Kirjoittaja Aihe: Ongelmia 7.10=>8.04  (Luettu 2125 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Ongelmia 7.10=>8.04
« : 02.05.08 - klo:12.40 »
Päivitys Gutsystä Hardyyn sujui lähes loppuun asti ongelmitta, vaan sitten tuli tuollaiset ilmoitukset:

Pakettia "xserver-xorg" ei voitu asentaa

Päivitys jatkuu, mutta paketti "xserver-xorg" ei välttämättä ole toimivassa tilassa. Harkitse virheraportin lähettämistä asiasta

aliprosessi post-installation script palautti virhetilakoodin 1


^^^^^^^^

Pakettia "xorg" ei voitu asentaa

Päivitys jatkuu, mutta paketti "xorg" ei välttämättä ole toimivassa tilassa. Harkitse virheraportin lähettämistä asiasta

riippuvuusongelmia - jätän konfiguroimatta


^^^^^^^

Päivityksiä ei voitu asentaa

Päivitys keskeytyy. Järjestelmäsi voi olla toimimattomassa tilassa. Korjaustoimenpiteet suoritettiin (dpkg --configure -a).

Please report this bug against the 'update-manager' package and include the files in /var/log/dist-upgrade/ in the bugreport.
installArchives() failed

^^^^^^^^

Mikä nyt eteen? Asennus siis keskeytyi ja siistimisvaihe jäi pois.

Aloitussivu kyllä ilmoittaa, että minulla olisi Hardy. Mitä siis uskoa?

Kiitos taas kerran neuvoista, joita toivottavasti tulee. Tarvitsisin selkeät toimintaohjeet.

E-Tikka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #1 : 02.05.08 - klo:13.24 »
Mä oon käyttäny nykyään aina seuraavaa metodia:

/kaikki vanhat omat rojut home - "osiolle" talteen

Ja uus asennus alternate levyltä eikä mitään päivityksiä
verkon kautta. Poikkeuksetta mun sägällä verkon kautta
päivitettäessä jokin / kaikki menee persiilleen;)

Siis /homeen ei uudessa asennuksessa osiointivaiheessa kajota
mitenkään että kamat säilyy.

En tiedä olisko tuohon sudo apt-get update
ja perään sudo apt-get upgrade mitään....?
« Viimeksi muokattu: 02.05.08 - klo:13.26 kirjoittanut E-Tikka »

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #2 : 02.05.08 - klo:14.47 »
Lainaus
Aloitussivu kyllä ilmoittaa, että minulla olisi Hardy. Mitä siis uskoa?

Kyllä tuo sitten on Hardy. Tosin jotkut paketit saattavat olla vanhemmasta versiosta tai rikki.

Virheraportin lähettäminen noiden ohjeiden mukaan on tosiaan harkitsemisen arvoista. Neuvotaan lisää tarvittaessa.
https://bugs.launchpad.net/bugs/+filebug/+login

Päivityksen jatkamiseksi voit kokeilla myös seuraavia komentoja.

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure xserver-xorgYrittää konfiguroida paketin, minkä kanssa on ongelmia. Jos tässä tulee tarkempia virheilmoituksia, niistä olisi apua.

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg --configure -aKonfiguroi kaikki paketit, mitkä ovat konfiguroimattomia.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgradepäivittää paketit uusimpiin versioihin ottaen uudet riippuvuudet huomioon


Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #3 : 02.05.08 - klo:17.45 »
Kiitos vastauksista.

Tein ehdotetut toimenpiteet ja tuossa nuo viimeiseen vastaukseen liittyvät:

koti:~$ sudo dpkg --configure xserver-xorg
[sudo] password for
dpkg: virhe käsiteltäessä xserver-xorg (--configure):
 paketti xserver-xorg on jo asennettu ja konfiguroitu
Errors were encountered while processing:
 xserver-xorg

a@koti:~$ sudo dpkg --configure -a
a@koti:~$ sudo apt-get dist-upgrade
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
Käsitellään päivitystä ... Valmis
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 0 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.


Siis mistä ihmeestä on kyse? Asennus jäi joka tapauksessa kesken, vaan homma tuntuu pelaavan oikein hyvin melkein kaikilta osin, paitsi ettei yläpalkin päivitysnappi toimi. Itse asiassa en  Gutsyn aikana nähnyt kaikkia videoita, Ylen areenan uutisia  ja useimpia nettitv:tä, vaan nyt näen. 

Ehkä kuitenkin jossain vaiheessa on syytä asentaa koko juttu uudestaan, sillä olen sen verran paljon muninut matkan varrella, vaan nyt ei olisi oikein aikaa siihen.

Yksi ongelma kuitenkin on. Joudun päivittämään parin henkilön koneet, sillä heidän taitonsa ovat vieläkin huonommat kuin minun. Toisen kohdalla tulee ongelmaksi se, etteivät Iltasanoman nettipelit toimi. Ne toimivat hyvin, kun oli dapper ja edgy, gutsyn kanssa sai tappelun jälkeen jotenkin toimimaan, vaan nyt Hardyn kanssa eivät näytä toimivan ollenkaan. Osaisiko joku neuvoa, mitä olisi tehtävissä siinä asiassa?

Virheraportin lähettäminen noiden ohjeiden mukaan on tosiaan harkitsemisen arvoista. Neuvotaan lisää tarvittaessa.
https://bugs.launchpad.net/bugs/+filebug/+login


Tuon virheraportin lähettämiseen tarvitsisin kyllä ohjeita. Olen joskus linkkisivulle rekisteröitynyt, vaan en oikein ymmärrä, miten se raportin lähettäminen onnistuu.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #4 : 02.05.08 - klo:19.40 »
Mikäli käsitän oikein, aluksi oli ongelmia xserver-xorg paketin kanssa. Ne keskeyttivät päivityksen. Korjaustoimenpiteet hoitivat päivityksen loppuun, mutta siistimisvaihe jäi mahdollisesti pois.

Itse kokeilisin aluksi Järjestelmä -> Ylläpito -> Päivitysten hallinta. Jos se päivitysnappi alkaisi toimimaan, tai saisi lisätietoa.

Sitten Järjestelmä -> Ylläpito -> Synaptic
Sieltä etsi nappi ja ubuntu-desktop. Jos ubuntu-desktop paketti on asennettu niin mukana on myös kaikki versioon oletuksena kuuluvat ohjelmat.

Synapticista löytyy vasemmasta alakulmasta muut suotimet kohta, josta näkee rikkinäiset paketit. Niitä ei pitäisi olla.

Vasemmasta alakulmasta löytyy myös tila valikko, jossa on Asennettu (paikallinen tai vanhentunut) kohta. Sieltä voi siivota harkiten mahdolliset vanhentuneet paketit pois.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #5 : 03.05.08 - klo:00.11 »
Lainaus
Tuon virheraportin lähettämiseen tarvitsisin kyllä ohjeita. Olen joskus linkkisivulle rekisteröitynyt, vaan en oikein ymmärrä, miten se raportin lähettäminen onnistuu.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3141.0
Kuinka raportoit bugin sisältää yleistietoa bugiraportoinnista. Alempana on paremmat ohjeet tästä tapauksesta.

Kirjautumisen jälkeen tulevissa valikoissa onkin jo aluksi distribution ubuntu oikein. Package kohtaan update-manager ja summary kohtaan voisi laittaa vaikka xserver-xorg failed to install. Näyttäisi, että continue tarjoaa vaihtoehtoja aikaisemmista bugeista, ettei tulisi turhia tuplia. Tässä tapauksessa ilmoittaisin kuitenkin uuden bugin.

Jatkossa voi kertoa, mitä tapahtui. Tässä tapauksessa oleellista on kuitenkin liittää Attachment kohtaan 
/var/log/dist-upgrade/ kansion sisältämät tiedostot yksi kerrallaan.Ensimäisen liitteen jälkeen painetaan submit report ja lisätään loput liitteet uusina viesteinä.  Jos niiden lisäksi tarvitaan jotain, sitä kysytään. Lopuksi olisi hyvä lisätä tagi gutsy2hardy.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelmia 7.10=>8.04
« Vastaus #6 : 04.05.08 - klo:15.58 »
Kiitos vastaajille!

Ei tuo päivitysnappi-ongelma ratkennut. Vaan ei se ole niin iso juttu, että sitä sen enempää kannattaa pohtia,  sillä muuten kaikki toimii hienosti. Ajan kanssa sitten asennan koko homman uudelleen alusta.

Kiitos selkeistä raportointiohjeista.  Vähän pääsin jyvälle asiasta.