Kirjoittaja Aihe: fedora ja wlan sovittimet  (Luettu 2239 kertaa)

waari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
fedora ja wlan sovittimet
« : 25.03.08 - klo:13.49 »
onnistuuko fedoralla helposti langaton nettiyhteys?minulla olisi kaksi vaihtoehtoa wlan sovittimeksi.tässä läppärissä on
broadcom wlansovitin ja sitten löytyisi vielä a-linkin usb wlan sovitin.mielummin käytttäisin tuota broadcomia jos ei ole aivan
mahdoton viritellä,jäisi tuo a-link johonkin muuhun "projektiin".

moonstone

  • Vieras
Vs: fedora ja wlan sovittimet
« Vastaus #1 : 25.03.08 - klo:15.28 »
Ilmoita tarkempaa tietoa noista Wlan-sovittimista.

Minun hp nx7300 läppärissä ei toiminut broadcomin wlan sovitin Fedora 8:ssa. (enkä jaksanut säätää)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: fedora ja wlan sovittimet
« Vastaus #2 : 25.03.08 - klo:15.55 »
Jos laiteajurit ovat kunnossa, Fedoran tuki langattomille yhteyksille on jakeluiden kärkipäätä. NetworkManager -ohjlema on alunperin Red Hatin kehittämä, ja Fedorassa onkin käytössä hieman uudemman polven versio siitä kuin monessa varovaisemmassa jakelussa,

Laiteajureiden toimintaan saattamisen helppous on sitten suhteellista ;)

Tuo Broadcom on melko pahamaineinen laitevalmistaja, mutta ainakin Fedorassa oleva 2.6.24 -kerneli näyttäisi sillekin ajurin sisältävän. Ajuri on tullut kerneliin mukaan vasta hiljattain, en ole sitä itse käyttänyt enkä tiedä, minkä verran säätämistä sen käyttö vaatii. Uskoisin kuitenkin, että se jossain vaiheessa saadaan melko toimivaksikin. Fedora 9:n odottaminen ei välttämättä ole turhaa, se kun julkaistaneen varmaan huhtikuun aikaana, ja siinä olisi taas uudempaa kerneliä tarjolla.

A-linkin laite saattaa olla hieman helpompi, mutta sellaistakaan en ole ikinä säätänyt.

Itse käytän zd1211 -piiristä USB-Wlan -sovitinta läppärissäni, ja se ainakin toimii täysin ilmaan minkäänlaisia virittelyjä Fedora 8:ssa. Laittaa vain tikun USB-porttiin kiinni ja valitsee käytettävän verkon näytön ylänurkassa olevasta NetworkManagerin valikosta. Myöhemmin ei tarvitse edes sitä, vaan NetworkManager muistaa sitten automaattisesti, mitä verkkoa käytetään. Myös salatut yhteydet toimivat hyvin. Niissä sitten pitää vielä salasana antaa, että pääsee käyttämään.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: fedora ja wlan sovittimet
« Vastaus #3 : 25.03.08 - klo:19.02 »
Minun hp nx7300 läppärissä ei toiminut broadcomin wlan sovitin Fedora 8:ssa. (enkä jaksanut säätää)


Nx6325, ja wlan toimii taasen suoraan...

Higg