Kirjoittaja Aihe: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus  (Luettu 2904 kertaa)

jakke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« : 10.05.08 - klo:10.47 »
 Tilanne on tämä.Työkaveri pyysi poistamaan linuksin koneeltaan (sunnuntaina olen menossa asiaa suorittamaan).Ja asentamaan uudestaan.En ole henkilökohtaisesti nähnytkään linux-käyttöjärjestelmää,mutta windoussin kanssa pärjään kiitettävästi.Kaverini ei todellakaan osaa toimia koneensa kanssa.
Hänellä on koneellaan ubundu vers 8.04.Aiemmin oli toimiva versio 7.04.Koneella on vain ja ainoastaan ubundu,ei siis mitään windous kamaa.Ongelmat alkoivat kun uuden version asensi koneeleen.Joku sanoi että kun ajaa vanhan version cd-levyltä niin ongelma ratkeaisi? Vai täytyyko kuitenkin jotenkin muuten uusin versio poistaa? Ja poistetaanko kaikki linux-versiot versiot koneelta samalla kaavalla?
Entä miten itse ohjelman poisto-operaatio tapahtuu? naputellanko koneen käynnistyksen yhteydessä f-10 funkiota kuten windousissa? entä sen jälkeen.Mitä täytyy tehdä ja mihin kohtaan mennä että saa kovalevyn formatoitua? Onko jotain erikoiskäskyä formatointin suorittamiseksi.Muun jätän hänen huolekseen kun olen ensin saanut vanhan poistettua.Se linuksi joka hänellä on asennetava on aikaisemmin koneessa toiminut.Nyt vaan muuten toimintahäiriöitä koneessa,jonka takia täytyy operaatio tehdä

Auttakaa hyvät linux-ihmiset.ehkä innostun itsekkin linuksia asentamaan,mikäli saan tästä operaatiosta hyvät fiilikset.
Kiitos

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #1 : 10.05.08 - klo:10.53 »
Ei sitä järjestelmää tarvitse asentaa välttämättä uudestaan. Helpompaa voisi olla jos tietäisi mitä kaverisi on tehnyt?

Asentanut puhtaalta pöydältä siihen version 8.04.
päivittänyt 7.10 -> 8.04.
Mikä laite temppuilee.

Jos kerta kaverisi osasi itse asentaa jo koneelleen ubuntun, niin mikä estää sen itse uudelleen asentamisen?
Olisiko parempi vinkata kaverille tästä sivustosta, niin voisi ratkoa ongelmat kädestäpitäen ;)

Se asentaminen ei oikeastaan vaadi mitään muuta kuin CD sisään, asenna kuvakkeen klikkaamista ja pariin kysymykseen vastaamista.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jakke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #2 : 10.05.08 - klo:10.59 »
Ei sitä järjestelmää tarvitse asentaa välttämättä uudestaan. Helpompaa voisi olla jos tietäisi mitä kaverisi on tehnyt?

Asentanut puhtaalta pöydältä siihen version 8.04.
päivittänyt 7.10 -> 8.04.
Mikä laite temppuilee.

Jos kerta kaverisi osasi itse asentaa jo koneelleen ubuntun, niin mikä estää sen itse uudelleen asentamisen?
Olisiko parempi vinkata kaverille tästä sivustosta, niin voisi ratkoa ongelmat kädestäpitäen ;)

Se asentaminen ei oikeastaan vaadi mitään muuta kuin CD sisään, asenna kuvakkeen klikkaamista ja pariin kysymykseen vastaamista.


Kaveri sanoi ettei muka mahdu uusi versio hänen koneelleen ? ?  En tiedä mikä varsinaisesti temppuilee.Kone on vaan kuuluu "sekaisin" päivityksen jälkeen On yrittänyt ajaa siis cd levyltä sitä vers 7.0 uudelleen koneelle,vaikka on jo koneella 8.4,jos ongelma olisi ratkennut mutta sanoi ettei mitään tapahtunut,sanoi vielä yrittävänsä uudestaan

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #3 : 10.05.08 - klo:11.02 »
Buuttaat vaan linuksin cd:ltä, jos normaali versio eli live levy niin Ubuntu asentuu cd:ltä suritettavana, eli voi huoleti kokeilla.

Kun Ubuntu on latautunut cd:ltä niin työpöydällä on kuvake, asenna Ubuntu, toimi ohjeen mukaan ja osiointivaiheessa valitset käytä koko levyä (huom.. tämä poistaa kaiken aiemmin asennetun).

Toinen vaihtoehto on valita osioi itse jolloin voit määrittää kaikki osiot itse (juuriosio (/) ja swap osio (noin kaksi kertaa fyysinen muisti on sopiva koko, nämä osiot on pakollisia, lisäksi jos tekee home osion erillisenä niin käyttäjän tiedot säilyvät uudelleen asennuksessa kunhan ei formatoi home osiota.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jakke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #4 : 10.05.08 - klo:11.07 »
Buuttaat vaan linuksin cd:ltä, jos normaali versio eli live levy niin Ubuntu asentuu cd:ltä suritettavana, eli voi huoleti kokeilla.

Kun Ubuntu on latautunut cd:ltä niin työpöydällä on kuvake, asenna Ubuntu, toimi ohjeen mukaan ja osiointivaiheessa valitset käytä koko levyä (huom.. tämä poistaa kaiken aiemmin asennetun).

Toinen vaihtoehto on valita osioi itse jolloin voit määrittää kaikki osiot itse (juuriosio (/) ja swap osio (noin kaksi kertaa fyysinen muisti on sopiva koko, nämä osiot on pakollisia, lisäksi jos tekee home osion erillisenä niin käyttäjän tiedot säilyvät uudelleen asennuksessa kunhan ei formatoi home osiota.

Terveisin jori52

Hyvä.Kiitos.Ainut propleema tuntuu olevan se ettei aikaisemmin ollut tapahtunut mitään kun oli yrittänyt cd:ltä ajaa vanhaa versiota,lieneekö yrittänyt vaan riittävän pitkään? täytyy antaa hänelle puhelin ohjeita ja palata asiaan jos tarvetta on

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #5 : 10.05.08 - klo:11.10 »
[offtopic]linux on oikeastaan pelkkä kernel ja gnu/linux on ohjelmat+kernel.[offtopic]

Kuulostaa siltä, että kaveri yrittää luoda uuden järjestelmän vanhan asennuksen viereen. jolloin varsinkin vanhemmilla
kannettavilla saattaa tila loppua.

Itsekin suosittelen tuota osioi itse kohtaa.
Johon määritellään:
juuriosio / ext3
koti /home ext3
swap
Koot annetaan megoina. (1024MB=1GB)

Tällaisella osioinnilla saavutetaan se hyöty että kotikansio säilyy, vaikka järjestelmän
päivittää tai asentaa vanhemman uudelleen asennuksessa.

Voit harjoituksena kokeilla itse, järjestelmä ei asennu mihinkään kiintolevylle ennenkuin on viimeistä "yes" kohtaa klikannut.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubundu ohjelman poisto ja uudelleen asennus
« Vastaus #6 : 10.05.08 - klo:11.10 »
Buuttaat vaan linuksin cd:ltä, jos normaali versio eli live levy niin Ubuntu asentuu cd:ltä suritettavana, eli voi huoleti kokeilla.

Kun Ubuntu on latautunut cd:ltä niin työpöydällä on kuvake, asenna Ubuntu, toimi ohjeen mukaan ja osiointivaiheessa valitset käytä koko levyä (huom.. tämä poistaa kaiken aiemmin asennetun).

Toinen vaihtoehto on valita osioi itse jolloin voit määrittää kaikki osiot itse (juuriosio (/) ja swap osio (noin kaksi kertaa fyysinen muisti on sopiva koko, nämä osiot on pakollisia, lisäksi jos tekee home osion erillisenä niin käyttäjän tiedot säilyvät uudelleen asennuksessa kunhan ei formatoi home osiota.

Terveisin jori52

Hyvä.Kiitos.Ainut propleema tuntuu olevan se ettei aikaisemmin ollut tapahtunut mitään kun oli yrittänyt cd:ltä ajaa vanhaa versiota,lieneekö yrittänyt vaan riittävän pitkään? täytyy antaa hänelle puhelin ohjeita ja palata asiaan jos tarvetta on

Jos kaverilla on nettiyhteys, olisi helpompaa jos hän ottaisi itse yhteyttä tänne.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!