Ubuntun käyttö > Ubuntu tietokoneissa

Hitain kone jota koskaan olen käyttänyt!

(1/5) > >>

Anakonca:
Eli olen täysin aloittelija Linux-maailmassa. Asensin Ubuntu 5.10 PC:n seuraavanlaiselle koneelle:

MSI KT7 Turbo VIA KT133A
AMD Athlon 1,3gHz
Radeon 9700 non-pro
Soundlaster 5.1live
512mt SDRAM
joku verkkokortti
350W AOpenin virtalähde
Maxtor 20gt kovo
LG:n polttava CD-asema

Pelkästään asennus tuotti sietämätöntä tuskaa, koska asennus jökkäsi pari kertaa jo peruskäsitteiden asennuksessa (79% kohdalla). Sitten kun muutaman kerran olin yrittänyt uudelleen ja uudelleen asennus ei jökännytkään vain jatkoi. Pääsin jo melkein ekan asennusosan loppuun, kun jökkäsi taas. Tämän jälkeen päätin kokeilla että jospa se johtuikin siiitä että kone kävi liian kuumana ja irrotin virtalähteen (koska se oli 1cm päässäprossuntuulettimesta joten luultavasti prossu ei viilennyt tarpeeksi) ja asetin sen koneeen ulkopuolelle. Taisin olla oikeassa koska tämän jälkeen asennus ei enää keskeytynyt.

Noh, siitä päästäänkin suoraan seuraavaan onglemaan. Asennuksen jälkeen pitää kirjautua sisään asettamillaan käyttiksellä/s.sanalla. Kirjautuminen ei itsessään tuottannut ongelmia mutta kun ruutuun ilmestyy vain hiiren kursori ja Ubuntun logolla varustettu kuva (luuktavasti jokin kirjautumiskuva). Annoin koneen olla päällä ja käytin toista konetta, kunnes noin 30min odottelun jälkeen (nämä menevät jo Commodore 64 tasolle) huomasin näytöllä jotain, Ubuntun taustakuva! Muuta ei vielä ollut ehtinyt ilmestyä kuin taustakuva. Vähitellen muutakin alkoi ilmestyä rutuun mutta kaikki oli laiskiaistakin hitaampaa.

Päätin että tällaista en siedä ja asensin Ubuntun uudelleen, ei muutosta, mutta tällä kertaa odotin vielä kauemmin että pystyin jopa tekemään jotain. Suurin osa mitä tein päättyi siihen että ikkuna piti sulkea väkisin. Tämän jälkeen selailin hieman näitä foorumeita tarkemmin ja löysin jotain että kun painaa ennen kirjautumista ctrl + alt +F1 pystyisi sen kautta jotenkin tarkistamaan muistin käytön. Tämän tehtyäni tuli vain täysin musta ruutu ja pian näyttö sammuikin lepotilaan. Oottelin vielä kuitenkin n.15min ja sen jälkeeen käynnistin koneen uudelleen ja huomasin että tarkistaessan juttuja (plä plä pläää      ok jne.) kohtaan: synchronizing clock ntp ubuntulinux.org...-kohtaan tuli failed. se on toinen juttu että onko seikka tärkeä vai ei.

Vikojen ei periaatteessa pitäisi olla koneessa (paitsi ne lämmöt) koska kyseistä konetta on käytetty vielä muutama kuukausi takaperin. Antakaa vinkkejä parhaanne mukaan ja vääntäkää niin paksusta rautalangasta kuin mahdollista, koksa en välttämättä sittenkään tajua. Linux on minulle täysin tuntematon, mutta olen totaalisen kyllästynyt windowsin takkuiluun joten ajattelin hakea apua tähän Linuxin ja kakkoskoneen kautta.

Siinä oikeastaan kirjava kaari koko elämäni Linux-kokemuksista. Ei alkanut ainakaan hyvin ;)

Roisto:
Tuo "synchronizing clock" ei meinaa muutakuin että se ei saanyt kellon aikaa netistä. Jos koneessa ei ollut nettiä tuo on normaalia. Jos on netti kytkettynä ei oo normaalia.

Nuo muut ongelmat ovat niin mystisiä minulle että annan jonkun kokeneemman vastata.

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: Anakonca - 12.02.06 - klo:04.17 ---Eli olen täysin aloittelija Linux-maailmassa. Asensin Ubuntu 5.10 PC:n seuraavanlaiselle koneelle:

MSI KT7 Turbo VIA KT133A
AMD Athlon 1,3gHz
Radeon 9700 non-pro
Soundlaster 5.1live
512mt SDRAM
joku verkkokortti
350W AOpenin virtalähde
Maxtor 20gt kovo
LG:n polttava CD-asema
--- Lainaus päättyy ---

rauta näyttäisi olevan ihan hyvää linux-käyttöön, tai siis ne osat jotka tavitsevat tukea ovat erittäin hyvin tuettuna (verkkokortista ei tietysti tiedä, mutta...


--- Lainaus käyttäjältä: Anakonca - 12.02.06 - klo:04.17 ---Noh, siitä päästäänkin suoraan seuraavaan onglemaan. Asennuksen jälkeen pitää kirjautua sisään asettamillaan käyttiksellä/s.sanalla. Kirjautuminen ei itsessään tuottannut ongelmia mutta kun ruutuun ilmestyy vain hiiren kursori ja Ubuntun logolla varustettu kuva (luuktavasti jokin kirjautumiskuva). Annoin koneen olla päällä ja käytin toista konetta, kunnes noin 30min odottelun jälkeen (nämä menevät jo Commodore 64 tasolle) huomasin näytöllä jotain, Ubuntun taustakuva! Muuta ei vielä ollut ehtinyt ilmestyä kuin taustakuva. Vähitellen muutakin alkoi ilmestyä rutuun mutta kaikki oli laiskiaistakin hitaampaa.
--- Lainaus päättyy ---

tämä kuulostaa hitusen nimipalveluongelmalta. on olemassa parikin syytä miksi linuxissa käytetään tässä vaiheessa IPC:hen socketteja ja jos oman koneen nimellä ei löydy oikeaa IP:tä, voi IP:n haku kestää kauankin ja saada koneen "laahaamaan". en voi kyllä käsittää miksi homma ei olisi kunnossa, mutta siihen on törmätty tosiaan useamminkin.

suorita seuraavat komennot ja pisät tänne mitä ne tulostavat:

--- Koodia: ---$ hostname
$ cat /etc/hosts
--- Koodi päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: Anakonca - 12.02.06 - klo:04.17 ---Vikojen ei periaatteessa pitäisi olla koneessa (paitsi ne lämmöt) koska kyseistä konetta on käytetty vielä muutama kuukausi takaperin.
--- Lainaus päättyy ---

linux on jonkin verran herkempi rautavioille kuin esim. windows, mutta on NT-sarjakin aika herkkä ja hyvä niin. pitemmän päälle viallisella raudalla aiheuttaa vaan aina ikävämpiä ongelmia kuten tiedon katoamista ym.


--- Lainaus käyttäjältä: Anakonca - 12.02.06 - klo:04.17 ---Antakaa vinkkejä parhaanne mukaan ja vääntäkää niin paksusta rautalangasta kuin mahdollista, koksa en välttämättä sittenkään tajua. Linux on minulle täysin tuntematon, mutta olen totaalisen kyllästynyt windowsin takkuiluun joten ajattelin hakea apua tähän Linuxin ja kakkoskoneen kautta.

--- Lainaus päättyy ---

no, kokeillaan nyt ensin tuota juttu mikä minulle tuli mieleen, jos vaikka homma lähtisi sillä etenemään.

juyli:

--- Lainaus käyttäjältä: Anakonca - 12.02.06 - klo:04.17 ---Pelkästään asennus tuotti sietämätöntä tuskaa, koska asennus jökkäsi pari kertaa jo peruskäsitteiden asennuksessa


--- Lainaus päättyy ---

No, eipä turinasi perusteella laitteisto tuollaisenaan tykkää Ubuntu-asennuksesta eikä asennus oikein mennyt putkeen. Kannattaa käyttää tiettyjä kernel-parametreja. Tällaisia on useita, mutta itselläni ovat vakiona acpi=off noapci jne. Asennuksen alussa on ohjeita erilaisten käynnistysparametrien antamiseksi.

Kupuntu:
Jos siinä käynnistyksessä (ennen kirjautumista) joku pysähtyy pitkäksi aikaa, niin paina CTRL+C, niin se kohta ohitetaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta