Kirjoittaja Aihe: Ohjelmien päivitys  (Luettu 2143 kertaa)

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Ohjelmien päivitys
« : 24.01.06 - klo:21.41 »
Mitenkäs tuo ohjelmien päivitys uuteen versioon oikein pitäisi oikeaoppisesti suorittaa? Tuosta aMSN ohjelmasta olisi uudempi versio kuin mitä tuo Ubuntun mukana oleva.
Ajattelin, että pääsen helpommalla kun poistan vanhan ja lataan uuden version paketin, mutta kun yritin asentaa niin ilmoittaa, ettei pakettia löydy.

juyli

  • Vieras
Re: Ohjelmien päivitys
« Vastaus #1 : 24.01.06 - klo:21.57 »
Ajattelin, että pääsen helpommalla kun poistan vanhan ja lataan uuden version paketin, mutta kun yritin asentaa niin ilmoittaa, ettei pakettia löydy.


Riippuu, mihin hakemistoon olet ohjelman noutanut. Tuo paketti amsn.sf.net -sivuilta latautuu oletuksena joko käyttäjän hakemistoon tai <käyttäjä/Desktop -hakemistoon (eli työpöydälle - Gnome).
Jos noudit tuon Ubuntulle tarkoitetun paketin, se pitää vielä asentaa. Asennuskomento deb-paketeille on
sudo dpkd -i amsn_0.95-3.ubuntu.deb
ja tarvittaessa pitää lisätätä siis polku hakemistoon, mihin olet noutanut amsn:n tai siirtyminen hakemistoon, jossa ko. paketti lymyää.
En nyt kuitenkaan viitsi ko. paketti kokeeksi asentaa. Moiset softat eivät ole minua varten

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Re: Ohjelmien päivitys
« Vastaus #2 : 24.01.06 - klo:22.16 »
Jep, onnistui. Olin yrittänyt ...apt-get install..., herjas nytkin mutta oli näpyttelyvirhe dpkg=dpkg.
Entäs jos mulla ois ollut se vanha versio asennettuna niin olisiko uusi asentunut sen päälle? Kuten Winukan puolella tekee.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ohjelmien päivitys
« Vastaus #3 : 24.01.06 - klo:22.55 »
Jep, onnistui. Olin yrittänyt ...apt-get install..., herjas nytkin mutta oli näpyttelyvirhe dpkg=dpkg.
Entäs jos mulla ois ollut se vanha versio asennettuna niin olisiko uusi asentunut sen päälle? Kuten Winukan puolella tekee.

Käsittääkseni apt-get ja dpkg käsittelevät samaa pakettijärjestelmää, toisin sanoen sen pitäisi kaiken järjen mukaan korvata edellinen versio, jos asennettava on uudempi.