Kirjoittaja Aihe: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet  (Luettu 4041 kertaa)

EpiSodi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« : 15.01.06 - klo:21.07 »
Niin eli omistan tollasen 200Gb ulkoisen kovon vaan en pysty sille mitää kirjottamaan. Kovo oli oli ennen wintoosan käytössä ja ntfs tiedostojärjestelmällä. Gpartedin avulla muutin tiedostojärjestelmäksi ext3:sen. Levyltä löytyy kansio nimellä lost+found ja siihen kansioon käyttöoikeudet kyllä sain... Sinne siis pystyn kaikkea kopioimaan ja luomaan kansioita jne. Kuitenkaan itse levyn "juureen" en pysty mitään kirjottamaan. Klikkaus oikealla ja properties sitten permissions välilehti kertoopi notta:

File Owner: root
File Group: root

Text View: drwxr-xr-x
Number View: 755

Olisiko kellään tietoa mistä moinen voi johtua ja mitä sille vois tehä? Kiitoksia taasen etukäteen!

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« Vastaus #1 : 15.01.06 - klo:21.16 »
Niin eli omistan tollasen 200Gb ulkoisen kovon vaan en pysty sille mitää kirjottamaan. Kovo oli oli ennen wintoosan käytössä ja ntfs tiedostojärjestelmällä. Gpartedin avulla muutin tiedostojärjestelmäksi ext3:sen. Levyltä löytyy kansio nimellä lost+found ja siihen kansioon käyttöoikeudet kyllä sain... Sinne siis pystyn kaikkea kopioimaan ja luomaan kansioita jne. Kuitenkaan itse levyn "juureen" en pysty mitään kirjottamaan. Klikkaus oikealla ja properties sitten permissions välilehti kertoopi notta:

File Owner: root
File Group: root

Text View: drwxr-xr-x
Number View: 755

Olisiko kellään tietoa mistä moinen voi johtua ja mitä sille vois tehä? Kiitoksia taasen etukäteen!

No siis, se lost ja found on oltava siellä. En ole varma miksi, mutta se on uudestiosioiduilla levyillä.

Kirjoitusoikeudet levyyn riippuu siitä mihin kansioon olet sen mountannut - jos sinulla on siihen oikeudet, on sinulla levyynkin.

Ellen ole ihan hakoteillä niin näin sen pitäisi olla.

EpiSodi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Re: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« Vastaus #2 : 15.01.06 - klo:21.23 »
Olen melko uusi koko linuxin parissa ja en oikeen vielä tota mounttaus hommaa ymmärrä... Kovalevy siis usb-kaapelilla koneeseen kiinni ja virta päälle ni se ilmestyy tuohon työpöydälle. Miten se pitäis mountata? Polku näyttäs olevan /media/sda1...

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« Vastaus #3 : 15.01.06 - klo:21.42 »
Olen melko uusi koko linuxin parissa ja en oikeen vielä tota mounttaus hommaa ymmärrä... Kovalevy siis usb-kaapelilla koneeseen kiinni ja virta päälle ni se ilmestyy tuohon työpöydälle. Miten se pitäis mountata? Polku näyttäs olevan /media/sda1...

Se siis mounttaa sen automaattisesti tonne. Siitä ei siis huolta.

Se vaan on niin, että kun se ei ole sun kotikansiossa, niin sulla ei ole oikeuksia siihen. Joko mounttaat sen eri hakemistoon, tai sitten vaihdat oikeuksia tuohon hakemistoon.

gagaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« Vastaus #4 : 16.02.06 - klo:13.04 »
Mulla on vähä samanlainen ongelma ku tos aikasemmi.Mulla on 250 gb usb kovalevy ja sen oikeuksia pitäis saada muutettua kun nyt ne on root en saa kirjoitettua sinne mitään.

gagaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ulkoisen kovalevyn käyttöoikeudet
« Vastaus #5 : 16.02.06 - klo:13.39 »
Mulla on vähä samanlainen ongelma ku tos aikasemmi.Mulla on 250 gb usb kovalevy ja sen oikeuksia pitäis saada muutettua kun nyt ne on root en saa kirjoitettua sinne mitään.

Se toimi sittenki piti vaan kirjautua ulos!!!