Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Vistan tilalle  (Luettu 3757 kertaa)

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Ubuntu Vistan tilalle
« : 26.04.08 - klo:18.07 »
Eli mulla on koneella sekä Windows XP Home että Vista Ultimate 64-bit ja ois tarkoitus vaihtaa Vista Ubuntuun. Jos asennan Ubuntun osiolle, johon Vista on asennettu, niin katoaako Vista myös dual boot valikosta, vai pitääkö se jotenkin poistaa siitä käsin?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #1 : 26.04.08 - klo:18.12 »
Eli mulla on koneella sekä Windows XP Home että Vista Ultimate 64-bit ja ois tarkoitus vaihtaa Vista Ubuntuun. Jos asennan Ubuntun osiolle, johon Vista on asennettu, niin katoaako Vista myös dual boot valikosta, vai pitääkö se jotenkin poistaa siitä käsin?

Aivan varma en ole mutta Ubuntuhan tekee Grubin entisen lataajan päälle Mbr:ään joten Wista häviää ja Xp jää Ubuntun kaveriksi.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #2 : 26.04.08 - klo:18.25 »
Eli mulla on koneella sekä Windows XP Home että Vista Ultimate 64-bit ja ois tarkoitus vaihtaa Vista Ubuntuun. Jos asennan Ubuntun osiolle, johon Vista on asennettu, niin katoaako Vista myös dual boot valikosta, vai pitääkö se jotenkin poistaa siitä käsin?

Aivan varma en ole mutta Ubuntuhan tekee Grubin entisen lataajan päälle Mbr:ään joten Wista häviää ja Xp jää Ubuntun kaveriksi.

Terveisin jori52

Juu näin on, mutta muista tehdä SWAPpi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #3 : 26.04.08 - klo:18.39 »
Lainaus
Juu näin on, mutta muista tehdä SWAPpi.

Tarkoitatako swap-osiota? Eikös se luoda automaattisesti Ubuntun asennuksen yhteydessä, ellen muista väärin?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #4 : 26.04.08 - klo:19.52 »
Kaikissa muissa tapauksissa paitsi itse osioitaessa. Tosin installeri kyllä huomauttaa ja kysyy varmistuksen silloinkin jos swappi tilaa ei ole määriteltynä.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #5 : 27.04.08 - klo:12.30 »
Ois vielä sellainen kysymys, että tunnistaako Ubuntun asennus ntfs-osiot, joista yksi on Vistan osio, johon aion Ubuntun asentaa, vai pitääkö alustaa se ennen asennusta ja ajaa fixmbr ja fixboot-jutut Vistan poistamiseksi dual boot-listasta?

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #6 : 27.04.08 - klo:14.48 »
Ois vielä sellainen kysymys, että tunnistaako Ubuntun asennus ntfs-osiot, joista yksi on Vistan osio, johon aion Ubuntun asentaa, vai pitääkö alustaa se ennen asennusta ja ajaa fixmbr ja fixboot-jutut Vistan poistamiseksi dual boot-listasta?
Tunnistaa ntfs-osiot. Voit alustaa sen asennuksen yhteydessä.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #7 : 27.04.08 - klo:14.55 »
Tunnistaa ntfs-osiot. Voit alustaa sen asennuksen yhteydessä.
Itse asiassa se pitää poistaa ensin ja sitten luoda osio Ubuntulle ja swapille. Ubuntun osio tulee asennuksen myötä alustettuakin. Valitse tiedostojärjestelmäksi ext3.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #8 : 27.04.08 - klo:15.23 »
Onnistuuko nuo hommat asennuksen ohjattujen toimintojen avulla, vai pitääkö käyttää "osioi itse"-toimintoa?

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #9 : 27.04.08 - klo:15.43 »
Itse asiassa se pitää poistaa ensin ja sitten luoda osio Ubuntulle ja swapille. Ubuntun osio tulee asennuksen myötä alustettuakin. Valitse tiedostojärjestelmäksi ext3.
Tietenkin pitää alustaa ennen kuin Ubuntun saa asennettua, mutta alustus onnistuu Ubuntun asennusohjelmalla, Vistan osion ei tarvitse olla alustettu ennen kuin asennuslevyltä boottaa live-ympäristöön.

Onnistuuko nuo hommat asennuksen ohjattujen toimintojen avulla, vai pitääkö käyttää "osioi itse"-toimintoa?
Asennusohjelma ehdottaa joko jomman kumman windows-osion pienentämistä tai koko kovalevyn laajuista asennusta. Kumpikaan noista ei tee sitä mitä haluat, joten joudut osioimaan itse.

Minusta Ubuntun asennusohjelman osiointityökalu on aika epäkäytännöllinen ja epäintuitiivinen, joten suosittelen käyttämään osiointiin gparted-ohjelmaa. Löytyy muistaakseni live-cd:ltä. Sillä voi luoda swap-, /- ja (tarvittaessa) home-osiot. Sitten asennusohjelman "osioi itse" -toiminnolla tarvitsee vain kertoa mikä osio on mikäkin.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #10 : 27.04.08 - klo:15.56 »

Minusta Ubuntun asennusohjelman osiointityökalu on aika epäkäytännöllinen ja epäintuitiivinen, joten suosittelen käyttämään osiointiin gparted-ohjelmaa. Löytyy muistaakseni live-cd:ltä. Sillä voi luoda swap-, /- ja (tarvittaessa) home-osiot. Sitten asennusohjelman "osioi itse" -toiminnolla tarvitsee vain kertoa mikä osio on mikäkin.

Tämä on tottumuskysymys, itse tekisin pelkästään osioi itse kohdan avulla.
eihän siinä tarvitse kuin määrittää koko (MB) tyyppi ja liitospiste
swap osiolla pelkästään koko. (käytä linux-swap)
Itse osioisin seuraavalla tavalla
Liitospiste/tyyppi/koko
/ ext3 10240Mb
/home ext3 xxx         xxx=niin paljon kuin haluat 1024MB=1Gb
/swap 1024Mb
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #11 : 27.04.08 - klo:19.02 »
Lainaus
Minusta Ubuntun asennusohjelman osiointityökalu on aika epäkäytännöllinen ja epäintuitiivinen, joten suosittelen käyttämään osiointiin gparted-ohjelmaa.

Jostain syystä tuo Gparted ei toimi koneessani. Sen käynnistyminen kestää yli kolme tuntia ja sulkeminen yli tunnin. Vika ei ole poltettussa levyssä, koska olen yrittänyt kahta levyä - sama tulos. Tietääkö kukaan mistä tuo voisi johtua ja onko kenelläkään muulla ollut sen kanssa samaa ongelmaa?

Lainaus
Tämä on tottumuskysymys, itse tekisin pelkästään osioi itse kohdan avulla.
eihän siinä tarvitse kuin määrittää koko (MB) tyyppi ja liitospiste

Mikä tuo liitospiste on? Ois tarkoitus laittaa Ubuntulle 50GB tilaa, eli saman verran kuin Win XP:lle.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntu Vistan tilalle
« Vastaus #12 : 27.04.08 - klo:19.26 »
Lainaus
Tämä on tottumuskysymys, itse tekisin pelkästään osioi itse kohdan avulla.
eihän siinä tarvitse kuin määrittää koko (MB) tyyppi ja liitospiste

Mikä tuo liitospiste on? Ois tarkoitus laittaa Ubuntulle 50GB tilaa, eli saman verran kuin Win XP:lle.
liitospiste=mount point, mihin osio liitetään.
http://linux.fi/index.php/Linuxin_hakemistorakenne tuolta lisätietoa.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!