Kirjoittaja Aihe: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.  (Luettu 2695 kertaa)

dgh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« : 03.02.06 - klo:18.08 »
Miten voin Ubuntussa estää tietyltä ohjelmalta internetyhteyden? Porttien blokkaaminen ei käy, koska eri ohjelmat voivat käyttää samoja portteja. Iptablesilla ei taida ainakaan onnistua tietyn ohjelman blokkaaminen?

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #1 : 03.02.06 - klo:18.21 »
Itsekin olen haeskellut tuota graafisena jo pitkään, tuloksetta.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

dgh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #2 : 03.02.06 - klo:18.26 »
Minulle kelpaisi ei-graafinen tapakin  :-\

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #3 : 03.02.06 - klo:18.28 »
sen kummemmin ratkaisua tarjoamatta, minua tosiaan kiinnostaisi tietää miksi joku ohjelma pitäisi blokata?
Janne

dgh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #4 : 03.02.06 - klo:18.36 »
sen kummemmin ratkaisua tarjoamatta, minua tosiaan kiinnostaisi tietää miksi joku ohjelma pitäisi blokata?

Arvasin että joku kysyy tätä  ;D. Linuxohjelmissa nyt on vähemmän blokkailtavaa, kuin windowsohjelmissa, mutta esimerkiksi Wine olisi mukava blokata kun käyttää joitakin windowsohjelmia jotka yrittävät muodostaa epämääräisiä yhteyksiä ilman tarvetta. Tällä hetkellä mitään varsinaista linuxohjelmaa minulla ei ole, mikä pitäisi blokata, mutta voihan sellainenkin vastaan tulla. Erityisesti jos asentaa paketinhallinnan ulkopuolelta ohjelmia, olisi hyvä pystyä blokkaamaan ne, jotka eivät oikeasti internetyhteyttä toimiakseen tarvitse.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #5 : 03.02.06 - klo:21.05 »
Mahdollistahan tuo toki on vie vain aika paljon resursseja. Iptablesilla säätää paketit queueen ja snortilla haistelee sopivan säännön mukaan niistä plonkattavat. Mitään graafisen puolen ohjelmaa tuohon ei taida olla, mutta winen ajaminen jossain hiekkalaatikossa voisi olla helpoin ja jopa tehokkain ratkaisu.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

dgh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Tietyn ohjelman internetyhteyden estäminen.
« Vastaus #6 : 04.02.06 - klo:16.32 »
Mahdollistahan tuo toki on vie vain aika paljon resursseja. Iptablesilla säätää paketit queueen ja snortilla haistelee sopivan säännön mukaan niistä plonkattavat. Mitään graafisen puolen ohjelmaa tuohon ei taida olla, mutta winen ajaminen jossain hiekkalaatikossa voisi olla helpoin ja jopa tehokkain ratkaisu.

Mitenköhän tämä "hiekkalaatikossa" ajaminen käytännössä tapahtuu?

Saattaa mennä vähän offtopic, mutta linuxmaailmassa näköjään sokeasti luotetaan paketinhallinnan tarjoamiin turvallisiin ohjelmiin. Paketinhallinta on kyllä hyvä ajatus ja toimivakin käyttöjärjestelmän osien päivittämiseen, mutta kaikkien ohjelmien päivitys sitä kautta ei tule koskaan onnistumaan. Vaikka laittaa mitkä repot paketinhallintaan, on satoja ohjelmia joista on kuukausia tai jopa vuosia vanhat versiot (esim xMAME). Ja sitten taas ei julkisessa levityksessä olevat ohjelmat. Niitä ei taida saada asennettua ihan apt-get install tyylillä. Kun asentaa ohjelmia, ei voi aina olla täysin varma lähteen luotettavuudesta. Jos jättää sellaiset ohjelmat asentamatta, käytettävyys kärsii aika paljon.