Muut alueet > Muut käyttöjärjestelmät ja Linux-jakelut

Fedora, Debian vai Ubuntu?

(1/3) > >>

Make1:
Terve! Eli mikä noista sopii hyvin koti- serverikäyttöön? Kertokaa vielä mistä voi tilata Fedoran ja DEbian levykkeen? Laittakaa tähän Debianin ja Fedoran
suomenkielisen foorumin osoite jos tiedätte.

Ville Pöntinen:
Millaista serveriä ajattelet? Jakaa tiedostoja, nettiyhteyttä, jne? Kukin noista varmasti osaa homman... Ehkä ratkaiseva merkitys onkin käyttämiesi työasemien jakeluilla; helpoiten yhteensopivuuden saa aikaan pitämällä samaa jakelua sekä työasemissa, että serverissä (vaikka ilman äksää).

SuperOscar:
Minulla on palvelinkoneessa Ubuntu Server, mutta jos nyt asentaisin, valitsisin ehkä Debianin tai CentOSin. Palvelimeen kannattaa joka tapauksessa valita sellainen jakelu, josta voi helpolla tehdä palvelinasennuksen eikä mukaan tulee hirveästi kaikkea työpöytätauhkaa.

Ninnnu:
Ubuntu työpöydälle ja Debian palvelimeen, se on mun mielipide. Debianilla ei vissiin ole mitään "virallista" Suomi-foorumia, eikä siihen saa tilattua ilmaisia levyjä mistään. Täältä saa Debianin ISOt (tarvit vain ekan levyn)

vpv:
Fedora-käyttäjänä voin aina tuoda Ubuntu-foorumille sen verran vastapainoa, että suosittelen RH-perheen distroja ;D .

Jos palvelimen on tosiaankin tarkoitus olla palvelin, eli sillä ei tehdä työpöytäjuttuja, niin sitten laittaisin CentOS 5.1:n, jonka saa vaikka tuolta: http://centos.siirappi.com/centos/5.1/isos/i386/ . Jos en aivan väärin muista, niin minimiasennukseen riittää 1 CD, jos laittaa kuitenkin Gnomen mukaan, niin sitten pitää olla 2 ensimmäistä CD:tä.

Miksei palvelimeen voisi laittaa Fedoraakin, mä olen käyttänyt sitä omassa kotipalvelimessa, mutta Fedoraan tulee kuitenkin aika paljon päivityksiä ja tukiaika on vain noin vuoden ajan. CentOSin tukiaika taitaa olla 5 vuotta per julkaisu, joten siinä ehtii yleensä jo yhden kotiserveriraudankin käyttää loppuun ;) . Debian on varmasti myös ihan hyvä vaihtoehto palvelimen käyttikseksi. Ubuntun käyttämisestä palvelimena ei ole mulla kokemusta.

Fedoralle tai CentOSille ei ihan varsinaista omaa foorumia ole suomeksi, mutta täällä Muut jakelut -alueella tai linux.fi:n foorumilla osoitteessa http://linux.fi/foorumi/ voi varmaankin kysellä apua. Linux-pajalla on myös edelleen Fedora-alue foorumilla, mutta he ovat näemmä lopettamassa toimintaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta