Kirjoittaja Aihe: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!  (Luettu 4081 kertaa)

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
http://www.informationweek.com/news/software/linux/showArticle.jhtml?articleID=207200145

We tested openSUSE, Ubuntu 8.04, PCLinuxOS, Mandriva Linux One, Fedora, SimplyMEPIS, and CentOS 5.1. All performed well, and each had at least one truly outstanding feature.

As predictable as this may sound, Ubuntu 8.04 remains one of the best desktop distributions for many good reasons: it works with almost any hardware you throw at it, and has tons of features for both existing Linux users and prospective converts from Windows

Sekä tietysti keskustelua Slashdotissa aiheesta:
http://tech.slashdot.org/article.pl?no_d2=1&sid=08/05/05/1440214
« Viimeksi muokattu: 06.05.08 - klo:09.10 kirjoittanut Ux64 »


UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #2 : 06.05.08 - klo:20.36 »
Kyllä, kyllä. Taas kerran näitä "asennan ja katson miten alussa lähtee rullaamaan" hehkutuksia. Minulla painaa vaakakupissa toiset asiat. Minkä ihmeen vuoksi CentOS on mukana?
Rautatuki riippuu erittäin paljon siitä miltä aikakaudelta kerneli on (+tietysti siitä tuleeko mukana ehkä tarvittavaa firmwarea).

Esimerkkinä olen nähnyt arvosteluja siduxista (=paras  ;D), missä ollaan sivuutettu lähes kokonaan Debian Unstable , tavoitteet (ankaraa arvostelua koodekkien puutteesta kertovista  velhoista jne) ja keille se on suunnattu  ::)

Taidan olla näihin aika kypsä.  8)
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #3 : 07.05.08 - klo:07.13 »
Minustakin oli kyllä hyvin pintapuolinen ja aivan liikaa nimenomaan suoraan asennuksen jälkeiseen toimivuuteen tietyillä laitekokoonpanoilla keskittyvä jakelu.

Onhan se kiva, jos jakelu sattuu toimimaan ilman säätämistä, mutta yleensä joissain jakeluissa esiintyvät ongelmat saa korjattua. Itselleni paljon tärkeämpi piirre jakelussa ovat sen tavoitteet ja periaatteet. Koetin tähän haeskella muutamalta jakelulta ne:
En ole kovin hyvin perillä kaikkien edellämainittujen jakeluiden www-sivustoista, joten jos noihin on parempia ehdottaa, niin voin vaikka vaihtaa niitä.

Joillekin jakeluille tavoitteiden löytäminen on huomattavan vaikeaa. Erityisesti pienillä jakeluilla mitään virallisempia tavoitteita ei välttämättä olekaan, vaan pienehkö kehitystiimi voi ihan keskenään tuumailla aina kulloiseenkin tilanteeseen sopivan ratkaisun. Itse kuitenkin haluan jakelultani sensorttista pysyvyyttä, ettei se ihan yht'äkkiä mene muuttumaan täysin eriluonteiseksi jakeluksi. Tämän vuoksi on hyvä, että syyt jakelun kehitykseen ja sen ensisijaiset tavoitteet ovat jossain näkyvillä. Pitkällä tähtäimellä näillä on itselleni paljon enemmän väliä kuin sillä, sattuuko vaikka resoluutio tunnistumaan ensimmäisellä yrityksellä oikein. Itselleni riittää se, että jakelun tavoitteiden mukaan voidaan pyrkiä siihen, että se tunnistuu, vaikka se ei välttämättä juuri sillä kertaa tunnistuisi.

Myös suurehko käyttäjämäärä on etu, isommat jakelut ovat yleensä paremmin testattuja.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #5 : 07.05.08 - klo:20.56 »
juu suse sana meni mulla kirosanojen puolelle, asentelin sitä tuossa toissa päivänä ja grup error 17 :/ ei tuu ihan heti laiteltua yhtään susendowsia mihkää
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #6 : 07.05.08 - klo:23.27 »
juu suse sana meni mulla kirosanojen puolelle, asentelin sitä tuossa toissa päivänä ja grup error 17 :/ ei tuu ihan heti laiteltua yhtään susendowsia mihkää
Millä jakelulla ei ole koskaan tullut Grubiin liittyviä virheitä?

Vaikka yhdellä koneella saattaa joku jakelu mennä vähän solmuun, toimii omien kokemuksieni mukaan suurin osa jakeluista suurimmassa osassa niitä tietokoneita, joita nyt pystyy järkevästi tukemaan. Ongelmatilanteessa kannattaa sitten joko hakea apua tai koettaa sitten vaikkapa eri jakelulla. Silti ei kannata lyhyen kokeilun perusteella alkaa lyttäämään jakelua, josta ei käytännössä vielä tiedä juuri mitään.

OpenSUSEa rahoittavalla Novell-yhtiöllä on kyllä minunkin mielestäni turhan paljon yhteyksiä Microsoftiin, mikä on itselleni yksi syy olla käyttämättä kyseistä jakelua. Tästä huolimatta pitää kyllä myöntää, että Novell tekee paljon arvokasta ohjelmistokehitystä ja on ollut tietääkseni myös tärkeässä roolissa Amd:n näytönohjainten dokumentaation vapauttamisessa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #7 : 08.05.08 - klo:18.35 »
Ei Ubuntu mitään voittanut, tuossahan sanotaan, että on "yksi parhaista työpöytäjakeluista".

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linux Shootout: 7 Desktop Distros Compared - Ubuntu voitti!
« Vastaus #8 : 16.05.08 - klo:18.09 »
Lainaus
juu suse sana meni mulla kirosanojen puolelle, asentelin sitä tuossa toissa päivänä ja grup error 17 :/ ei tuu ihan heti laiteltua yhtään susendowsia mihkää

Mulla on käyny noin ubuntulla. ja oon sittä tänne foorumillekkin kirjottanu.
koko errori tuli ennen "listaa".
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle