Kirjoittaja Aihe: Viisi syytä pysyä Ubuntussa  (Luettu 5788 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« : 07.06.08 - klo:15.20 »
http://www.tietokone.fi/foorumi/keskustelu.asp?threadid=70452&list=all&show=all#111904

MS se jaksaa yrittää, mutta käännytys ei ainakaan omalla kohdallani onnistu. Laitetaanpa "vastaiskuna" 5 syytä siirtyä käyttämään *buntua :)

1) Ilmainen. Voit asentaa käyttöjärjestelmän niin moneen koneeseen kuin haluat ja niin monelle käyttäjälle kun haluat.
2) Turvallinen. Jos huolehdit perustietoturvasta ja päivityksistä, et välttämättä tarvitse palomuuria ja virustorjuntaa.
3) Muokattava ja skaalautuva. Voit tehdä järjestelmään oman taitosi ja halusi mukaan pienempiä tai isompia viilauksia.
4) Ohjelmistotarjonta. Käytössä on laaja kokoelma erilaisia ohjelmia moneen tarpeeseen ja toimiva paketinhallinta huolehtii asennuksesta.
5) Laitteistovaatimukset vastustajaa alhaisemmat, saat myös vanhat koneet käyttöön.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #1 : 07.06.08 - klo:15.33 »
Miksi se pitää olla *buntu ?
tarjolla on valtava määrä eri jakeluita, joista kuitenkin itse asentaisin reilun kourallisen.
(Slack, Debian, Fedora, CentOs, Suse, Mandriva, Arch)
Jokaisella noista on mahdollisuus korvata Xp, Vista ja jopa OsX.

Tärkein syy itselläni käyttää näitä järjestelmiä on vapaus valita.
Ilmaisuus ei niinkään ole kriteeri, se on myyntivaltti  ;)

Shuttleworthilla on mielestäni hyvä idea saada yhdenmukaistettua näitä julkaisupäiviä.
Tällä saavutettaisiin MUTU hyötyä koko gnu/linux maailmalle.
Poislukien hyvin vakaat julkaisut (Debian, RedHat, CentOs) joilla on harva päivitystahti.
Mutta nämä "bleeding edge" jakelut, Fedora, Ubuntu. Hyötyisivät tällaisesta yhteistyöstä.

Samoin kuin Laitteistovalmistaajat hyötyisivät huimasti, jos jakaisivat tietoja laitteista, Avoin yhteisö saa tehtyä ajureita, mikä tarkoittaa
paremmin toimivia laitteita, alustasta riippumatta. Enemmän käyttäjiä, enemmän voittoa.
Ajurien toimiessa kunnollla, mikä on sen parempi myyntivaltti?
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #2 : 07.06.08 - klo:16.37 »
1. deb.
2. Saa itse päättää mitä kone sisältää. (Saa toki muissakin Linuxeissa)
3. Helppo käyttää.
4. apt-get, Aptitude Synaptic aptoncd jne...
5. Paljon paketteja saatavana, ilman kääntelyjä.
6. Paljon ohjeita eri aiheisiin. (Myös Suomeksi)
7. Ilmainen.
8. Toimii ainakin omalla kokoon panolla.

Oho... No siinä tuli jo 8, jotka ainakin itselle tärkeitä.
Debian kiinostaa, mutta kuulostaa VAKAALTA muinais jäänteeltä mulle. Siksi Ubuntu. Pikkasen jotain Uutta ja haastettakin matkassa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #3 : 07.06.08 - klo:16.57 »
4) Ohjelmistotarjonta. Käytössä on laaja kokoelma erilaisia ohjelmia moneen tarpeeseen ja toimiva paketinhallinta huolehtii asennuksesta.
...ja päivityksestä.
Mutta nämä "bleeding edge" jakelut, Fedora, Ubuntu.
Mitä tuo bleeding edge oikein tarkoittaa? ??? En ole vielä päässyt siitä jyvälle...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #4 : 07.06.08 - klo:17.00 »
Mitä tuo bleeding edge oikein tarkoittaa? ??? En ole vielä päässyt siitä jyvälle...

Sanaleikki leading edge (siiven etureuna, uuden trendin etujoukko, uusinta uutta) -- bleeding edge (vertavuodattava terä). Ohjelmistot ovat niin tuoreita, että voit saada näppeihisi vertavuotavan haavan (tai järjestelmäsi sekaisin vielä epävakaista softista).
« Viimeksi muokattu: 07.06.08 - klo:17.06 kirjoittanut MikkoJP »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #5 : 07.06.08 - klo:17.35 »
Debian kiinostaa, mutta kuulostaa VAKAALTA muinais jäänteeltä mulle. Siksi Ubuntu. Pikkasen jotain Uutta ja haastettakin matkassa.

Kokeile Debianin testing tai unstable -julkaisua. On tuoreempaa tavaraa, ja niin halutessasi myös pikkaisen haastetta (unstable).

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #6 : 07.06.08 - klo:18.30 »
Mitä tuo bleeding edge oikein tarkoittaa? ??? En ole vielä päässyt siitä jyvälle...

Sanaleikki leading edge (siiven etureuna, uuden trendin etujoukko, uusinta uutta) -- bleeding edge (vertavuodattava terä). Ohjelmistot ovat niin tuoreita, että voit saada näppeihisi vertavuotavan haavan (tai järjestelmäsi sekaisin vielä epävakaista softista).

Eikös tuo ole enemmänkin sanaleikki perinteisestä Cutting edge (Leikkaava reuna, esim. veitsessä) -ilmaisusta, jolla tarkoitetaan jotain erityisen uutta juttua. Eli veitsen terän etupuolella vuotaa verta tai jotain sensuuntaista.

Noh, en tuosta oikeasti tiedä, mutta noin olen sen itse ymmärtänyt.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #7 : 07.06.08 - klo:18.37 »
Mitä tuo bleeding edge oikein tarkoittaa? ??? En ole vielä päässyt siitä jyvälle...

Sanaleikki leading edge (siiven etureuna, uuden trendin etujoukko, uusinta uutta) -- bleeding edge (vertavuodattava terä). Ohjelmistot ovat niin tuoreita, että voit saada näppeihisi vertavuotavan haavan (tai järjestelmäsi sekaisin vielä epävakaista softista).

Eikös tuo ole enemmänkin sanaleikki perinteisestä Cutting edge (Leikkaava reuna, esim. veitsessä) -ilmaisusta, jolla tarkoitetaan jotain erityisen uutta juttua. Eli veitsen terän etupuolella vuotaa verta tai jotain sensuuntaista.

Noh, en tuosta oikeasti tiedä, mutta noin olen sen itse ymmärtänyt.

Varmasti molemmat ovat siinä taustalla, kuulijastahan se lähinnä riippuu, kumpaa kontekstia sanaleikin yhteydessä ajattelee. Sanaleikin sananmukainen sisältö viittaa sinun tulkintaasi, äänneasu taas minun tulkintaani. Merkitys on joka tapauksessa sama  ;)

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #8 : 07.06.08 - klo:18.46 »
Debian kiinostaa, mutta kuulostaa VAKAALTA muinais jäänteeltä mulle. Siksi Ubuntu. Pikkasen jotain Uutta ja haastettakin matkassa.

Kokeile Debianin testing tai unstable -julkaisua. On tuoreempaa tavaraa, ja niin halutessasi myös pikkaisen haastetta (unstable).

Pitääpä kokeilla. Onko yksinkertainen asentaa?. Jostain saanut käsityksen, että samanlainen asentaa kuin Ubuntu alternative levyltä? No helppohan se sitten on :) Ei vaan oo  tullut kokeiltua, kun Ubuntu vaan jaksaa toimia omalla koneella.

Edit. Onko Sidux vähän sama kuin Debian unstable? Sitä olen joskus kokeillut ja vaikutti kivalta, mutta en itse tykkää KDE:stä. Debian:ian paketeissahan on versioita jokaisen makuun kuiteskin ;)
« Viimeksi muokattu: 07.06.08 - klo:18.50 kirjoittanut DJ Tsvetkoff 4ever »

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #9 : 07.06.08 - klo:19.31 »
Saiskohan jostain vielä 90-luvun loppupuolen KDE:tä, tai jotain 2000-2001?
Olivat vaan niin hyviä versioita silloin, nykyään niissä vain tökkii se jokin.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #10 : 07.06.08 - klo:21.55 »
Ubuntun hyvä suomenkielinen foorumi
Suomennus toteutettu hyvin
Ohjelmistotarjonta laajaa
Pystyy muokkaamaan mieleisekseen jos taito riittää
Laaja käyttäjä määrä

Toki muutkin linuksit on hyviä, periaate sama kaikissa, silmänkarkki oikeastaan suurin ero, jokaiseen löytyy tarvittavat koodekit ym.... .

Ubuntu kyllä voisi hieman parantaa tuota ulkoasuaan, tympeä ruskea teema.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #11 : 07.06.08 - klo:22.32 »
Pitääpä kokeilla. Onko yksinkertainen asentaa?. Jostain saanut käsityksen, että samanlainen asentaa kuin Ubuntu alternative levyltä? No helppohan se sitten on :) Ei vaan oo  tullut kokeiltua, kun Ubuntu vaan jaksaa toimia omalla koneella.
Testingiin on saatavilla asennuslevy, joka sisältää ymmärtääkseni myös graafisen asennusohjelman, johon pääsee antamalla asennusta käynnistettäessä parametriksi installgui. Itse olen tosin aina asentanut Debianin oletuksena olevalla tekstipohjaisella asennusohjelmalla, (jota on hyvin helppo käyttää) joten korjatkaa joku jos jauhan puuta heinää tuosta graafisesta asentimesta.

Paketeiltaan testing on tällä hetkellä suunnilleen Hardyn tasolla, joiltain osin mennyt kyllä jo ohi (esim uudempi Xorg-versio, jolla ainakaan Nvidian rajoitetut ajurit eivät vielä toimi, joistain ohjelmista uudemmat versiot jne.). Testingin huono puoli on se, että tietoturva-aukot korjaantuvat hitaammin kuin vakaalla versiolla. Vakausongelmia en ole itse huomannut, luotettavampi testing on ollut kuin Ubuntu.

Unstablelle ei ymmärtääkseni ole asennuslevyä, vaan sen joutuu asentamaan asentamalla vakaamman version ja vaihtamalla repot unstableen.

Edit. Onko Sidux vähän sama kuin Debian unstable? Sitä olen joskus kokeillut ja vaikutti kivalta, mutta en itse tykkää KDE:stä. Debian:ian paketeissahan on versioita jokaisen makuun kuiteskin ;)

Sidux on Debian unstable, johon on lisätty jotain jakelun omia säätötyökaluja ja oikeastaan tärkeimpänä asiana sisältää scriptejä sidin turvallisempaan päivittämiseen. Siduxilla on myös oma pakettivarasto, josta jakeluun tulee mm. kernelit ja väliaikaisia paikkauksia jos/kun varsinainen sid hajoilee. Siduxin asentamalla välttää myös unstablen asentamiseen liittyvät hankaluudet.

KDE:n tilalle voi Siduxissakin luonnollisesti asentaa Gnomen. Pitää vain varautua siihen, että se hajoilee useammin, koska kehittäjätiimi keskittyy pitämään KDE:tä käyttökelpoisena.

DJ Tsvetkoff 4ever

  • Vieras
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #12 : 07.06.08 - klo:23.22 »
Eli Ubuntu on se .deb pohjainen jossa pysyn. Kiitoksia kaikille epäsevyyksien oikojille! Teitä tarvitaan!!! :)
En halua liian epävakkaata enkä liian vanhaakaan, joten se on Ubuntu.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #13 : 07.06.08 - klo:23.42 »
Eli Ubuntu on se .deb pohjainen jossa pysyn. Kiitoksia kaikille epäsevyyksien oikojille! Teitä tarvitaan!!! :)
En halua liian epävakkaata enkä liian vanhaakaan, joten se on Ubuntu.
Oiotaan vielä yksi epäselvyys: Unstable viittaa ennemminkin jakelun jatkuvaan muutostahtiin, joka voi saada aikaan pientä pulmaa. Vertaa esim Stablen jäätävä olotila  ;). siduxista http://linux.fi/index.php/Sidux

No Ubuntu on hyvä kompromissi.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #14 : 08.06.08 - klo:17.51 »
1. deb.
2. Saa itse päättää mitä kone sisältää. (Saa toki muissakin Linuxeissa)
3. Helppo käyttää.
4. apt-get, Aptitude Synaptic aptoncd jne...
5. Paljon paketteja saatavana, ilman kääntelyjä.
6. Paljon ohjeita eri aiheisiin. (Myös Suomeksi)
7. Ilmainen.
8. Toimii ainakin omalla kokoon panolla.

Näihin voisi XP-fani vastata:
1. .exe vrt. .deb, .rpm & lähdekoodi
2. Pystyy vaikuttamaan paljon koneen sisältöön
3. Helppo käyttää
4. ms-asentaja ja internet
5. Paljon ohjelmia/paketteja saatavana, ei kääntelyä.
6. Paljon ohjeita ja tweakkeja, monia foorumeita mm. murobbs ja afterdawn
7. Halpa/sisältyy koneen hintaan
8. Toimii ainakin kaikkien tuttujen/kavereiden kokoonpanolla.

Itse keksin ubuntun/linuxin puolesta:
+ vakaus
+ ei tarvetta virustorjunnalle/palomuurille (peruskäyttö)

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #15 : 08.06.08 - klo:19.34 »
Tulevaisuudessa aletaan suosimaan enemmän niitä käyttöjärjestelmiä, joista löytyy paras tietoturva. Yritykset vaihtavat GNU/Linuxiin kun tajuavat heidän veronkierron pysyvän paremmin piilossa :P
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

chiku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Viisi syytä pysyä Ubuntussa
« Vastaus #16 : 20.06.08 - klo:10.06 »
Aika pitkälti samoilla linjoilla edellisten vastausten kanssa. Tossa tuli just kone uusittua, ja sainkin pienellä kyselyllä himopelaajakavereiltani hyvät osat kasaan, ja kokoonpanon jonka Linux- yhteensopivuudesta olin täysin varma. Päätin siinä piruuttani kokeilla xp:täkin, tekemisen puutetta kun oli. No, asennettuna ei xp-parka löytänyt verkkokorttia, netti ei toiminut ja mitään tietoa mikä ajuri siinä olisi pitänyt olla. Ei muuta kun takasin Ubuntun pariin.  :)

Suurin syy Ubuntussa pysymisessä onkin se, että muutaman vuoden käytön jälkeen kokee Windows-maailman todella vieraana ja ei oikein osaa enää käyttää sitä. Hyvien Freeware- ohjelmien etsiminen vie liikaa aikaa ja hermoja, kun pakettivarastosta löytyy kaikki tarpeellinen käden käänteessä. Tietysti mielenkiintoa muitakin jakeluita kohtaan löytyy, mutta yleensä tulee kyllä Ubuntu pidettyä rinnalla että on aina joku "varma" systeemi koneella.