Kirjoittaja Aihe: Piraattipuolue  (Luettu 47141 kertaa)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #60 : 23.09.08 - klo:21.17 »
Linuxiin on keksitty itse asiassa hyvin vähän mitään omia sen myötä kehitettyjä toimintoja. Sama pätee linuxinkin käyttöliittymään (tai siis käyttöliittymiin), kaikki sen toteuttamat periaatteet on keksitty jo muualla.

Vaikka periaate olisi keksitty aikaisemmin niin sen implementointi voi kuitenkin poiketa aiemmista implementoinneista edukseen.

Lainaus
Lainaus
Suljettu koodi toki ruokkii ohjelmien kehitystä, sillä kaikki täytyy tehdä turhaan moneen kertaan.

Miksi ihmeessä sitten linuxillekin on olemassa avoimen lähdekoodin eri käyttöliittymiä, kuten KDE ja Gnome, [...]

Koska molemmat suunnitellaan täysin eri lähtökohdista.

Lainaus
eikö yhden toteuttaminen olisi tosiaan juuri tehokkaampaa aikä tuollaisia, aika pitkälti kuitenkin samanlaisia, mutta kilpailevia toteutuksia - noissahan on päällekkäistä suht saman asian toteuttavaa eri koodia.

Ottaen huomioon syntyvän riitelyn määrän niin ei olisi. Parempi että täysin eri näkemyksen omaavat kehittäjät työskentelevät omien projektiensa parissa.

Lainaus
Samoin eri linux-jakeluihin tehdyt hallintatyökalut, [...]

Tämä johtuu käsittääkseni siitä että nämä ovat alunperin olleet suljettuja jakeluiden sisäisiä projekteja.

Lainaus
Mitä ne ovat muuta kuin turhan moneen kertaan tehtyjä suht samoja asioita, joihin on tuhrautunut vaan aikaa ja vaivaa.

Useasti motivaationa on ollut parantaa olemassa olevaa ilman vanhan toteutuksen painolastia.

Lainaus
Itseasiassa, eikö enemmänkin juuri avoin lähdekoodi johda siihen turhaan, moneen kertaan tekemiseen - ja juuri nimenomaan siksi että turhan moni haluaa säätää ja tehdä vähän omanlaisensa ja siksi juuri moneen kertaan päällekkäin.

Jos verrataan suljettua ja avointa lähdekoodia niin suljetussa asiat on pakko implementoida uudelleen jos koodia ei haluta lisenssoida ulkopuolelta. Avoimen lähdekoodin tapauksessa voidaan käyttää olemassa olevaa koodia, kehittää sitä edelleen tai tarvittaessa kirjoittaa se kokonaan uudelleen jos olemassa oleva koodi ei kykene vastaamaan tarpeisiin.

Lainaus
Nytkinhänä OpenOfficen koodi ja totetutuskin on haarautunut useampiinkin päällekkäisiin toteutuksiin.

Evoluutiota ja siihen liittyvää selviytymiskamppailua. Samaa tapahtuisi suljetun koodin puolellakin mutta avoimella puolella projektit jakavat saman pohjan ja voivat lainalla koodia toisista haaroista kun suljetulla puolella tällaista kehitystä ei voisi tapahtua samalla tavalla.

Lainaus
Miten tuohon verrattuna jokin suljetun koodin toteutus on moneen kertaan ja turhempaa tekemistä ollut?

Tähän jo taisinkin vastata ylempänä mutta tiivistetään vielä lyhyesti: siellä asiat on pakko implementoida uudelleen kun avoimen koodin toteutuksissa kysymys on enemmän valinnasta.

Lainaus
Siinähän on tavallaan toisaalta jopa enemmän järkeä, koska siinähän rakenne noudattaa tehokasta kerrosarkkitehtuuria, missä toiminnassa on eri kerrokset, niiden rajapinta ulospäin muiden käyttää, mutta itse toteutus on siellä sisällä - sen tehtävänä on vaan toteuttaa lupaamansa rajapinnan palvelut. Noinhan palveluarkkitehtuurin sovelluksia ja järjestelmiä toteutetaan kaikkialla melko yhtäläisen näkemyksen mukaisestikin. Eikä että jokainen lähtee sorkkimaan sitä palvelun sisäistä toteutusta ja tekee siitä lukuisia omia versioitaan.

Mistä suljetun koodin tapauksessa saadaan se rajapinnan toteutus? Se on joko ohjelmoitava itse tai lisenssoitava ulkopuolelta. Lisenssointiin sisältyy riskejä liittyen kirjaston päivityksiin, bugikorjauksiin ja lisäominaisuuksien kehitykseen. Jos tuki kirjastolle lakkaa niin silloin jäädään tyhjän päälle koska kukaan ei voi jatkaa sen kehitystä. Jos se päätetään kehittää itse niin silloin koko kehitys- ja testausprosessi pitää tehdä itse.

Avoimella puolella voidaan käyttää valmista toteutusta. Jos rajapinnasta puuttuu ominaisuuksia niin niitä voidaan kehittää itse ja lähettää alkuperäiseen projektiin päivityksinä. Toisaalta jos alkuperäiseen projektiin ei hyväksytä päivityksiä niin silloin se voidaan forkata. Tällöin kehitys jää omalle vastuulle mutta kirjastoa ei ole kuitenkaan tarvinnut kehittää alusta lähtien. Jos kumpikaan projekti ei muutu rajusti niin niiden välillä voidaan jatkossakin jakaa koodia helposti.

Vaikka avoimella puolella forkattaisiin projekteja agressiivisesti niin niissä silti jaetaan enemmän koodia kuin kokonaan suljetuissa projekteissa.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #61 : 23.09.08 - klo:22.27 »
Lainaus
"Linuxia ei olla kehitetty ilman rahaa" - tämän faktan käyttöarvo on nolla.

Miten niin? Miksi Linus Torvalds ja muutkin keskeiset linuxin ytimen ja open sourcen kehittäjät sitten ovat it-alalla palkkatyössä?
Linuxissakin toteutetut ytimen ja muun keskeisen toiminnallisuuden perusteet on keksitty jo aiemmin ihan suljetun kehityksen palkkatyössä, yliopistoissa, tutkimuslaitoksissa, aiemmissa käyttöjärjestelmissä ja ohjelmistoissa yms. Linuxiin on keksitty itse asiassa hyvin vähän mitään omia sen myötä kehitettyjä toimintoja. Sama pätee linuxinkin käyttöliittymään (tai siis käyttöliittymiin), kaikki sen toteuttamat periaatteet on keksitty jo muualla.
Kerro jotain uutta. Argumenttisi on: elämme kapitalistisessa yhteiskuntajärjestelmässä. Jotta voisin sanoa, että "linux on täysin vapaa rahan käsitteestä", olisi herra Torvaldsin pitänyt teleportata itsensä johonkin rinnakkaisulottuvuuteen, jossa maailma olisi toisenlainen.

Lainaus
Lainaus
Sen sijaan tuli keksittiin ilman rahaa.
Niin, se tuli taidettiin "keksiä" ihan salamaniskuna kirkkaalta taivaalta, tai nähdä kipinänä.
Aika naivia ottaa perusteluiksi tuollaisia ihan epärelevantteja asioita.
Jotenkin kummassa ihmiskunta on kuitenkin kehittynyt siihen aikaan, kun yhteiskuntaa ei ole vielä ollut.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #62 : 23.09.08 - klo:22.48 »
Lainaus
Sen sijaan tuli keksittiin ilman rahaa.
Niin, se tuli taidettiin "keksiä" ihan salamaniskuna kirkkaalta taivaalta, tai nähdä kipinänä.
Aika naivia ottaa perusteluiksi tuollaisia ihan epärelevantteja asioita.
Jotenkin kummassa ihmiskunta on kuitenkin kehittynyt siihen aikaan, kun yhteiskuntaa ei ole vielä ollut.

Onhan se kehittynyt mutta se oli äärimmäisen hidasta. Vasta maanviljelyn myötä kehittymiseen tuli enemmän vauhtia ja silloin voidaan puhua jo yhteiskunnista.
« Viimeksi muokattu: 24.09.08 - klo:00.39 kirjoittanut mgronber »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #63 : 24.09.08 - klo:00.38 »
Mistä ja miksi heidän pitäisi saada automaattisesti ruokaa, lämmin asunto, tarpeeksi virikkeitä ja vapautta? Erityisesti tuo virikepuoli on tarkemmin määrittelemättömänä hyvin lavea käsite.

Jo pelkkä ruoka ja lämmin asunto ovat minusta sellaisia asioita jotka tulee jollain tapaa ansaita. Ne eivät synny tyhjästä ja jos joku saa ne ansiotta niin käytännössä se on joltakin muulta pois.
Minusta yhteisön pitäisi pitää kaikista huolta.

Minusta yhteisön ei tarvitse huolehtia yhteisön kannalta hyödyttömistä työkykyisistä yksilöistä.

Lainaus
Joku voi olla luonteeltaan laiska, en kuitenkaan lähde häntä tuomitsemaan (mikä oikeus minulla siihen on?). Yhteisö pitää huolen siitä, tekeekö kaikki oman osuutensa.

Millä tavalla yhteisö pitää huolen siitä että kaikki tekevät osuutensa? Minä en keksi muita keinoja kuin pakottaa laiskat töihin tai jättää heidät yhteisön huolenpidon ulkopuolelle.

Lainaus
Ihmisen perusluonne on minun mielestäni puuhasteleva, joten suuria ongelmia ei välttämättä ole.

Jaa, minusta ihminen on laiska ja mukavuudenhaluinen. Suurin osa ihmisistä tekee työtä vähintään puolittaisesta pakosta ja jos he saisivat saman toimeentulon ilman työntekoa niin he joko lopettaisivat työnsä kokonaan tai ainakin vähentäisivät työskentelynsä määrää.

Lainaus
Lainaus
Jostain syystä osa väestöstä haluaisi ruoan ilmaiseksi eli pohjimmiltaan he eivät ole yhtään sen parempia kuin kauppakaan: he pyrkivät saamaan etua riistämällä muita. Siinä ei parane samassa lauseessa puhua ainakaan tasa-arvosta.
Tapahtuuko mielestäsi aina jonkinlaista riistoa?

Ei.

Lainaus
Tästä tulee väkisin mieleen kovasti duunia tekevä, joka ei saakaan työnsä eteen toista autoa, vaan sen sijaan hän auttaakin jotain muuta elämässä. Tätäkö kutsut riistoksi?

Ei, se on hänen vapaaehtoinen valintansa.

Lainaus
Toisinpäin ajateltuna joku voi joutua tekemään kahta työtä elättääkseen perheensä, riistetäänkö häntäkin samanarvoisesti?

Jos hän ei saa työstään ansionsa mukaista palkkaa niin silloin voidaan sanoa että häntä riistetään.

Jos palaan vielä yllä olevaan ruokaesimerkkiin niin siinä tapahtuu riistoa jos tuottajat eivät saa käypää korvausta tuotetusta ruoasta vaikka he niin haluaisivatkin. Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa jonkun elätin sponsoroitavakseen ja ostaa tälle ruokaa niin se kyllä käy.

Lainaus
Totta, eikä Suomi ole vielä mikään hullumpi paikka asua, yksi parhaita.

Hyvä. Olemma ainakin jostakin samaa mieltä :)

Lainaus
Lainaus
Suurin osa forumin lukijoista todennäköisesti uskoo tuon ilman mitään sen kummempia todisteluita, sillä heidän omat kokemuksensa luultavasti tukevat väitettä.
No tämä ei ole edelleenkään mikään perustelu asialle, voit esittää vaikka 1000 esimerkkiä, mutta ne ovat vain esimerkkejä.

En minä tuota perusteluksi väitäkään. Kunhan totesin todennäköisen faktan.

Lainaus
Kunnollinen perustelu käsittelee ihmistä psyykkis-fyysis-sosiaalisena olentona ja perustelee ihmisen historian ja kehityksen perusteella, miksi perusluonne olisi kateellinen. Minä väitän, että ihmisen perusluonne on yhteisöllinen, humoristinen, luova ja empaattinen.

Jos tarkkoja ollaan niin yksilötasolla yhteisöllisyys, humoristisuus, luovuus, empaattituus, kateellisuus ja ahneus voi vaihdella rajustikin. Jos nämä ominaisuudet keskiarvoistetaan suuresta joukosta ihmisiä niin saadaan Kalle Keskiverto jolla esiintyvät kaikki nämä ominaisuudet jonkinlaisessa balanssissa ja voidaan sanoa että ihminen edustaa kaikkia noita ominaisuuksia. Väite "ihminen on kateellinen" pitää paikkansa samalla tavoin kuin väite "ihminen on empaattinen."

Jos sitten pohditaan miten yhteisöt ja yhdyskunnat voisivat toimia nätisti (tai ylipäätään toimia) niin silloin pitää muistaa että yhteiskunta muodostuu ihmisistä, erilaisista ihmisistä. Jos halutaan jonkinlainen tasa-arvoinen ja reilu yksilöiden kohtelu niin se ei käytännössä onnistu ilman jonkinlaista kepin ja porkkanan yhdistelmää.

Homma loppuisi hyvin lyhyeen jos ihmiset vain "puuhastelisivat" omien mieltymyksiensä mukaan. Siitä seuraisi nälkää, sotia ja kaaosta. Samalla tieteen, teknologian ja kulttuurin kehitys käytännössä pysähtyisi.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #64 : 26.09.08 - klo:11.19 »
Minusta yhteisön ei tarvitse huolehtia yhteisön kannalta hyödyttömistä työkykyisistä yksilöistä.
Kuka määrittelee hyödyllisyyden ja työkykyisyyden? Ei ainakaan se, ketä määritellään... Vaan työnantajat, jolloin voimme unohtaa demokratian ja totuttaa itsemme fasistiseen järjestelmään. Siinä on onnistuttu hyvin, sen näkee kaikesta.

Lainaus
Millä tavalla yhteisö pitää huolen siitä että kaikki tekevät osuutensa? Minä en keksi muita keinoja kuin pakottaa laiskat töihin tai jättää heidät yhteisön huolenpidon ulkopuolelle.
Ensinnäkin se ei ole maailmanloppu, jos joku ei tee jonain vuonna "osuuttaan". Minua ihmetyttää, miksi ihmisiä kiinnostaa sellaiset henkilöt, jos itsellä on hyvä olla. Toiset ongelmalliset, jotka tarvitsisivat tukea, heidänhän pitäisi eniten olla "laiskoista työkykyisistä" huolissaan. Joka tapauksessa rahajärjestelmä mahdollistaa sen, ettei nämä töihin pakottajat joudu oikeasti silmä silmästä kohtaamaan niitä, joilla on yhteiskunnallisia ongelmia. Katsekontaktia ei synny eikä ymmärrystä. Sanotaan vaan, että rahaa ei tipu, ellet tee kuten sanon.

Lainaus
Jaa, minusta ihminen on laiska ja mukavuudenhaluinen. Suurin osa ihmisistä tekee työtä vähintään puolittaisesta pakosta ja jos he saisivat saman toimeentulon ilman työntekoa niin he joko lopettaisivat työnsä kokonaan tai ainakin vähentäisivät työskentelynsä määrää.
Se ei ole laiskuutta, jos haluaa tehdä mahdollisimman optimaalisen määrän työtä yhteisön eteen!!! Tässä on niin sanotusti kehitytty, mutta työmäärä pysyy vakiona. Joillakin se on edelleen lähellä nollaa, toisilla 40h viikossa, vaikka mitä tapahtuisi. Joku siis mättää.

Tarkoitan tuolla puuhastelevalla sitä, että ihminen ei halua vain oleskella ilman mitään projektia. Se rupeaa aina puuhaamaan jotain. Minulla on yksi ystäväkin, joka oli pitkään työttömänä - vähän ajan päästä hän meni töihin ihan vaan siitä syystä, jotta pysyisi järjissään.

Lainaus
Lainaus
Tästä tulee väkisin mieleen kovasti duunia tekevä, joka ei saakaan työnsä eteen toista autoa, vaan sen sijaan hän auttaakin jotain muuta elämässä. Tätäkö kutsut riistoksi?
Ei, se on hänen vapaaehtoinen valintansa.
Tarkoitin sitä, että jos häneltä otetaan yhteisön yhteisen sopimuksen perusteella toinen auto pois, jotta yhteisö pystyisi auttamaan kaikkia. Sanot sitä riistoksi. Kylläpä sitä ollaan tarkkoina joistain asioista, kauheinta on se, jossei saa materiaa kuten haluaa.

Lainaus
Lainaus
Toisinpäin ajateltuna joku voi joutua tekemään kahta työtä elättääkseen perheensä, riistetäänkö häntäkin samanarvoisesti?
Jos hän ei saa työstään ansionsa mukaista palkkaa niin silloin voidaan sanoa että häntä riistetään.
Kauhea ajatus. On olemassa työnantajia ja työntekijöitä. Työnantaja voi tehdä miljoonavoittoa ja antaa sellaista palkkaa, että työntekijät juuri ja juuri pysyvät hengissä. Tässä ei siis ole mitään vikaa? Tiedän kyllä, että tällaisessa tapauksessa voisi työntekijäkin katsoa peiliin, siihen viittasin aiemmin kirjoituksissani, että ehkä ongelma on siinä, että ihmiset nukkuvat.

Lainaus
Jos tarkkoja ollaan niin yksilötasolla yhteisöllisyys, humoristisuus, luovuus, empaattituus, kateellisuus ja ahneus voi vaihdella rajustikin. Jos nämä ominaisuudet keskiarvoistetaan suuresta joukosta ihmisiä niin saadaan Kalle Keskiverto jolla esiintyvät kaikki nämä ominaisuudet jonkinlaisessa balanssissa ja voidaan sanoa että ihminen edustaa kaikkia noita ominaisuuksia. Väite "ihminen on kateellinen" pitää paikkansa samalla tavoin kuin väite "ihminen on empaattinen."
Okei, kai voidaan sanoa että kaikissa on jonkinlaista "kateutta". Väitän edelleen, että se ei ensisijassa määrää ihmisen toimintaa, vaan on marginaalissa.

Lainaus
Jos sitten pohditaan miten yhteisöt ja yhdyskunnat voisivat toimia nätisti (tai ylipäätään toimia) niin silloin pitää muistaa että yhteiskunta muodostuu ihmisistä, erilaisista ihmisistä. Jos halutaan jonkinlainen tasa-arvoinen ja reilu yksilöiden kohtelu niin se ei käytännössä onnistu ilman jonkinlaista kepin ja porkkanan yhdistelmää.
Tämä nyt on ihan ultimaattinen ongelma enkä lähtisi sitä miettimään niin rajoitetusti, että ainakin keppiä tarvitaan. Kannattaa pitää mieli avoimena.

Lainaus
Homma loppuisi hyvin lyhyeen jos ihmiset vain "puuhastelisivat" omien mieltymyksiensä mukaan. Siitä seuraisi nälkää, sotia ja kaaosta. Samalla tieteen, teknologian ja kulttuurin kehitys käytännössä pysähtyisi.
Olen eri mieltä. Voidaan kohta palata takaisin aiheeseen, jos jollakin menee hermot. Toisaalta tämä kuitenkin on ihan asiaa liittyen siihen, mitä tapahtuisi maailmassa, jossa ei olisi immateriaalisia oikeuksia. Tosin, piraattipuolueen kantahan ei välttämättä ole (samantien) näiden oikeuksien lopettaminen, vaan esim. muuttaminen vaikka viiden vuoden mittaiseksi. Se voisi olla hyvä kompromissi.



pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #65 : 26.09.08 - klo:11.27 »

On olemassa työnantajia ja työntekijöitä.

Pelkästään näihin sanoihin jo liittyy melkoinen arvolataus: Toiset antaa, ilmeisesti hyvää hyvyyttään, toiset saa ("palkansaaja") ja heidän tulee olla ikuisesti kiitollisia ja nöyriä...

Pitäisi mieluummin puhua työnostajista ja työnmyyjistä.

Edit: typo + selvennystä

« Viimeksi muokattu: 26.09.08 - klo:11.30 kirjoittanut pjotr »
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #66 : 26.09.08 - klo:23.03 »
Minusta yhteisön ei tarvitse huolehtia yhteisön kannalta hyödyttömistä työkykyisistä yksilöistä.
Kuka määrittelee hyödyllisyyden ja työkykyisyyden? Ei ainakaan se, ketä määritellään... Vaan työnantajat, jolloin voimme unohtaa demokratian ja totuttaa itsemme fasistiseen järjestelmään. Siinä on onnistuttu hyvin, sen näkee kaikesta.

Tässä tapauksessa minä voin määritellä, sillä tuo on minun mielipiteeni.

Hyödyllisyys on ehkä helpompi määritellä hyödyttömyyden avulla. Työttömänä kotona vuodesta toiseen lojuva ei ole hyödyllinen. Samoin vuodesta toiseen ilman sanottavia opintosuorituksia opiskeleva ei ole hyödyllinen.

Työkykyinen on sellainen henkilö jota ei ole todettu työkyvyttömäksi jonkin fyysisen vamman tai muun terveydellisen syyn takia.

Eri asia vastaako minun näkemykseni koko yhteisön mielipidettä. Minusta nykymallissa suositaan liikaa elättejä eikä kannusteta (pakoteta) työkykyisiä ihmisiä töihin.

Kaikkia ei pidä eikä tarvitse elättää ehdoitta. Jos niin yritetään tehdä niin homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa sillä elätettävät eivät lopu kesken mutta yhteiskunnan varat loppuvat.

Lainaus
Lainaus
Millä tavalla yhteisö pitää huolen siitä että kaikki tekevät osuutensa? Minä en keksi muita keinoja kuin pakottaa laiskat töihin tai jättää heidät yhteisön huolenpidon ulkopuolelle.
Ensinnäkin se ei ole maailmanloppu, jos joku ei tee jonain vuonna "osuuttaan".

Ei olekaan. En ole missään vaiheessa edellyttänytkään tuota. Lapset ja opiskelijat eivät ole tuottavia mutta heissä on potentiaalia. Koulusta valmistunutkaan ei välttämättä saa heti töitä, mutta hänessäkin on potentiaalia. Töitä muutaman vuoden tehnyt voi joutua työttömäksi mutta senkin voidaan olettaa olevan väliaikaista.

Jos potenttiaalisuus ei realisoidu järkevässä ajassa niin silloin asiaan tulee jollain tavalla puuttua.

Lainaus
Minua ihmetyttää, miksi ihmisiä kiinnostaa sellaiset henkilöt, jos itsellä on hyvä olla.

Koska minua ei kiinnosta rahoittaa elättejä vaan ennemmin näkisin yhteisön varojen menevän ensisijaisti niiden yhteiseksi hyväksi joilta rahat on kerätty.

Lainaus
Joka tapauksessa rahajärjestelmä mahdollistaa sen, ettei nämä töihin pakottajat joudu oikeasti silmä silmästä kohtaamaan niitä, joilla on yhteiskunnallisia ongelmia. Katsekontaktia ei synny eikä ymmärrystä.

En oikein osaa pitää rahajärjestelmää syypäänä tuohon. Kertoisitko jonkin mielekkään vaihtoehdon tällä "pahalle" rahajärjestelmälle?

Minä näen vaihtoehdot sen verran tehottomina että heikot karsiutuisivat, koska yhteiskunnalla ei olisi varaa elättää heitä.

Lainaus
Sanotaan vaan, että rahaa ei tipu, ellet tee kuten sanon.

"Ruokaa ei tipu ellet tee kuten sanon."

Lainaus
Lainaus
Jaa, minusta ihminen on laiska ja mukavuudenhaluinen. Suurin osa ihmisistä tekee työtä vähintään puolittaisesta pakosta ja jos he saisivat saman toimeentulon ilman työntekoa niin he joko lopettaisivat työnsä kokonaan tai ainakin vähentäisivät työskentelynsä määrää.
Se ei ole laiskuutta, jos haluaa tehdä mahdollisimman optimaalisen määrän työtä yhteisön eteen!!!

Tietyllä osalla tämä "optimaalinen määrä" tarkoittaa sitä etteivät he tee yhtään mitään joten he ovat puhtaasti elättejä jotka heikentävät kaikkien muiden elintasoa.

Lainaus
Tarkoitan tuolla puuhastelevalla sitä, että ihminen ei halua vain oleskella ilman mitään projektia. Se rupeaa aina puuhaamaan jotain. Minulla on yksi ystäväkin, joka oli pitkään työttömänä - vähän ajan päästä hän meni töihin ihan vaan siitä syystä, jotta pysyisi järjissään.

Totta, mutta puuhastelu ei välttämättä suuntaudu mihinkään hyödylliseen ja jos kaikki vain puuhastelisivat ilman mitään erityistä motivaattoria (kuten raha) niin yhteiskunta romahtaisi.

Jotkut puuhastelevat asettamalla näytteille purkitettua ulostetta ja tehosekoittimessa pyörivää spermaa. Tätä kutsutaan taiteeksi ja jostain syystä yhteiskunta haluaa vielä tukea sitä. Jos minä olisin diktaattori niin tuota toimintaa ei tuettaisi valtion rahoista. Jos joku välttämättä haluaa tuollaista taidetta niin sponsoroikoon hovitaiteilijaansa omista varoistaan.

Lainaus
Tarkoitin sitä, että jos häneltä otetaan yhteisön yhteisen sopimuksen perusteella toinen auto pois, jotta yhteisö pystyisi auttamaan kaikkia. Sanot sitä riistoksi. Kylläpä sitä ollaan tarkkoina joistain asioista, kauheinta on se, jossei saa materiaa kuten haluaa.

Aiheellinen tarkennus. Tuossa tilanteessa kyse ei ole riistosta koska yhteisön jäsenenä hänen tulee tietysti hyväksyä yhteisön sopimat säännöt ja jos niissä edellytetään että toinen auto otetaan pois ja lahjoitetaan yhteiseksi hyväksi niin se pitää tietysti hyväksyä. Hän voi kuitenkin käyttää yhteiskunnan vaikuttamiskeinoja jos hän haluaa tuohon sopimukseen muutosta tai vaihtoehtoisesti hän voi muuttaa ja liittyä toisenlaiseen yhteisöön.

Lainaus
Lainaus
Jos hän ei saa työstään ansionsa mukaista palkkaa niin silloin voidaan sanoa että häntä riistetään.
Kauhea ajatus. On olemassa työnantajia ja työntekijöitä. Työnantaja voi tehdä miljoonavoittoa ja antaa sellaista palkkaa, että työntekijät juuri ja juuri pysyvät hengissä.

Tai sitten työnantaja joutuu maksamaan työehtosopimusten mukaista palkkaa työntekijälle ja hän itse elää nälkäkuoleman partaalla valvoen yöt kun rahat eivät riitä sen enempää ruokaan kuin lainan korkoihin lyhennyksistä nyt puhumattakaan.

Yrittäjällä on toiminnassaan huomattavasti suuremmat riskit kuin työntekijällä, joten menestyessään hänen tulee tietysti saada myös voittoa sijoitukselleen.

Lainaus
Tässä ei siis ole mitään vikaa?

Periaatteessa ei ole. Niistä miljoonavoitoista maksetaan varsin paljon veroa ja niiden saamiseksi on jouduttu ottamaan taloudellisia riskejä. Menestys ei ole mikään automaatio vaan se vaatii liikemiestaitoa, toimivan liikeidean ja mahdollisesti hieman tuuriakin. Jos homma menee niin sanotusti reisille niin yrittäjä voi menettää omaisuutensa ja jäljelle voi jäädä pelkkää velkaa. Työntekijän ei tarvitse tehdä muuta kuin hakea seuraavalle töihin.

Lainaus
Okei, kai voidaan sanoa että kaikissa on jonkinlaista "kateutta". Väitän edelleen, että se ei ensisijassa määrää ihmisen toimintaa, vaan on marginaalissa.

Minä väitän että se on sen verran merkittävä ettei sen takia mikään "hali hali, pusi pusi, kaikille yhtä paljon namia" -yhteiskuntamalli voi toimia.

Lainaus
Lainaus
Jos sitten pohditaan miten yhteisöt ja yhdyskunnat voisivat toimia nätisti (tai ylipäätään toimia) niin silloin pitää muistaa että yhteiskunta muodostuu ihmisistä, erilaisista ihmisistä. Jos halutaan jonkinlainen tasa-arvoinen ja reilu yksilöiden kohtelu niin se ei käytännössä onnistu ilman jonkinlaista kepin ja porkkanan yhdistelmää.
Tämä nyt on ihan ultimaattinen ongelma enkä lähtisi sitä miettimään niin rajoitetusti, että ainakin keppiä tarvitaan. Kannattaa pitää mieli avoimena.

Jos lähdetään siitä että neutraalissa tilanteessa yhteiskunta ei puutu asioihin millään tavalla niin silloin pelkkä porkkana riittää. Minun mielestäni tällä hetkellä tarjotaan liikaa porkkanaa. (Keppiä tietysti pitää tulla lakien rikkomisesta mutta sehän ei liity tähän millään tavalla.)

Lainaus
Lainaus
Homma loppuisi hyvin lyhyeen jos ihmiset vain "puuhastelisivat" omien mieltymyksiensä mukaan. Siitä seuraisi nälkää, sotia ja kaaosta. Samalla tieteen, teknologian ja kulttuurin kehitys käytännössä pysähtyisi.
Olen eri mieltä.

Lähdetään liikkeelle perustarpeista. Kuka puuhastelisi ruokaa niin paljon että sitä riittäisi kaikille? Voidaan ainakin aluksi jättää huomiotta se miten kilteiltä arabisediltä saadaan polttoainetta. Sovitaan että he puuhastelevat meille öljyä tarpeeksi jotta saadaan koneet liikkeelle.

Olisi tietysti hyvä määritellä kuinka laajalle tämä puuhastelukoe ulotetaan. Suomi, Eurooppa (EU) vai koko maailma?

Lainaus
Toisaalta tämä kuitenkin on ihan asiaa liittyen siihen, mitä tapahtuisi maailmassa, jossa ei olisi immateriaalisia oikeuksia. Tosin, piraattipuolueen kantahan ei välttämättä ole (samantien) näiden oikeuksien lopettaminen, vaan esim. muuttaminen vaikka viiden vuoden mittaiseksi. Se voisi olla hyvä kompromissi.

Immateriaalisia oikeuksiakin on monenlaisia. Ohjelmointipuolella en välttämättä hyväksyisi minkäänlaisia erityisoikeuksia normaalien tekijänoikeuksien lisäksi. Musiikkipuolella voisi olla tarpeen jokin toisenlainen viritys.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #67 : 26.09.08 - klo:23.18 »

On olemassa työnantajia ja työntekijöitä.

Pelkästään näihin sanoihin jo liittyy melkoinen arvolataus: Toiset antaa, ilmeisesti hyvää hyvyyttään, toiset saa ("palkansaaja") ja heidän tulee olla ikuisesti kiitollisia ja nöyriä...

Pitäisi mieluummin puhua työnostajista ja työnmyyjistä.

Minusta arvolataus on enemmän katsojan silmässä ja jostain syystä sinäkin vaihdoit lennossa työntekijän palkansaajaksi. Ilmeisesti työntekijä oli liian tasa-arvoinen sana työnantajan kanssa eikä se olisi tuottanut haluamaasi vastakkainasettelua.

Minulle nuo ovat varsin neutraaleita termejä. Itseasiassa sanana työntekijä herättää minussa arvostusta, mutta työnmyyjä sen sijaan kuulostaa pahalta. Syynä tähän lienee assosiaatio työnvälitysfirmoihin jotka ovat periaatteessa työnmyyjiä välittäessään työntekijöitä.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #68 : 30.09.08 - klo:19.23 »
Hyödyllisyys on ehkä helpompi määritellä hyödyttömyyden avulla. Työttömänä kotona vuodesta toiseen lojuva ei ole hyödyllinen. Samoin vuodesta toiseen ilman sanottavia opintosuorituksia opiskeleva ei ole hyödyllinen.

Työkykyinen on sellainen henkilö jota ei ole todettu työkyvyttömäksi jonkin fyysisen vamman tai muun terveydellisen syyn takia.

Eri asia vastaako minun näkemykseni koko yhteisön mielipidettä. Minusta nykymallissa suositaan liikaa elättejä eikä kannusteta (pakoteta) työkykyisiä ihmisiä töihin.

Kaikkia ei pidä eikä tarvitse elättää ehdoitta. Jos niin yritetään tehdä niin homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa sillä elätettävät eivät lopu kesken mutta yhteiskunnan varat loppuvat.

Ensinnäkin uskon, että tilanne on pikemminkin se, että kaikki saataisiin elätetyksi kohtuullisen helposti nykyteknologian turvin. Voin olla väärässäkin, ja asiaan liittyy myös se, voiko esim. Suomi olla omavarainen.

Toisekseen tästä, missä vaiheessa pontentiaalin kyttäys loppuu ja vedetään matto alta. Opintotukiahan ei saa, jos ei saa opintosuorituksia. Tämä jo yksin kannustaa "opiskelemaan". Ainoa vain, että se kannustaa tekemään opintosuorituksia, ei opiskelemaan. Kursseihin ängetään yhä enemmän asiaa, jota ei ehditä opettamaan / opiskelemaan. On yleisesti vallalla suoritusorientaatio, jossa yritetään minimoida vaiva. jotta kurssista pääsee läpi. Tämä kaikki on seurausta mainitsemistasi "kannustus" -operaatioista.

En näe yliopistoja enää tiedelaitoksina, vaan yhteiskunnan järjestäminä testeinä, josta läpipäässeet (siis nimenomaan kurssit suorittaneet) saavat palkakseen mahdollisesti paremman työpaikan ja enemmän HILLOA. Toisaalta se tieteen tekeminen on jonkun tekstin ulostamista, josta yksikkö saa HILLOA ja lopulta ehkä noustaan jossain ranking-listassa, joissa rankkaus tapahtuu ihmisten mielipiteiden perusteella.

Niitä, joille sopisi vapaa eläminen ilman suorituspaineita ja joilla olisi potentiaali luoda jotain suurta, tämä systeemi ei palvele. Jos olisi kansalaispalkka 600e kuussa, näkisimme suurempaa kulttuuria ja tiedettä, koska on vapaus tehdä sitä vailla huolta toimeentulosta.

Lainaus
Ei olekaan. En ole missään vaiheessa edellyttänytkään tuota. Lapset ja opiskelijat eivät ole tuottavia mutta heissä on potentiaalia. Koulusta valmistunutkaan ei välttämättä saa heti töitä, mutta hänessäkin on potentiaalia. Töitä muutaman vuoden tehnyt voi joutua työttömäksi mutta senkin voidaan olettaa olevan väliaikaista.

Jos potenttiaalisuus ei realisoidu järkevässä ajassa niin silloin asiaan tulee jollain tavalla puuttua.

Se voi olla ongelma, että ihminen ei toteuta potentiaaliaan. Siihen vaikuttavat suuresti perhe ja ystävät. Itse en osaa määrittää sopivaa "odotusaikaa", en myöskään osaa määrittää sitä, kuka on yhteiskunnalle hyödyllinen ja kuka ei. En ajattele asiaa puhtaan materialistisesti.

Lainaus
Koska minua ei kiinnosta rahoittaa elättejä vaan ennemmin näkisin yhteisön varojen menevän ensisijaisti niiden yhteiseksi hyväksi joilta rahat on kerätty.

No jos elättejä on kirjaimellisesti liikaa niin tietenkin ongelmia tulee. Toisaalta jos elätät muita, hekin elättävät sinua; voit yrittää riskilläkin, koska alin taso, mihin putoat, on toimeentuloturvattu.

Lainaus
En oikein osaa pitää rahajärjestelmää syypäänä tuohon. Kertoisitko jonkin mielekkään vaihtoehdon tällä "pahalle" rahajärjestelmälle?

On rahajärjestelmässä hyviäkin puolia; jos otettaisiin käyttöön kansalaispalkka, niin periaatteessahan silloin annetaan ruokaa ja joku (surkea) kämppä "ilmaiseksi". Kuitenkin tässä raha antaa lopullisen vapauden kuluttaa se kuten ihminen parhaaksi näkee. Alkuperäisessä kommentissani ajattelin yhteisöä ilman rahaa - siellä jos joku ei tee kertakaikkiaan mitään yhteisön eteen, hän varmasti joutuu siitä vastuuseen - siinä ihmiset kohtaavat ja asia hoidetaan ja kaikki saavat suunvuoron. Ehkä tämä ei-yhteistyökykyinen teki protestia jotain yhteisön sääntöä vastaan. Nyky-yhteiskunnassa asia on toisin, ja kerjäläisiä lähinnä potkitaan sivuun, jottei kunnon kansalaiset joutuisivat näkemään hätää ja kärsimystä omassa yhteiskunnassaan.

Lainaus
Tietyllä osalla tämä "optimaalinen määrä" tarkoittaa sitä etteivät he tee yhtään mitään joten he ovat puhtaasti elättejä jotka heikentävät kaikkien muiden elintasoa.

Vaikea sanoa kuinka suurella osalla, ja kuinka suurella osalla parantumattomasti.

Lainaus
Totta, mutta puuhastelu ei välttämättä suuntaudu mihinkään hyödylliseen ja jos kaikki vain puuhastelisivat ilman mitään erityistä motivaattoria (kuten raha) niin yhteiskunta romahtaisi.

Jotkut puuhastelevat asettamalla näytteille purkitettua ulostetta ja tehosekoittimessa pyörivää spermaa. Tätä kutsutaan taiteeksi ja jostain syystä yhteiskunta haluaa vielä tukea sitä. Jos minä olisin diktaattori niin tuota toimintaa ei tuettaisi valtion rahoista. Jos joku välttämättä haluaa tuollaista taidetta niin sponsoroikoon hovitaiteilijaansa omista varoistaan.

Totta että puuhastelu ei välttämättä tuota yhteistä hyvää. Mutta on erikoista kritisoida taidetta, josta et pidä tai jota et ymmärrä.

Lainaus
Aiheellinen tarkennus. Tuossa tilanteessa kyse ei ole riistosta koska yhteisön jäsenenä hänen tulee tietysti hyväksyä yhteisön sopimat säännöt ja jos niissä edellytetään että toinen auto otetaan pois ja lahjoitetaan yhteiseksi hyväksi niin se pitää tietysti hyväksyä. Hän voi kuitenkin käyttää yhteiskunnan vaikuttamiskeinoja jos hän haluaa tuohon sopimukseen muutosta tai vaihtoehtoisesti hän voi muuttaa ja liittyä toisenlaiseen yhteisöön.

Kyllä, sitten toinen keskustelu onkin, toteutuuko demokratia länsimaissa ja voiko se koskaan toteutua...

Lainaus
Tai sitten työnantaja joutuu maksamaan työehtosopimusten mukaista palkkaa työntekijälle ja hän itse elää nälkäkuoleman partaalla valvoen yöt kun rahat eivät riitä sen enempää ruokaan kuin lainan korkoihin lyhennyksistä nyt puhumattakaan.

Yrittäjällä on toiminnassaan huomattavasti suuremmat riskit kuin työntekijällä, joten menestyessään hänen tulee tietysti saada myös voittoa sijoitukselleen.

Ehkä näin, mutta riski ei olisi iso, jos kaikkien yhteisön jäsenien toimeentulo turvataan.

Lainaus
Periaatteessa ei ole. Niistä miljoonavoitoista maksetaan varsin paljon veroa ja niiden saamiseksi on jouduttu ottamaan taloudellisia riskejä. Menestys ei ole mikään automaatio vaan se vaatii liikemiestaitoa, toimivan liikeidean ja mahdollisesti hieman tuuriakin. Jos homma menee niin sanotusti reisille niin yrittäjä voi menettää omaisuutensa ja jäljelle voi jäädä pelkkää velkaa. Työntekijän ei tarvitse tehdä muuta kuin hakea seuraavalle töihin.

Tämä kaikki on kuitenkin argumentaatiota oletuksella, että elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa. Varmaan pitää paikkansa.

Lainaus
Minä väitän että se on sen verran merkittävä ettei sen takia mikään "hali hali, pusi pusi, kaikille yhtä paljon namia" -yhteiskuntamalli voi toimia.

Jaa.

Lainaus
Lähdetään liikkeelle perustarpeista. Kuka puuhastelisi ruokaa niin paljon että sitä riittäisi kaikille? Voidaan ainakin aluksi jättää huomiotta se miten kilteiltä arabisediltä saadaan polttoainetta. Sovitaan että he puuhastelevat meille öljyä tarpeeksi jotta saadaan koneet liikkeelle.

Olisi tietysti hyvä määritellä kuinka laajalle tämä puuhastelukoe ulotetaan. Suomi, Eurooppa (EU) vai koko maailma?

Kyllähän asioita voidaan automatisoida. Auton polttomoottori on kyllä tehokas, mutta eiköhän ihminen jotain muutakin keksi. En tiedä minkälainen malli olisi paras isoille yhteisöille. Varmasti eri kokoisille sopii erilaiset hallinnot. Kyllähän kommuuneita on ja ne toimivat, jokaisella jäsenellä on omat vuorot tehdä työtä johon kuuluu ruoan hankkiminen / tekeminen jne.

Lainaus
Immateriaalisia oikeuksiakin on monenlaisia. Ohjelmointipuolella en välttämättä hyväksyisi minkäänlaisia erityisoikeuksia normaalien tekijänoikeuksien lisäksi. Musiikkipuolella voisi olla tarpeen jokin toisenlainen viritys.

Kaikkein hankalin aihe piraattipuolen kannalta on varmaan tietokonepelien suunnittelijat / tekijät. Musiikkipuolella voidaan myydä vaikka vinyylilevy, jota ei pystytä kopioimaan kaverille. Sitten jos mietitään vaikkapa Nintendoa, niin kopiointi on ollut vähäistä, koska niillä on aina ollut oma standardi. Toisaalta joku Nintendon ohjain on ihan hieno esine sinänsä. Tietokonepeli on kuitenkin vain ykkösiä ja nollia, no, tietty voihan hekin myydä samalla hienon manuaalin tai muuta materiaalia.
« Viimeksi muokattu: 30.09.08 - klo:19.26 kirjoittanut planetisti »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #69 : 30.09.08 - klo:22.31 »
...Ainoa vain, että se kannustaa tekemään opintosuorituksia, ei opiskelemaan. Kursseihin ängetään yhä enemmän asiaa, jota ei ehditä opettamaan / opiskelemaan. On yleisesti vallalla suoritusorientaatio, jossa yritetään minimoida vaiva. jotta kurssista pääsee läpi. Tämä kaikki on seurausta mainitsemistasi "kannustus" -operaatioista.
Lainaus

Tuottavuusnäkökulmasta tai sitten ei, on määrättyjen opintojen (opintopisteiden) suoritus edellytys tuottavaksi kansalaiseksi pääsemiselle. Mainitsemasi suoritusorientaatio on kuulostaa minusta terveeltä järjeltä. Toki yliopistojen ja muidenkin oppilaitosten koulutuksessa, sen rakenteessa on varmaankin / aina on parantamisen varaa.

En näe yliopistoja enää tiedelaitoksina, vaan yhteiskunnan järjestäminä testeinä, josta läpipäässeet (siis nimenomaan kurssit suorittaneet) saavat palkakseen mahdollisesti paremman työpaikan ja enemmän HILLOA. Toisaalta se tieteen tekeminen on jonkun tekstin ulostamista, josta yksikkö saa HILLOA ja lopulta ehkä noustaan jossain ranking-listassa, joissa rankkaus tapahtuu ihmisten mielipiteiden perusteella.
Lainaus

Eli sekä tutkimus, opetus, että opiskelu tähtäävät vain HILLON saamiseen? No onhan ihminen raadollinen ja varmasti hillo ja muukin maistuu pitkien ja (opintotuella elävillä) köyhien vuosien jälkeen.

Niitä, joille sopisi vapaa eläminen ilman suorituspaineita ja joilla olisi potentiaali luoda jotain suurta, tämä systeemi ei palvele. Jos olisi kansalaispalkka 600e kuussa, näkisimme suurempaa kulttuuria ja tiedettä, koska on vapaus tehdä sitä vailla huolta toimeentulosta.
Lainaus

Suurin osa tieteestä ei synny ilmaiseksi eikä 600 eurolla kuussa.

Totta että puuhastelu ei välttämättä tuota yhteistä hyvää. Mutta on erikoista kritisoida taidetta, josta et pidä tai jota et ymmärrä.

Miksi ei saisi kritisoida, jotain minkä olemassaoloa ei ymmärrä. En ymmärrä alkeita enempää fysiikan tutkimuksesta, vaikka matematiikasta aikanaan graduni tenkin, mutten silti kyseenalaista fysiikan arvoa tieteenä. Osa taiteesta tuntuu olevan suunnattu niin pienelle yleisölle, että sen tukeminen verovaroista tuntuu minusta oudolta. Sama koskee minusta urheilua; panostukset koko kansan liikkeelle saamiseen olisivat paljon hyödyllisempiä kuin ammattilaisurheilijoiden tukeminen valtion rahalla. Menkööt tämä viimeinen kommentti samaan muurahaispesään kuin muukin keskustelu  ;D

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #70 : 01.10.08 - klo:12.32 »
Kaikkia ei pidä eikä tarvitse elättää ehdoitta. Jos niin yritetään tehdä niin homma kaatuu omaan mahdottomuuteensa sillä elätettävät eivät lopu kesken mutta yhteiskunnan varat loppuvat.

Ensinnäkin uskon, että tilanne on pikemminkin se, että kaikki saataisiin elätetyksi kohtuullisen helposti nykyteknologian turvin.

Jos tarkastellaan asiaa Suomen tasolla nykytilanteessa niin periaatteessa tuo pitää paikkaansa. Tämä tosin edellyttää nykyisenlaista ruoantuotantoa mikä ei toteutuisi puuhastelemalla.[1]

Siitä huolimatta minun mielestäni kaikkia ei tarvitse elättää ehdoitta.

Jos elättämiseen vielä yhdistetään rajojen avaaminen rajoittamattomalle maahanmuutolle niin niitä elätettäviä pamahtaa tänne välittömästi liikaa ja silloin kaikkien elättäminen ei enää ole edes mahdollista. Jos rajat ovat kiinni niin elättäminen olisi periaatteessa mahdollista ja varsin pitkällehän nykyään niin tehdäänkin. En äkkiseltään muista lukeneeni yhtäkään uutista Suomessa tapahtuneista nälkäkuolemista.

[1] Olen muuten koko ajan olettanut että "puuhastelusta" ei saa palkkaa, koska sellaisen kuvan sain sen alkuperäisestä määrittelystä. Käsitin asian niin että kaikille tarjotaan perustoimeentulo (rahalla tai ilman rahaa) jonka varassa he puuhastelevat mitä mielivät. Jos olen käsittänyt väärin niin varmaan tarkennat tuota ajatusta.

Lainaus
Voin olla väärässäkin, ja asiaan liittyy myös se, voiko esim. Suomi olla omavarainen.

Banaaneista ainakin voisi tulla pulaa ;)

Vakavasti ottaen Suomi ei ole vihanneksien suhteen omavarainen. Sama koskee leipäviljaa, öljykasveja, juustoa ja sokeria. Toisaalta lihan, maidon, voin ja kananmunien tuotannot vastaavat kysyntää tai ylittävät sen.

Kriisin tullessa vegaanit kuolevat pois kun heillä ei ole ruokaa.  Ruotsiinkaan ei kannata pyrkiä sillä siellä tulee nälkä tavalliselle sekasyöjällekin (Ruotsin omavaraisuusasteita: naudanliha 54%, sianliha 73%, siipikarjanliha 60%, kananmunat 82% ja juustot 60%). Suomessa on onneksi osattu huolehtia omavaraisuudesta Ruotsia paremmin.

Lainaus
Toisekseen tästä, missä vaiheessa pontentiaalin kyttäys loppuu ja vedetään matto alta.

Se raja pitää asettaa johonkin sopivaan kohtaan jossa suhteellisen pieni joukko joutuu kärsimään siitä aiheetta mutta kuitenkin niin ettei siipeilijöiden osuus ole päässyt kasvamaan liian suureksi. Rajanveto on tietysti tasapainoilua väärien positiivisten ja negatiivisten välillä.

Lainaus
Opintotukiahan ei saa, jos ei saa opintosuorituksia. Tämä jo yksin kannustaa "opiskelemaan". Ainoa vain, että se kannustaa tekemään opintosuorituksia, ei opiskelemaan.

Tuo on selvä ongelma mutta sitä on vaikea korjata. Joka tapauksessa tuo on minusta parempi kuin "kannustimen" puuttuminen kokonaan.

Lainaus
Niitä, joille sopisi vapaa eläminen ilman suorituspaineita ja joilla olisi potentiaali luoda jotain suurta, tämä systeemi ei palvele.

Tarkoitatko nyt niitä joille vapaa eläminen sopisi heidän omasta mielestään vai niitä jotka olisivat oikeasti yhteiskunnan kannalta tuottavia? Kyseessä on nimittäin kaksi eri ryhmää. Jälkimmäinen niistä pärjää nykyisessäkin yhteiskunnassa melko mukavasti.

Lainaus
Jos olisi kansalaispalkka 600e kuussa, näkisimme suurempaa kulttuuria ja tiedettä, koska on vapaus tehdä sitä vailla huolta toimeentulosta.

En usko että tuo edesauttaisi tiedettä millään merkittävällä tavalla ja tuosta syntyvä kulttuurikin on todennäköisesti sellaista että on parempi jos se jää syntymättä.

Lainaus
Lainaus
Jos potenttiaalisuus ei realisoidu järkevässä ajassa niin silloin asiaan tulee jollain tavalla puuttua.

Se voi olla ongelma, että ihminen ei toteuta potentiaaliaan. Siihen vaikuttavat suuresti perhe ja ystävät. Itse en osaa määrittää sopivaa "odotusaikaa", en myöskään osaa määrittää sitä, kuka on yhteiskunnalle hyödyllinen ja kuka ei. En ajattele asiaa puhtaan materialistisesti.

Olen melko varma että suurimmalle osalle rahallista tukea saavista pystytään määrittelemään kohtuullisen hyvin jonkinlainen odotusarvo kuinka paljon hän tulee tuottamaan tai maksamaan yhteiskunnalle.

Lainaus
No jos elättejä on kirjaimellisesti liikaa niin tietenkin ongelmia tulee. Toisaalta jos elätät muita, hekin elättävät sinua;

Jos elätän muita niin hekin elättävät minua jos ja vain jos hekin ovat yhteiskunnalle hyödyksi. Siipeilijät eivät elätä ketään, eivät edes itseään sillä sekin on muiden vastuulla. Tuo ei poikkea kuin korkeintaan marginaalisesti nykytilanteesta.

Lainaus
voit yrittää riskilläkin, koska alin taso, mihin putoat, on toimeentuloturvattu.

Tuossa mallissa ei lainoja ja velkoja ilmeisesti voida periä perustoimeentulosta. Tuosta kuitenkin seuraa se että epäonnistuneen yrityksen jälkeen ei kannata enää tehdä mitään palkalllista työtä sillä rahat menisivät velkoihin. En itseasiassa ole varma eroaako tämä loppujen lopuksi mitenkään nykytilanteesta.

Lainaus
Lainaus
En oikein osaa pitää rahajärjestelmää syypäänä tuohon. Kertoisitko jonkin mielekkään vaihtoehdon tällä "pahalle" rahajärjestelmälle?

On rahajärjestelmässä hyviäkin puolia; jos otettaisiin käyttöön kansalaispalkka, niin periaatteessahan silloin annetaan ruokaa ja joku (surkea) kämppä "ilmaiseksi".

Jos ei liikaa takerruta yksityiskohtiin niin näinhän tehdään nyt jo mutta sitä ei nimitetä kansalaispalkaksi.

Lainaus
Kuitenkin tässä raha antaa lopullisen vapauden kuluttaa se kuten ihminen parhaaksi näkee.

Sehän se rahan idea on: vaihdon väline. On helpompaa myydä saviruukku ja ostaa pari pihviä kuin vaihtaa saviruukku kirveeseen, kirves neljännestonnin vehnäkuormaan, vehnä pöytävalaisimeen ja valaisin pihviin.

Lainaus
Alkuperäisessä kommentissani ajattelin yhteisöä ilman rahaa - siellä jos joku ei tee kertakaikkiaan mitään yhteisön eteen, hän varmasti joutuu siitä vastuuseen - siinä ihmiset kohtaavat ja asia hoidetaan ja kaikki saavat suunvuoron.

Ja lopputulos on sama jota minäkin ajan takaa eli hänet joko pakotetaan töihin tai sitten jätetään oman onnensa nojaan.

Lainaus
Nyky-yhteiskunnassa asia on toisin, ja kerjäläisiä lähinnä potkitaan sivuun, jottei kunnon kansalaiset joutuisivat näkemään hätää ja kärsimystä omassa yhteiskunnassaan.

Samalla tavalla ne kerjäläiset potkitaan tuossa toisessakin yhteiskunnassa sivuun.

Lainaus
Totta että puuhastelu ei välttämättä tuota yhteistä hyvää. Mutta on erikoista kritisoida taidetta, josta et pidä tai jota et ymmärrä.

En kritisoinut pelkästään taidetta vaan lähinnä yhteiskunnan rahojen käyttämistä sen taiteen tukemiseen. Ei se minulta ole pois joku haluaa tukea omaa hovitaiteilijaansa joka tekee "taidetta" jota minä en ymmärrä. Koen kuitenkin olevani täysin oikeutettu kritisoimaan yhteiskunnan rahojen käyttöä ja minusta niille olisi parempiakin kohteita kuin taide jota "rahvas" ei edes pidä taiteena.

Lainaus
Lainaus
Hän voi kuitenkin käyttää yhteiskunnan vaikuttamiskeinoja jos hän haluaa tuohon sopimukseen muutosta tai vaihtoehtoisesti hän voi muuttaa ja liittyä toisenlaiseen yhteisöön.

Kyllä, sitten toinen keskustelu onkin, toteutuuko demokratia länsimaissa ja voiko se koskaan toteutua...

Se on sitten eri asia. Väittäisin että länsimaissa demokratia toteutuu huomattavasti paremmin kuin keskimäärin muissa maissa.

Lainaus
Lainaus
Tai sitten työnantaja joutuu maksamaan työehtosopimusten mukaista palkkaa työntekijälle ja hän itse elää nälkäkuoleman partaalla valvoen yöt kun rahat eivät riitä sen enempää ruokaan kuin lainan korkoihin lyhennyksistä nyt puhumattakaan.

Yrittäjällä on toiminnassaan huomattavasti suuremmat riskit kuin työntekijällä, joten menestyessään hänen tulee tietysti saada myös voittoa sijoitukselleen.

Ehkä näin, mutta riski ei olisi iso, jos kaikkien yhteisön jäsenien toimeentulo turvataan.

Eivät ne lainat mihinkään katoa. Yrittäjällä se perustoimeentulokin menisi firman tukemiseen jos firma sitä vaatisi. Ei siinä omia ja firman rahoja erotella sen enempää kuin nykyäänkään. Jos firma kaatuu niin lainat ja velat olisivat edelleen niskassa (vaikka niitä ei perustulosta voisikaan periä).

Lainaus
Lainaus
Periaatteessa ei ole. Niistä miljoonavoitoista maksetaan varsin paljon veroa ja niiden saamiseksi on jouduttu ottamaan taloudellisia riskejä. Menestys ei ole mikään automaatio vaan se vaatii liikemiestaitoa, toimivan liikeidean ja mahdollisesti hieman tuuriakin. Jos homma menee niin sanotusti reisille niin yrittäjä voi menettää omaisuutensa ja jäljelle voi jäädä pelkkää velkaa. Työntekijän ei tarvitse tehdä muuta kuin hakea seuraavalle töihin.

Tämä kaikki on kuitenkin argumentaatiota oletuksella, että elämme kapitalistisessa yhteiskunnassa. Varmaan pitää paikkansa.

Mielestäni tuossa kohdassa puhuttiin nykytilanteesta ja sen epäoikeudenmukaisuudesta kun työnantajat sortavat työntekijöitä.

Lainaus
Lainaus
Lähdetään liikkeelle perustarpeista. Kuka puuhastelisi ruokaa niin paljon että sitä riittäisi kaikille? Voidaan ainakin aluksi jättää huomiotta se miten kilteiltä arabisediltä saadaan polttoainetta. Sovitaan että he puuhastelevat meille öljyä tarpeeksi jotta saadaan koneet liikkeelle.

Olisi tietysti hyvä määritellä kuinka laajalle tämä puuhastelukoe ulotetaan. Suomi, Eurooppa (EU) vai koko maailma?

Kyllähän asioita voidaan automatisoida.

Minkä automatisoinnista puhut? Ruoantuotannon?

Lainaus
En tiedä minkälainen malli olisi paras isoille yhteisöille. Varmasti eri kokoisille sopii erilaiset hallinnot.

Pienet yhteisöt voivat toimia kommuuneinakin mutta suurissa yhteisöissä käytettävän mallin pitäisi olla itsekorjaava. Kommuunin toimivuus riippuu vahvasti henkilöiden välisistä ihmissuhteista. Jäsenmäärän kasvaessa homma vähitellen leviää käsiin kun yhteisön sisään rupeaa muodostumaan erilaisia kuppikuntia joiden intressit ovat keskenään ristiriidassa.

Lainaus
Kyllähän kommuuneita on ja ne toimivat, jokaisella jäsenellä on omat vuorot tehdä työtä johon kuuluu ruoan hankkiminen / tekeminen jne.

Kommuunit ovat lähtökohtaisesti pieniä yhteisöjä. Kommuunista riippuen he joko kykenevät tuottamaan ruokansa itse (maatalous- ja keräilypainotteinen kommuuni) tai sitten he hankkivat ruokansa pahan kapitalistijärjestelmän tuottamasta hukka-aineksesta eli dyykkaavat kauppojen ja ravintoloiden roskiksia (kaupunkipainotteinen kommuuni). Merkittävin ero näiden kahden kommuunin välillä on se että ensimmäinen voi olla omavarainen, mutta jälkimmäinen on täysin riippuva ympäröivästä yhteiskunnasta.

Jos nykyinen elintaso halutaan säilyttää niin en pidä ensimmäistäkään kommuunityyppiä mahdollisena. Koko Suomen mittakaavassa ei toimisi yksi suuri kommuuni. Suomen pitäisi täyttyä pienten kommuunien verkostosta. Tässä kohtaa voi miettiä vaikka 1900-luvun vaihdetta ja kyläyhteisöjä.

Lainaus
Kaikkein hankalin aihe piraattipuolen kannalta on varmaan tietokonepelien suunnittelijat / tekijät.

Minusta se on ehkä kaikkein selkein aihe. Peli on selvä tuote johon myydään käyttöoikeus joka aikarajoitteisena (nettipelit) tai rajoittamattomana (perinteiset pelit).

Musiikkipuolella maksetaan tuotteen lisäksi julkisissa tiloissa kuuluvista radioista (mukaanlukien taksit ja kaupungin puistotyöntekijöiden radiokuulosuojaimet) ja medioille mahdollisesti tapahtuvasta kopioinnista (ns. kasettimaksu).

Lapsena muuten luulin että artistit ja heidän levy-yhtiönsä joutuvat maksamaan radioasemille jotta heidän musiikkiaan soitetaan. En osaa kuvailla kuinka hämmästynyt olin kun asian oikea tila selvisi minulle. Luulisi nyt että radiot saisivat soittolistansa täyteen sellaisestakin musiikista josta ei tarvitse maksaa tekijänoikeuskorvauksia.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #71 : 10.10.08 - klo:11.56 »
Tuottavuusnäkökulmasta tai sitten ei, on määrättyjen opintojen (opintopisteiden) suoritus edellytys tuottavaksi kansalaiseksi pääsemiselle. Mainitsemasi suoritusorientaatio on kuulostaa minusta terveeltä järjeltä. Toki yliopistojen ja muidenkin oppilaitosten koulutuksessa, sen rakenteessa on varmaankin / aina on parantamisen varaa.

Eihän nykyisessä menossa ole mitään ongelmaa, jos kukaan ei valita. Suoritusorientaatio on tällä hetkellä niin vahvoilla, ettei moni sitä käsitäkään. Asioiden ymmärtämisellä ei tehdä mitään, vain tentin läpäisemisellä. Eikä tässäkään kai ole mitään vikaa joidenkin mielestä.

Lainaus
Eli sekä tutkimus, opetus, että opiskelu tähtäävät vain HILLON saamiseen? No onhan ihminen raadollinen ja varmasti hillo ja muukin maistuu pitkien ja (opintotuella elävillä) köyhien vuosien jälkeen.

No tässä on monikin argumentoinut, ettei kukaan tekisi tiedettäkään, jos joutuisi julkaisemaan tuloksensa kaikkien vapaaseen käyttöön. No, nyt tämä sana tiede on tupsahtanut tähän vaivihkaa, ehkä olisi parempi sanoa, että kaupallisten sovellusten kehittäminen on vallannut alaa tiedepiireistä. On ihan tosi, että tiedekin on nykyään kaupallistettu, ja jokaista julkaistua artikkelia vastaa rahasumma, jonka vastaava laitos saa. Sitä voi itse kukin miettiä, onko tämä hyväksi!

Lainaus
Suurin osa tieteestä ei synny ilmaiseksi eikä 600 eurolla kuussa.

Kyllä kaikki suuri tiede on ideoita, jotka syntyvät aivojen tarvitseman ruuan hinnalla.

Lainaus
Miksi ei saisi kritisoida, jotain minkä olemassaoloa ei ymmärrä. En ymmärrä alkeita enempää fysiikan tutkimuksesta, vaikka matematiikasta aikanaan graduni tenkin, mutten silti kyseenalaista fysiikan arvoa tieteenä. Osa taiteesta tuntuu olevan suunnattu niin pienelle yleisölle, että sen tukeminen verovaroista tuntuu minusta oudolta. Sama koskee minusta urheilua; panostukset koko kansan liikkeelle saamiseen olisivat paljon hyödyllisempiä kuin ammattilaisurheilijoiden tukeminen valtion rahalla. Menkööt tämä viimeinen kommentti samaan muurahaispesään kuin muukin keskustelu  ;D

No toki kaikkeahan saa kritisoida :) Itse en näe järkeä kritisoida taidetta siihen tyyliin, että sille ei pitäisi antaa apurahoja. En minä ole kukaan määrittämään, millaista taiteen pitäisi olla tai mistä ihmisten pitäisi nauttia.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #72 : 10.10.08 - klo:13.30 »
Muihin juttuihin en ota kantaa mutta mun mielestä ammattilaisurheilua tai taidetta ei pitäis tukea yhteisön rahoilla, vaan yhteisön vapaaehtoisten yksilöiden (yksityishenkilöiden, yhdistysten, yritysten jne.) toimesta. Taiteilijat myös voisivat rahoittaa musiikkinsa tai kakka-pissa-installaationsa tekemisen joko yksityisten tukijoiden tuella tai lainarahalla ja maksaa sitten velan teoksensa myyntituloilla. Tähän yhteisö mielestäni voisi myöntää lainoja.

Ammattiurheileminen kylläkin muuttuisi aika vaikeaksi vaikkapa pitkänmatkan juoksijoille, kun ne joutuisi olemaan myös päivätöissä.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #73 : 10.10.08 - klo:13.37 »
Ammattiurheileminen kylläkin muuttuisi aika vaikeaksi vaikkapa pitkänmatkan juoksijoille, kun ne joutuisi olemaan myös päivätöissä.

Tökkäsi silmään tuo. Eikös tuo ollut melko yleistäkin puoli vuosisataa sitten? Amatööriys(?) kunniaan urheilussa!

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #74 : 10.10.08 - klo:21.35 »
Suurin osa tieteestä ei synny ilmaiseksi eikä 600 eurolla kuussa.
Kyllä kaikki suuri tiede on ideoita, jotka syntyvät aivojen tarvitseman ruuan hinnalla.

Hmm... Siis orjatyötä ruokapalkalla? Majoitus sillan alla tai yliopiston labrassa?

Lainaus
No toki kaikkeahan saa kritisoida :) Itse en näe järkeä kritisoida taidetta siihen tyyliin, että sille ei pitäisi antaa apurahoja. En minä ole kukaan määrittämään, millaista taiteen pitäisi olla tai mistä ihmisten pitäisi nauttia.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei osa yhteiseen kassaan rahoja maksavista halua niitä käytettävän "taiteen" tukemiseen vaan ennemmin johonkin oikeasti hyödylliseen?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5776
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #75 : 11.10.08 - klo:14.35 »
Lainaus käyttäjältä: planetaristi
Kyllä kaikki suuri tiede on ideoita, jotka syntyvät aivojen tarvitseman ruuan hinnalla.
Eikä mitään teorioita tarvitse todistaa käytännössä? Ajat on taineet hiukan muuttua Newtonin ajoista.

Ja herää myös kysymys, kuka tällaiset henkilöt valitsisi ja millä perusteilla? Maksaisitko minulle osan tuloistasi jos lupaisin alkaa tutkimaan tosissaan jotain tieteellistä asiaa?

Lainaus käyttäjältä: mgronber
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei osa yhteiseen kassaan rahoja maksavista halua niitä käytettävän "taiteen" tukemiseen vaan ennemmin johonkin oikeasti hyödylliseen?
Epäilemättä enemmistö on tällä kannalla.

Jos taiteilijoita pitää tukea, niin se saisi mielestäni tapahtua vain hetkellisesti ja vain siinä tapauksessa jos tästä taiteilijasta on oikeasti tulossa jotain muuta, kuin boheemi kotona oleva haaveilija, joka ei edes yritä tosissaan.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #76 : 18.10.08 - klo:23.38 »
Hmm... Siis orjatyötä ruokapalkalla? Majoitus sillan alla tai yliopiston labrassa?
Mielestäni seurasit keskustelua huonosti, mutta vastataan nyt tähän että omasta puolestani ilmainen ruoka loppuelämäkseni + majoitus yliopiston järjestämässä (kunnollisessa) asunnossa ei kuulosta ollenkaan pahalta.

Lainaus käyttäjältä: mgronber
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei osa yhteiseen kassaan rahoja maksavista halua niitä käytettävän "taiteen" tukemiseen vaan ennemmin johonkin oikeasti hyödylliseen?
Sinä et osaa määrittää sitä, mikä on oikeasti hyödyllistä. Sinä et myöskään saa määrittää hyödyllisyyttä, enkä minä.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #77 : 18.10.08 - klo:23.49 »
Eikä mitään teorioita tarvitse todistaa käytännössä? Ajat on taineet hiukan muuttua Newtonin ajoista.

Ja herää myös kysymys, kuka tällaiset henkilöt valitsisi ja millä perusteilla? Maksaisitko minulle osan tuloistasi jos lupaisin alkaa tutkimaan tosissaan jotain tieteellistä asiaa?
No pitääkö sen teorian kehittäjän tosiaan itsenäisesti hoitaa myös teoriaa tukeva kokeellinen työ? Matematiikassa tällaista ei ole, fysiikan teorioiden testaaminen voi olla työlästä/isoja projekteja ja niitä tehdään yhteistyönä aikojen kuluessa, sama mahdollisesti kemian ja vastaavien kanssa.

Minä maksan sinulle jo nyt osan tuloistani pitääkseni sinut terveenä, jotta voit kehittää teoriaa. Maksaisin mielelläni myös lisää verojen muodossa, jotta saataisiin sinullekin kansalaispalkka. Samalla ymmärtäisin, että vastaava kansalaispalkka on myös itselläni ja voisin joko a) tehdä taidetta b) tehdä tiedettä c) perustaa yrityksen ilman suurempaa pelkoa tulevasta.

Lainaus
Jos taiteilijoita pitää tukea, niin se saisi mielestäni tapahtua vain hetkellisesti ja vain siinä tapauksessa jos tästä taiteilijasta on oikeasti tulossa jotain muuta, kuin boheemi kotona oleva haaveilija, joka ei edes yritä tosissaan.
Tämä on vaikea kysymys, en minäkään todellakaan siedä kaikkea, mikä taiteeksi lasketaan (varsinkaan musiikin saralla). "Laadukasta" taidetta tulee tukea ja "lahjakkaita yksilöitä".

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #78 : 19.10.08 - klo:00.10 »
Olisi ehkä syytä avata uusi aihe, jossa paneudutaan erityisesti yhteiskunnan pohtimiseen. Kokonaisuudessaan täältä ei ole vielä tullut keneltäkään yhtäkään argumenttia, mikä olisi muuttanut omia ajatuksiani hirveästi mihinkään suuntaan. Elämme rahajärjestelmässä, ja nähtävästi ihmisillä on vaikeuksia miettiä asioita systeemin ulkopuolelta. Minusta on naaivia ajatella, että yhteiskuntamme on kehittynyt mahdollisimman tehokkaasti tähän pisteeseen, ja että vallalla oleva systeemi on tehokkain. Kommunismi, kapitalismi... ne ovat kummatkin ideaalisia systeemejä, jotka eivät ole missään toteutuneet vapaasti ja jotka olettavat ihmisen luonteesta jotain.

Yhtä asiaa en vaan vieläkään ymmärrä: miksi on niin vaikeaa ihmiselle vain antaa? Mgronber, en ymmärrä :) Nyky-Suomi on täynnä asioita, joista et varmaankaan haluaisi maksaa, mutta joista kumminkin maksat verojen kautta. Siinä missä et halua tukea aloittelevaa pissa-kakka-taiteilijaa en minäkään haluaisi tukea koulun uskonnonopetusta. Jos oikein tulkitsen aikaisempaa keskusteluamme, haluaisit lopulta yhteiskunnan, jossa ei ole mitään ilmaiseksi eikä veroja vaan kaikesta maksetaan; tällöinhän et maksa mistään ylimääräisestä eikä elintasosi kärsi haluamattasi.

Minusta voidaan siirtyä eteenpäin kohti immateriaalisten oikeusasioiden pohtimista. Aloitan tällä:
http://ev1.org/chevron.htm

Auto- ja öljyjätti Chevron osti lopulta akkupatentin, joka olisi ilmeisesti vieläkin paras mahdollinen sähköautoihin. Akun tuotanto lakkautettiin. Millä tavalla patenttijärjestelmä on hyväksi tässä tapauksessa? Missä tilanteessa olisi sähköautobisnes ilman tätä patenttia? Jos minulta kysytään, jarruttaa ihmiskunta tässä omaa kehitystään ihan turhaan.


mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Piraattipuolue
« Vastaus #79 : 19.10.08 - klo:01.56 »
Hmm... Siis orjatyötä ruokapalkalla? Majoitus sillan alla tai yliopiston labrassa?
Mielestäni seurasit keskustelua huonosti, mutta vastataan nyt tähän että omasta puolestani ilmainen ruoka loppuelämäkseni + majoitus yliopiston järjestämässä (kunnollisessa) asunnossa ei kuulosta ollenkaan pahalta.

Minun virheeni, pahoittelen.

Mitä tuohon kunnolliseen majoitukseen sisältyy ja kuinka yliopisto/yhteiskunta rahoittaa ruoan ja asunnon? Ketkä kaikki ovat siihen oikeutettuja?

Lainaus
Lainaus käyttäjältä: mgronber
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ettei osa yhteiseen kassaan rahoja maksavista halua niitä käytettävän "taiteen" tukemiseen vaan ennemmin johonkin oikeasti hyödylliseen?
Sinä et osaa määrittää sitä, mikä on oikeasti hyödyllistä.

Tässä tapauksessa osaan määritellä mikä on hyödyllisempää. Vaikeampaa olisi määritellä mikä on hyödyttömämpää.

Lainaus
Sinä et myöskään saa määrittää hyödyllisyyttä, enkä minä.

Kuka sen sitten saa määritellä? Päteekö tuo kielto hyödyllisyyden määrittämiseen kaikissa asioissa (esim. terveyspalveluissa, julkisessa liikenteessä, kansalaispalkassa, jne.) vai ainoastaan tässä tapauksessa? Jos se pätee kaikissa asioissa niin miten ylipäätään voidaan päättää mihin yhteisiä rahoja käytetään ja kuinka ne jaetaan? Jos se pätee vain tässä niin miksi yhteisillä rahoilla pitää tukea toimintaa jonka hyödyllisyyttä ei edes pysty arvioimaan?


Kello 00:10 kirjoitettuun viestiin vastannen myöhemmin paremmalla ajalla.