Kirjoittaja Aihe: GParted osion kutistaminen  (Luettu 2018 kertaa)

DiiZei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
GParted osion kutistaminen
« : 13.07.08 - klo:23.20 »
Eli pitäis laittaa buntu koneelle. Siinä on nyt 250GB levy joka jaettu windows-osiolle ja varasto-osiolle. Tarkoitus olis lohkasta siitä varastosta pois 15 gigaa. Onnistuuko turvallisesti GPartedilla live-cd:ltä? Eihän tiedostot vaurioidu siinä mitenkään? Jotain muuta huomioitavaa mahdollisesti?

Paznak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: GParted osion kutistaminen
« Vastaus #1 : 14.07.08 - klo:00.06 »
Eli pitäis laittaa buntu koneelle. Siinä on nyt 250GB levy joka jaettu windows-osiolle ja varasto-osiolle. Tarkoitus olis lohkasta siitä varastosta pois 15 gigaa. Onnistuuko turvallisesti GPartedilla live-cd:ltä? Eihän tiedostot vaurioidu siinä mitenkään? Jotain muuta huomioitavaa mahdollisesti?

Jos varasto-osio on NTFS:ää niin kannattaa ensin windowsin defragia käyttää, paitsi windowsille saa parempia ja ilmaisia eheytys-softia. Mikään ei estä tuhoamasta tiedostoja, niinpä esim. dvd:lle varmuuskopiot ensin. Voi olla turhaa toi kopiointi mutta onpahan tallessa, jos levy sanoo poks. Nykyää kyllä osaavat partitioida oikein, mutta aina on se mutta.

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Vs: GParted osion kutistaminen
« Vastaus #2 : 14.07.08 - klo:12.13 »
itse olen aina osioinut liveCD:n osiointityökalulla, sen kanssa on ollut vähemmän ongelmia kun minkään muun. Se myös ohjaa tekemään osioinnin oikein, tosin en ole kyllä ikinä pienentänyt sillä osioita
Ubuntu & Peppermint & Debian

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: GParted osion kutistaminen
« Vastaus #3 : 14.07.08 - klo:12.41 »
Jos kyseessä on Vista, niin sen levynhallinnalla onnistuu pienennys (ja suurennus) ihan helposti ja turvallisesti, kokeilin nimittäin äsken.

ubuntu-linux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: GParted osion kutistaminen
« Vastaus #4 : 14.07.08 - klo:13.07 »
Eli pitäis laittaa buntu koneelle. Siinä on nyt 250GB levy joka jaettu windows-osiolle ja varasto-osiolle. Tarkoitus olis lohkasta siitä varastosta pois 15 gigaa. Onnistuuko turvallisesti GPartedilla live-cd:ltä? Eihän tiedostot vaurioidu siinä mitenkään? Jotain muuta huomioitavaa mahdollisesti?

Gparted ohjelmalla ei ole ainakaan mulla tullut mitään pulmaa. Mulla on xp ja ubuntu samalla koneella, eikä ole ilmennyt ongelmia.
Nykyää kyllä osaavat partitioida oikein, mutta aina on se mutta.
Tulikohan kirotusvirheitä...