Kirjoittaja Aihe: RAID -0  (Luettu 5326 kertaa)

nortti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
RAID -0
« : 31.01.06 - klo:13.01 »
Mulla on tossa konessa kaksi Sata 80g  kovalevyä ja ajattelin asentaa ne RAID 0  jotta saisi nopetta lisää.
Windowsissa se kävi helposti kun teki asennuslevyn ,mutta niten se asennettaan ubuntussa .
Emolevy on asrock939dual-sata2 - 64 bit amd prosessori

ufc

  • Vieras
Re: RAID -0
« Vastaus #1 : 01.02.06 - klo:00.29 »
Mulla on tossa konessa kaksi Sata 80g  kovalevyä ja ajattelin asentaa ne RAID 0  jotta saisi nopetta lisää.
Windowsissa se kävi helposti kun teki asennuslevyn ,mutta niten se asennettaan ubuntussa .
Emolevy on asrock939dual-sata2 - 64 bit amd prosessori
En ole, koskaan linuxille raidia laittanut mutta luulet, että menee näin.

Menet biosiin enabloit SATARAID controllerin varmasti löytyy manuskasta. Sitten kun boottaa niin jossain vaiheessa tulee RAID ohjaimen asetusohjelma sieltä pistät oikeat asetukset.

Sen jälkeen takaisin biosiin ja cd-asema boottijärjestyksen ensimmäiseksi. Ubuntun ilmeisesti pitäisi löytää RAID ohjain ja sen ajurit? Ja kun tulet osioitiin siellä pitäisi olla yksi tyhjä "fyysinen levy" jonka sitten osioit mielesi mukaan.

Ilmeisesti RAID ohjaimen pitäisi olla puhda rauta RAID...muuten ne ei oikein tuppaa toimimaan.
« Viimeksi muokattu: 01.02.06 - klo:00.36 kirjoittanut ufc »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #2 : 01.02.06 - klo:13.07 »
Tein pienimuotoisen HOWTO:n kuinka Ubuntu asennetaan käyttäen softaraidia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1770.0


ufc

  • Vieras
Re: RAID -0
« Vastaus #3 : 01.02.06 - klo:14.10 »
Tein pienimuotoisen HOWTO:n kuinka Ubuntu asennetaan käyttäen softaraidia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1770.0



Ihan hyvä olisit voinut nuo perusasetukset ottaa pois tosta ne on aika turhia, koska tuskin raidia aletaan räpeltämään jossei ole ennen asentanut linuxia. Tuohan tarkoittaa sit, ettei swap osio olekkaan RAID:ssa? 

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #4 : 01.02.06 - klo:14.37 »
Tein pienimuotoisen HOWTO:n kuinka Ubuntu asennetaan käyttäen softaraidia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1770.0



Ihan hyvä olisit voinut nuo perusasetukset ottaa pois tosta ne on aika turhia, koska tuskin raidia aletaan räpeltämään jossei ole ennen asentanut linuxia. Tuohan tarkoittaa sit, ettei swap osio olekkaan RAID:ssa? 

Niin onhan ne alkujutut varmaan itsestään selviä :)

Kun kokeilin niin tuohon luotuun raid-partitioon ei pystynyt luomaan kuin yhden todellisen partition.


ufc

  • Vieras
Re: RAID -0
« Vastaus #5 : 01.02.06 - klo:14.58 »
Tein pienimuotoisen HOWTO:n kuinka Ubuntu asennetaan käyttäen softaraidia:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1770.0



Ihan hyvä olisit voinut nuo perusasetukset ottaa pois tosta ne on aika turhia, koska tuskin raidia aletaan räpeltämään jossei ole ennen asentanut linuxia. Tuohan tarkoittaa sit, ettei swap osio olekkaan RAID:ssa? 

Niin onhan ne alkujutut varmaan itsestään selviä :)

Kun kokeilin niin tuohon luotuun raid-partitioon ei pystynyt luomaan kuin yhden todellisen partition.



Johtuiskohan jotenkin VMwaresta?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #6 : 01.02.06 - klo:15.19 »

Johtuiskohan jotenkin VMwaresta?

Tuskinpa.


jore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #7 : 08.03.06 - klo:00.04 »
Ootko nortti saanu raidin pelaamaan? Nimittäin mulla on samanlainen ongelma. Mulla on asuksen A7N8X emolevy ja siinä sitten kaks SATA väylästä 80GB kovalevyä. Windowsin kanssa raidi-0 toimi hienosti mutta ubuntun (5.10) asennusohjelma ei löydä tuota raidia vaan kaks erillistä kovalevyä. Elikkä Biossin tasolla RAIDi on kunnossa mutta onko niin etten saa linuksia tuohon toimimaan?

jore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #8 : 08.03.06 - klo:00.07 »
Joku unix puolella räpeltäny moitti mulle että tuohon softaraidiin ei kannattaisi sekaantua.. että se olis epäluotettava ja aiheuttais levyn korruptoitumista... ???
Ja mikä on käytännön hyöty? verrattuna fyysiseen raidiin?
Onko asiasta parempaa tietoa?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #9 : 08.03.06 - klo:10.30 »
Joku unix puolella räpeltäny moitti mulle että tuohon softaraidiin ei kannattaisi sekaantua.. että se olis epäluotettava ja aiheuttais levyn korruptoitumista... ???
Ja mikä on käytännön hyöty? verrattuna fyysiseen raidiin?
Onko asiasta parempaa tietoa?

Käytännön hyöty fyysiseen raidiin on se, että jos levyt pitää siirtää jostain syystä toiseen emolevyyn niin toimii silti. Fyysinen raidi on tietenkin tehokkaampi(?) mutta vaatii aina tuen kyseiselle raidi-chipsetille. Ite olen jo useamman vuoden käyttänyt erilaisia softaraidi kokoonpanoja ja minkäänlaisia korruptointeja ei ole ollut havaittavissa.


nortti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #10 : 08.03.06 - klo:11.02 »
nopeudesta en tiedä että onko se nopeampi kuin tavallinen asema kun mulla on ollut alusta asti tää raid 0.
levynhallinta kyllä näyttää että raid asema on jotain 159G ,ja kiintolevyjen kaksi kpl koko on 74G.
muuten järjestelmä pelannut ihan hyvin


_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #11 : 08.03.06 - klo:11.31 »
nopeudesta en tiedä että onko se nopeampi kuin tavallinen asema kun mulla on ollut alusta asti tää raid 0.
levynhallinta kyllä näyttää että raid asema on jotain 159G ,ja kiintolevyjen kaksi kpl koko on 74G.
muuten järjestelmä pelannut ihan hyvin

Itse testailin tällä:

http://www.iozone.org/

Verrattuna uuteen SATA levyiseen koneeseen oma raid-0 levy oli monissa testeissä paljon nopeampi ja toisaalta taas jossain hitaampi. Oma systeemi on 2* 150G levyä sodtaraid-0 ja tämän päällä vielä erikseen LVM.


jore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: RAID -0
« Vastaus #12 : 09.03.06 - klo:10.22 »
Jees. Laitoin softaraidin käyttöön ja tuntuis toimivan ihan ok.