Ubuntun käyttö > Ubuntu tietokoneissa

Kadonneet käskyt?

(1/4) > >>

DaerkMind:
Onko mitään tietoa mistä saa asiantuntevaa apua Linux Ubuntun käytössä verkkoa myöten?
Ei muuta mutta vaikuttaa siltä että tässä kustaan silmään aika lahjakkaasti
muutama käsky on lakannut toimiasta tai kadonnut kokonaan ja päivityksistä onnistuvat ainoastaan automaattiset
Puolivillaiset "mustatuntuu"-"asiantuntijat eivät paljoakaan lohduta
Jonkinlainen opas Linuxin käyttöön siis koska ei ole varaa kääntyä ammattiauttajan-puoleen?

Sitten vähän verkkoasiaa...
porteista sen verran että voiko joku antaa minulle pikavastauksen lähinnä nyt kuitenkin Windows maailmasta tunnettuun ilmiöön missä jokaisen portin perässä tuntuu lymyilevän jos jonkinlaista ylläriä
 troijalaisten, matojen ja muiden virukAvulias kaveri jasien merkeissä

Ainut antibiootti jonka totesin toimivaksi jotakuinkin siedettävälle netin käytölle oli ostaa toinen pääte, pyhittää se pelkälle netille ja vaihtaa Windows Linuxiin

Olen melko newbie Linuxin käytössä joten mitään kovinkaan rankkaa speksilistaa on turha laittaa
Osaan käyttää konsolia sen verran että saan sen päälle ja kirjoitettua annetut käskyt kuten pitääkin joskus saaden jotain jopa toimimaan tahtomallani tavalla

Toisaalta joku FAQ ei anna aina kaikkia vastauksia ja sitähän varten nämä foorumit ovat ettö kysytään jos jotain ei tiedetä Se tilanne tietokoneiden käytössä on varmaan monille tuttu juttu että alkaisivat rauhoittavat maistumaan

Nyt on kyseessä apt jonka kirjoittamisen tulos jatkoineen on vain bash:command not found
Tuuleeko koneella enemmän kuin minulla?

 

OlliJ:

--- Lainaus käyttäjältä: DaerkMind - 21.01.06 - klo:02.51 ---
Nyt on kyseessä apt jonka kirjoittamisen tulos jatkoineen on vain bash:command not found
Tuuleeko koneella enemmän kuin minulla?

 
--- Lainaus päättyy ---

Anteeksi, mutta mikä on varsinainen kysymys? Mitä tarkoitat "apt kaikkinen jatkoineen"? Käskyä apt ei tietääkseni ole lainkaan.
Jos olet asentamassa jotakin, käsky on apt-get update && apt-get install  <ohjelma> (tai - ylivoimaisesti paras tapa - synaptic; tarkkaan ottaen sudo synaptic). Jos olet päivittämässä koko ubuntua, käsky apt-get update && apt-get upgrade tekee temput.
Jos haluat tietää, missä varastossa (repository) jokin ohjelma lymyää, käsky on apt-cache search <ohjelma>.
Minulla on tapana ongelmatilanteessa kysyä "man apt-get". Olen nyt winkku-puolella - tässä tieturissa on kolme käyttöjärjestelmää - joten en pysty tarkistamaan, mitä mahd. "man apt" tuottaisi.

Muuten olen sitä mieltä, että päivityksien kannalta ubuntu on numero uno; varsinkin, jos siihen lataa automaattisen päivityksenilmaisimen. SuSE toimiii, kun sen temput oppii. Sitä käytän lähinnä tiettyjen .rpm-tiedostojen tähden. WinXP päivittyy automaattiisesti, sitä ilman en tule toimeen, koska useat vaatimattomiin töihini tarvittavat ohjelmat ovat Win-ohjelmia.

Olli harmaaparta

DaerkMind:
Yep, ulkona on pakkanen, pipo tiukalla ja pää sen mukaisessa kunnossa

Kiitos neuvoista, enköhän taas pääse tässä vähän eteenpäin

Automaattiset päivitykset asentuvat kuten pitääkin, niiden suhteen ei ongelmaa

Turina lähti tällä kertaa siitä kun kävin läpi Firestarter palomuurin asennusta

Kirjoitin apt -get install firestarter ja vastaus oli että komentoa ei löydy (command not found)
AIkaisemmin olin haeskellut skriptiä jolla saan tuon levykeaseman pelaamaan ja ohje oli siinä samantyylisesti

No se onnistui, mutta ilmeisesti tässä on taas jonkinlainen oikosulku käyttäjän korvien välissä tuon Firestarterin osalta

Toisaalta kone on vanha
Fujitsu Siemens Ergo Pro e
Celeron 333Mhz
128mt RAM
Ati Rage Pro 4mt
Seagaten kiintolevy 4.1 Gt
Ubuntu 5.10
Gnome työpöydällä

Kokeillaan noita ja palaillaan asiaan, kiitos ja kumarrus herra Harmaaparta

HammerPower:

--- Lainaus ---Kirjoitin apt -get install firestarter ja vastaus oli että komentoa ei löydy (command not found)
--- Lainaus päättyy ---

Tuo apt-get kirjoitetaan yhteen ilman välilyöntejä.

Toisaalta komentoriviä ei ole pakko käyttää perusohjelmien asentamiseen. Homma hoituu tyylikkäästi Synaptic pakettienhallinta työkalulla.

Järjestelmä -> Hallinta -> Synaptic Package Manager

DaerkMind:
HammerPowerilta tuli sitten lekaa päähän ja syystä

Ehheh tosin vedotaan nyt vaikka myöhäiseen/aikaiseen ajankohtaan milloin tuota aprikoin aamuyöstä

Tuota tuota, noinhan se meneekin, mutta ettei elämä kävisi liian helpoksi niin:

apt-get update
E: Lukkotiedostoa /var/lib/apt/lists/lock ei voitu avata - open (13 Lupa evätty)
E: Luettelokansiota ei voitu lukita

apt-get install firestarter
E: Lukkotiedostoa /var/lib/apt/lists/lock ei voitu avata - open (13 Lupa evätty)
E: Luettelokansiota ei voitu lukita

Tuollaista kokeilin äsken ja totean että varmaan se klassinen RTFM:kin olisi syytä huomioida tällä kertaa omalla kohdalla

Kiitokset osanottajille, jatkan harjoituksia

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta