Kirjoittaja Aihe: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja  (Luettu 4045 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« : 05.03.08 - klo:08.46 »
http://mikropc.net/uutiset/uutiset.html?categoryId=atk&day=20080305#w2008030422074312369
:D

Onneksi ei asuta Britanniassa... ::)
Mutta mitenkä on täällä päin? :o
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #1 : 05.03.08 - klo:09.48 »
ainakin limuautomaateissa on sisällä pelottavan tutun näköinen tietokoneen emolevy härpäkkeineen, kai Otto. -automaatitkin ovat yhtä heikossa hapessa.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #2 : 05.03.08 - klo:10.49 »
Näkyy tuo Kaon N620C digiboksikin olevan malko puhdas PC, vaan onneksi linuxilla  ;D Tiedostojärjestelmä kavalsi  :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

banaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #3 : 05.03.08 - klo:12.06 »
Itselle on tullut kyllä myös 'blue_screen' vastaan pankkiautomaatilla...  :D Taisi olla NT4 siihen aikaan sisällä.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #4 : 05.03.08 - klo:19.54 »
 :D
Muistuipa mieleen kun aikoinaan SYP.n automaatille syötin maksua, ilmeisesti hiukan turhan nopsasti näpytellen - kaatoi systeemin. Tarvittiin pankin tukihenkilö buuttaamaan konetta. Siinä vieressä ihmettelin kiinnostuneesti BIOSin tekstejä ja kas kummaa, siellä näkyi tietoa raudasta. 286 prossu oli käytössä.
Tuohon aikaan kasailin itse 486 tason koneita  ;D
Poistuu taka vasemmalle - - -

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #5 : 05.03.08 - klo:21.28 »
Itse en tätä nähnyt mutta kaveri väitti käyneen niin että tungettuaan kortin koneeseen, oli ruudulla alkanut vilkkumaan C:\
Tämä taisi olla joskus 80- 90- lukujen taitteessa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #6 : 05.03.08 - klo:22.30 »
Joku noin kahdeksan tai yhdeksänvuotta sitten kävi itselleni niin, että kone jäi imeen korttia kitusiinsa niin, että kortti jäi juuri ja juuri näkyviin. Juuri kun aloin saamaan kortista kiinni kahden kolikon avulla, kone sattuikin vielä kerran kokeilemaan ja nykäisi kortin kitusiinsa ja samalla kone jostain syystä päätti resertoida itsensä ja 486 tai kuitenkin yllättävän hidas keskusyksikkö silloin oli ainakin kyseisessä automaatissa. Väitäisin, että silloinkin Win NT:n ruutuja olisi vilahtanut näytöllä. Kaikki näytti toimivan ihan ok tuon jälkeen :D

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #7 : 06.03.08 - klo:00.37 »
:D
Muistuipa mieleen kun aikoinaan SYP.n automaatille syötin maksua, ilmeisesti hiukan turhan nopsasti näpytellen - kaatoi systeemin. Tarvittiin pankin tukihenkilö buuttaamaan konetta. Siinä vieressä ihmettelin kiinnostuneesti BIOSin tekstejä ja kas kummaa, siellä näkyi tietoa raudasta. 286 prossu oli käytössä.
Tuohon aikaan kasailin itse 486 tason koneita  ;D


Kyllä tuo oli ihan DOSsia. Versiosta en osaa sanoa.
Oli maksuautomaatit silloin vielä suht tuore ilmentymä.
Poistuu taka vasemmalle - - -

agitaattori

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #8 : 06.03.08 - klo:00.55 »
Itse en tätä nähnyt mutta kaveri väitti käyneen niin että tungettuaan kortin koneeseen, oli ruudulla alkanut vilkkumaan C:\
Tämä taisi olla joskus 80- 90- lukujen taitteessa.

Mä voin vahvistaa tämän. Olen henkilökohtaisesti nähnyt C:\ :n vilkkumassa pankkiautomaatin ruudussa, vieläpä kahdesti. Itse en kylläkään saanut käyttistä kaatumaan vaan juuri kun olin syöttämässä korttia huomasin että eipä taida kannattaa. Aikaa noista on varmaan jo kymmenisen vuotta.

terv.
agitaattori

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #9 : 06.03.08 - klo:14.35 »
agitaattori. Kaverin prkl ei kokeillut painella näppäimiä nähdääkseen lukeeko dos suoraan siitä ja tämä on kaivellut minua kaikki nämä vuodet.
Eli, kokeilitko? ;D

agitaattori

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Pankkiautomaatit vuotavat tietoja
« Vastaus #10 : 06.03.08 - klo:21.41 »
agitaattori. Kaverin prkl ei kokeillut painella näppäimiä nähdääkseen lukeeko dos suoraan siitä ja tämä on kaivellut minua kaikki nämä vuodet.
Eli, kokeilitko? ;D

Jaa'a mulla tuo nörttiysaste oli/on sen verran lievällä tasolla, että eipä tullut mieleenikään. Olisi vaatinut jonkun vihjaisemaan.