Kirjoittaja Aihe: kde4:n kcontrollin käynnistäminen kde3:sta (tai 4:n käynnistäminen ilman kdm) ?  (Luettu 3718 kertaa)

aapo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Asensin kde 3.5.8:n rinnalle kde 4.0.3:n. En sen takia, että haluaisin käyttää uuta KDE:tä vaan haluan käyttää uutta dolphinia. Saan siis käynnistettyä uuden dolphinin (1.0.2) ja se sanoo käyttävänsä KDE:tä 4.0.3. Hyvä. (myös tuo uusi dolphin tuntuu hyvältä).
Ongelma on, että haluaisin kaksoisklikkailla noita kuvakkeita, oletuksena yksi painallus riittää. Mutta sen vaihtaminen ei tapahdu dolphinista vaan kde:stä. Ja tässä tapauksessa pitäisi päästä käsiksi kde4:n kcontroliin. Olen jo niin pitkällä että tiedän (luulen tietäväni) että sen nimi on nykyään systemsettings-kde4. Tuollainen paketti on asennettu, mutta en tiedä sitä vastaavaa ohjelmaa, eli en saa sitä käyntiin. Kenelläkään tietoa ohjelman sijainnista ja binaarin nimestä?

Vaihtoehtoisesti ongelman voisin ratkaista käynnistämällä kerran tuon kde4 ja sieltä varmaan valikoista pääsee käsiksi noihin asetuksiin. Mutta en käytä kdm/yms, joten en osaa käynnistää tuota kde4:ää. Käynnistän siis kirjoittamalla startx ja silloin käynnistyy kde3, kuinka vaihdan?
(en tietenkään oikeasti itse kirjoita startx, starttiscripti ajaa automaattisesti ja lisäksi yhdeksän kertaa kymmenestä bootti on hibernatesta herääminen)

ratkaisu1:
kdm asennus
kdm käyttöön
käynnistäminen ja istunnoksi kde4
system settings
hiirelle halutut ominaisuudet
kdm pois käytöstä
kdm poistaminen
uudelleen käynnistäminen
 -> kde3 käynnistyi
dolphin käyntiin
 -> asetukset ovat oikein

« Viimeksi muokattu: 09.04.08 - klo:11.44 kirjoittanut aapo »

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Binäärin nimi on systemsettings, tosin sen sijainnista en Ubuntun paketoinneissa uskalla sanoa mitään. dpkg -L systemsettings-kde4 luetteloi kyseisen paketin sisällön konsolista ajettaessa. Eli voisit koittaa vaikka tämmöistä: "dpkg -L systemsettings-kde4 | grep bin", joka näyttää kaikki bin-hakemistoissa olevat tiedostot. Voi myös olla, että jos KDE3:n ja KDE4:n systemsettings on samalla nimellä, jolloin homma hieman vaikeutuu...

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vaan tulipa mieleeni että eikös Gutsyssä tule, viimeistään KDE 3.5.9 -repojen mukana dolphin? Muistan sen monta kertaa omista asennuksistani jo poistaneeni..

Koodia: [Valitse]
apt-cache policy dolphin
dolphin:
  Asennettu: (ei mitään)
  Ehdokas: 0.9.2-0ubuntu2
  Versiotaulukko:
     0.9.2-0ubuntu2 0
        500 http://fi.archive.ubuntu.com gutsy/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status

Eli näillä perustein väitän että dolphin on gutsyn oletustiedostonhallitsija (jonka siivosin pois)



r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

aapo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
kde4:n kcontrollin käynnistäminen kde3:sta [RATKAISTU]
« Vastaus #3 : 11.04.08 - klo:22.35 »
Puhuin hämäävästi uudesta dolphinista sanomatta mistä puhun. Siis dolphinin versio 1.0.2, joka tulee KDE 4.0.3:n mukana oli kyseessä ja se on tutustumisen arvoinen. Dolphinin vanhemmat versiot on olleet kelvottomia, joten kannattaa antaa toinen mahdollisuus, jos ei aiemmin napannut. Tabit siitä puuttuu, sen voin paljastaa heti, kahteen osaan sen saa jaettua ja itse totesin, että enpä tiedostoja selatessa tarvitse kuin kaksi tabia, joten tuo korvaa sen.
Itse ratkaisu.
Koodia: [Valitse]
locate systemsettings
löytää muunmuassa:
/usr/lib/kde4/bin/systemsettings
/usr/bin/systemsettings

Koodia: [Valitse]
which systemsettings
Osoittaa tuohon alempaan, siitä käynnistyy kde 3:n asetukset.
Tuolla toisella kde 4:n.

Ei sillä, että suosittelisin ketään ajamaan eri kde:n versioille tehtyjä ohjelmia ristiin, mutta komeasti onnistuu.