Kirjoittaja Aihe: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?  (Luettu 4774 kertaa)

peran

  • Vieras
XP:tä tämä koskee. Ongelmana on väärälle partitiolle asennettu XP.

Nykyinen partitio järjestys on todella omaperäinen:
Levyn koko on 160 Gt, josta käytettävissä on 150 Gt.
Aluksi on n. 130 Gt osio, josta käytettynä on n. 60 Gt NTFS.
Tämän jäljessä sijaitsee Toinen osio.
Toinen osio on Jatko-osio, jonka koko on n. 20 Gt, johon on tehty looginen NTFS-osio, joka täyttää tämän jatko-osion. Tietenkin tähän osioon on vielä asennettu XP. :P

Kysymys on siten, että onko mahdollista GPartedilla tai vanhalla Partition Magic:llä pienentää 130 Gt:n osiota, ja suurentaa jatko-osiota, ja tämän jälkeen suurentaa jatko-osion loogista osiota järkevämpään kokoon ilman XP:n uudelleen asennusta?

Toivottavasti saatte selvää... :)

Edit - käytettävissä oleva PartitionMagic on 6.0 SE - versio.
« Viimeksi muokattu: 19.03.08 - klo:23.17 kirjoittanut peran »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #1 : 20.03.08 - klo:07.52 »
gparted tarvinnee ainakin semmoisen lisäosan jonka nimi oli jotain tyyliin ntfs-prog (tähän aikaan ole velvoitteita muistaa ohjelmien nimiä:D) tai muuta vastaavaa...mutta silti jos tarjolla olisi partition magic ja windowsista kyse niin ehkä varman päälle käyttäisin sitä..ei millään pahalla :D

peran

  • Vieras
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #2 : 20.03.08 - klo:08.15 »
gparted tarvinnee ainakin semmoisen lisäosan jonka nimi oli jotain tyyliin ntfs-prog (tähän aikaan ole velvoitteita muistaa ohjelmien nimiä:D) tai muuta vastaavaa...mutta silti jos tarjolla olisi partition magic ja windowsista kyse niin ehkä varman päälle käyttäisin sitä..ei millään pahalla :D

Pitäneen koittaa PartitionMagic:llä, vaikka siinä saattaa ongelmaksi muodostua se, että partitio, jota muokataan on varattuna Windowsille. Toisin sanoen, hanskaako PartitionMagic tämän. (Teoriassahan se totta kai voi hanskata s.e. tekee muutokset käyttöjärjestelmän uudelleenkäynnistymisen aikaan, jolloin ei tarvita levyä.)

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #3 : 20.03.08 - klo:09.04 »
Defragmentoi ne partitiot ainakin pariin kertaan ennen kuin rupeat niitä siirtelemään ja muuttelemaan.
Ja ota backupit, Acronis on hyvä siihen, siitä voi ladata 30 pv trial-version kotisivulta (Download Trial).
Minä olen kyllä useampaan kertaan käyttänyt Gpartedia (SystemRescueCd:ltä) Windows osioiden muutteluun ilman ongelmia.
 Partition Magic (Hiren's CD:ltä) ei sen sijaan ole aina tunnistanut levyä oikein.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #4 : 20.03.08 - klo:10.34 »
gparted tarvinnee ainakin semmoisen lisäosan jonka nimi oli jotain tyyliin ntfs-prog (tähän aikaan ole velvoitteita muistaa ohjelmien nimiä:D) tai muuta vastaavaa...mutta silti jos tarjolla olisi partition magic ja windowsista kyse niin ehkä varman päälle käyttäisin sitä..ei millään pahalla :D

Pitäneen koittaa PartitionMagic:llä, vaikka siinä saattaa ongelmaksi muodostua se, että partitio, jota muokataan on varattuna Windowsille. Toisin sanoen, hanskaako PartitionMagic tämän. (Teoriassahan se totta kai voi hanskata s.e. tekee muutokset käyttöjärjestelmän uudelleenkäynnistymisen aikaan, jolloin ei tarvita levyä.)

Kuutos versiosta en tiedä mutta kasi versio osaa homman, pitkäänhän se vie, mutta onnistuu.

Osion suuurentaminen on helpompi ja vähemmän aikaa vievää kuin pienentäminen(riippuen tietenkin tiedostojen määrästä).

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

juyli

  • Vieras
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #5 : 20.03.08 - klo:11.53 »
Edit - käytettävissä oleva PartitionMagic on 6.0 SE - versio.
Eikös tuo 6.0 ole jo iänikuinen. Mielestäni pitää olla vähintään PM 8.0. (Tämä siis muistikuva - ei faktaa).
Ongelmaan en paljoa kerro, ennenkuin lataat tulosteen sudo fdisk -l näytille.

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #6 : 20.03.08 - klo:21.47 »
Jos ei ole käytössä muuta kuin partition magig 6 niin helpoin on kai Winkkarin komentokehotteesta käsin muuttaa ntfs osiot fat32 muotoon convert käskyllä ja tehdä muutokset sitten.
Tosin itse kun olen muutoksen tehnyt niin olen yleensä muuttanut fat osiot ntfs muotoon ja yleensä extendet osio onnistuu heti ja primääriosio muuttuu vasta uudelleen käynnistyksen yhteydessä, en tiedä onko tästä apuja mutta kirjoitan kumminkin.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

peran

  • Vieras
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #7 : 25.03.08 - klo:23.37 »
Jos ei ole käytössä muuta kuin partition magig 6 niin helpoin on kai Winkkarin komentokehotteesta käsin muuttaa ntfs osiot fat32 muotoon convert käskyllä ja tehdä muutokset sitten.
Tosin itse kun olen muutoksen tehnyt niin olen yleensä muuttanut fat osiot ntfs muotoon ja yleensä extendet osio onnistuu heti ja primääriosio muuttuu vasta uudelleen käynnistyksen yhteydessä, en tiedä onko tästä apuja mutta kirjoitan kumminkin.

Tiedän, että winkkarilla saa muutettua fat:n ntfs:ksi, mutta millä winkkarin käskyllä ntfs muutetaan takaisin FAT:ksi? ???

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #8 : 26.03.08 - klo:00.36 »
Tiedän, että winkkarilla saa muutettua fat:n ntfs:ksi, mutta millä winkkarin käskyllä ntfs muutetaan takaisin FAT:ksi? ???

Silloin kun viimeksi etsin, niin ei se onnistu. (Siis onnistunut silloin Windowsin omilla työkaluilla.)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #9 : 26.03.08 - klo:17.32 »
Juu ei onnistu vaan pitää alustaa uudelleen jolloin datat menee jos et laita niitä turvaan jonnekkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

roki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Ubuntu Studio
    • Profiili
    • koti Sivu
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #10 : 26.03.08 - klo:19.30 »
Parted Magic voisi olla ratkaisu. Ainakin minulla on purrut hienosti ntfs-osioihin.

http://partedmagic.com/wiki/PartedMagic.php

Linuxin käyttäjä kernelin versiosta 1.2.13

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #11 : 26.03.08 - klo:21.17 »
Tiedän, että winkkarilla saa muutettua fat:n ntfs:ksi, mutta millä winkkarin käskyllä ntfs muutetaan takaisin FAT:ksi? ???
Mielestäni PM8 ja siitä uudemmat _pitäisi_ pystyä tuohon. PM:llä olen pari kertaa muuttanut NTFS osionkokoa, siis sellaista mikä on ollut windowsilla käytössä ja onnistunut aina. Kannattaa vaan pitää mielessä nuo tiedostojärjestelmien rajoitukset kuten olikos nyt yli 8Gt tiedostot ei sallittuja Fatilla ja joku pitkien tiedostonimienrajoituskin taitaa olla, jotka saattaa rikkoa järjestelmän jos siis aiot kokeilla NTFS --> Fat32 muunnosta

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Voiko gpartedilla mielinmäärin muokata ntfs-partitioita?
« Vastaus #12 : 27.03.08 - klo:07.53 »
FATilla taisi raja tulla vastaan 4gigassa. Eli sen isompia tiedostoja ei voi luoda..