Kirjoittaja Aihe: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?  (Luettu 3513 kertaa)

okoskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« : 16.04.08 - klo:11.05 »
Moikka!

Olen n. kahden vuoden verran käyttänyn Ubuntua ja hyvin on toiminut. Oikeastaan ainut asia, mitä enään kaipaan olisi FSM-lennokkisimulaattorin toimimaan saaminen. Ohjaimena käytän E-Skyn 4-kanavaista lennokkiohjainta. Ohjain on oikeastaan USB-porttiin liitettävä 2-tikkuinen joystick. Valikot yms. toimii Winellä, mutta itse simulaattori ei lähde käyntiin.

Tässä linkki ohjelman kotisivulle: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

Olisiko tällä foorumilla jollakin "propellihatulla" aikaa kokeilla millä tuon ohjelman saisi toimimaan. WINE ja CROSSOVER-ohjelmilla olen koitanut saada workkimaan, mutta omat käteni on pakko nostaa pystyyn.

Terveisin: Olli Koskinen

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #1 : 16.04.08 - klo:12.57 »
Joo, tosiaan!  :o Hyvä aihe! Kiitos okoskinen! Olen joskus ollut himokas MS Flight Simulator 2004 pelaaja. Linuxin myötä pelit vehenivät dramaattisesti. Nykyän jos jotain FPS peleja pelaan, niin se on ilmainen linuxilla toimiva Urban Terror 4.1, tai uusin Nexuiz sen uudella grafiikalla. Himoitsen kovastikin jotain lentosimua! Wineä en periaattelisista syistä halua käyttää. Tulevaisuudessa ostan X-Plane ja jonkun joistikin. X-Planelle on olemassa Linux-installer :) X-Plane on parempi vaihtoehto ms flight simulle /-->ainakin sellainen kuva mulla on<--\. Eli ainakin parempi fysiikka ja sehän on simuissa se tärkein? Pystyy myös tekemään Blenderillä omia lentokoneita ja textureita. Kokemuksia X-Planesta kellään?

http://www.x-plane.com/

videoita: http://www.youtube.com/results?search_query=x-plane&search_type=

Hexa_Desimaali

  • Vieras
Vs: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #2 : 20.04.08 - klo:21.33 »
Oletko Flightgearia kokeillut? Nykyisessä Ubuntu 7.10:ssä on vanhempi Flightgear (0.9 tai jotain), mutta 1.0:aakaan ei ole vaikea saada toimimaan. Purin sen kotihakemistooni ja käynnistän skriptillä
Koodia: [Valitse]
export LD_LIBRARY_PATH=/polku/hakemistoon/johon/paketti/on/purettu/flightgear/usr/lib
/polku/hakemistoon/johon/paketti/on/purettu/flightgear/usr/games/fgfs \
--fg-root=/polku/hakemistoon/johon/paketti/on/purettu/flightgear/usr/share/games/FlightGear/

Tuossa vanhemmassa versiossa ei ole valintaa "Use point sprites for runway lights" ja ilmeisesti asetus on oletuksena kuitenkin päällä, koska piirtää sekavaa pikselimössöä. Uudessa versiossa tuo valinta on, ja sen kun ottaa pois niin toimii myös ATIn korteilla.

Microsoftin Flight Simulaattori on toki hiotumpi kuin Flightgear, mutta Flight Simulaattorilla onkin parikymmenta vuotta enemmän ikää! Kyllä Flightgearilla ihan lentelee, varsinkin jos jaksaa säätää ja viritellä apuohjelmia.

Jouni Karlsson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 188
    • Profiili
    • G+
Vs: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #3 : 21.04.08 - klo:01.47 »
Yritin tuota FSM-simua saada pelittämään tuloksetta.
Etsin pikaisesti Googlella jotain lennokkisimua Linuxille eikä vastaan montaakaan tullut.

http://crrcsim.sourceforge.net/wiki/

- Jouni Karlsson
--- Jep ---

okoskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #4 : 22.04.08 - klo:21.41 »
Moikka taas!

CRRCSIMmiä olen kokeillut, mutta en oikein tykännyt siitä. Pitää varmaan vielä kokeilla vaiheessa uudelleen. Pakko kai se on toistaiseksi pitää ÄksPee läppärissä varalla niin pääsee tarvittaessa lennättämään. Tänään kävin polttomoottorikonetta lennättämässä pellolla. Eka 10min meni hyvin, mutta sitten ajatus katkesi ja iso kone mahtui muovikassiin. Tämmöisten päivien varalle tuo simulaattori on hyvä kapistus. :)

Klapikone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 104
  • ubuntu 7.10 ja 8.10
    • Profiili
Vs: Lennokkisimulaattori FSM toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #5 : 22.04.08 - klo:22.03 »
Tänään kävin polttomoottorikonetta lennättämässä pellolla. Eka 10min meni hyvin, mutta sitten ajatus katkesi ja iso kone mahtui muovikassiin.

kymmenen minuuttia on pitkä aika. Veljen lennättämä polttomoottorikone pysyi ilmassa  ehkä minuutin jonka jälkeen kone rysähti jäälle. Ei ole vielä tulllut korjattua.
Tuohon muuhun en ota kantaa kun pelailen enemmänkin lentosotasimulaattoreita kuten IL2:sta. :)
ad augusta per angusta