Kirjoittaja Aihe: Webgalleria ja kuvien suojaus  (Luettu 3122 kertaa)

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Webgalleria ja kuvien suojaus
« : 16.12.10 - klo:10.49 »
Minulla olisi tarvetta jakaa joitakin digivalokuvia tietyille ihmisille. Haluan kuitenkin käyttää sellaista teknistä ratkaisua, että valokuvani eivät olisi (helposti) ladattavissa, vaan vain katseltavissa. Juu, tiedostan, että olipa tekniikka mikä vain niin ainahan käyttäjä voi ottaa ainakin ruutukaappauksen. Tarkoitus on siis luoda kuvista galleria, jota käyttäen kuvien lataaminen ei olisi helppoa tai ei onnistuisi ihan peruskäyttäjältä.

Mitä vaihtoehtoja tähän olisi? Itselläni tulee mieleen seuraavia vaihtoehtoja:

1) Flickr tai picasa, mutta niiden EULA on minulle vähän hämäriä

2) Html-galleria, jossa kuvat on esim. taulukon solun taustana ja sen päällä on vain läpinäkyvä gif-kuva. Jos siis käyttäjä valitsee hiiren kakkosnapilla "tallenna nimellä" niin hän tallentaisi vain sen läpinäkyvän gif-kuvan. Myös javascriptillä voisi estää hiiren kakkosnapin käytön. Osaisiko joku ehdottaa tällaista valmista ratkaisua ettei itse tarvitsisi koodata?

3) Flash-pohjainen galleria. Onko open sourcena hyviä ehdokkaita? Ilmeisesti tässäkin ratkaisussa kuvat olisi palvelimella jossain kansiosssa. Saako käyttäjä kuvien kansion ja nimet helposti esille ja pystyy siten lataamaan kuvat?


Joka tapauksessa galleria olisi käyttäjäkohtaisen salasanan takana.

Ideoita otetaan vastaan.
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #1 : 16.12.10 - klo:11.02 »
Kelpaako php-mysql pohjainen galleria?
Jos kelpaa niin kannattaa tutustua Gallery nimiseen galleriaan.
Siinä voit tehdä esim kansioita joihin voit laittaa oikeuksia ketkä voivat katsoa kuvia.
Itse olen tuota käyttänyt.
Ja linkkiä vielä:http://gallery.menalto.com/
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

juyli

  • Vieras
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #2 : 16.12.10 - klo:11.46 »
Haluan kuitenkin käyttää sellaista teknistä ratkaisua, että valokuvani eivät olisi (helposti) ladattavissa, vaan vain katseltavissa.

Minulla on tavanomaiset kotisivut web-hotellissa. Kuvat ovat rajattuja ja niiden tasoa on pudotettu, jotta kaistaa ei kuluisi turhaa ja kuvien katsominen on nopeaa. Noiden pienennettyjen kuvien suurentaminen ratkaisevasti heikentää niitä entisestään. Halukkaille olen sitten toimittanut alkuperäiset kuvat monilla metodeilla muistitikkuja tai CD/DVD -levyjä unohtamatta.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #3 : 16.12.10 - klo:13.00 »
Kun kuva näytetään selaimessa, se on jo ladattu katselijan koneelle. Mikään kikkailu ei tätä muuta miksikään.

Konvertoi kuvat ascii-art muotoon joka näytetään selaimessa, niin kukaan ei pääse alkuperäisiin kuviisi. ;D

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #4 : 16.12.10 - klo:13.35 »
Eli suomeksi sanottuna, käyttäjä voi ottaa  sen laatuisen kuvan talteen minkä näkeekin. eli tarkkuutta pienentämään.

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #5 : 16.12.10 - klo:15.23 »
Kelpaako php-mysql pohjainen galleria?
Jos kelpaa niin kannattaa tutustua Gallery nimiseen galleriaan.

Juu, tykkään tästä Gallerystä, mutta siinä on ongelma se, että kuvia voi klikata hiiren kakkosnappulalla ja valita "Tallenna nimellä". Juuri tämän haluaisin estää. Vähintään Galleryyn pitäisi itse lisätä javascript, joka poistaa hiiren kakkosnapin käytöstä. Se estää tavallista Pertti Peruskäyttäjää tallentamasta kuviani, mutta kaipaisin vielä vähän parempaa suojaa kuville.


Eli suomeksi sanottuna, käyttäjä voi ottaa  sen laatuisen kuvan talteen minkä näkeekin. eli tarkkuutta pienentämään.

Jep. Tämä on itsestäänselvyys. Olen vain sen verran kieroutunut, että en halua, että käyttäjäni pystyvät (ainakaan helposti) tallentamaan edes niitä 600 x 400 pix kokoon pienennettyjä kuvia koneelleen...


Konvertoi kuvat ascii-art muotoon joka näytetään selaimessa, niin kukaan ei pääse alkuperäisiin kuviisi. ;D

Olen niin vainoharhainen kuvieni käyttöoikeuksieni suhteen, että tämä saattaisikin olla se paras ratkaisu  ;D
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #6 : 16.12.10 - klo:15.30 »
Hämärä muistikuva kikasta, jota joskus ehdotettiin, oli laittaa toinen läpinäkyvä kuva varsinaisen kuvan päälle. (css ?)

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #7 : 16.12.10 - klo:15.31 »
Lainaus
Juu, tykkään tästä Gallerystä, mutta siinä on ongelma se, että kuvia voi klikata hiiren kakkosnappulalla ja valita "Tallenna nimellä". Juuri tämän haluaisin estää. Vähintään Galleryyn pitäisi itse lisätä javascript, joka poistaa hiiren kakkosnapin käytöstä. Se estää tavallista Pertti Peruskäyttäjää tallentamasta kuviani, mutta kaipaisin vielä vähän parempaa suojaa kuville.

Okei  :) sorry luulin että kaipaat sellaista ettei kuka vaan voi katsella / kopsata kuviasi.
Mutta jos ei siis edes harvat ja valitut saa sitä tehdä niin sitten en tiedä...
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Vs: Webgalleria ja kuvien suojaus
« Vastaus #8 : 16.12.10 - klo:15.35 »