Kirjoittaja Aihe: Paljon kulutat rahaa kuukaudessa musiikki CD-levyihin?  (Luettu 11886 kertaa)

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Paljon kulutat rahaa kuukaudessa musiikki CD-levyihin?
« Vastaus #20 : 02.05.08 - klo:14.10 »
Suurinpiirtein 0,00000000000000000 €/kk

Olen levy-yhtiöden kannalta ihanne:
En osta mitään, mutta en myöskään wareta.

Seuraukset näistä:
1. En voi vahingossakaan aiheuttaa rojalttihaittoja ympäristöön
2. En voi kopioida
3. En voi jakaa
4. Kuuntelumahdollisuuteni ovat todella rajatut

Tuohon ne pyrkivät, vai mitä?  ;D
 8)
« Viimeksi muokattu: 02.05.08 - klo:14.11 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

eGetin

• Käyttäjä
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
« Vastaus #21 : 02.05.08 - klo:21.21 »
[Itse waretan koska tahdon tietää onko jokin levy/peli oston arvoinen.

Levyjä saa muuten pyytää levykaupoissa kuunneltavaksi. Peleistäkin oli ainakin ennen demoversioita... sitäpaitsi nehän on kaikki windows-pelejä. Eli ei kannata...

Itse olen ladannut netistä lähinnä musaa, jota Suomesta ei voi ostaa -- lähinnä Canto-poppia. Kantonilaislevyt voi sitten tilata yesasia.comista. Muutamia on tullut tilattuakin, ehkä pari levyä per vuosi. Alkuperäiseen kysymykseen: kulutan levyihin keskimäärin 10 e /kk, eli ostan noin 6-10 levyä vuodessa. LP-levyjä on varmaan parisataa hyllyssä...
Demoista ja kokeilumusista ei ikinä saa oikeaa vaikutelmaa, demoon voidaan ottaa vaikka Crysis nyt esimerkiksi. Demo oli optimoidumpi kuin itse peli.
Cittareista ei taida saada levyjä kuunneltavaksi.
Olen kyllä pari sataa euroa säästänyt kokeilemalla ennen ostoa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

eap

• Käyttäjä
  • si fallor sum
    • Profiili
« Vastaus #22 : 03.05.08 - klo:08.38 »
Ostan ehkä kaksi levyä kolmessa vuodessa, tähän vaikuttanee myös musiikkimakuni, vanhempi rock ja world, noita kun ei juurikaan lähikaupasta saa. En myöskään wareta. Kuuntelen enemmän nettiradioita, joista löytyy helposti musiikkia minun makuuni. Autossa kuuntelen vain radioa.

Pidän enemmän elävästä musiikista ja käytän rahani konsertteihin, niihin sitten kuluukin rahaa kun täältä pohjoisesta ei ihan ilmaiseksi Helsinkiin pääse.
« Viimeksi muokattu: 03.05.08 - klo:18.24 kirjoittanut eap »

Linux user #424871

Mario92

• Käyttäjä
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
« Vastaus #23 : 03.05.08 - klo:09.47 »
Seuraukset näistä:
1. En voi vahingossakaan aiheuttaa rojalttihaittoja ympäristöön
2. En voi kopioida
3. En voi jakaa
4. Kuuntelumahdollisuuteni ovat todella rajatut

Tuohon ne pyrkivät, vai mitä?  ;D
 8)
DRM-suojaus itseänikin haittaa. Onneksi on olemassa yleisradiolla radiossa tarjontaa myös nuorille ;)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Jiku

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 03.05.08 - klo:12.19 »
Ehkä yksi levy kahdessa vuodessa tulee ostettua, muuten kuuntelen vain radiota jos sitäkään.
Omistamiini levyihin olen hakenut suoraan mp3:t TPB:stä joten niitä voi sit kännylläkin kuunnella.
Sellaista musiikkia en ole sieltä ladannut, joihin alkuperäistä CD:tä ei itsellä ole.
Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty

DJ Tsvetkoff 4ever

• Vieras
« Vastaus #25 : 04.05.08 - klo:00.13 »
Kah!? tulihan tänne jotain vastauksia, vaikka alku näyttii takkuavalta :) Sen huomasin ainakin, että täällä porukalla on ihan sama äänenlaadulle kunhan jotain pihisee jostain. No mikäs siinä. Itse en hiveenä omista mp3 jne... sontaa, koska tykkään "oikeasta" cd-laadusta ja haluan kannet ja sun muut maksamalle tuotteelle. Eli jotain muutakin kuin data kansio. (+ ehkä joku thumbnail) Melko paljon tulee kyllä tilattua levyjä suoraan bändien myymälästä, koska Suomen kaupoissa cd-levyjen hinnat ovat naurettavat! 2,50€ edestä olen ostanut mp3 krääsää ja sekin 2,50€ oli terve tuloa liittymisestä lahja. Ei tuu kuulonkaan, että muuten maksaisin mitään siitä laadusta! Itse ole musiikin suurkuluttaja ja kuuntelija, joten ajattelin vaan kysellä, että mites teillä päin :) Jokainen taplaa tavallaan, niin kuin sanotaan ;)

Stargazers

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #26 : 05.05.08 - klo:06.28 »
Sen huomasin ainakin, että täällä porukalla on ihan sama äänenlaadulle kunhan jotain pihisee jostain. No mikäs siinä. Itse en hiveenä omista mp3 jne... sontaa, koska tykkään "oikeasta" cd-laadusta ja haluan kannet ja sun muut maksamalle tuotteelle. Eli jotain muutakin kuin data kansio. (+ ehkä joku thumbnail)

Joo, itse samaa mieltä, että kyllä levyssä maksetaan kokonaisuudesta. Se on taideteos itsessään, ei pelkkä musiikki siinä. Kannet, lyriikat, kansilehden taiteet - kaikki mikä tekee siitä enemmän kuin bittejä kovalevyllä. Kyllä niistä voi jo maksaakkin jos se musiikkikin on kuuntelemisen arvoista!

2,50€ edestä olen ostanut mp3 krääsää ja sekin 2,50€ oli terve tuloa liittymisestä lahja. Ei tuu kuulonkaan, että muuten maksaisin mitään siitä laadusta

Heh, itse ostin Nightwishin Eva-kappaleen vaikka olikin drm-suojattu ja toimi vain windowsissa. Asioikseni käynnistin Windowsin virtuaalikoneeseen että sain ostettua sen. Piraattinakin olisi löytynyt, mutta hyväntekeväisyyteen meni rahat ni pitihän sitä sen verran tukea. Ja sitten kun oli aidosti rehellisesti maksanut, pystyi käydä hakemassa sen mp3:nakin muualta netistä että pystyi linuxissakin kuuntelemaan :P

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #27 : 05.05.08 - klo:08.20 »
Pari kolme levyä vuodessa, joihin kuluu ehkä 36 ecua eli noin 3e/kk. Vain vähintään CD-laatu kelpaa, parempaa kaipaisin. MP3:set eivät paljon C-kasettia perempia ole, joten kuuloani en moisilla äänen vääristyksillä häiritse. Häviölliset pakkausket ovat jostain syvältä, kun teknologia antaisi myöden jo paljon parempaan.

T:Erot kuuleva herkkäkorva
Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Mario92

• Käyttäjä
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
« Vastaus #28 : 05.05.08 - klo:18.47 »
Häviölliset pakkausket ovat jostain syvältä, kun teknologia antaisi myöden jo paljon parempaan.
Luulen mp3:sen olevan syy, koska soittimet eivät tue kuin mp3 ja wma tiedostoja. Olisi hyvä, jos valmistajat voisivat suunnitella soittimensa niin, että netistä voisi tarvittaessa hakea coodekkeja nyt esim. ogg-muodolle. Näin saataisiin hieman uudempia coodekkeja peliin.

Tuplanolla

• Käyttäjä
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.05.08 - klo:19.14 »
Häviölliset pakkausket ovat jostain syvältä, kun teknologia antaisi myöden jo paljon parempaan.
Luulen mp3:sen olevan syy, koska soittimet eivät tue kuin mp3 ja wma tiedostoja. Olisi hyvä, jos valmistajat voisivat suunnitella soittimensa niin, että netistä voisi tarvittaessa hakea coodekkeja nyt esim. ogg-muodolle. Näin saataisiin hieman uudempia coodekkeja peliin.
http://www.rockbox.org/

Tämän kun laitat soittimeen, kyllä soi oggit ja flacit sun muut ;D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #30 : 05.05.08 - klo:19.34 »
haluan kannet ja sun muut maksamalle tuotteelle. Eli jotain muutakin kuin data kansio. (+ ehkä joku thumbnail)
Tämä jakaa kyllä mielipiteitä. Omasta mielestäni koko cd olisi formaattina pitänyt polkea suohon jo ajat sitten. Mikään vituta enempää kuin auto ja kämppä täynnä hikisiä cd levyjä, joissa yleensä ne muutama kuunneltavaa biisiä. Digitaalinen muoto jyrää täällä.

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #31 : 05.05.08 - klo:20.41 »
voi minnen kyllä niihin rahojani pistä. ehkä jos joskus alkavat enemmänki tekemään musiikkia eivätkä tee sillä pelkästään rahaa jolleki karkinmakuselle isopäälle ameriikassa.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Ryppy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #32 : 05.05.08 - klo:22.34 »
voi minnen kyllä niihin rahojani pistä. ehkä jos joskus alkavat enemmänki tekemään musiikkia eivätkä tee sillä pelkästään rahaa jolleki karkinmakuselle isopäälle ameriikassa.

Jos ei käytä äänitteitä on tuo asenne ihan hyväksyttävä. Mikäli käyttää, olisi kohtuullista maksaa esittäjille korvausta tehdystä työstä.
Valitettavasti välistä vetäjät keräävät ne suurimmat tulot musa markkinoilta  >:(
Poistuu taka vasemmalle - - -

Mario92

• Käyttäjä
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
« Vastaus #33 : 06.05.08 - klo:16.08 »

Jos ei käytä äänitteitä on tuo asenne ihan hyväksyttävä. Mikäli käyttää, olisi kohtuullista maksaa esittäjille korvausta tehdystä työstä.
Valitettavasti välistä vetäjät keräävät ne suurimmat tulot musa markkinoilta  >:(
Nämä isopäät amerikassa saa rahaa, vaikkei tee mitään. Osa niistä rahoista menee kaupalle ja studiolle. Sitten kyllä niitä suomalaisiakin asrtisteja löytyy, mitkä vainoin tekee musaa ja yrittää myydä eläkseen. Esim. Gospelbändit eivät ole niin suosittuja/tunnetuja.

Ux64

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #34 : 06.05.08 - klo:19.17 »
Viimeiset kymmenenvuotta 0€ yhteensä tuon voi sitten jakaa sopivalla määrällä kuukausia.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #35 : 06.05.08 - klo:19.21 »

Nämä isopäät amerikassa saa rahaa, vaikkei tee mitään. Osa niistä rahoista menee kaupalle ja studiolle. Sitten kyllä niitä suomalaisiakin asrtisteja löytyy, mitkä vainoin tekee musaa ja yrittää myydä eläkseen. Esim. Gospelbändit eivät ole niin suosittuja/tunnetuja.

Artistit ympäri maailmaa tienaa rahansa keikkailusta ja oheiskrääsästä.
Itse en tue enää yhtään "isopäätä" ostamalla levyn. Menen mieluummin keikalle (vaikka ovatkin ylihinnoiteltuja(riippuu bändistä)).
Bändin/artistin ollessa sellainen jota on koko elämänsä "fanittanut" voisi kuvitella levyn ilmestyvän hyllyyn.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

marvinmarvin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #36 : 07.05.08 - klo:14.11 »
Ostin aikoinaan allofmp3.com:sta, kun yksi levy maksoi n. 2€. Nämä olivat siis mp3-muodossa olevia ladattavia tiedostoja.
Silloin rahaa meni n. 50€ kuussa. Nyttemmin se musiikkiliike on (ainakin väliaikaisesti) lakkautettu - yllättäen RIAA:n ja muiden riekkujien toimesta.

Nyt rahaa menee 0€, ja en myöskään wareta.

Syy siihen on selvä: Tänä päivänä nettimusaliikkeestä voi 50:llä eurolla imuroida kolmen levyn verran mp3:ia, kun aiemmin sai 20 levyllistä!
Mitään logistiikkakulujahan noissa imurionneissa ei ole (pakkaus, painatus, kuljetus jne.), joten levy-yhtiöille yhden nettilevyn myyminen aiheuttaa yhtä vähän kuluja kuin 10000 nettilevyn myyminen. Hinta voisi aivan hyvin olla 2€/levy, ainakin yhdestä painavasta henk.koht. syystä: Levy-yhtiot saisivat minulta 50€ / kuukausi.

Nykyään he eivät saa minulta penniäkään. Kaipa he eivät halua rahojani. Piste.

E.K.Virtanen

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
« Vastaus #37 : 07.05.08 - klo:18.20 »
Artistit ympäri maailmaa tienaa rahansa keikkailusta ja oheiskrääsästä.
Itse en tue enää yhtään "isopäätä" ostamalla levyn. Menen mieluummin keikalle (vaikka ovatkin ylihinnoiteltuja(riippuu bändistä)).
Bändin/artistin ollessa sellainen jota on koko elämänsä "fanittanut" voisi kuvitella levyn ilmestyvän hyllyyn.
Öh...siis keikkailussa ja oheiskrääsissä on tasan saman verran niitä isopäitä välissä joten on jokseenkin huvittavaa että joku viitsii omaa waretustaan noin puolustella.
Seuraavaksi pummilla keikalle, kun ei viitsi niitä isopäitä tukea...?

DJ Tsvetkoff 4ever

• Vieras
« Vastaus #38 : 09.05.08 - klo:18.19 »
No nyt tuli kaikki 16 Nensi:n levyä :) Itellä hyvä mieli ja varmaan ostokset näkyy jotenkin joskus bandille ja muille artisteille ja tahoille kanssa. Onhan tossa nipussa 2 alkuperäistä Mp3 levyäkin, kun niissä oli biisejä ja videoita, joita virallisissa pitkäsoitoissa ei ole. Saisivat Suomessakin pistää CD-levylle tollaset 5.99€ hintaa. :)

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #39 : 09.05.08 - klo:20.04 »
harrastan levytettyä musiikkia aika aktiivisesti, sekä hopeisilla että vinyylisillä kiekoilla. sattumoisin tein uudenvuodenlupauksen pitää kirjaa ostamistani levyistä ja niihin kuluneesta rahasta, joten nyt osaan valitettavasti vastata tähän kysymykseen...

neljän ensimmäisen kuukauden aikana olen käyttänyt levyihin keskimäärin 318 euroa kuukaudessa.
Janne