Kirjoittaja Aihe: Asentaminen verkonkautta.  (Luettu 1499 kertaa)

JoniR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • Peugeot 206
Asentaminen verkonkautta.
« : 13.02.08 - klo:21.14 »
Moi
On tullut käytettyä hakua ja luettua https://help.ubuntu.com/community/Installation , mutta vastausta ei siltikkään ole löytynyt(voi johtua käyttäjästä).

Eli ongelma on seuraavanlainen: Minulla on tuolla "htpc", joka on kytketty verkkoon. Nyt koneeseen pitäisi saada asennettua tarkoitukseen sopiva käyttöjärjestelmä(Esim Ubuntu), mutta miten?
Koneessa on cd-asema(toimii huonosti),disketti-asema ja ATI Radeon 9200 kortin S-VHS lähdössä putkitelevisio, mutta muita apulaitteita ei ole käytettävissä.
Verkossa on apuna käytössä Ubuntu-kone ja WinXP-kone.
Tällä hetkellä koneeseen on asennettu Win XP.
Kellään mitään ideoita vai yritänkö tehdä mahdottomasta mahdollista?

-Joni

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Asentaminen verkonkautta.
« Vastaus #1 : 13.02.08 - klo:21.21 »
Kellään mitään ideoita vai yritänkö tehdä mahdottomasta mahdollista?

Periaatteessa Debian/Ubuntu asentuu korpulta verkon yli. Käytännöistä en tiedä mitään.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/Netboot

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

peran

  • Vieras
Vs: Asentaminen verkonkautta.
« Vastaus #2 : 13.02.08 - klo:21.37 »
Helppoa se Ubuntukin on siihen asentaa. Revi irti XP:ssä oleva kovalevy ja laita HTPC:n kovalevy siihen tilalle. Asenna Ubu siihen ja laita laitteet takaisin omille paikoilleen.

Ainoa, mikä voi mennä pieleen on näyttis, mutta senkin voi korjata tekstitilalla muokkaamalla /etc/X11/xorg.conf:fia nanolla.

Siis ensimmäinen bootti saattaa epäonnistua, mutta recovery-tilassa saat muutettua bootin silleen, että onnistuu.

Edit - ennen kuin ryhdyt hommiin, ota selvää, kuinka saat svideon toimimaan radeonissasi.
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:21.39 kirjoittanut peran »

JoniR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • Peugeot 206
Vs: Asentaminen verkonkautta.
« Vastaus #3 : 13.02.08 - klo:21.55 »
Asmo: Kiitos ideasta. Kaveri kuitenkin osasi kertoa, että tuo järjestelmä käy hakemassa asennustiedostot vain verkon kautta, mutta itse asennus täytyy hoitaa "paikallisesti" näppäimistöltä tehden valintoja.
Edit: Täytyy itse kuitenkin yrittää jos vaan jostain löytäisin disketin :D

peran: Jotta homma ei olisi niin helppo. En älynnyt ekassa viestissä sanoa Ubuntu-kone on läppäri ja XP-kone sellaisessa käytössä, että en voi sitä sammuttaa.

Jopas olis helppo, jos asennus cd:n pystyisi itse muokkaamaan tyyliin -> XP nLite. Eli luodaan oma asennuslevy, asennuksessa tehtävät määrittelyt tehtäisiin etukäteen. Tässäkin on se ongelma, että miten saada kone käyttöön asennuksen jälkeen? Terminal Server/Etätyöpöytä/ssh yhteys kun ei taida puhtaassa asennuksessa olla suoraan käytössä.

-Joni
« Viimeksi muokattu: 13.02.08 - klo:21.59 kirjoittanut JoniR »