Ubuntun käyttö > Ubuntu tietokoneissa

Viiveellä...

(1/1)

EnNe_:
Nyt kun tätä Ubuntua on alkanut käyttää enemmän, niin tuntuu että on ihan pihalla.

Ongelmat:

- Miten netistä haetun paketin(ohjelman) saa purkamisen jälkeen asennettua ? esim. avidemux-2.1.0

- Voisiko joku antaa yleellisiä/joka päiväisiä komentoja konsolille ?
 
Onko tämä edes oikean lainen koodi ?

--- Koodia: --- /run/home/xxxx/Desktop/avidemux-2.1.0/
--- Koodi päättyy ---

Vai oonko minä ihan hukassa :D

kyllä itellä on alkanu vähän ärsyttää ettei ole häävimpi muisti näitten koodien kanssa.

juyli:

--- Lainaus käyttäjältä: EnNe_ - 14.02.06 - klo:18.15 ---- Miten netistä haetun paketin(ohjelman) saa purkamisen jälkeen asennettua ? esim. avidemux-2.1.0


--- Lainaus päättyy ---

Lähtökohta on, että noudetaan tiedostolähteistä omalle jakelulle paketoitu ohjelma: synaptic/apt-get
Jos ei omista tiedostolähteistä löydy, koitetaan noutaa deb-paketti. Tällaiset deb-paketit asennetaan
dpkg-ohjelmalla. (man dpkg)
Jos koko softaa ei ole paketoituna jakeluun sopivana pakettina, joudutaan se noutamaan binääripaketoituna, joka on yleensä tar.gz tai tar.bz2 eli tar:lla koottu ja zipillä tai bzip2:lla paketoitu. Kun paketti on purettu, se purkautuu yleensä alihakemistoon <ohjelma>.<versio>
Itse ohjelman asennukseen on yleensä ohjeet ko. hakemistossa. Lähtökohdiltaan:
./configure; make ja sudo make install. Näin ei hommaa kuitenkaan välttämättä kannata tehdä, vaan kannattaa tutustua alien ja checkinstall -ohjelmiin.

Lisäksi on src.tar.gz-paketteja. Ne ovat lähdekoodia. Paketti puretaan ja käännetään itse alustalähtien omalle koneelle.

Et nyt kuitenkaan kertonut, minkälaisen paketin oikein noudit.


--- Lainaus ---Onko tämä edes oikean lainen koodi ?

--- Koodia: --- /run/home/xxxx/Desktop/avidemux-2.1.0/
--- Koodi päättyy ---


--- Lainaus päättyy ---

Asia on varmasti kerrottu myös sivuilta, joilta softan noudit. Kannattaa hieman lukea myös nuo ohjeistukset.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta