaus #1 : 21.08.08 - klo:20.03 »
Kyllä kait tuo periaatteessa on mahdollinen. Olet varmaan lukenut seuraavan?
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

OT: Kokeilin taistella eeeuser sivuston ohjeilla ja soveltamalla XP:n asentamista SDHC muistikortille. Lukuisia tunteja ihan hukkaan, latasi jo pitkästi mutta sitten BSOD :)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Multi-boottaava USB-tikku?
« Vastaus #2 : 21.08.08 - klo:21.15 »
Kyllä kait tuo periaatteessa on mahdollinen. Olet varmaan lukenut seuraavan?
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

En ollut, mutta nyt luin. Kiitoksia! Vaikeaa on äkkilukemalta ja kokeilematta ko. ohjelmia kuitenkin arvailla, mikä tuosta koskee vain Eee:tä vaiko yleensäkin XP:n asentamista tikulta?

Itse olen hätäisesti lukaissut mm. sivut http://www.ngine.de/article/id/8 ja http://www.vandomburg.net/installing-windows-xp-from-usb/#disclaimer ja niiden pohjalta uskaltaisin yrittää. Mutta voiko Ubuntun/GRUN:in tekemä dual-boot sotkea asiaa. Ja kun ei tiedä, on pakko kokeilla.



PS. Vaikka en nyt _niin_ usein asentele koulumme koneita alusta asti uudelleen, on sitä tullut tehtyä kyllästymiseen asti (sekä Windowsin, että Ubuntun). Tällainen boottaava usbitikku säästäisi rajusti vaivaa. Sitä on helppo ylläpitää (uusimmat versiot win-ohjelmista esim. nyt javat ja firefoxit), sinne mahtuu kaikki asennettavat ohjelmat, voi valita asennettavan järjestelmän jne jne.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Multi-boottaava USB-tikku?
« Vastaus #3 : 23.08.08 - klo:12.16 »
En osannut. Luovutan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Multi-boottaava USB-tikku?
« Vastaus #4 : 23.08.08 - klo:19.05 »
Itse olen tehnyt tuoreen asennuksen, laittanut ajurit yms. perushommat kuntoon ja tehnyt imagen tästä perusjärjestelmästä. Sekin nopeuttaa jo huomattavasti ja on yksinkertainen ratkaisu.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Multi-boottaava USB-tikku?
« Vastaus #5 : 24.08.08 - klo:03.51 »
Itse olen tehnyt tuoreen asennuksen, laittanut ajurit yms. perushommat kuntoon ja tehnyt imagen tästä perusjärjestelmästä. Sekin nopeuttaa jo huomattavasti ja on yksinkertainen ratkaisu.

Tarkoitat ilmeisesti Windowsin asennusta? Ubuntun asennus kun on verrattomasti helpompaa, yhdellä sriptillä saa päivitettyä koneen ja esim. NIS + NFS asetukset kuntoon. Jos vain asennusdistron versio on uusin.

Windows- ja myös Ubuntu-koneita olen minäkin kloonannut, mutta levykuva "vanhenee" nopeasti Windowsin osalta. Microsoft Update pitää tietenkin ajaa aina, mutta myös perusohjelmat kuten Firefox, Java, Acrobat, jne päivittyvät niin usein, että imagea pitäisi päivittää aikas usein...

Ps. Aiemmin kloonasin koneita Ghost-ohjelmalla. Se on helpompaa (kun sen on opetellut) käyttämällä komentoja dd +ssh. Ainoa mitä kaipaan Gostista on mahdillisuus lähettää levykuva usealle työasemalle yhtä aikaa.